[Server] Hybrid media - Storage gateway server

Pagina: 1
Acties:

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:45
Mijn huidige server is een router en DC voor ons thuisnetwerk, de HD's zijn 2 x 1TB wat opzich genoeg is voor ons. Helaas is dit een grote oude bak die nogal wat stroom verbruikt (650W voeding) en dit is ook 1 van de redenen om te switchen naar een iets zuiniger systeem. Daarnaast is het net een F16 die continue probeert op te stijgen en dat in de zelfde kamer waar je slaapt ;w

Even het doel kort: Weer een PDC, eigenlijk een vervanging van het oude systeem en eventueel een HTPC. Het huidige systeem draaid CentOS maar dit moet Ubuntu Server worden op het nieuwe systeem. Er komt geen virtualisatie op geen Raid (ik sync alles met dropbox) en maak periodike back-ups.

Ik ben een beetje uitgegaan van systemen die ik heb gevonden in de Zuinige server topic. En op basis van Mux zijn BBG.

Ik heb nu 2 systemen:

AMD
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 61,47€ 61,47
1MSI FM2-A55M-E33€ 48,84€ 48,84
1Fractal Design Node 304€ 92,80€ 92,80
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 30,98€ 30,98
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,50€ 37,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 271,59

En Intel
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G540 Boxed€ 36,45€ 36,45
1Asrock B75M-ITX€ 77,50€ 77,50
1Fractal Design Node 304€ 92,80€ 92,80
1Kingston KVR1333D3N9/8G€ 29,90€ 29,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 274,15

Nou ligt mijn hart eigenlijk altijd bij AMD puur omdat ik goede ervaringen heb met AMD. Mux heeft Intel gekozen omdat er veel meer keuze is en gegarandeerd laag gebruik. De AMD is hier flink wat sneller 3,6Ghz dual in tegenstelling tot de Intel 2,5Ghz.. maar de Intel is dan weer veel zuiniger (?)

Over de moederborden, daar zie ik door de bomen de bos niet meer, ik heb nu een beetje een mid bord genomen die mij wel geschikt leek. Als iemand hier opmerkingen over heeft graag!

De kosten maken niet zo veel uit als het maar doet wat het moet doen en natuurlijk in verhouding staan.

Schiet tussen de palen en je scoort!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-05 15:16
Ik zou zelf voor een AMD-build op basis van een FM2-socket met A85-chipset kiezen. Dit omdat de A85-chipset volledig SATA-III is, en je daarmee op vrijwel alle borden 7x SATA-III en 1x eSATA krijgt. Zeker met het oog op een storage-device lijkt me dat al genoeg reden om naar AMD te gaan, die hier toch nu een klein stapje voor liggen op Intel.
Wat betreft stroom-consumptie is de AMD wel iets dorstiger, maar als je het echt gaat meten (en dus niet met de extremen gaat rekenen die in de specs worden genomen, maar met gemeten waarden), dan kom je op een verbruiks-verschil van een paar euro per jaar dat de AMD duurder is... Daar staan iets betere prestaties tegenover. Zou je een gelijkwaardige chipset op Intel 1155 kiezen, dan kom je al gauw uit bij de Q/H/Z77-chipsets uit, die aanzienlijk duurder zijn.
Je kan imho beter voor een wat tragere processor met een betere chipset kiezen mocht het budget een probleem worden.
Daarnaast valt me je keuze qua geheugen nogal op. In de AMD-build kies je voor 1333MHz geheugen. Waarom?? Je kan beter 1600 of hoger nemen. Ook heb je voor ValueRAM gekozen... ook dat zou ik niet doen, aangezien dit niet altijd de stabiliteit van het systeem ten goeden komt. Zeker bij een server zou ik voor wat meer zekerheid kiezen, en dus geen ValueRam nemen.

iRacing Profiel

• xzaz
Bedankt!

Zo'n systeem bedoel je?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 93,-€ 93,-
1Asus F2A85-M€ 87,60€ 87,60
1Cooler Master Silencio 550€ 66,50€ 66,50
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1866C9€ 43,45€ 43,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 328,05

50 euro duurder maar een veel beter systeem? Hoe zit het dan met geluid en stroom? Is die 300 watt dan nog wel genoeg om alles te trekken?

Wat is de reden geweest van Mux om gewoon value memory erin te zetten? Puur vanwege de prijs?

• kroegtijger
Dat is imho een veel betere build inderdaad en rechtvaardigd zeker die 50,- extra.
Als je met geluid de audio-output bedoeld, dan kan dat natuurlijk gewoon via de HDMI-output. Wat betreft stroomvoorziening is 300 Watt hier meer dan genoeg voor.

iRacing Profiel

• xzaz
Jammer dat het geen Mini-DTX is. Ik kan over dat bordje trouwens weinig informatie vinden. Over dat geheugen, is dat een beetje aardig geheugen ik kom nog uit de tijd waar 2x512 sneller was dan 1 x 1Gig. Ik heb natuurlijk wel even gekeken en ik zie het mobo ook niet tussen de lijst van supported staan. In de manual van de mobo komt dit geheugen dan wel weer voor.

• kroegtijger
De F2A85-M is een vrij standaard A85-based bord, dat (zoals alle A85-based borden) voornamelijk op het gebied van de storage-controller een grote stap vooruit heeft gemaakt t.o.v. de A75 borden. 8 SATA-III aansluitingen (waarvan 1 eSATA) waardoor je redelijk future-proof bent, met de nodige USB2- en 3 aansluitingen. Zeker voor een storage-machine zijn de A85-borden erg goed, door het support van raid 5 én raid 10 op hoge snelheden.
Wat betreft het geheugen is je keuze redelijk gangbaar, en heeft zich inmiddels al wel bewezen alszijnde prima prijs/prestatie-verhouding. In de regel kan je stellen dat hoe hoger de klok-snelheid en hoe lager de CAS-latency is, hoe beter het geheugen is. Dit dan weer m.u.v. ValueRAM (wat eigenlijk een afval-product is dat voor weinig wordt verkocht).
Overigens geldt nog steeds dat je beter 2x 2GB dan 1x4GB kan nemen ivm dual-channel (4x1GB zou nog beter zijn, maar dan kan je niet meer uitbreiden. De winst t.o.v. het ontbreken van uitbreidingsmogelijkheid vind ik persoonlijk te klein om alle banken vol te proppen, maar voor pure performance is dat wel het beste.

Overigens viel me op dat je wel weer een stapje hoger bent gegaan qua processor en een A8 ipv een A6 hebt gekozen. Wat is de reden hiervoor? Want je kan dus eigenlijk met maar 20,- boven budget af...
afhankelijk van wat je ermee gaat doen zou ik overigens ook de A8 hebben gekozen, maar voor wat je in openings-post aangeeft zou je met een A6 ook al prima af moeten kunnen

iRacing Profiel

• xzaz
Hartelijk bedankt voor je uitgebreide analyse! Ik ben inderdaad een stapje hoger gegaan met de processor puur vanwege benchmarks die toch wel erg veel verschil gaven in de prestaties en voor dat geld heb ik het er wel voor over. Het probleem van powerconsumption; die A8 is 100 Watt TDP en die A6 is 65 Watt. Ik weet niet als het echt wat zegt maar het geeft wel aan dat die A6 toch wat zuiniger is. Al met al een afweging tussen prestatie en wattage.

Btw: ik kan hier gewoon full HD 1080p video'tjes naar buiten pompen niet?

[ Voor 7% gewijzigd door xzaz op 26-10-2012 20:51 ]

• kroegtijger
xzaz schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 20:43:
Hartelijk bedankt voor je uitgebreide analyse! Ik ben inderdaad een stapje hoger gegaan met de processor puur vanwege benchmarks die toch wel erg veel verschil gaven in de prestaties en voor dat geld heb ik het er wel voor over. Het probleem van powerconsumption; die A8 is 100 Watt TDP en die A6 is 65 Watt. Ik weet niet als het echt wat zegt maar het geeft wel aan dat die A6 toch wat zuiniger is. Al met al een afweging tussen prestatie en wattage.
Die wattages gelden alleen bij volledige belasting, en dat gebeurt bijna nooit. 99% van de tijd doet de processor bijna niets. Je wilt die snelheid alleen voor een heel beperkt moment relatief gezien van de tijd dat je processor draait. Je moet het dus procentueel benaderen. De A6 verbruikt max 33% minder dan de A8. Is het verbruik dus gemiddeld 15 Watt voor de A8, dan is het 10 Watt voor de A6 gemiddeld. Al die wattages waarmee gerekend wordt zijn allemaal maximalen. Als je daadwerkelijk gaat meten, dan zijn de te behalen winsten in energie tussen de verschillende merken niet zo enorm veel dat je daarmee echte besparingen realiseert. Het zijn de pieken in het verbruik die de grote verschillen maken.
Btw: ik kan hier gewoon full HD 1080p video'tjes naar buiten pompen niet?
Met gemak. Je zou hier zelfs zonder enige problemen 3D mee moeten kunnen afspelen

iRacing Profiel

Pagina: 1