Mijn huidige server is een router en DC voor ons thuisnetwerk, de HD's zijn 2 x 1TB wat opzich genoeg is voor ons. Helaas is dit een grote oude bak die nogal wat stroom verbruikt (650W voeding) en dit is ook 1 van de redenen om te switchen naar een iets zuiniger systeem. Daarnaast is het net een F16 die continue probeert op te stijgen en dat in de zelfde kamer waar je slaapt
Even het doel kort: Weer een PDC, eigenlijk een vervanging van het oude systeem en eventueel een HTPC. Het huidige systeem draaid CentOS maar dit moet Ubuntu Server worden op het nieuwe systeem. Er komt geen virtualisatie op geen Raid (ik sync alles met dropbox) en maak periodike back-ups.
Ik ben een beetje uitgegaan van systemen die ik heb gevonden in de Zuinige server topic. En op basis van Mux zijn BBG.
Ik heb nu 2 systemen:
AMD
En Intel
Nou ligt mijn hart eigenlijk altijd bij AMD puur omdat ik goede ervaringen heb met AMD. Mux heeft Intel gekozen omdat er veel meer keuze is en gegarandeerd laag gebruik. De AMD is hier flink wat sneller 3,6Ghz dual in tegenstelling tot de Intel 2,5Ghz.. maar de Intel is dan weer veel zuiniger (?)
Over de moederborden, daar zie ik door de bomen de bos niet meer, ik heb nu een beetje een mid bord genomen die mij wel geschikt leek. Als iemand hier opmerkingen over heeft graag!
De kosten maken niet zo veel uit als het maar doet wat het moet doen en natuurlijk in verhouding staan.
Even het doel kort: Weer een PDC, eigenlijk een vervanging van het oude systeem en eventueel een HTPC. Het huidige systeem draaid CentOS maar dit moet Ubuntu Server worden op het nieuwe systeem. Er komt geen virtualisatie op geen Raid (ik sync alles met dropbox) en maak periodike back-ups.
Ik ben een beetje uitgegaan van systemen die ik heb gevonden in de Zuinige server topic. En op basis van Mux zijn BBG.
Ik heb nu 2 systemen:
AMD
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD A6-5400K Boxed | € 61,47 | € 61,47 |
| 1 | MSI FM2-A55M-E33 | € 48,84 | € 48,84 |
| 1 | Fractal Design Node 304 | € 92,80 | € 92,80 |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G | € 30,98 | € 30,98 |
| 1 | be quiet! Pure Power L7 300W | € 37,50 | € 37,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 271,59 | |
En Intel
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Celeron G540 Boxed | € 36,45 | € 36,45 |
| 1 | Asrock B75M-ITX | € 77,50 | € 77,50 |
| 1 | Fractal Design Node 304 | € 92,80 | € 92,80 |
| 1 | Kingston KVR1333D3N9/8G | € 29,90 | € 29,90 |
| 1 | be quiet! Pure Power L7 300W | € 37,50 | € 37,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 274,15 | |
Nou ligt mijn hart eigenlijk altijd bij AMD puur omdat ik goede ervaringen heb met AMD. Mux heeft Intel gekozen omdat er veel meer keuze is en gegarandeerd laag gebruik. De AMD is hier flink wat sneller 3,6Ghz dual in tegenstelling tot de Intel 2,5Ghz.. maar de Intel is dan weer veel zuiniger (?)
Over de moederborden, daar zie ik door de bomen de bos niet meer, ik heb nu een beetje een mid bord genomen die mij wel geschikt leek. Als iemand hier opmerkingen over heeft graag!
De kosten maken niet zo veel uit als het maar doet wat het moet doen en natuurlijk in verhouding staan.
Schiet tussen de palen en je scoort!