[moederbord] Componenten onder backplate?

Pagina: 1
Acties:

• Gray|IA
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-06-2021

Gray|IA

geen ondertitel

Topicstarter
Hallo,

Bij het instaleren van de cooler (tranquillo rev2) op men d7df mini ITX bord, vroeg ik mij af of het kwaad kan dat er zich componenten onder de back plate bevinden?

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/2np0yd.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/4ilcwi.jpg

(Ook al zit er plastic onder het metalen deel, lijkt me de mechanische spanning die op de chip komt te staan niet zo gezond :/ )

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
Kan heel veel druk hebben als het om een blote die zonder heatspreader gaat dan moet je wel zorgen dat je hem gelijkmatig aandraait maar anders gewoon draaien tot het moeite kost om het strakker te draaien. (dus op het moment dat het je kracht gaat kosten en niet alleen de beweging stoppen)

• morerevs
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-11-2025
Als dit mijn moederbord/backplate was zou ik stukjes(mits mogelijk) wegslijpen om te voorkomen dat er te veel druk op, zo te zien, een klein oppervlak van de componenten komt. Zeker niet aandraaien met het risico een moederbord te slopen.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Voor zover het gaat qua draad op de schroeven zou ik toch kijken om er iets van afstandsbusjes tussen proberen te zetten want dit zit wel erg strak op een paar componenten. Eerlijk gezegd heb ik zo'n soort backplate ook nog niet gezien waarbij er van die draagarmpjes zitten.

• Gray|IA

Gray|IA

geen ondertitel

Topicstarter
Ik kan de backplate wel omdraaien, dan staan de pootjes omhoog. (over de componenten)
Maar dan kan ik de spacers niet meer gebruiken die er langs de andere kant opmoeten. (want de schroeven worden dan te kort)

Ik kan miss wel de spacers achterwege laten??

Hier is het enige blad dat werd meegeleverd als instructie. http://www.gelidsolutions....2_Tranquillo_install.pdf

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Gray|IA schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 17:45:
Ik kan de backplate wel omdraaien, dan staan de pootjes omhoog. (over de componenten)
Maar dan kan ik de spacers niet meer gebruiken die er langs de andere kant opmoeten. (want de schroeven worden dan te kort)

Ik kan miss wel de spacers achterwege laten??

Hier is het enige blad dat werd meegeleverd als instructie. http://www.gelidsolutions....2_Tranquillo_install.pdf
Probleem is dat die afstand aan de socketkant ( bovenkant van moederboard ) precies moet zijn omdat anders de koeler niet goed contact kan maken met de cpu. Maar ik blijf het een beetje vreemde backplate vinden en zou bijna zeggen van neem een andere koeler en riskeer het er niet op. Althans ik zelf zou dan zoiets hebben van dit past niet en helaas geen risico nemen.

• Gray|IA

Gray|IA

geen ondertitel

Topicstarter
Roel1966 schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 18:03:
[...]

Probleem is dat die afstand aan de socketkant ( bovenkant van moederboard ) precies moet zijn omdat anders de koeler niet goed contact kan maken met de cpu. Maar ik blijf het een beetje vreemde backplate vinden en zou bijna zeggen van neem een andere koeler en riskeer het er niet op. Althans ik zelf zou dan zoiets hebben van dit past niet en helaas geen risico nemen.
Ik zit momenteel nog op het werk dus kan het niet chekken, maar wordt de koeler niet naar beneden geduwd door die veertjes? Of verhinderen die spacers dat het volle gewicht van de cooler op de proccesor rust? :?

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

@ Gray;

Wel de Backplate correct monteren:
Manual:

3. Leg de backplate op de achterkant van het moederbord, de isolerende tape moet naar het moederbord wijzen.
Op je foto zit hij iig verkeerd om!

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

• Gray|IA

Gray|IA

geen ondertitel

Topicstarter
Maar de isolerende tape zit ook aan de andere kant :p http://www.legitreviews.com/article/1681/4/

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Toch heb je hem nu verkeerd om! En gaat het geheid fout!

Leg hem eens andersom, dan zie je het verschil. De backplate(-isolatie) zelf dient contact te maken met het stuk metaal van de socket wat je ziet zitten. De rest wijst zich vanzelf en is duidelijk in de manual beschreven.

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

• Gray|IA

Gray|IA

geen ondertitel

Topicstarter
Ik vind nergens op het internet fotos die daarop wijzen.
Waarschijnlijk kan je ze op 2 manieren installeren, in mijn geval dus zoals jij zegt maar dan zonder de spacers.

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Op je foto's in de OP zie ik dat je je 'componenten' gaat pletten. Dat is iig niet correct, en zit je straks met een defect mobo zonder garantie (lees: gevalletje user-abuse).

Even in de praktijk puzzelen dus, begin met het omdraaien van de backplate en dan verder kijken/schroeven.

Overigens, die 4 'pinnen' die door de mobo-gaten gaan dien je wel eerst 'om te draaien' voordat je de Backplate er 'correct' op kan zetten...

[ Voor 19% gewijzigd door bitshape op 26-10-2012 20:21 ]

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Als ik op internet kijk zie ik toch dat ze de backplate overal op dezelfde manier als Gray monteren.
Omdraaien lijkt me dus niet de bedoeling. De vraag is eerder of de koeler, of in ieder geval die backplate wel voor dat type moederbord geschikt is.

Edit: voor AMD sockets moet hij wel andersom volgens de instructie, voor Intel zou hij moeten zitten zoals op de foto.

[ Voor 19% gewijzigd door M a r c o op 26-10-2012 20:26 ]

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

M a r c o schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 20:23:
Als ik op internet kijk zie ik toch dat ze de backplate overal op dezelfde manier als Gray monteren.
Omdraaien lijkt me dus niet de bedoeling. De vraag is eerder of de koeler, of in ieder geval die backplate wel voor dat type moederbord geschikt is.

Edit: voor AMD sockets moet hij wel andersom volgens de instructie, voor Intel zou hij moeten zitten zoals op de foto.
Yep, ik zie dat nu ook. :X Oeps! :F

Dat is inderdaad waar wat je zegt, deze koeler is waarschijnlijk ongeschikt voor z'n mobo.
Toch een vreemde backplate-constructie. Degene die ik ken (oa Thermalright) verdelen de kracht juist op de metalen socket-onderkant en zijn 'vrij' van de PCB. Dat voorkomt doorbuigen van de PCB bij het vastzetten van de koeler. Deze constructie juist weer niet. :S

Beste is een andere koeler(-bevestiging) die wel compatible is met dit moederbord als het omdraaien niet werkt/past.

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:45

Harrie

NederVlaming

Het is inderdaad een rare constructie, en een onduidelijke handleiding. Want als je de tekst leest, zou ik ook eerst denken dat hij verkeerd omzit. Maar als je dan het plaatje wat daarnaast goed bekijkt, is het toch in orde. Ik heb even ingezoomed in de pdf:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JDKNCyhchg2FBwpEZwjYJPc6/full.jpg

Ik zou ook eens kijken naar de optie van morerevs: morerevs in "[moederbord] Componenten onder backplate?" Tenzij je hem nog kunt ruilen natuurlijk.

[ Voor 21% gewijzigd door Harrie op 26-10-2012 20:42 ]

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Dan is hij, zoals M a r c o correct opmerkte, gewoon incompatible met dit moederbord.

Pagina: 1