Realtek ALC892 vs Xonar DX icm M-Audio AV40

Pagina: 1
Acties:

• The Fox NL
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-01 08:45
Ik sta op het punt een nieuwe computer te kopen en wil daar een Xonar DX in stoppen, maar ik twijfel daar nog over. De computer wordt aangesloten op M-Audio AV40 speakers en het moederbord beschikt over een Realtek ALC892 chip die het geluid verzorgt. Is het de moeite waard een Xonar DX in het systeem te stoppen of kan ik net zo goed de onboard oplossing gebruiken? Ik kan natuurlijk de onboard oplossing nemen en zodoende weet ik niet hoe de DX klinkt, wat niet weet, wat niet deert. Maar nu kan ik voor kwaliteit gaan dus wil ik dat ook doen, maar het moet natuurlijk wel merkbaar zijn. Over het algemeen is "het internet" het er over eens dat de DX beter klinkt dan onboard, maar is er iemand die ervaring heeft met een DX icm met AV40's?

[ Voor 0% gewijzigd door The Fox NL op 27-10-2012 12:56 . Reden: XD -> DX ]

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

Over het algemeen kun je stellen dat een aparte geluidskaart beter klinkt dan de on-board oplossing.

Nu weet ik niet wat voor moederbord je hebt, dus echt iets zinnigs kan ik er niet over zeggen. Met de AV-40's heb ik ook geen ervaring. Wel met Xonar kaarten en die klonken tot nu toe allemaal stuk voor stuk beter dan mijn on-board oplossing.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• The Fox NL
Bedankt voor de reply. Het moederbord heb ik nog niet, maar het wordt een MSI Z77A-G43.

• Killer

Killer

Hatseflats!

Prima bordje, maar verwacht niet te veel van de on-board audio. De Xonar zal waarschijnlijk veel beter klinken.

• Oban606
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-01 10:30
Waar wil jij de ALC892 HD Audio voor gaan gebruiken? Audio luisteren, bewerken,gamen?
-Als je het gebruikt voor audio luisteren zou ik deze ALC892 HD Audio gebruiken, sluit daar een externe Dac op aan en je Av40 komt tot leven, er loopt een draadje hier waar genoeg over te vinden is over dac's.
-Ga je aan de gang met audio bewerken doormiddel van midi o.i.d. dan is een andere kaart wellicht een idee.
-Hetzelfde voor gaming, die kan nog wel eens iets extra's geven bij een externe add on card.

Ik zelf had een ESI Juli@ soundcard , erg handig met geluid bewerken en gaf een heerlijke sound. Mijn nieuwe moederbord daar paste deze kaart niet op.... Ben daarna verder gegaan met de onboard van mijn Z68(Realtek® ALC 889 een van de betere heb ik mij laten vertellen) daar heb ik de M-Audio AV40 op aangesloten en was onder de indruk. Daarna heb ik de Cambridge DacMagic gekocht en tussen de Realtek en AV40 gezet, dat hoor je dan ook weer.

• The Fox NL
Oban606 schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 06:13:
Waar wil jij de ALC892 HD Audio voor gaan gebruiken? Audio luisteren, bewerken,gamen?
-Als je het gebruikt voor audio luisteren zou ik deze ALC892 HD Audio gebruiken, sluit daar een externe Dac op aan en je Av40 komt tot leven, er loopt een draadje hier waar genoeg over te vinden is over dac's.
-Ga je aan de gang met audio bewerken doormiddel van midi o.i.d. dan is een andere kaart wellicht een idee.
-Hetzelfde voor gaming, die kan nog wel eens iets extra's geven bij een externe add on card.

Ik zelf had een ESI Juli@ soundcard , erg handig met geluid bewerken en gaf een heerlijke sound. Mijn nieuwe moederbord daar paste deze kaart niet op.... Ben daarna verder gegaan met de onboard van mijn Z68(Realtek® ALC 889 een van de betere heb ik mij laten vertellen) daar heb ik de M-Audio AV40 op aangesloten en was onder de indruk. Daarna heb ik de Cambridge DacMagic gekocht en tussen de Realtek en AV40 gezet, dat hoor je dan ook weer.
Ik wil audio luisteren, films/series kijken en gamen. Audio bewerking etc. ga ik niet doen.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Met Oban, je kunt beter je geld opsparen voor een mooie DAC en gewoon de onboard gebruiken. Een DAC sluit je dan optisch aan zodat je PC en geluid elektrisch gescheiden zijn. Dat is op de langere termijn een betere oplossing.

• Killer

Killer

Hatseflats!

wagenveld schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 14:01:
Met Oban, je kunt beter je geld opsparen voor een mooie DAC en gewoon de onboard gebruiken. Een DAC sluit je dan optisch aan zodat je PC en geluid elektrisch gescheiden zijn. Dat is op de langere termijn een betere oplossing.
En wat is het grote voordeel om ze electrisch te scheiden? (kans is groot dat ze op hetzelfde stopcontact\groep komen te zitten en zo toch electrisch gekoppeld zijn).

Ja een DAC biedt een aantal voordelen, maar ook een flink aantal nadelen. Voor het luisteren van films & muziek en het spelen van af en toe een spel is een Xonar een prima oplossing en veel gemakkelijker in gebruik dan een losse DAC.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Over USB krijg ik een hele berg interferentie te horen van de PC. Met een PCI kaart hetzelfde (toegegeven ik heb de DX niet getest). Nou kun je een discussie over de PSU, moederbord etc gaan beginnen, of je sluit simpelweg alle interferentie uit door een optisch kabeltje te gebruiken.

• The Fox NL
De DX gebruikt een aparte voeding via de floppy connector om "schone stroom" te krijgen. Ik heb even gekeken, maar volgens mij zijn er geen DAC's te krijgen in de prijsklasse van de DX.

• Killer

Killer

Hatseflats!

wagenveld schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 18:08:
Over USB krijg ik een hele berg interferentie te horen van de PC. Met een PCI kaart hetzelfde (toegegeven ik heb de DX niet getest). Nou kun je een discussie over de PSU, moederbord etc gaan beginnen, of je sluit simpelweg alle interferentie uit door een optisch kabeltje te gebruiken.
Dan is er ergens iets niet in orde. Natuurlijk heb je gelijk door alles uit te sluiten door optisch te gaan. Maar aan de andere kant is dat een beetje de het gevolg aanpakken, niet de oorzaak.
The Fox NL schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 19:48:
De DX gebruikt een aparte voeding via de floppy connector om "schone stroom" te krijgen. Ik heb even gekeken, maar volgens mij zijn er geen DAC's te krijgen in de prijsklasse van de DX.
De DX heeft (zoals bijna elke beetje serieuze dedicated geluidskaart) aardig wat voorzieningen in huis om niet gehinderd te worden door storingen komende vanuit de pc. Bij on-board voorzieningen is dat vaak minder het geval, vandaar ook dat ze vaak wat minder klinken.
Voor een beetje goede losse DAC ben je inderdaad vaak meer kwijt dan een DX en ik vermoed niet dat je het verschil echt heel duidelijk zult horen.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Is er geen variant van de M-Audio AV40 verkrijgbaar met digitale inputs? Dat lijkt me (theoretisch) de beste oplossing.

• The Fox NL
Ik heb inmiddels de geluidskaart besteld, een externe dac is me toch iets te duur. Wat betreft M-audio AV40 met digitale inputs: De Behringer MS-20 heeft digitale inputs, maar ik heb de AV40's al.
Pagina: 1