Kleiner en stiller maken van huidige HTPC

Pagina: 1
Acties:

• Qon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-03 16:13
Goededag beste Tweakers,

Dit topic schrijf ik naar aanleiding van ruimtegebrek in mijn woonkamer. Ik heb namelijk recent een 47" 3d tv aangeschaft en dit is tevens de monitor van mijn desktop pc. Ik ben al een tijd lang aan het kijken of ik mijn systeem verkocht kan krijgen en zo een goedkope kleine verticale HTPC kan samenstellen. Het verkopen lukt echter niet.

Na lang te hebben nagedacht ben ik tot de volgende conclusie gekomen:
Mijn huidige systeem voldoet eigenlijk wel prima dus zolang ik de pc niet verkocht krijg wil ik deze graag in een kleinere behuizing stoppen. Daarnaast wil ik graag dat de pc wat stiller wordt aangezien hij behoorlijk wat herrie maakt.

Ik zal hieronder mijn gebruikte onderdelen posten:

CPU
AMD Athlon 64 X2 6000+
Brisbane 65nm Technology

RAM
4,00 GB Kingston Dual-Channel DDR2 1066mhz
(Staat op 800 Mhz)

Motherboard
ASUSTeK Computer INC. M3N78-CM (AM2+)
(volgens mij een uATX)
http://www.asus.com/Mothe...s/M3N78CM/#specifications

Graphics
512MB GeForce 9800 GT (MSI)
http://www.msi.com/produc...2.html#?div=Specification

Hard Drives
640GB SAMSUNG SAMSUNG HD642JJ ATA Device (SATA-300)
3,5"

Optical Drives
TSSTcorp CDDVDW SH-S223F ATA Device
5,25"

Voeding
550 watt könig onbekend model
Volgens mij is dit een gewone ATX voeding.

Zoals wordt verwacht heb ik zelf al wat onderzoek gedaan naar een kast die voldoet aan mijn wensen. Dit zijn vooral esthetische wensen omdat ik niet goed weet of mijn huidige videokaart / processorkoeler (dit is een stock koeler)) gaat passen. Graag zou ik daarom mijn huidige systeem als volgt uitbreiden:

Behuizing: http://tweakers.net/pricewatch/254959/ms-tech-lc-01.html
Koeling: http://tweakers.net/price...big-shuriken-2-rev-b.html Mijn probleem hierbij is echter dat ik niet weet of dit mijn systeem stiller maakt. Aangezien ik niet weet waar de enorme herrie vandaan komt atm.
Voeding: http://tweakers.net/price...!-sfx-power-300-watt.html Ik heb uit een ander topic vernomen dat er enkel een SFX voeding in die gekozen kast past.

Graag zou ik advies krijgen of er een vergelijkbare (kleine) behuizing beter is dan de door mij uitgekozen en hoe ik het systeem stiller zou kunnen krijgen. Ik heb simpelweg niet genoeg ervaring om dit voor mezelf helder te krijgen. Houd hierbij rekening met een budget maximaal 100 euro.

Alvast bedankt voor het reageren!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
De gekozen componenten zullen zeker een bijdrage kunnen leveren in geluidsproductie tegen te gaan.
Wat echter de grootste geluidsproducent is, is waarschijnlijk je HDD (mits er geen stukkende fans in je systeem zitten natuurlijk).
Indien een overstap naar SSD en storage centraal zetten niet haalbaar is ivm het budget, kun je overwegen om je disk op een andere manier te bevestigen. Er zijn genoeg dempings-mogelijkheden te verkrijgen voor HDD's.
Verder kun je uitgaan van dat alles wat beweegt, geluid produceert. Of dat nu een fan is, of een HDD of wat dan ook... Zodra er beweging in zit, is er geluidsproductie bij. Dus mocht je nog casefans oid erin hebben zitten, dan kan ook daar het de moeite waard voor zijn om deze met rubber bevestigingen te plaatsen om contact-geluid tegen te gaan.

iRacing Profiel

• Qon
Aiai, ik zal een proberen om enkel mijn SSD schijf aan te sluiten om te kijken of dit het verschil maakt.

Nu nog een kleinere kast vinden... Wat een gedoe zeg... Hoe weet ik nou dat het gaat passen voordat ik de kast koop.

• XxRenéxX
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-02 14:00
Als het enkel een HTPC is zou je kunnen kijken voor een passief gekoelde GPU en voeding. Deze zijn natuurlijk veel stiller.

• michelv5
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-07-2024
Je weet dat het gaat passen doordat er over het algemeen maten worden gegeven op de site van de behuizing:

- Hoogte CPU koeler;
- Lengte videokaart;
- Grootte moederboard;
- Hoeveel HDD's en SSD's.

Dit zijn voorbeelden, ga zo stapje voor stapje na over het past. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

• Qon
Dankje voor de reacties ;-),

@michelv5:
Stel dat de behuizing 95 mm breed is, hoe hoog zal dan het moederbord + cpu koeler mogen zijn? Want ik kom nu op 72 mm.

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-02 22:16
Je zult waarschijnlijk wat geratel en getril horen van de hardeschijf en een heerlijke fluitend geluid van de cheape voeding. Die twee zaken moet je dus aanpakken ;)

Zelfs een stock koeler maakt niet zo heel veel lawaai, daar zou ik niet gelijk op inzetten. Natuurlijk.. een premium cpu-koeler en wat sjiekere fans maken het stiller, maar je budget beperkt dat behoorlijk. Ik zou gaan voor een 1) nieuwe voeding, liefst corsair of ander A-merk. 2) mits mogelijk de hdd vervangen door een 60GB ssd en 3) de hdd in een nas drukken ergens bij het modem/router (weg bij de htpc). Waarbij 1 het belangrijkst is.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
je kan eventueel je videokaart vervangen voor een XFX HD6570 passive. Volgens mij gaat dat wel passen als ik het vergelijk met de afmetingen van je huidige videokaart, en de 6570 is ruim voldoende voor 3D-weergave.
Voor de voeding kan je kijken of je hierin de fan kunt vervangen voor een betere. In de meeste voedingen zijn die vrij makkelijk te vervangen (meestal maar 4 schroefjes en een 140mm fan), maar vaak vervalt wel je garantie als je m open maakt, én is het zaak dat je wel weet waar je mee bezig bent! Als je niet zeker (genoeg) bent, vervang dan de hele voeding. Er zijn ook volledig passief gekoelde voedingen, maar deze zijn duur en vrij weinig nog maar te vinden. Je zou dan bijvoorbeeld een SilverStone ST50NF kunnen overwegen, maar dan ben je wel weer ruim € 150,- verder. Het is icm een 120+mm casefan, SSD en passieve videokaart wel het ultieme op het gebied van geluids-reductie. Ik zit er zelf ook al een tijdje aan te denken, gewoon omdat het kan... niet omdat het nodig is. Er zit nu een Zalman 500 Watt in, met een Zalman CNPS 7000C-Cu CPU-koeler, SSD en een passieve videokaart, en zelfs met de 2x80mm fans hoor ik mn machine nauwelijks. Met name HDD -> SSD was een enorme winst.
Verder kan je kijken of je nog een grotere casefan kwijt kan. Hoe groter die is, hoe lager het toerental kan, en dus hoe stiller het loopt. Je zou in theorie af moeten kunnen met 1 heel grote fan voor alles; zelfs CPU kan passief gekoeld worden, zolang je er maar ruimte voor hebt :)

iRacing Profiel

Pagina: 1