Snelheidsproblemen OCZ Vertex III Max IOPS

Pagina: 1
Acties:

• Seroth
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-10-2025
Ik heb sinds kort issues met mijn OCZ Vertex III Max IOPS. Normaal duurde een cold boot zo'n 17 - 20 seconden. Na de aanschaf van wat nieuwe onderdelen (Z77 mobo en 3770K) een clean install van Win7 uitgevoerd. Ook toen bootte de PC nog razendsnel, al dan niet sneller dan voorheen (geen exacte metingen op gedaan). Een reboot was in zo'n 8 - 10 seconden gedaan, en een cold boot verliep ook razend snel.

Hierna heb ik echter nog wat lopen kloten. Ik wilde een RAID-array aanmaken met twee 1TB HDD's en heb hierdoor nog een keer de SSD moeten formatteren (eerst een AHCI install gedaan namelijk). Uiteindelijk beviel de RAID setup me toch niet (ook de performance van de SSD in RAID was minder), RAID controller uitgezet, en wederom een clean AHCI install gedaan.

Na alle Win7 updates incl. SP1 te hebben geinstalleerd, en backups teruggezet te hebben (zeker 20+ GB) is de performance ontiegelijk ingekakt. Nou weet ik dat dit gebeurd op SSD's wanneer er binnen korte tijd veel data wordt weggeschreven. Met de 3 herinstallaties + alle updates + alle backups en regulier gebruik kan ik me voorstellen dat ik hiermee deze grens heb overschreven. Normaliter zou dit issue echter opgelost moeten worden door de trim functie en zou de schijf na verloop van tijd weer moeten terugvallen naar de 'reguliere' performance.

Bij mij is dat alleen niet zo. Hij blijft vrij sloom, voelt aan als de helft van de vroegere performance of evt. zelfs minder (heb nog geen harde benches gedaan). Booten duurt nu zeker zo'n 30+ seconden. Normaal was het "Welcome" scherm niet eens te zien, en laadde Win7 al volledig in voordat uberhaupt de animatie van het windows logo goed en wel op gang was. Nu is dit niet meer zo. De schijf kreeg voorheen een 7.9 in de Windows Experience Index, en nu maar een 7.6. Nu weet ik dat dit geen maatstaaf is, maar het geeft wel aan dat er iets aan de hand is.

Enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? Hoe zou ik dit probleem kunnen verhelpen?

*Edit* Ik zit nog op FW 2.22 en ik zie dat ondertussen FW 2.25 is uitgebracht. Ik zie geen problemen vermeld die op dit issue lijken, maar ik zal vanmiddag voor de zekerheid toch even een FW upgrade uitvoeren om te kijken of dit e.e.a. verhelpt.

Ook ben ik voornemens om vanmiddag eventueel een schone Windows 8 installatie uit te voeren. Ik kan dus eens kijken of daarmee de performance alweer iets verbeterd.

Als additionele bijdrage; het is me opgevallen dat de SSD soms maar als Sata 2G device werd herkend op mijn oude moederbord (990FX) ondanks dat hij te allen tijde op een Sata 3G poort was aangesloten. Ik zie op mijn huidig mobo niet dat dit het geval is, maar het zou mogelijkerwijs kunnen bijdragen aan de probleemanalyse.

[ Voor 15% gewijzigd door Seroth op 26-10-2012 11:44 . Reden: Extra info ]