Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nu de formatie in z'n eindfase zit wordt het tijd om de poppetjes op hun plek te zetten.
Welke ministers- en stassposten komen er? Welke partij krijgt welke post? En wie komt er op die post?

Ik open met een Telegraafartikel, Paul Jansen heeft over het algemeen goede bronnen:
Dit zijn de ministers van Rutte II

Er komt een extra programmaminister voor de woningmarkt en de hervorming van de rijksdienst, waarmee het totaal aantal ministers in het kabinet-Rutte II op dertien uitkomt. Dat melden bronnen rond de formatie. De post gaat naar de VVD. De liberalen krijgen zeven ministers, de PvdA zes.

Bij de sociaaldemocraten zijn er opvallende namen onder de kandidaat-ministers. Als vicepremier en minister van Onderwijs wordt de Amsterdamse wethouder Asscher genoemd. De andere, nieuwe post van minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking gaat naar oud-PvdA-voorzitter Ploumen.
De zware post van Financiën zou gaan naar vicefractievoorzitter Dijsselbloem. Bij de VVD keren de meeste ministers terug, behalve Rosenthal (Buitenlandse Zaken). Fractievoorzitter Blok en informateur Kamp knokken nog om Economische Zaken, zo wordt gemeld.
Als deze geruchten kloppen, en de namen lijken mij heel geloofwaardig, dan is er weinig verrassends.
Asscher (vicepremier!) en Dijsselbloem waren te verwachten.
Misschien dat Ploumen een beetje een verrassing is, maar ook niet echt.
Ik had Timmermans ook wel ergens verwacht, maar aan de andere kant is hij binnen de PvdA ook een beetje licht non grata na de SP-light mail. Ook Plasterk had ik ergens wel verwacht.

Wel opvallend, maar met de hervormingen op het oog ook begrijpelijk, is een specifieke minister voor de woningmarkt (en hervorming van de rijksdienst, wat dat ook in mag houden). Helaas wordt er niet genoemd wie dat wordt (of welke kleur).

Dus uit het artikel:
Algemene Zaken: Rutte (VVD)
Onderwijs: Asscher (PvdA)
Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking: Ploumen (PvdA)
Financiën: Dijsselbloem (PvdA)

Verdere aanname ('Bij de VVD keren de meeste ministers terug'):
Infrastructuur en Milieu: Schultz van Haegen (VVD)
Veiligheid en Justitie: Opstelten (VVD)
Volksgezondheid, Welzijn en Sport: Schippers (VVD)

Blijven nog 3 VVD-posten en 3 PvdA-posten over.

Edit:
Volgens de Volkskrant (die zich ook baseerd op de Telegraaf, dus zelfde bron) kan ik aan het lijstje ook de volgende namen toevoegen:
Economische Zaken: Blok of Kamp (VVD)
Defensie: Blok of Kamp (VVD)
Sociale Zaken: Bussemaker (PvdA)
Binnenlandse Zaken: Plasterk (PvdA)
Buitenlandse Zaken: Timmermans (PvdA)
Huizenmarkt: Onbekend, maar VVD'er

[ Voor 9% gewijzigd door anandus op 26-10-2012 12:07 . Reden: Benadrukt dat het om geruchten gaat ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartjas
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-05-2023

bartjas

Ook Bekend met EPO

Ik vind het opzich wel vreemd dat Samsom zelfs geen minister (VP) wil zijn, weet iemand zijn exacte motivatie? (kan t niet vinden :z )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
bartjas schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 09:31:
Ik vind het opzich wel vreemd dat Samsom zelfs geen minister (VP) wil zijn, weet iemand zijn exacte motivatie? (kan t niet vinden :z )
Hij heeft altijd gezegd dat hij de PvdA vanuit de kamer zou willen leiden als hij geen premier zou worden. Als ik het me goed herinner.
Edit:
Moet wel gezegd worden dat Samsom hier een behoorlijke gok doet omdat het zijn functie als partijleider behoorlijk kan ondermijnen, binnen de PvdA is Asscher een zeer grote concurrent van Samsom volgens mij.

[ Voor 25% gewijzigd door anandus op 26-10-2012 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

De mogelijk toekomstige PvdA-leider in het kabinet en de huidige leider in de Kamer, leuk :9
Ik had Timmermans ook wel ergens verwacht, maar aan de andere kant is hij binnen de PvdA ook een beetje licht non grata na de SP-light mail. Ook Plasterk had ik ergens wel verwacht.
Inderdaad, en de vraag is of je die twee tevreden houdt in de Kamer. Bij de eerste de beste mogelijkheid om burgemeester, eurohuppeldepupdingens of raadsvoorzitter voor de Stichting van Verenigingen te worden, zijn ze weg, vermoed ik.
Wel opvallend, maar met de hervormingen op het oog ook begrijpelijk, is een specifieke minister voor de woningmarkt (en hervorming van de rijksdienst, wat dat ook in mag houden). Helaas wordt er niet genoemd wie dat wordt (of welke kleur).
Met De post gaat naar de VVD bedoelen ze toch deze post? Ik had het liefst een 50/50-verhouding gezien in de ministerraad maar met drie zetels meer is een programmaminister erbij voor de VVD ook weer niet heel raar.

Hervorming van de Rijksdienst, dat is toch die post waar in ieder verkiezingsprogramma miljarden aan bezuinigingen worden ingeboekt _o-

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
kenneth schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 10:11:
[...]
De mogelijk toekomstige PvdA-leider in het kabinet en de huidige leider in de Kamer, leuk :9
Ja, een behoorlijk risico voor Samsom lijkt me. Zal zich toch moeten blijven profileren wil hij niet teveel in de schaduw van Asscher terecht komen.
Inderdaad, en de vraag is of je die twee tevreden houdt in de Kamer.[...] Met De post gaat naar de VVD bedoelen ze toch deze post?
De openingspost bestaat een beetje uit twee delen, het eerste deel waarbij ik niet wist wie Woningmarkt kreeg en niet wist waar Timmermans en Plasterk heen zouden gaan en de aanvulling na de edit die het een-en-ander verduidelijkt.
Ik had het liefst een 50/50-verhouding gezien in de ministerraad maar met drie zetels meer is een programmaminister erbij voor de VVD ook weer niet heel raar.
Volgens mij is het wel redelijk verdeeld.
Ook even kijken hoe het met de verdeling van de stassen gaat.

Opvallend dat behalve de premier alle gezichten in het buitenland (buitenlandse zaken, buitenlandse handel en financiën) PvdA'ers zijn.
Hervorming van de Rijksdienst, dat is toch die post waar in ieder verkiezingsprogramma miljarden aan bezuinigingen worden ingeboekt _o-
En inderdaad, 'hervorming van rijksdienst' lijkt me een wassen neus. Ik denk dat ze alleen 'woningmarkt' te schraal vonden klinken ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartjas
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-05-2023

bartjas

Ook Bekend met EPO

anandus schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 10:22:
[...]
Ja, een behoorlijk risico voor Samsom lijkt me. Zal zich toch moeten blijven profileren wil hij niet teveel in de schaduw van Asscher terecht komen.
Misschien dat ik iets vreemds zeg. maar is er na het vertrek van Cohen niet gewoon gekozen voor een parlementarier die goed lag bij het kiespubliek om zetels te halen en tussenpaus te zijn en daarmee de zoektocht naar een nieuw boegbeeld meer tijd te geven?

[...]
Volgens mij is het wel redelijk verdeeld.
Ook even kijken hoe het met de verdeling van de stassen gaat.

Opvallend dat behalve de premier alle gezichten in het buitenland (buitenlandse zaken, buitenlandse handel en financiën) PvdA'ers zijn.
Persoonlijk denk ik dat het niet zeer opvallend is aangezien er altijd geven en nemen in de besprekingen zijn. M.a.w. VVD heeft water bij de wijn gedaan om bepaalde verandering/wetsvoorstellen meer steun te geven!
Daarnaast was onder het vorige kabinet buitenlandse zaken (Rosenthal VVD) toch veelvuldig negatief in het nieuws.
Finaciën was CDA post dus logisch dat VVD daar eigenlijk niet op zit te azen... plus heb ook geen idee wie dat zou kunnen doen!
Handel is nieuwe post en ik denk dat voor de effectiviteit het opzich wel logisch is dat je daar dan ook een PVDA'r hebt zitten.
Overigens krijgt VVD met Defensie en EZ er toch ook wel nog 2 belangrijke buitelandse gezichten voor terug!
[...]
En inderdaad, 'hervorming van rijksdienst' lijkt me een wassen neus. Ik denk dat ze alleen 'woningmarkt' te schraal vonden klinken ofzo :P
Toch denk ik dat deze post in het leven is geroepen (onder druk PVDA) om eindelijk te voldoen aan de gestelde maatregelen om te gaan bezuinigen op de regering onder goede leiding en niet weggemoffeld onder de verschillende ministeries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
anandus schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 09:11:
Volgens de Volkskrant (die zich ook baseerd op de Telegraaf, dus zelfde bron) kan ik aan het lijstje ook de volgende namen toevoegen:
Economische Zaken: Blok of Kamp (VVD)
Defensie: Blok of Kamp (VVD)
Sociale Zaken: Bussemaker (PvdA)
Binnenlandse Zaken: Plasterk (PvdA)
Buitenlandse Zaken: Timmermans (PvdA)
Huizenmarkt: Onbekend, maar VVD'er
Denk EZ: Blok en Defensie: Kamp. Al was Blok toch de runnerup voor BiZa? Dat Timmersmans op BuZa komt is te verwachten. Zoals gisteren ook weer werd gezegd in Nieuwsuur: er is geen politiek dier die meer talen spreekt dan hij. Ik had Plasterk verwacht bij Onderwijs trouwens. En Ascher had ik eerder aan gedragen voor Justitie en Veiligheid, omdat ie net zoals Teeven (binnen VVD) binnen de PvdA toch een beetje de hardliner is qua aanpak? Als ik Ascher zeg, zeg ik zoiets en niet onderwijs. Omdat ie niet zo'n softie is als Plasterk en dat dus beter samen gaat met een wat stevigere portefeuille. Bovendien vind ik persoonlijk dat het voor Bromsnor himself tijd is om af te zwaaien. Maar hij wordt dus nog vier jaar vooruit geholpen zo, jammer maarja. En geen Vermeend of Bos dus op Financiën huh? Was het niet Dijsselbloem die in de commissie zat over aanbevelingen richting het onderwijs?

Laten we zo zeggen, ik had dit eerder verwacht...

AZ: Rutte (VVD)
Onderwijs: Plasterk (PvdA)
BHOS: Ploumen (PvdA)
Financiën: Vermeend/Bos (PvdA)
Infra/Milieu: Schultz (VVD)
Veiligheid/Justitie: Opstelten als minister/Asscher als staats? (VVD/PvdA)
VWS: Schippers (VVD)
EZ: Dijsselbloem (PvdA)
DF: Kamp (VVD)
SZ: Jetta-Kleinsma (PvdA)
BiZa: Blok (VVD)
Buza: Timmermans (Pvda)
Huizenmarkt: VVD

7x VVD minister, 6x PvdA minister. Kamp is een allrounder, maar meer bekend van DF dan SZ als je mij vraagt. En DF is bij uitstek een VVD-post imho en SZ dus een PvdA-post. Verder vind ik Asscher veel meer thuis horen bij de hardliners binnen de PvdA > dus justitie is prima bij hem als staatssecretaris (als Opstelten zonodig nog moet aanblijven) Vermeend/Bos als ingewijde binnen Financiën, Dijsselbloem omdat ie kennelijk financiën-wise zo'n wonderkind is dan maar EZ. Kan Blok moven naar BiZa, wat ik weken geleden ook nog had gedacht dat dat iig vast stond.

[ Voor 34% gewijzigd door Joosie200 op 26-10-2012 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Kamp is een allrounder, maar meer bekend van DF dan SZ als je mij vraagt.
Maar op Sociale Zaken heeft Kamp wel een pensioenaccoord bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Allang blij dat Plasterk waarschijnlijk niet op Financiën komt, dat zou echt nergens op slaan. Nu er een PvdA'er komt, is Dijsselbloem in ieder geval iemand met een economische achtergrond en dossierkennis. Maar liever zie ik dan een outsider als Vermeend of Teulings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Kamp heeft al eens defensie gedaan en het wordt niet als een "zware" post gezien. Ik denk dat hij inmiddels voldoende prestige binnen de VVD heeft voor een zware post. EZ dus.
Blok is nieuw als bewindsman en zal zich tevreden kunnen stellen met een ondergeschikte post: Defensie.
En Ascher had ik eerder aan gedragen voor Justitie en Veiligheid, omdat ie net zoals Teeven (binnen VVD) binnen de PvdA toch een beetje de hardliner is qua aanpak? Als ik Ascher zeg, zeg ik zoiets en niet onderwijs. Omdat ie niet zo'n softie is als Plasterk en dat dus beter samen gaat met een wat stevigere portefeuille.
Onderschat Onderwijs niet. Onderwijs is een moeilijke post (studenten zijn nooit tevreden) en qua percentage van de begroting is het een megadepartement. Bovendien denk ik dat de VVD Justitie en Veiligheid liever niet aan de PvdA overlaat omdat veiligheid gevoelig ligt bij de VVD-achterban en zij zich daarop willen onderscheiden.
En geen Vermeend of Bos dus op Financiën huh?
Beide hebben de politiek verlaten voor het bedrijfsleven en ik denk dat beide geen enkele behoefte voelen om terug te komen. Als ze dat wilden hadden ze beter ergens een burgemeesterspost kunnen accepteren.

Dat Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking bij de PvdA terecht komt verbaast me niet. Ik vermoed dat de nadruk van die post op Ontwikkelingssamenwerking ligt en dat de toevoeging Buitenlandse Handel in de naam alleen maar een concessie richting VVD is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:07
bartjas schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 09:31:
PvdA-leider Diederik Samsom wil alleen plaatsnemen in een kabinet als hij premier wordt. In het tv-programma Buitenhof zei hij dat de leider van de PvdA in de Tweede Kamer zit. "Maar daar is één uitzondering op, dat is als de PvdA de grootste wordt", zei Samsom.

"Ik ga in geen enkel kabinet zitten, behalve als het mijn naam draagt", zei hij. Samsom zei ook dat hij geen vicepremier wordt in een eventueel nieuw kabinet-Rutte.
Wouter Bos

De PvdA-leider zei dat hij de ambitie heeft om zijn partij de grootste te maken, maar dat hij ook ziet dat het politieke landschap complex is en dingen snel veranderen.

Samsoms voorganger Bos werd in 2007 vicepremier en minister van Financiën onder Balkenende.

Eerder had hij gezegd niet onder Balkenende te willen dienen, maar om zijn verbondenheid met de coalitie te tonen kwam hij daarvan terug.
bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

De situatie is nu natuurlijk iets anders. Binnen de VVD bestaat ook de traditie dat de politiek leider in de Kamer blijft tenzij hij premier kan worden. Vanuit de VVD zal er vermoedelijk geen druk op Samsom zijn om minister te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Kamp gaat naar Economische Zaken, Blok komt op het nieuwe Ministerie van Wonen en Rijksdienst en Defensie gaat naar Hennis-Plasschaert

Daarmee zouden alle ministersposten nu zijn vergeven.

Zie http://www.nu.nl/nieuws/2...rsploeg-kabinet-rond.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Nu de stassen nog.
Ik geloof dat er 3 posten voor de VVD zijn en 4 voor de PvdA.
Teeven en Wekers zullen in ieder geval op hun posten terugkeren. Sander Dekker wordt stass op Onderwijs.

Bij de PvdA wordt Co Verdaas stass op Landbouw. Verder worden nog Klijnsma en Mansveld genoemd. Wie de vierde PvdA-stass wordt is volgens mij nog onbekend(?)
Edit: de laatste PvdA-stass schijnt Martin van Rijn te zijn, gaat naar Financiën. Vraag me dan af waar Wekers naar toe gaat?

[ Voor 15% gewijzigd door anandus op 28-10-2012 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Interessante move, Hennis naar Defensie. Maarja, hoe vaak zie wel niet een minister benoemd worden die geen raakvlak heeft met het onderliggende ministerie? Had tien keer liever Hennis op Justitie en Opstelten dan op Defensie ;) Ik zie in Hennis namelijk een wat meer liberale VVD'er en in Opstelten meer een conservatieve VVD'er. Klijnsma zal wel staats worden op Sociale Zaken lijkt mij. Wekers was idd staats voor Financiën, als van Rijn die post overneemt heeft het nu.nl bericht het dus fout. Veel poppetjes die naar voren komen had ik wel verwacht, maar niet op de plek waar ze nu wss terecht komen. Maarja, er valt toch dikwijls geen peil op te trekken wie op welke post verschijnt.

Wat is nu het programma? CPB rekent de boel atm door, maandag/dinsdag overleg n.a.v. CPB advies, zaterdag dan n.a.v. eindakkoord het PvdA-congres zodat in de week van 5 tot 11 november de bordesfoto kan plaats vinden? :)

edit: zag het al in het achtuurjournaal, maar het is dus afgerond:
Het Bureau Woordvoering Kabinetsformatie heeft dat zondag laten weten. Maandagochtend gaat het stuk naar de fracties van VVD en PvdA. Daarna zullen de onderhandelaars Mark Rutte (VVD) en Diederik Samsom (PvdA) verslag uitbrengen aan de informateurs Henk Kamp en Wouter Bos.
Ben benieuwd wat het motto gaat worden van het regeerakkoord. Dat typeert toch vaak wel de inhoud.

[ Voor 23% gewijzigd door Joosie200 op 28-10-2012 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Joosie200 schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 19:20:
Wekers was idd staats voor Financiën, als van Rijn die post overneemt heeft het nu.nl bericht het dus fout.
Ik had die info van Jos Heymans (parlementair journalist van RTL), maar, om hem even te citeren:
Foutje. Van Rijn naar VWS, niet naar Financien.
Leek mij ook logischer dat Wekers op Financiën zou blijven (plus dat het me ook uit het oogpunt van partijverhouding logisch zou lijken).

[ Voor 14% gewijzigd door anandus op 28-10-2012 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

anandus schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 18:00:
Sander Dekker wordt stass op Onderwijs.
Hmm, twee jaar geleden zei ik dat hij binnen 10 jaar op het Binnenhof zou zitten, ik zit er 8 jaar naast :P
Benieuwd hoe hij het op het Binnenhof gaat doen, in de gemeente vond ik hem wel goed overkomen.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:20

Fiber

Beaches are for storming.

[...]
Welnee, Asscher moet nu namens het kabinet spreken, Samsom houdt zijn handen vrij om de PvdA standpunten te kunnen blijven verdedigen en verkondigen.
[...]
Valt wel mee. Defensie en bijvoorbeeld Economische Zaken en landbouw hebben ook erg veel met het buitenland te maken.
[...]
Is zeker geen wassen neus. Ze gaan de twaalf provincies opheffen en vijf grotere landsdelen creëren. Ook moeten vrijwel alle gemeentes fuseren tot grotere gemeentes van minimaal 100.000 inwoners. Lijkt me geen geringe klus en waarschijnlijk nog zwaarder dan het hervormen en nieuw leven inblazen van de woningmarkt.
http://www.nu.nl/nieuws/2...ten-mee-in-fusiegolf.html

Edit: Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking is trouwens een ander woord voor ongeveer hetzelfde... ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Fiber op 29-10-2012 14:35 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Fiber schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 14:32:
[...]
Is zeker geen wassen neus. Ze gaan de twaalf provincies opheffen en vijf grotere landsdelen creëren. Ook moeten vrijwel alle gemeentes fuseren tot grotere gemeentes van minimaal 100.000 inwoners. Lijkt me geen geringe klus en waarschijnlijk nog zwaarder dan het hervormen en nieuw leven inblazen van de woningmarkt.
http://www.nu.nl/nieuws/2...ten-mee-in-fusiegolf.html
Klopt, maar dat was toen nog niet bekend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Wie wordt eigenlijk fvz voor de VVD? Zijlstra oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
fvz?
Zeg mij waar dat voor staat en ik geef jou een naam :P

Zijlstra sowieso niet, die gaat de VVD vanuit de kamer leiden :)

[ Voor 123% gewijzigd door anandus op 29-10-2012 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Oh, okay, hij dus :P

fvz = fractievoorzitter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Oh, lol, ja dus :P

Grappig, kwam ik net tegen op Youtube.
Een debat bij P&W. Kamp vs Asscher.
En dan zitten ze nu samen in een regering, waarbij Asscher Kamp's baan overneemt.
Het kan verkeren :D
Verder een weinig boeiend en vermoeiend debat, niet echt de moeite waard, maar ik vond eht grappig :P

[ Voor 104% gewijzigd door anandus op 30-10-2012 18:22 ]

Pagina: 1