Nu de formatie in z'n eindfase zit wordt het tijd om de poppetjes op hun plek te zetten.
Welke ministers- en stassposten komen er? Welke partij krijgt welke post? En wie komt er op die post?
Ik open met een Telegraafartikel, Paul Jansen heeft over het algemeen goede bronnen:
Asscher (vicepremier!) en Dijsselbloem waren te verwachten.
Misschien dat Ploumen een beetje een verrassing is, maar ook niet echt.
Ik had Timmermans ook wel ergens verwacht, maar aan de andere kant is hij binnen de PvdA ook een beetje licht non grata na de SP-light mail. Ook Plasterk had ik ergens wel verwacht.
Wel opvallend, maar met de hervormingen op het oog ook begrijpelijk, is een specifieke minister voor de woningmarkt (en hervorming van de rijksdienst, wat dat ook in mag houden). Helaas wordt er niet genoemd wie dat wordt (of welke kleur).
Dus uit het artikel:
Algemene Zaken: Rutte (VVD)
Onderwijs: Asscher (PvdA)
Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking: Ploumen (PvdA)
Financiën: Dijsselbloem (PvdA)
Verdere aanname ('Bij de VVD keren de meeste ministers terug'):
Infrastructuur en Milieu: Schultz van Haegen (VVD)
Veiligheid en Justitie: Opstelten (VVD)
Volksgezondheid, Welzijn en Sport: Schippers (VVD)
Blijven nog 3 VVD-posten en 3 PvdA-posten over.
Edit:
Volgens de Volkskrant (die zich ook baseerd op de Telegraaf, dus zelfde bron) kan ik aan het lijstje ook de volgende namen toevoegen:
Economische Zaken: Blok of Kamp (VVD)
Defensie: Blok of Kamp (VVD)
Sociale Zaken: Bussemaker (PvdA)
Binnenlandse Zaken: Plasterk (PvdA)
Buitenlandse Zaken: Timmermans (PvdA)
Huizenmarkt: Onbekend, maar VVD'er
Welke ministers- en stassposten komen er? Welke partij krijgt welke post? En wie komt er op die post?
Ik open met een Telegraafartikel, Paul Jansen heeft over het algemeen goede bronnen:
Als deze geruchten kloppen, en de namen lijken mij heel geloofwaardig, dan is er weinig verrassends.Dit zijn de ministers van Rutte II
Er komt een extra programmaminister voor de woningmarkt en de hervorming van de rijksdienst, waarmee het totaal aantal ministers in het kabinet-Rutte II op dertien uitkomt. Dat melden bronnen rond de formatie. De post gaat naar de VVD. De liberalen krijgen zeven ministers, de PvdA zes.
Bij de sociaaldemocraten zijn er opvallende namen onder de kandidaat-ministers. Als vicepremier en minister van Onderwijs wordt de Amsterdamse wethouder Asscher genoemd. De andere, nieuwe post van minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking gaat naar oud-PvdA-voorzitter Ploumen.
De zware post van Financiën zou gaan naar vicefractievoorzitter Dijsselbloem. Bij de VVD keren de meeste ministers terug, behalve Rosenthal (Buitenlandse Zaken). Fractievoorzitter Blok en informateur Kamp knokken nog om Economische Zaken, zo wordt gemeld.
Asscher (vicepremier!) en Dijsselbloem waren te verwachten.
Misschien dat Ploumen een beetje een verrassing is, maar ook niet echt.
Ik had Timmermans ook wel ergens verwacht, maar aan de andere kant is hij binnen de PvdA ook een beetje licht non grata na de SP-light mail. Ook Plasterk had ik ergens wel verwacht.
Wel opvallend, maar met de hervormingen op het oog ook begrijpelijk, is een specifieke minister voor de woningmarkt (en hervorming van de rijksdienst, wat dat ook in mag houden). Helaas wordt er niet genoemd wie dat wordt (of welke kleur).
Dus uit het artikel:
Algemene Zaken: Rutte (VVD)
Onderwijs: Asscher (PvdA)
Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking: Ploumen (PvdA)
Financiën: Dijsselbloem (PvdA)
Verdere aanname ('Bij de VVD keren de meeste ministers terug'):
Infrastructuur en Milieu: Schultz van Haegen (VVD)
Veiligheid en Justitie: Opstelten (VVD)
Volksgezondheid, Welzijn en Sport: Schippers (VVD)
Blijven nog 3 VVD-posten en 3 PvdA-posten over.
Edit:
Volgens de Volkskrant (die zich ook baseerd op de Telegraaf, dus zelfde bron) kan ik aan het lijstje ook de volgende namen toevoegen:
Economische Zaken: Blok of Kamp (VVD)
Defensie: Blok of Kamp (VVD)
Sociale Zaken: Bussemaker (PvdA)
Binnenlandse Zaken: Plasterk (PvdA)
Buitenlandse Zaken: Timmermans (PvdA)
Huizenmarkt: Onbekend, maar VVD'er
[ Voor 9% gewijzigd door anandus op 26-10-2012 12:07 . Reden: Benadrukt dat het om geruchten gaat ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu