Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06:55
Wat is een logisch carrièrepad naar de functie van Business Analist? Ik ben momenteel senior medewerker op een servicedesk en kan waarschijnlijk gaan beginnen als tester. Ik weet niet of dit een logische functie is om erna mee door te groeien naar Business Analist? Of kan ik beter wachten tot er een vacature van functioneel Beheerder vrij komt en vanuit daar uiteindelijk doorgroeien naar Business Analist?

En wat zijn goede erkende certificaten die goed op je CV staan als je gaat solliciteren naar de functie van Business Analist?

[ Voor 13% gewijzigd door YinYang op 26-10-2012 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Logisch carrierepad is een functie als Business Analist. Je kan eerst gaan testen of gaan beheren maar de kans is juist dat je binnen die rollen vast komt te zitten en daardoor lastig de overstap maakt. Ik weet niet wat je leeftijd is en wat je mogelijkheden zijn maar solliciteren bij een van de grote consultancy bedrijven zou een optie kunnen zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLuca
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-07-2024
Begin als FUNCTIONEEL beheerder. Zorg dat je de taal en belangen van business en IT onder de knie krijgt. Groei na gedegen ervaring door naar Business Analist. Eventueel ervoor een informatie analist rol kan geen kwaad.
Naast de bekende BiSL, ASL, ITIL, etc etc zijn er niet echt harde certificeringen te halen voor het "vak". Je zult vooral aanspraak moeten maken op je zachte kant. Advisering, doorvragen (LSD), conflicthantering, overtuigingskracht, etc etc.

Computers; de meeste fouten zitten tussen het toetsenbord en de stoel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
@Tsurany: Ben momenteel 25 jaar en volg HBO ICT&Business deeltijd waarbij ik nu in jaar 2 zit.

@DaLuca: Duidelijk antwoord. Thnx!

Ik heb bij mijn huidige werkgever een vast contract en wil daar dus eigenlijk voorlopig ook nog blijven werken. Ik sta voor de volgende keuze:
1. Op de servicedesk blijven werken en wachten op een vacature functioneel beheer
2. Beginnen als Tester en vanuit daar verder gaan ontwikkelen

Ik heb vorige week sollicitatiegesprek gehad voor de functie van tester. Ik kan daar een keer een dag meelopen en kijken hoe ik het vind. Waarschijnlijk ben ik dan wel aangenomen als het me bevalt.

Ik zie het niet zitten om nog lang op de servicedesk te blijven werken, dus sta voor bovenstaand dilemma. Wie weet hoelang het nog kan duren voordat er een vacature vrijkomt als functioneel beheerder. Ook krijg ik meer betaald als Tester. Arbeidsvoorwaarden verder allemaal hetzelfde omdat het intern is..

Een paar jaar ervaring als Tester zal denk ik ook beter op mijn CV staan dan nog een paar jaar extra servicedesk, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou dan de overstap maken naar tester, sowieso kan je je daar verder in ontwikkelen en meer ervaring op doen. Extra salaris is altijd mooi. Ik zou dan tot het einde van je opleiding daar blijven en aangeven dat je je na afronding van je opleiding wilt ontwikkelen richting BA.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLuca
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-07-2024
Tsurany schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 10:32:
Ik zou dan de overstap maken naar tester, sowieso kan je je daar verder in ontwikkelen en meer ervaring op doen. Extra salaris is altijd mooi. Ik zou dan tot het einde van je opleiding daar blijven en aangeven dat je je na afronding van je opleiding wilt ontwikkelen richting BA.
^ eensch! (gezien de huidige keuzes)

[ Voor 3% gewijzigd door DaLuca op 26-10-2012 11:03 ]

Computers; de meeste fouten zitten tussen het toetsenbord en de stoel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
DaLuca schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 09:41:
Begin als FUNCTIONEEL beheerder. Zorg dat je de taal en belangen van business en IT onder de knie krijgt. Groei na gedegen ervaring door naar Business Analist. Eventueel ervoor een informatie analist rol kan geen kwaad.
Naast de bekende BiSL, ASL, ITIL, etc etc zijn er niet echt harde certificeringen te halen voor het "vak". Je zult vooral aanspraak moeten maken op je zachte kant. Advisering, doorvragen (LSD), conflicthantering, overtuigingskracht, etc etc.
Valt een informatie analist niet ook onder de noemer business analist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

In principe is dat toch een andere tak van sport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wat doet een business analist dan? Want voor mijn gevoel hanteren veel bedrijven die term ook voor een technische systeemanalist - functioneel ontwerper - informatie analist - tot aan de excel goochelaars aan de business kant.

Sorry voor het derailen van dit topic, maar ben gewoon benieuwd wat de functie precies inhoudt.

[ Voor 6% gewijzigd door StephaN900 op 27-10-2012 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Bedankt voor de reacties allemaal! Ik ga dan denk ik maar eerst als Tester beginnen, of als het kan, als Functioneel Beheerder..

@StephaN900: Ik ben ook wel benieuwd wat nou echt het verschil is tussen de verschillende functies die jij opnoemt. Volgensmij is de benaming per organisatie ook weer verschillend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 480368

Er zit inderdaad veel overlap tussen informatie-analyst, business analyst en functioneel analyst. Elke organisatie hanteert ook andere criteria om onderscheid tussen deze functies in te vullen, en om volstrekt eerlijk te zijn heeft het geen nut om naar deze titels te kijken. Het zijn alledrie analysefuncties waarbij het takenpakket een duidelijker beeld zal geven over waar de nadruk net op ligt dan de functietitel.

Voor zover er een algemene trend in op te merken valt is het zo dat een functioneel analyst zich meer bezig houdt met welke functionaliteiten aanwezig moeten zijn en hoe de applicatie eruit moet zien etc. De business analyst heeft dan weer meer de nadruk op de noden en wensen van de businesskant en het bevragen en opvolgen van deze noden. De informatie-analyst zal eerder onderzoekend te werk gaan dan bevragend, en vooral "vanuit de theorie" werken en op basis van zijn onderzoek een informatie-architectuur opstellen.

Maar zoals ik dus al zei, er is veel overlap en de verschillen zijn arbitrair. In de praktijk zal het takenpakket van deze functies bij 99% van de bedrijven zo goed als identiek zijn. Kijk dus niet te veel naar de titel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

peter00

BCF5

ik zou vanuit je huidige positie inderdaad richting functioneel beheer gaan. Het is echter wel de vraag of de gap tussen wat je als senior heldesk medewerker doet en waar je heen wilt niet te groo1 is om in 1 keer over te stappen. Zit je bijvoorbeeld in L1 support? of ook L2/L3 ?

Vanuit L1 (catch-and-dispatch) zou ik eerst naar een rol werken waar je de functionaliteit leert kennen, dus inderdaad : testen, of eventueel een L2 (problem-solving, technisch beheer) rol. Daarna functioneel beheer zoals een aantal hierboven hebben aangegeven. Vanuit FB dan naar informatie- of business analyse.

Wat je goed moet beseffen is dat een BA rol eigenlijk weinig meer met IT heeft. Je moet als BA de business begrijpen, en dat gestruktureerd kunnen vertalen richting IT. TB,FB , maar ook vaak IA zitten veel meer op de IT stoel. Dat moet je dus wel willen.

Het is vervelend als cynicus steeds gelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
@peter00: doe nu L1 support, maar ook een beetje L2 voor bepaalde applicaties. Het is bij ons makkelijker om door te groeien naar Tester of Functioneel Beheerder als wanneer ik dit extern probeer. Dit omdat ze de externen bij ons weg willen hebben en er interne mensen voor terug willen.

Het probleem is dat er nu best veel vacatures voor de functie van Tester open staan, maar niet voor de functie van functioneel beheerder. En ik wil het liefst z.s.m. weg bij mijn huidige afdeling, omdat er geen uitdaging meer voor mij is, het leuke weg is bij deze functie en het ook beter op mijn CV staat als ik al een stap verder ben kwa functie. Ik kan dus blijven wachten tot er een functie voor functioneel beheerder vrijkomt, daar op solliciteren en hopen dat ik wordt aangenomen, maar dan kan ik alweer goed een jaar verder zijn. Is dus minder voor mijn CV en ik zie het niet zitten om nog een jaar op deze functie te werken.

Is over het algemeen de functie van functioneel beheerder beter betaald dan de functie van tester? Of is het een betere functie om mee door te groeien naar de functie van Business Analist? Hier is de functioneel beheerder iets beter betaald. Max. salaris FB is €400 bruto meer dan max. salaris van een Tester.

Verder weet ik dat je als BA minder met de IT te maken hebt. Dit is juist precies wat ik wil. Ik ben sowieso niet iemand die zich de hele dag alleen maar met technische dingen bezig wil houden en ik leer ook voor een functie als bijvoorbeeld BA. Volg namelijk momenteel de opleiding HBO ICT&Business.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 16:12
Voor een business analyst is het erg belangrijk dat je de business ook daadwerkelijk kent. Domeinkennis dus. Je zit als laag tussen de gebruikers aan de ene kant en de techniek aan de andere kant. Het is belangrijk dat je de technische taal een beetje spreekt, maar kan zorgen dat de gebruikers zich daar niet druk over hoeven te maken.

Dat is een baan met meer verantwoordelijkheden dan een tester en dus is het logisch dat het iets beter betaald wordt. Kwa carrierepad is er geen vast pad dat je moet bewandelen; domeinkennis, het technisch jargon kennen en goede communicatieve vaardigheden zijn vooral belangrijk.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
@Hydra: Zie mijn vorige post. Bedoelde het verschil kwa salaris tussen functioneel beheerder en tester. Niet tussen BA en tester. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Iemand??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04 18:21
Een tester is bij ons 1 schaal lager ingeschaald dan een FB'er. Dit komt vooral omdat een tester vooral uitvoerend werkt en van een FB'er meer verwacht wordt. Het verschil is er dus wel maar omdat testers op dit moment redelijk schaars zijn en goede testers al helemaal hoeft dit zeker niet het geval te zijn.

Wel is de rol als FB'er veel beter als opstap naar BA'er. Je zit dan al op hetzelfde domein en doet vaak kleine BA klussen als het ware. Bovendien houdt ben je meer bezig met onderhoud dan vernieuwing. Als tester zit je echter achteraan de keten qua vernieuwing en ben je veel verder verwijderd van de business.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:03
Daarnaast moet je ook kijken of testen belangrijk is in een organisatie. Testen is een van de meest belangrijke dingen die je kunt doen. Je hebt verschrikkelijk veel kennis nodig van de praktijk (de bedrijfsprocessen) en het pakket (mogelijkheden, hoe werkt het pakket). Maar als de organisatie er niets of amper wat mee doet, dan is de overstap naar tester niet echt aan te raden. In het ergste geval blijf je zitten op je functie, kom je niet meer weg en zit je met een niet zo'n best salaris.

Als het bij jouw bedrijf wel goed is ingebed, dan zou ik de stap naar testen wel maken. Krijg je weer meer ervaring mee en leer je ook andere dingen. Stap dan over naar (functioneel) beheer en dan uiteindelijk over naar analist. Voor analist moet je best wel wat kennis hebben van het pakket zelf.

Andere optie is dat je gewoon analist wordt, je geen idee hebt waar je over praat en gewoon maar wat aanklooit. Legio voorbeelden kun je daarvan vinden in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Als Tester is het max. salaris al sowieso €800 bruto meer dan de functie die ik nu vervul. Ik ga niet meteen deze €800 er op vooruit, maar het salaris gaat elk jaar op 01-01 met ongeveer €100 omhoog. Het salaris is dus zeker niet slecht.

De voor- en nadelen die ik momenteel zie:

Voordelen:
- Leuker werk
- Beter salaris
- Flexibelere afdeling
- Betere ontwikkelingsmogelijkheden
- Makkelijker doorgroeien naar andere interne functies
- Tester staat beter op mijn CV dan nog een paar jaar extra servicedesk
- Makkelijker om extern te beginnen op een functie. Nu kan ik extern bijna alleen maar beginnen op een servicedesk. Ook met een stuk minder salaris.
- Ik kan de scriptie voor de HBO opleiding die ik volg maken over het testen. Ik kan geen sciptie maken over de servicedesk lijkt me..

Nadelen:
- Meer reistijd naar werk. Momenteel doe ik ongeveer 40 minuten over een enkeltje, dan doe ik er ongeveer 70 minuten over.
- Meer reistijd naar school. School zit bij mijn huidige locatie. Bij de nieuwe situatie is het retour 1,5 uur extra reizen max. 2 avonden in de week.

Enige nadeel wat ik dus zie is het reizen. Wanneer ik ervaring heb opgedaan als tester is het wel weer makkelijker om over een tijd een niet-servicedesk functie te krijgen extern, wat ook weer dichter bij huis is en dus minder reistijd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Iemand...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 16:12
Het is een afweging die je zelf gewoon moet maken. Niemand hier kan voor jou beslissen of die betere voorwaarden opwegen tegen je extra reistijd.

https://niels.nu

Anoniem: 543062

Vanuit de techniek naar functioneel kun je eens proberen een start te maken met Sharepoint 2013.
Breng wensen in kaart, vertaal deze in een ontwerp en richt deze in. Maak een aantal vlieguren als functioneel sharepoint beheerder.

Wil je de diepte ingaan kun je eens kijken naar bedrijfsgerichte applicatie`s zo leer je de bedrijfsprocessen kennen. Na deze ervaring heb je wel de nodige kennis opgedaan. Spijker ook je soft skills bij, als analist moet je zeker een partijtje goed kunnen communiceren en praten in de taal van de organisatie. Belangrijkste vlieguren maken!

Succes!
Pagina: 1