Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Woorden van +10 letters te moeilijk voor Tweakers.net?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hate to kick a man when he's down,

Maar het is echt ongelooflijk 1999 knullig om op tweakers(.net) op mijn 'meer dan full-hd' breedbeeld scherm nog zaken als hardeschijfb... en netwerksschijf... tegen te komen.

En hier hebben jullie twee jaar aan gewerkt?

Waar was de man met gezond verstand en overzicht ?
Vergeten in te huren?

Schaam jullie!!!!

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Pqx2S.png

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-10 20:49

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Bedankt voor je constructieve bijdrage en de subtiel gevonden manier om dit onder onze aandacht te brengen. Wat ik ook waardeer is de onderbouwing in je verhaal zodat ik goed snap wat je dwars zit. Ik ga even kijken of ik de persoon kan vinden die we vergeten zijn in te huren om dit probleem zo snel mogelijk te laten verhelpen. Wat ook kan is dat we er niets aan kunnen doen omdat het woord te lang is en dachten dat mensen de plaatjes zouden snappen, dat vraag ik even na.

Verwijderd

Topicstarter
Goede reactie ;-)

Ik heb me eens voorgenomen niet te reaguren na wat borreltjes, maar lukt niet altijd.
Sorry voor de toon.

(en ik begrijp het als je dit topic zou verwijderen)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2012 13:01 ]

Verwijderd

Wilbert de Vries schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 08:16:
[...]
Wat ook kan is dat we er niets aan kunnen doen omdat het woord te lang is en dachten dat mensen de plaatjes zouden snappen, dat vraag ik even na.
Nou, eerlijk gezegd zie ik op het ene plaatje een docking-station staan, met daaronder het woord 'hardeschijfb...'. Na kort onderzoek snap ik ook wel dat dat staat voor 'harde schijf behuizing', maar het icoontje geeft nou net één van die weinige artikelen in die categorie weer, wat juist géén harde schijf behuizing is ;)

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Wat voornamelijk jammer is, is dat er wel ruimte is om het woord af te breken, maar dat dat niet gebeurt omdat het (wel in correct Nederlands) een samenstelling is.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Verwijderd

Eeh, volgens mij is 'hardeschijfbehuizing' juist níet een correcte samenstelling, het zijn gewoon 3 woorden. Google het maar ;)
Daarmee is het 'probleem' ook opgelost, gewoon niet aan elkaar plakken, en de woorden komen vanzelf onder elkaar. Nu alleen dat icoontje nog ;)

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Eh, dat Google het suggereert maakt het nog geen correct Nederlands.

Verwijderd

Wilko schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 14:42:
Eh, dat Google het suggereert maakt het nog geen correct Nederlands.
Kijk dan maar even in de Van Dale of het Groene Boekje, ook daar zal-ie zéker niet in staan ;)

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:56

Koppensneller

winterrrrrr

Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 14:39:
Eeh, volgens mij is 'hardeschijfbehuizing' juist níet een correcte samenstelling, het zijn gewoon 3 woorden. Google het maar ;)
Daarmee is het 'probleem' ook opgelost, gewoon niet aan elkaar plakken, en de woorden komen vanzelf onder elkaar. Nu alleen dat icoontje nog ;)
Het is gewoon 1 woord. Vaker last van de Engelse ziekte?
Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 14:43:
[...]

Kijk dan maar even in de Van Dale of het Groene Boekje, ook daar zal-ie zéker niet in staan ;)
En wat lezen we op de site van de Van Dale?
Dit woord staat niet in het woordenboek. Is het geen goed Nederlands?

Als een woord niet in een woordenboek of woordenlijst staat, wil dat niet zeggen dat het woord fout is of niet bestaat.

In het Nederlands kun je heel gemakkelijk woorden aan elkaar 'plakken' en zo nieuwe woorden maken. Bijvoorbeeld voetbalschoenvetergaatje. Het is onbegonnen werk om alle mogelijke woorden op te nemen in een woordenboek of woordenlijst. Een redactie moet daarom keuzes maken.

Zogenaamde 'doorzichtige samenstellingen' worden niet als trefwoord opgenomen in het woordenboek. Een samenstelling is doorzichtig als de betekenis van het geheel eenvoudig is af te leiden uit de afzonderlijke delen (die wel in het woordenboek staan). Een woord als afstellingsmogelijkheid is niet opgenomen, omdat de samenstellende delen afstellen, -ing en mogelijkheid wel zijn opgenomen.

[ Voor 50% gewijzigd door Koppensneller op 26-10-2012 14:45 ]

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 14:43:
[...]

Ook dat maakt nog niet dat het dus maar los geschreven moet worden hoor. Samenstellingen in het Nederlands schrijven wij altijd aan elkaar.

Wat de meneer hierboven dus netjes quote :)

[ Voor 6% gewijzigd door Hooglander1 op 26-10-2012 14:45 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Verwijderd

Koppensneller schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 14:44:
[...]

Het is gewoon 1 woord. Vaker last van de Engelse ziekte?
Ik denk niet dat 'hardeschijfbehuizing' daar onder valt, anders kun je van heel veel woorden wel samenstellingen maken ;)

• Koppensneller

Koppensneller

winterrrrrr

Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 14:46:
[...]

Ik denk niet dat 'hardeschijfbehuizing' daar onder valt, anders kun je van heel veel woorden wel samenstellingen maken ;)
Eén ding, één woord. Ga maar terug naar school, want zo komen we nergens.

Verwijderd

Hooglander1 schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 14:45:
[...]

Ook dat maakt nog niet dat het dus maar los geschreven moet worden hoor. Samenstellingen in het Nederlands schrijven wij altijd aan elkaar.

Wat de meneer hierboven dus netjes quote :)
Maar waarom staat er dan wél 'hardeschijf controllers' en 'NAS behuizingen'? ;)

• Koppensneller

Koppensneller

winterrrrrr

Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 14:47:
[...]

Maar waarom staat er dan wél 'hardeschijf controllers' en 'NAS behuizingen'? ;)
Dát is dan wel weer fout: moet natuurlijk hardeschijfcontrollers en NAS-behuizingen zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Koppensneller op 26-10-2012 14:49 ]

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11 10:25

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

[...]

Dat kan juist in het Nederlands. Daar staat onze taal om bekend :) Dit is het grote verschil waar mensen met de 'Engelse ziekte' nu altijd tegenaan lopen. Die splitsen allerlei woorden die in het Nederlands aan elkaar moeten.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Hardeschijfbehuizing is correct Nederlands, los van wat je denkt. Het hele probleem is dat je met "harde schijf behuizing" niet weet of je een behuizing voor een harde schijf bedoelt, of een schijfbehuizing die hard is.

Om die simpele reden worden alle zelfstandige naamwoorden in het Nederlands samengevoegd als ze bedoeld zijn om één ding aan te duiden.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:18
[...]

Dat is dus ook precies zoals het zou moeten. Heel veel woorden zijn inderdaad samenstellingen, maar half Nederland schrijft het gewoon fout. Kijk maar eens rond op deze leuke site: http://www.spatiegebruik.nl/

[ Voor 8% gewijzigd door maarud op 26-10-2012 14:52 ]

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]
Klopt, dan kan ook. Zie de sigarenbandjesfabrieksmedewerker. Er is in het Nederlands geen beperking aan het aan elkaar voegen van woorden.
Daarentegen zit er wel degelijk een groot verschil tussen het wel/niet gebruiken in bepaalde gevallen, denk aan de cursus naaktschilderen, niet te verwarren met de cursus naakt schilderen. Of meer in Tweakers-stijl, het verschil tussen softwarematig en software matig.

Verwijderd

Cloud schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 14:50:
[...]

Dat kan juist in het Nederlands. Daar staat onze taal juist om bekend :) Dit is het grote verschil waar mensen met de 'Engelse ziekte' nu altijd tegenaan lopen. Die splitsen allerlei woorden die in het Nederlands aan elkaar moeten.
Tóch denk ik dat het bij 'hardeschijfbehuizing' onjuist is, maar het maakt me eerlijk gezegd niet zoveel uit :)

Wel is het zo, dat jullie één van de zeer weinigen op internet zijn, die er één woord van maken. Vrijwel al jullie collega's, winkels e.d. schrijven het met 3 woorden.

En jullie lossen daar mee wellicht direct het probleem op, want met spaties ertussen komen de afzonderlijke woorden waarschijnlijk onder elkaar te staan ;)

• maarud
Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 14:55:
[...]

Tóch denk ik dat het bij 'hardeschijfbehuizing' onjuist is, maar het maakt me eerlijk gezegd niet zoveel uit :)

Wel is het zo, dat jullie één van de zeer weinigen op internet zijn, die er één woord van maken. Vrijwel al jullie collega's, winkels e.d. schrijven het met 3 woorden.

En jullie lossen daar mee wellicht direct het probleem op, want met spaties ertussen komen de afzonderlijke woorden waarschijnlijk onder elkaar te staan ;)
Harde schijf behuizing -> Behuizing in de vorm van een schijf (?) of die erg schijf is (?) én die erg hard is
Harde schijfbehuizing -> Een schijfbehuizing die erg hard is
Hardeschijf behuizing -> ?? Een behuizing die erg 'hardeschijf' is
Hardeschijfbehuizing -> Een behuizing waar een hardeschijf in kan

:+

Verwijderd

Okee, met zoveel reacties die het met me oneens zijn, zal ik mij er eens in verdiepen ;)

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 14:55:
[...]

Je mag dat natuurlijk denken :)
Drie keer raden waardoor dat komt? Omdat half Nederland het fout doet en losse woorden met name voor vindbaarheid dus praktischer zijn. Zoals jij zelf ook liet zien, zoeken meer mensen op 'harde schijf behuizing' dan 'hardeschijfbehuizing'.
Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 14:57:
Okee, met zoveel reacties die het met me oneens zijn, zal ik mij er eens in verdiepen ;)
Een bijzonder duidelijke uitleg staat hier: http://www.spatiegebruik.nl/regels.html :)

[ Voor 17% gewijzigd door Cloud op 26-10-2012 14:59 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

• maarud
Hoe zit het trouwens met harde schijf (of hardeschijf?) De schijf is namelijk wel hard... :P

Hardeschijfbehuizing is dan wel aan elkaar, omdat de schijfbehuizing op zichzelf niet hard is, maar het Nederlandse woord voor HDD bedoel ik dan.

edit: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/256/ en http://www.dutchgrammar.com/forum/viewtopic.php?p=15152

als los woord is het dus blijkbaar harde schijf, maar in samenstellingen aan elkaar (logisch, precies zoals ik hierboven stelde)

[ Voor 33% gewijzigd door maarud op 26-10-2012 15:03 ]

Verwijderd

Cloud schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 14:58:
[...]

[...]

Een bijzonder duidelijke uitleg staat hier: http://www.spatiegebruik.nl/regels.html :)
Even uit nieuwsgierigheid, is dat al (heel) lang zo? Ik weet dat er vanaf de jaren '90 wat 'ingrijpende' wijzigingen zijn geweest, is dit er soms één van?

Verwijderd

Ja dus. Goed om te weten, ik heb mij er na m'n studie nooit meer intensief in verdiept, mijn gevoel liet me zelden in de steek, maar idd. het klopt. Leer je op zo'n vrijdagmiddag tóch nog iets belangrijks ;)

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
maarud schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 15:01:
Hoe zit het trouwens met harde schijf (of hardeschijf?) De schijf is namelijk wel hard... :P
Vergelijkbaar met "zwarte fiets" :)

• Koppensneller

Koppensneller

winterrrrrr

Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 15:15:
Ja dus. Goed om te weten, ik heb mij er na m'n studie nooit meer intensief in verdiept, mijn gevoel liet me zelden in de steek, maar idd. het klopt. Leer je op zo'n vrijdagmiddag tóch nog iets belangrijks ;)
Dat ging volgens mij slechts om leenwoorden uit het Engels: on line werd online en human resourcesafdeling werd humanresourcesafdeling. Voor zover ik weet is het bestaan van samenstellingen juist een karateristiek onderdeel van de Nederlandse taal, en niet iets van de laatste jaren.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Is inderdaad al héél lang zo. Ik kan het me niet anders herinneren en ik leerde schrijven vóór die grote wijzigingen in de jaren '90...

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 15:15:
Het wordt gewoon nog heel vaak foutgedaan. Zie de eerder in dit topic genoemde Engelse ziekte. Je ziet overal dat het fout gaat, zelfs in reclames, billboards of andere aanduidingen. www.spatiegebruik.nl geeft mooie voorbeelden.

Verwijderd

Koppensneller schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 15:22:
[...]

Dat ging volgens mij slechts om leenwoorden uit het Engels: on line werd online en human resourcesafdeling werd humanresourcesafdeling. Voor zover ik weet is het bestaan van samenstellingen juist een karateristiek onderdeel van de Nederlandse taal, en niet iets van de laatste jaren.
Hmm.. dan ga ik dat toch eens serieus uitzoeken. Normaal zie ik spelfouten op zowat 100 meter afstand, en hecht zelf ook veel waarde aan correct taalgebruik, dus nou moet ik erachter komen waarom ik me hier al zolang niet van bewust ben. Zit nou toch te twijfelen ;)

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Dat zal vooral komen doordat het zo verschrikkelijk vaak fout gedaan wordt. Als je denkt dat d/t-fouten vaak voorkomen dan schrik je van het aantal keer dat dit fout gedaan wordt. En omdat het zo vaak fout gaat, krijg je ook niet dat 'hey dit ziet er verkeerd uit'-gevoel dat je nog wel eens bij foutief d/t-gebruik kunt krijgen ;)

Althans dat is mijn ervaring. Ik lees zelf ook straal over onjuist spatiegebruik heen :p

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-11 10:03

Gé Brander

MS SQL Server

"sigarenbandjesfabrieksmedewerker" = een medewerker van een fabriek waar bandjes voor sigaren gemaakt worden...

:)

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Cloud schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 15:45:
Dat zal vooral komen doordat het zo verschrikkelijk vaak fout gedaan wordt. Als je denkt dat d/t-fouten vaak voorkomen dan schrik je van het aantal keer dat dit fout gedaan wordt. En omdat het zo vaak fout gaat, krijg je ook niet dat 'hey dit ziet er verkeerd uit'-gevoel dat je nog wel eens bij foutief d/t-gebruik kunt krijgen ;)

Althans dat is mijn ervaring. Ik lees zelf ook straal over onjuist spatiegebruik heen :p
Daar sla je één van de spijkers op z'n kop ;)

Het lijkt erop, dat als je jarenlang dagelijks op fora rondhangt, je zelf óók sneller fouten gaat maken. Als ik m'n reacties nalees, zie ik dat er nu vaker onbewuste taalfouten insluipen, dan pakweg 10 jaar geleden. Okee, meestal kan ik ze nog direct verbeteren, maar ik vind het sowieso al ergerlijk dat ik 'm dan al gemaakt heb. Door te lang op Fok rond te hangen heb ik eens in de haast onbewust 'walchelijk' geschreven. Weliswaar had ik 'm binnen een paar seconden verbeterd, maar het zit me nog steeds niet lekker ;)

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 16:01:
Door te lang op Fok rond te hangen heb ik eens in de haast onbewust 'walchelijk' geschreven. Weliswaar had ik 'm binnen een paar seconden verbeterd, maar het zit me nog steeds niet lekker ;)
Hadden de lokale grammar nazi's je zo hard aangepakt dan? :P ;)

Verwijderd

warp schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 16:07:
[...]

Hadden de lokale grammar nazi's je zo hard aangepakt dan? :P ;)
Nee, ik was er vroeger zélf één :P

Maar ik heb het moeten opgeven. Het is onbegonnen werk, en de tegenstand is groot ;)

Met als bijkomend voordeel, dat als ik nu zélf eens een foutje maak, ik dezelfde argumenten kan gebruiken (wat maakt het nou uit, het is maar op een forum, het gaat erom of je 't snapt). Hoewel mijn indruk blijft, dat velen het daarbuiten niet anders zullen doen >:)
Pagina: 1