Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Hoi iedereen,

Ik heb een 4,5 jaar oud systeempje, bestaande uit 'n E8400 @ 3,4 GHz op een Asus P5E, 4GB ddr2 en een HD4870 in een Antec 900 met een CM M620. Sinds langere tijd heeft het systeem als probleem dat hij af en toe niet opstart, als in er gebeurt niks als ik op de powerknop druk of met een schroevendraaier zelf op het mobo de pinnetjes verbind. Dat is echter altijd van voorbijgaande aard geweest, want hoewel ik het systeem die dag niet meer aan de praat kreeg, de volgende dag had ik er geen last meer van.

Tot afgelopen maandag. Toen zette ik de pc aan, er gebeurde ongeveer 0,2 seconden iets en toen vloog hij weer uit. Alle fans gingen in die tijd wel draaien, dus zowel de CPU-fan als de casefans als de GPU-fan. Het enige wat ik kon ontdekken, is dat het rode licht achterop de voeding aan ging. Dat heb ik daarvoor nooit gezien. Normaliter betekent dat dus een failure bij de PSU en dat is ook de uitleg in de handleiding van de M620. Een dag later bleef het probleem spelen op dezelfde manier. Na veel kijken wat er loos was en oplossingen proberen te verzinnen kreeg ik het voor elkaar dat het systeem één seconde lang in gang getrokken leek te worden, waarna hij weer uitviel. Dat idee kwam voor in een loop, ongeveer eens in de 5 seconden ging het systeem voor een seconde aan om weer uit te vallen, net zo lang tot ik de stroom eraf haalde. Als ik dat deed, ontstond echter het eerste probleem van die 0,2s en het rode licht weer.

Ik heb dus een nieuwe voeding aangeschaft van een aardige tweaker, die morgen als het goed is op de deurmat ligt. Geen probleem, ware het niet dat ik het nog maar een keer probeerde en de pc nu feilloos opstart. Ik tik dit bericht er op het moment op en aan de huidige lengte ervan kun je al zien dat hij niet zomaar weer uitvalt. Het licht op de voeding is ook uit. Ik zit nu dus met een dilemma: moet ik iets met die nieuwe voeding? Is die M620 überhaupt wel het probleem? Moet ik ergens anders zoeken?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Kick. Systeem werkt nog steeds, niets veranderd.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:37
Dit lijkt toch van de voeding of moederbord af te komen.
Controleer eens of er geen bolle condensatoren op het moederbord staan, dit geeft vaak de zelfde problemen als je aangeeft.
Bouw desnoods je pc opnieuw op zonder de kast dus even los op een stuk karton ofzo. Kortsluiting (moederbord met kast) kan dit ook veroorzaken.

Kijk anders even op de site van je voeding wat dit rode lampje achter op de voeding voor betekenis heeft.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Krylinck schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 23:44:
Normaliter betekent dat dus een failure bij de PSU en dat is ook de uitleg in de handleiding van de M620.
Bedankt voor je antwoord. :) Dat laatste heb ik gedaan en daarom, plus dat alle fans kortstondig wel gingen draaien, heb ik ook die nieuwe voeding aangeschaft. Ik ga even kijken naar die condensatoren en zodra het probleem weer gaat spelen, trek ik de pc uit elkaar.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Check ook voor de zekerheid het CR2032 knoopcel-batterijtje van het moederbord of deze (losgehaald) wel minimaal 3.0 Volt geeft.

Het is een Lithium batterij die de eigenschap heeft gedurende z'n hele leven minimaal 3.0 Volt af te geven. Al ze qua capaciteit zo goed als leeg zijn, zakt het voltage onder deze 3.0 Volt = het juiste moment om deze te vervangen!

Onlangs nog een 2ehandse P5E tot leven gewekt met een vers batterijtje, oude batterij gaf 2.6 Volt, dus qua capaciteit zo goed als leeg. Werd verkocht alszijnde defect.
Verder een tijdje geleden al twee andere moederborden (P5E & P5W64 WS Pro) voorzien van een verse knoopcel, die standaard Asus KTS batterijtjes gaan in mijn geval zo'n 4 tot 5 jaar mee.

[ Voor 85% gewijzigd door bitshape op 28-10-2012 13:58 ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:37
Ja de opmerking die bitshape maakt zou ook goed de oorzaak kunnen zijn. Een lege of slechte CMOS batterij veroorzaakt ook rare dingen.

Zelf heb ik eens een schroefje tussen het moederbord en de kast gehad die kortsluiting veroorzaakte en de zelfde symptomen veroorzaakte als jij een je openingspost hebt aangegeven.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Kijk, dat zijn van die dingen waar ik dan weer niet aan denk. :P De tijd heeft wel altijd gewoon goed gelopen, trouwens, ook na het hele probleem van vorige week leek de tijd niet gereset te zijn. Misschien komt het door m'n beperkte kennis op dat gebied, maar ik dacht altijd dat je daaraan een lege BIOS-batterij herkende. Nou ja, zodra het dus weer gebeurt gaat er naast het bekijken van het hele moederbord en eventuele kortsluitingspunten ook een nieuwe batterij in. Zo duur zijn ze niet. :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Als de tijd en dus de BIOS-instellingen zich resetten, is de batterij flink leeg (voltage bvb. minder dan 2.5V), in de korte tussenperiode (bvb. 2.9V tot 2.5V) kan deze gare symptomen geven, oa zoals jij beschrijft.

Ik zal eens een grafiek van zo'n lithium cel opzoeken, zodat je het verloop in Voltage tov de Capaciteit duidelijk kan zien, en dan ook het moment dat hij net niet helemaal leeg is en het Voltage dan echt rap inkukelt.
Hier: -datasheet Maxell CR2032- (Discharge Characteristics)

Mijn tip: sk.nkon.nl, een stukje vriendelijker in prijs ipv E5,- bij een winkel om de hoek.

[ Voor 14% gewijzigd door bitshape op 28-10-2012 14:28 . Reden: datasheet-linkje toegevoegd ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Pagina: 1