Ik sta op het punt een nieuwe computer aan te schaffen. Ik wil er mee programmeren en gamen. Op het moment heb ik onderstaande pc samengesteld, deze wordt aangesloten op een Dell U2711 scherm en m-audio AV40 speakers. Muis en toetsenbord heb ik al.
Mijn verantwoording:
Mijn vragen:
Mijn verantwoording:
- Processor: De Core i5 processor biedt goede prestaties en kan als er nog meer van gevraagd wordt overgeklokt worden.
- Videokaart: De hd7950 biedt voldoende power voor mijn beeldscherm (2560*1440 pixels), ik kan zo op native resolutie spelen.
- Geluidskaart: de Xonar XD krijgt overal goede beoordelingen en laat gelijkgeprijsde Creative producten ver achter zich. De kaart gaat in het PCIe 2.0 x16 slot.
- Voeding: De Antec HCG-520 biedt voldoende power en volgens reviews is deze voeding heel stabiel, wat een pre is bij overklokken.
- Harddisk: De 128GB SSD wordt gebruikt als bootdisk. Overige hardeschijven haal ik uit mijn oude pc: 2*500GB, 200GB, Crucial S4 64GB SSD. De Crucial ssd heb ik gewonnen bij Alternate en ga ik gebruiken als cache voor een 500GB harde schijf. Steam en andere grote spellen installeer ik vervolgens op die hardeschijf.
- Blu-rayspeler: leest zowel blu-ray als dvd/cd en schrijft dvd/cd-rom. Blu-ray is om in de toekomst veilig te zitten en eventueel films op de computer te bekijken.
- CPU-koeler: De ThermalRight komt er op SPCR erg goed uit, weliswaar met andere ventilators, maar het koelblok is goed, tevens is deze goedkoper dan bijvoorbeeld een Mugen 3.
- FireWire-card: mijn videocamera heeft een Firewire interface
- Moederbord: simpel z77 moederbord, nodig om te kunnen overklokken. Verder geen toeters en bellen die ik nodig heb, SLI ga ik nooit draaien, dus die feature mis ik niet.
- Geheugen: 8GB is genoeg voor iedereen...
- Behuizing: Fractal Define R4, persoonlijk vind ik dit een geweldig mooie strakke kast, bovendien nog stil ook.
- Extra ventilator: voor de front intake, deze zet ik onder de al meegeleverde front intake. Deze fan zal de hardeschijven koelen. Bij de Fractal kast kun je de bovenste HDD tray uitnemen zodat de bovenste intake fan vrij de kast in kan blazen. De harddisks kunnen in de onderste tray.
- OS: Windows 8 Pro, ik wil programmeren en dan lijken me de volgende Pro features mij belangrijk: Hyper-V om virtuele machines te draaien en de mogelijkheid om Metro Apps buiten de store om te draaien.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5 3570K Boxed | € 199,90 | € 199,90 |
| 1 | MSI Z77A-G43 | € 85,50 | € 85,50 |
| 1 | Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3 | € 284,- | € 284,- |
| 1 | Asus Xonar DX/XD | € 64,10 | € 64,10 |
| 1 | Sweex 3 + 1 Poort FireWire Card | € 4,65 | € 4,65 |
| 1 | Fractal Design Define R4 Pearl Black | € 88,80 | € 88,80 |
| 1 | Microsoft Windows 8 Pro | € 127,- | € 127,- |
| 1 | Thermalright Venomous X Retail Incl. Fan and Fan holder | € 30,90 | € 30,90 |
| 1 | Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm | € 5,45 | € 5,45 |
| 1 | Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile | € 35,45 | € 35,45 |
| 1 | LG CH10LS28 Zwart | € 49,95 | € 49,95 |
| 1 | Antec HCG-520 | € 56,84 | € 56,84 |
| 1 | Samsung 830 series 128GB | € 85,- | € 85,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.117,54 | |
Mijn vragen:
- Is de kast geschikt voor dit systeem? De kast is ruim en lekker stil, maar hou er rekening mee dat de processor overgeklokt gaat worden en misschien de videokaart ook. Ik zit dan vooral met de hitte. Ik vraag me ook af of een Antec Three Hundred Two niet voldoende is, maar hoe lawaaiig wordt deze setup in die kast?
- Heb ik Windows 8 Pro wel nodig? Als ik een Metro app heb gemaakt, heb ik Pro dan wel nodig om die app buiten de store om te draaien? Dat is me nu niet helemaal duidelijk. Ook zit ik met Hyper-V, is dit echt nodig of kan je net zo makkelijk Virtual Box gebruiken?
- Heb ik iets vergeten? Producten die niet compatible met elkaar zijn? Of zijn er betere componenten voor deze prijs?
- Kan ik ergens nog geld op besparen?