Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal
Ik heb mijn pc geuprade met een nieuw moederbord, processor en werkgeheugen.

Mijn specificaties:
Voeding 600w
Asus Sabertooth 990FX R2.0 moederbord
AMD FX-8150 Black Edition Processor
Kingston HyperX KHX1600C9D3K4/16GX, 16GB, PC3-12800 RAM
Ocz vertex 4 128gb ssd
Sapphire radeon hd 6850 2gb grafische kaart.

Het probleem is dat bij het opstarten de afbeelding van mn moederbord komt, dat even weggaat dan 2 keer knippert en dan windows gaat opstarten, dit duurt allemaal best lang.
Heeft iemand toevallig ook dit probleem of weet er iemand de oplossing hiervan?

Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-09 11:49

Fordox

00101010

Gooi de bootlogo er vanaf via de bios en ook een hoop functies die je niet gebruikt, zoals sommige sata port controllers. Dat scheelt al wat.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Fire-X
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-03 09:33
Haal randhardware zoals de brander en cardreader ed er eens af en kijk eens hoe die dan opstart?
Neem verder aan dat je een schone windows installatie hebt gedaan en alle drivers geïnstalleerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het logo wegehaald, het duurt overigens 15 seonden voordat het bios scherm pas verschijnt, mijn bios piept 3 keer en het windows laadscherm duurt soms 1 minuut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Fire-X
Als ik me niet vergis gebruikt asus een AMI (uefi) BIOS. 3 beep verwijst dan naar geheugen problemen (RAM). Probeer, indien je meerdere reepjes hebt geïnstalleerd, eens met 1 reepje op te starten en wellicht een ander slot. Verder tellen de sloten vanaf de cpu meestal af van 4-3-2-1 en dan zouden de eerste 2 bankjes in slot 1 en 3 moeten zitten. Hierover kan je echter je mobo boekje even raadplegen.

edit: Uiteraard kan je ook de geheugen settings, timings en voltage, handmatig vastzetten ipv op automatisch laten staan.

[ Voor 13% gewijzigd door X-Fire-X op 25-10-2012 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb 4 memory slots in volgorde links naar recht 1a, 2a, 1b ,2b ik heb er 4 dezelfde 4gb balkjes erin zitten en de pc ziet ook 16gb. kun je me wat verder uitleggen want ik snap niet precies wat je me aanraadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 21:09:
ik heb 4 memory slots in volgorde links naar recht 1a, 2a, 1b ,2b ik heb er 4 dezelfde 4gb balkjes erin zitten en de pc ziet ook 16gb. kun je me wat verder uitleggen want ik snap niet precies wat je me aanraadt.
Haal 3 reepjes eruit en start een keer op met maar een stick in het moederbord.
Kijk of dit zo beter gaat. Sommige moederborden reageren een beetje raar als je alle slots gebruikt.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ok, maakt het nog uit in welke slot ik die 1e stop ik haal nml liever niet a1 eruit omdat mijn after market cooler erboven zit ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ew geweldig ik sluit mn pc weer af: update 1 van 138 installeren haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Fire-X
a1 kan je ook wel laten zitten, mits die met die al gelijk flink vertraagd. Dan zal je een ander bankje daarin moeten proberen. Start die dan gelijk wel snel op dan weet je dat het aan het bankje ligt. Start die dan alsnog traag op dan zal je de settings vast moeten gaan zetten. Verder als je een 2e bankje toe gaat voegen dan eerst in b1, een 3e in a2 en de 4e in b2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor de mensen die geintresseerd zijn heb post ik hierbij de oplossing.
Ik moest met de moederbord cd alle controllers updaten.
Bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Even dan nog een tip namelijk ik had dit probleem bij mijn Asus Sabertooth X79 waarbij het opstarten ook redelijk lang duurde, maar nadat ik een bios update gedaan had is het board nu net razendsnel geworden. Dus ook jou raad ik aan altijd even te kijken naar bios-updates en uiteraard dan zoals je zelf al ontdekt hebt is het altijd belangrijk de goede drivers te installeren, maar ik zelf zet altijd alles uit in het bios wat ik toch niet gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jha ik had de bios al up to date, hoe zet je eigenlijk componenten uit die je niet gebruikt, ik kan het niet echt vinden in mn bios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 20:10:
Jha ik had de bios al up to date, hoe zet je eigenlijk componenten uit die je niet gebruikt, ik kan het niet echt vinden in mn bios
Vanuit het UEFI hoofdscherm in je bios switch je naar advanced mode en daar binnen een van de tabjes zie je het vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick046
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-09 13:47
Voortaan als je een moederbord koopt, eerst flashen voordat je hem gaat gebruiken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-07 12:21
En wat ik dan niet helemaal goed begrijp is dat je zo'n mooi moederbord koopt (zeker geen beginnersbordje, en leuk aan de prijs) zonder dat je daar bij stilgestaan hebt.Want met zo'n bord zou ik proberen alles er uit te willen halen, en heb je ook verstand van zaken, maar als je niet eens verschillende componenten uit kunt zetten, maak je dan wel gebruik van alle mogelijkheden van dit moois? Laat staan als hier het woord geheugentiming gebruikt wordt.
Maar goed, je bent geholpen, succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Retort308 schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 14:04:
En wat ik dan niet helemaal goed begrijp is dat je zo'n mooi moederbord koopt (zeker geen beginnersbordje, en leuk aan de prijs) zonder dat je daar bij stilgestaan hebt.Want met zo'n bord zou ik proberen alles er uit te willen halen, en heb je ook verstand van zaken, maar als je niet eens verschillende componenten uit kunt zetten, maak je dan wel gebruik van alle mogelijkheden van dit moois? Laat staan als hier het woord geheugentiming gebruikt wordt.
Maar goed, je bent geholpen, succes ermee.
Ik ben nog lerende en ik doe dit grotendeels ook omdat ik dit leuk vind. Alles wat ik hier weer van leer is mooi meegenomen. Ik vind ook gewoon dat ookal heb je niet veel verstand van hardware je nogsteeds mag proberen er wat moois van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 21:33:
Ik ben nog lerende en ik doe dit grotendeels ook omdat ik dit leuk vind. Alles wat ik hier weer van leer is mooi meegenomen. Ik vind ook gewoon dat ookal heb je niet veel verstand van hardware je nogsteeds mag proberen er wat moois van te maken.
Toch kan ik mij ergens wel vinden in hetgeen Retort308 zegt en het niet echt te maken heeft met er iets moois van proberen te maken. Het design mag dan wel leuk zijn maar er zit veel meer op een Sabertooth board en dat is jammer als je dat niet gebruikt zoals Retort ook al schrijft.

Misschien toch wel verstandig als je je eens op het forum gaat inlezen en vooral ook eens gaat lezen wat een BIOS is en welke mogelijkheden er zijn. Dit soort basisvragen die je stelt zijn namelijk al heel vaak gesteld en ook al heel vaak beantwoord.

Tweakers verwacht dan ook van mensen dat ze eerst zelf iets ondernemen en op zoek gaan voor dat er vragen gesteld worden. Je zal denk ik begrijpen dat dit voor de vaste en gevorderde Tweakers soms een beetje saai word telkens dezelfde vragen te zien verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Patrick046 schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 12:44:
Voortaan als je een moederbord koopt, eerst flashen voordat je hem gaat gebruiken! :)
Hoezo dan?
If it ain't broke, don't fix it!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMitchie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-04 19:28
Ik heb de revision 0 en ik heb dat 'ie piep zegt(alles is dus goed, vervolgens gaat ie nog n keer piep zeggen, dat is dus 2x bios?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Heb hetzelfde probleem met een oude p8p67, het posten e.d. duurt langer dan het inladen van windows :S(ssd), het verwijderen van het logo scheelt 1-2 seconden, maar de post (van indrukken power-knop tot het windows laad scherm) duurt bij mij nog steeds een seconde of 12-15.
Dit is nadat ik het bord RMA heb gestuurd want eerst deed die er vlot 30 seconden over en moest hij 2 keer posten voor hij naar windows kon:S
.
Offtopic
Lang verhaal kort, persoonlijk blijf ik ver uit de buurt van Asus mobo's in de toekomst, het zijn goede overklokkers, maar RMA van ruim een maand is gewoon bagger. (gigabyte zit in Eindhoven en bij echte spoedjes kan je hem binnen 24 uur retour hebben, geloof regulier is <2 weken afhankelijk van de webshop)
Pagina: 1