Isolated "Guest" netwerk functioneert niet met 2 routers..

Pagina: 1
Acties:

• skoers
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-11 21:04
Probleem bij het maken van een Isolated (Guest) netwerk.

Ik zou het volgende willen bereiken (maar kan geen Vlan's maken met de bestaande hardware).

Ik zou de 2e router willen gebruiken voor een afgeschermd (Isolated) guest netwerk.
Zodat pc's die (wireless) aanmelden op dit netwerk, geen toegang kunnen krijgen tot de iMac's;

Is hier nog een foefje voor ?

Modem: 10.0.0.1
DHCP : 10.0.0.100 - 10.0.0.254
iMac's 10.0.0.101 - 10.0.0.105

Isolated Guest Netwerk met een Netgear 2200 router: 192.168.1.1
DHCP: 192.168.1.100 - 192.168.1.254

Als ik de WAN poort van de Netgear 2200 gebruik om het modem mee te verbinden ziet het "Isolated" netwerk toch alle iMac's in het netwerk. Dit waarschijnlijk omdat hij denkt dat hij "alleen" toegang geeft tot internet (vanwege aansluiting WAN poort).

Koppel ik het modem op een Netgear LAN poort, werkt hij ook niet naar behoren, maar misschien moet ik een afwijkende routerinstelling maken ?

happy 2023 !

• Brabix
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-06 17:49
Eigenlijk wil je niet met twee routers (met nat) achter elkaar werken. Maar het kan wel. Wat je zou kunnen doen:

Maak van het Guest Netwerk de eerste router, hang deze dus aan internet.
Hang je eigen router via de WAN poort met NAT aan de router voor het Guest netwerk.

Door de NAT translatie kunnen de computers op het guest netwerk niet zomaar op je gewone netwerk. Wel even twee verschillende ip ranges gebruiken.

Let wel op dat je met bijvoorbeeld port forwarding naar je eigen netwerk altijd twee routers in moet stellen, en dat twee maal NAT op je netwerk gewoon niet fijn is.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-12 21:36
Wat Brabix ook al zegt:

Modem (LAN) -> (WAN) Netgear (LAN) -> (WAN) Router voor iMasc.

Je kunt (waarschijnlijk, ik ken de Netgear niet) in de eerste router vaak wel een Default Server of een port forward met alle poorten maken naar de 2e router zodat je daarna nog maar op één router aan hoeft te geven welke port je waarheen wilt forwarden.

Een snelle zoektocht leert me dat een Netgear 2200 een DGN2200 zou zijn en deze heeft geen WAN-poort? Of zijn er nog meer Netgears met 2200 ergens in het model?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• skoers
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-11 21:04
Het is de WNR2200 (N300) router met WAN poort.

Ik heb alleen een probleem met de door jullie voorgestelde oplossing;
Dat is dat het guest wifi netwerk op de 1e verdieping te ontvangen moet zijn.

Dus de Router met (isolated) guest netwerk moet fysiek boven staan. Het modem staat beneden (en moet daar blijven).

Beneden:
modem: Modem: 10.0.0.1
iMacs's
Powerlan-> Boven

Boven:
Router met Isolated Guest network.

Misschien een simpele router aanschaffen met Vlan mogelijkheid de oplossing ? TP-Link heeft aardige modellen voor weinig meen ik ?

happy 2023 !

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-12 21:36
Als je dan toch bereid bent er in te investeren (en aangezien je modem ook router is) dan zou ik nog een router kopen inderdaad (at your discretion) en dan van het modem -> router A en modem -> router B. Dan kunnen A en B elkaar niet zien (tenzij je port forwards maakt).

Een router die meerdere interfaces aankan (wat niet direct hetzelfde is als VLAN's...) is ook een optie, dan volsta je boven met een accesspoint, maar ik ken eigenlijk geen (voor consumenten) betaalbare router die dat een beetje overzichtelijk en compleet implementeert.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock