Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zo ongeveer 2 maanden geleden een 256GB M4 Crucial SSD gekocht (Deze: http://www.crucial.com/st....aspx?imodule=CT256M4SSD3). Deze heeft al die tijd prima gewerkt maar toen ik gister mijn laptop wilde rebooten (Ik heb hem in een Lenovo Ideapad Y580 geprikt) kreeg ik een erg vreemd scherm. Het is lastig uit te leggen dus vandaar maar even een foto:
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/11w6ozn.jpg
het is lastig te zien maar er staan allerlij (soms knipperende) random symbolen met random kleuren er achter.

Ik heb toen geprobeerd met linux de schijf te vinden maar dit lukte ook niet. Ik heb met een recovery programmatje (vanaf een CD'tje) ook geprobeerd windows te repareren maar ook dit programma kon de schijf niet vinden.

Ik kan hem nog wel vinden in de BIOS maar dat is ook alles. Heeft iemand enig idee wat dit kan veroorzaken en nog beter: hoe je het op kan lossen?
Ik heb er nog 3 jaar garantie op (-2maanden dan), dus het gaat niet om de prijs maar ik heb pas een maand geleden mijn eerste backup en ik wil liever niet alles opnieuw installeren en ik ebn dan ook bepaalde school bestanden kwijt.

Toch is het wel vreemd dat een 200 euro SSD (die vaak als betrouwbaarder gezien worden) binnen 2 maanden dood gaat. Hopelijk kan iemand mij verder helpen??

Alvast bedankt!!

Mvg, Alex

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2012 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:07

mace

Sapere Aude

Ik zie geen foto? :?

edit: En het is hier geen hyves of msn, de (A) werkt dus niet....

[ Voor 63% gewijzigd door mace op 25-10-2012 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jah sorry het uploaden ging even fout, geef me 1 minuut.

edit: het spijt me... en de foto staat erop.

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2012 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40

Swordlord

Act first, think never

Ziet er vreemd uit inderdaad...
Probeer eens met een HDD in de laptop en de SSD in een PC, wat dat als resultaat geeft... Dus dan kun je tenminste uitsluiten dat het eventueel wel of niet aan de SSD ligt.

Edit:
Daarbij... Betrouwbaar is niet onverwoestbaar/probleemloos... Uitval kan altijd...

[ Voor 11% gewijzigd door Swordlord op 25-10-2012 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:07

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 17:41:
jah sorry het uploaden ging even fout, geef me 1 minuut.

edit: het spijt me... en de foto staat erop.
No worries, ik zie het alleen zo vaak dat ik me er aan begin te ergeren. ;)

Tja dat ziet er wel raar uit ja. Lijkt me niet dat de SSD zoiets kan veroorzaken maar je weet het maar nooit.
Heb je niet nog een oude HDD die je even kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Swordlord schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 17:46:
Ziet er vreemd uit inderdaad... Eerder videokaart zou ik zeggen...
Probeer eens met een HDD in de laptop en de SSD in een PC, wat dat als resultaat geeft... Dus dan kun je tenminste uitsluiten dat het eventueel wel of niet aan de SSD ligt.

Edit:
Daarbij... Betrouwbaar is niet onverwoestbaar/probleemloos... Uitval kan altijd...
Bedankt voor je reactie,

Tsja, toch niet wat je verwacht... Maar er zit ook een HDD in. Daarnaast kan ik wel gewoon mbv een Linux cd'tje linux runnen. Dus aan de videokaart kan het niet liggen. Ik heb momenteel even niets anders waar ik de SSD in kan prikken maar ik zal dit later nog eens proberen.

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Kijk of er update's zijn voor de firmware van de m4.
Toen ik de mijne kocht was er een update, omdat de m4 na een aantal uren opeens leeg bleek te zijn, met een firmware update kon je de data terug halen.

Zelf zou ik de ssd aan een andere pc eerst uitproberen, dan misschien de firmware eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okee ik ga het eens proberen... Dankjewel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 15:13
Normaal gesproken heb je een goed punt voor die firmware update, maar de laatste versie van de M4 (010G) zou ik er niet opzetten als het een laptop met een UEFI bios is. Daar ontstaan juist problemen door!

Staat deze versie er niet op of heb je geen UEFI bios, dan misschien goed om backup te maken en na een secure erase (bv. via Parted Magic) een schone installatie op te doen. Krijg je dan weer problemen, dan weet ik zeker dat er een paar mensen hier gaan vragen om de SMART waardes :)

P.s.: hou je camera eens stil en even wat meer belichting. Dan kunnen we bv. het modelnr. van je laptop zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Haha sorry voor de vage foto maar ik denk niet dat het erg belangrijk is te weten was mijn modelnummer is, toch? :P Het ging meer even om het vreemde startup scherm.

De enige mannier waarop ik op deze mannier weet hoe ik ook maar iets met mn laptop kan doen is via een linux cd'tje. Volgens mij kan ik wel UEFI enabelen in mn BIOS (ik heb eigenlijk weinig idee wat dit inhoud) maar ik kan dus ook helemaal niet bij de ssd, ook partition wizard kan hem niet vinden. Deze maakt van mij L schijf (HDD, 1TB) ineens mn C schijf (wat eigenlijk de SSD moet zijn). Verder kan ik niet in de schijf en weet ik dus ook niet hoe ik hem moet backupen of wipen of de firware versie checken.

Ik heb nog een andere ssd liggen en ik ga eens kijken of ik vie die ssd met een fresh windows een andere windows versie op mn HDD te zetten en dan weer de M4 erin te prikken. Ik kan dat namelijk nu ook niet direct doen omdat hij zeurt om een driver error. Vreemde zaken allemaal :S.

Anyway, bedankt voor je reactie!

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2012 02:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
EDIT: >>>Ik heb nu windows op de HDD staan en de SSD erin gestopt. Alleen kan deze nogsteeds nergens gevonden worden behalve in de BIOS. Kan het zo zijn dat de SSD uitgeschakeld is in de BIOS, en zo ja, hoe krijg ik deze weer aan? Ik hoode dat dit nog wel eens voor wil komen van iemand op school dus vandaar mijn vraag.

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
Kijk aan welke controller de ssd zit dan kun je zien of de controller aan staat.

Je ssd kan defect zijn, dan is alles weg.
Je ssd kan door firmware defect leeg zijn, maar nog terug te halen door te flashen, doe dit wel als laatste.
Je file systeem is corrupted, door elkaar, dan zou je met recovery software kunnen proberen om er nog iets af te lezen, dit als 1e doen, op deze forum kun je software vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerlijk gezegd zien die artifacts eruit als een geheugenprobleem; ogenschijnlijk random blokken in rare kleuren zijn daarvoor zeer kenmerkend. Of dat video- of gewoon geheugen is verschilt.

Dat je het dan niet krijgt met een CD of iets dergelijks zou wel raar zijn, maar ik zou voor de zekerheid eens Memtest86+ draaien. Misschien gebruikt Windows het geheugen net even anders, misschien ligt het ergens anders aan, maar dan heb je tenminste zekerheid op dat vlak. Dan kan het ook nog het videogeheugen zijn, maar dat is dan van latere zorg. Memtest een nachtje laten draaien, minstens 10-15 passes, want een enkele pass geeft niet altijd fouten weer.
Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 17:38:
Toch is het wel vreemd dat een 200 euro SSD (die vaak als betrouwbaarder gezien worden) binnen 2 maanden dood gaat. Hopelijk kan iemand mij verder helpen??
De prijs heeft niets met betrouwbaarheid te maken en ook zeer betrouwbare modellen gaan wel eens stuk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@jan99999
Een andere ssd werkt wel in dezelfde poort. In system recovery programmas als partition wizard is hij niet te zien. Als ik windows op de andere hd, 1tb hdd, installeer kan ik wel opstarten en niet de ssd vinden, ook niet in device manager.

@Camacha
Ik heb al eens een memtest gedraait binnen windows maar deze vond ook niets van de ssd terug.
EDIT: Hiermee bedoelde ik dat nadat ik de memtest gerunt had, er geen error kwam, heb me er verder niet veel in verdiept, ik zag het staan In mn Ubuntu cd en dacht, its worth a try.

Mijn laatste hoop was dat hij op 1 of andere mannier uitgeschakelt was binnen de bios, omdat dat de enige plek was waar je hem kon vinden. Is dit niet mogelijk dan ga ik hem terugsturen naar alternate en ga ik op een nieuwe wachten.

Bedankt voor jullie reacties! :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2012 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
Partition wizard lijkt mij geen recovery software, lees op het forum om betere software te proberen.
Harddisk recovery, je harddisk moet op je hoofd sata aansluting zitten, niet op de extra sata aansluiting, zie je handleiding van je moederbord.
Ook je hard disk controller op ide zetten, of geen ahci gebruiken.
De recovery software kan speciale functies gebruiken die alleen werken op je hoofd sata aansluiting.

En hoe zit het met je firmware update.
Kijk eerst hoe je dit doet in dos, zoek dus een handleiding.
Hier moet ook je hard disk controller op ide mode staan, en geen ahci.

[ Voor 17% gewijzigd door jan99999 op 28-10-2012 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 12:48
Verwijderd schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 08:23:
[..]

@Camacha
Ik heb al eens een memtest gedraait binnen windows maar deze vond ook niets van de ssd terug.

[..]
Memtest86+ scant dan ook het geheugen op fouten, en doet niets met eventuele HDDs / SSDs / etc :)

Owh, memtest86+ is betrouwbaarder dan een variant die binnen Linux of Windows werkt. Ik zou zeggen, probeer het gewoon. Memtest86+ is vaak te vinden binnen de bootloader van een Linux distributie, waaronder volgens mij Ubuntu en Gparted en nog veel meer, maar niet op een standaard Debian disc :) Scheelt misschien weer een CD :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 08:23:
@Camacha
Memtest is ook niet bedoeld om de SSD terug te vinden, maar bedoeld om je geheugen te testen. Ook draai je dat niet binnen Windows, maar boot je het vanaf USB of CD :)

Ik zou het toch eens proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 15:13
En kijk toch ook eens met Parted Magic boot-stick/cd of je SSD daar is terug te vinden. Kan best zijn dat Windows je partitie niet meer herkend en met PM kun je hem geheel leeg maken zodat je hem daarna via 'disk management' in Windows weer terug ziet.

Aangezien hij wel door de BIOS gezien wordt, is de kans groot dat er niets mis mee is.
Pagina: 1