HTPC - Waar moet ik op letten ivm aan te sluiten audio?

Pagina: 1
Acties:

• Scr3wdriv3r
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-12-2023
Beste Tweakers,

Over niet al te lange tijd hoop ik eindelijk het nest te verlaten en ga ik op mezelf wonen. Dit moment heb ik voor mezelf ook aangehouden om mijn systeem (eindelijk!) weer eens game-waardig te maken, en dus een nieuwe pc te gaan bouwen.

Ik ben van plan om geen losse stereo neer te zetten, maar enkel een (HT)PC in de woonkamer. Qua componenten neig ik naar het volgende (tips met betere bang for buck stel ik op prijs!):

Moederbord: Asus AMD AM3+ M5A78L-M/USB3
Processor: AMD FX-8350
Videokaart: Een nader te bepalen GTX 650Ti

Offtopic, maar ik hou me aanbevolen voor mooie (redelijk compacte) behuizingen waar dit alles in zal passen.

Nu is mijn concrete vraag; waar moet ik zoal op letten om perfect geluid te bewerkstelligen over een surround set (aanbevelingen zijn ook welkom) zoals je dat normaal gesproken over je versterker zou laten verlopen.

Alvast erg bedankt voor de informatie!

Groet,

Thijs.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:28

D4NG3R

kiwi

:)

Dit is wel heel dikke hardware voor een HTPC? Ik neem haast aan dat je er ook op gaat gamen?

Anyhow: Audio via glas of coax is natuurlijk het beste indien mogelijk.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:07
Scr3wdriv3r schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 17:20:Nu is mijn concrete vraag; waar moet ik zoal op letten om perfect geluid te bewerkstelligen over een surround set (aanbevelingen zijn ook welkom) zoals je dat normaal gesproken over je versterker zou laten verlopen.
Een versterker die het allemaal zelf regelt is het beste, die dus zelf digitale audio/video kan coderen. Dan het geluid bitstream via hmdi naar de versterker... dat is het beste en dan kan je zelfs uit de voeten met de meest goedkope geluidskaart of onboard. Oftewel, het draait veel meer om de versterker dan wat je in de pc stopt.

Maar buiten dat zijn de meeste onboard-geluidskaarten al meer dan zat mocht je het zo willen doen, de duurdere kaarten brengen meestal alleen voordeel bij gaming e.d. en juist dat 'crystalizer' wat je op X-Fi kaartjes ziet wil je eigenlijk niet hebben, dat is allemaal zeer kunstmatig geluid 'opschalen'.

[ Voor 18% gewijzigd door MicGlou op 25-10-2012 17:44 ]

• Scr3wdriv3r
@D4NG3R

Ik wil er inderdaad op gaan gamen, ik heb de laatste tijd teveel games in de wachtkamer moeten zetten vanwege het uitstellen van mijn nieuwe setup!

@MicGlou

Kun je me iets meer vertellen over het verschil tussen met en zonder versterker? Is het zo dat ik 'prima' surround sound kan krijgen op toch zeer behoorlijk volume zonder versterker, en dat puur de kwaliteit van het geluid wat verbeterd mét versterker, of is het echt een wereld van verschil (voor de niet audiofiel).

Daarnaast moet ik het zo zien dat ik de versterker aan de pc koppel en de speakers weer aan de versterker neem ik aan he? Op het moederbord dat ik bijvoorbeeld noem zit een simpel onboard geluidskaartje, dat ik dan dus koppel aan de versterker?

Sorry maar ben op het gebied van audio een behoorlijke leek!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-02 12:36
Wil je ook Blu Rays afspelen met HD Master audio uit je pc?
anders zou je een mooi pc 5.1 speakersetje kunnen kopen zoals de Logitech Z906.
Heeft zelf een versterker en ondersteund DTS en Dolby Digital.
Blu rays kijken kan dan ook maar het zal geen HD master geluid zijn maar DTS of Dolby digital.
wat wel een meerwaarde kan zijn is een geluidskaart met Dolby digital Live ondersteuning bij deze set.

[ Voor 32% gewijzigd door Goofy1978 op 25-10-2012 18:45 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
D4NG3R schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 17:39:
Dit is wel heel dikke hardware voor een HTPC? Ik neem haast aan dat je er ook op gaat gamen?

Anyhow: Audio via glas of coax is natuurlijk het beste indien mogelijk.
Zeker niet; indien mogelijk wil je over HDMI gaan. Daar heb je veel meer bandbreedte op beschikbaar. Maar dat moet je receiver wel geschikt voor zijn natuurlijk. Een aparte geluidskaart heb je dan ook niet meer nodig; dat gaat prima via je videokaart. Let bij het aanschaffen van je videokaart dus wel even op welke codecs er ondersteund worden. Het zou jammer zijn als je nu alles top gaat proberen te regelen en dan tegen zulke beperkingen aanloopt. Zie voor meer info van nVidia o.a. hier: ftp://download.nvidia.com...pes_of_hdmi_audio_support

Wat betreft het bord dat je hebt gekozen zul je eerst moeten bepalen in wat voor case het allemaal moet gaan komen. Immers, dat moet wel gaan passen... Je hebt nu een bord met onboard VGA en in uATX, maar dezelfde is er ook zonder VGA (heb je toch niet nodig lijkt me?) maar dan in ATX.
Als het een ATX-bord moet zijn, ben je beter af met de ASUS M5A97 R2.0. Die heeft een betere chipset erop zitten, en kost net geen €80,-. Ga je imho veel meer plezier aan hebben dan.

Daarnaast mis ik nog wel de nodige informatie in je build... Welk en hoeveel geheugen had je in gedachte? Hoe ga je de storage oplossen? HDD? SSD? Centrale storage? Wat voor case zoek je? (tower, htpc, sff, uATX of ATX?) wil je gamen over je tv (en wat voor TV is dat?) of wil je er een los scherm bij om op te gamen? Wat voor games betreft het? Heb je al een voeding, of is een nieuwe voeding nodig? En niet onbelangrijk: Wat is het budget??

iRacing Profiel

• Scr3wdriv3r
@Goofy1978

Mooi setje die Logitech Z906. Echter, voor mij is 'goed' geluid prima, en nu begrijp ik dat dit subjectief is, maar als ik een leuk feestje kan houden, mezelf volledig 'in' een film of game kan wanen, ben ik tevreden. In the end stop ik toch liever wat meer geld in de pc zelf dan in het geluid.

@kroegtijger

Om verder te gaan over een set zoals Goofy1978 beschrijft, dit voldoet dan niet aan hetgeen jij beschrijft? Kun je me misschien een voorbeeld geven van een set (receiver en speakers neem ik dan aan) die wel via HDMI loopt? Zijn dit hier voorbeelden van?

Om op je andere vragen in te gaan, ik ben me bewust dat ik veel informatie niet heb gedeeld. Dit is deels omdat dit nog niet vast staat, en anderzijds omdat ik mijn vraag wel specifiek wilde houden. Ik stel het overigens wel erg op prijs dat je hier interesse in hebt.

Over het moederbord, ik ben me ervan bewust dat ik de onboard VGA niet nodig ga hebben, maar het leek me een goede keuze uit degenen die in de pricewatch overbleven nadat ik mijn voorkeuren had ingegeven. De reden dat ik voor uATX heb gekozen, is dat ik het liefst de afmeting van de case (voor nu) zo klein mogelijk hou aangezien ik mijn definitieve tv-meubel nog niet heb gekocht/gevonden en ik dus niet weet of ik een grote kast mooi ga kunnen plaatsen. Ik ben me er tevens van bewust dat de combinatie gamen(hitte) en een kleine kast niet ideaal is, maar voorlopig ga ik daar even vanuit, dan valt het altijd mee als ik wel een 'echte' kast neer kan zetten (in dat geval hou ik je suggestie voor het mobo in mijn achterhoofd!).

Ik ben van plan om er 8GB verdeeld over 2 of 4 reepjes Kingston/Corsair geheugen in te prikken (suggesties?). Storage heb ik niet veel over nagedacht, wel wil ik een SSD van ongeveer 128/256GB voor mijn os en programma's (moet ik ook nog wat reviews van lezen om tot een goede keus te komen), maar de echte storage van films, muziek etc. heb ik dus nog niet echt in mijn hoofd zitten, ook hier zijn mooie/efficiënte oplossingen erg welkom! (1TB is om te beginnen voldoende).

De games die ik wil gaan spelen zijn de wat recentere, degenen waar ik nu al even op wacht om kapot te kunnen spelen. Ik noem een Battlefield 3, Guild Wars 2, Diablo III als titels waar ik graag aan begin met een capabele pc. Al dit moois moet zich gaan afspelen op (heb de knoop nog niet doorgehakt) iets van het kaliber Samsung UE40ES6800. Ik moet naar de tv ook nog wat onderzoek doen, en er een aantal in de winkel gaan bekijken, heb me tot nu toe beperkt tot deskresearch (heb ik het mis of heeft Tweakers niet heel veel (recente) reviews van tv's?)).

Het budget voor mijn tv is in principe rond of onder de € 1.000,- maar als er aanzienlijk betere opties voorhanden zijn wanneer ik dit iets uitstrek, dan zal ik dat niet nalaten 8)

Aangezien ik de pc uit het zicht zal proberen te plaatsen is het uiterlijk van de case niet heel belangrijk, al zijn mooie suggesties dus welkom voor het geval dit lastig zal blijken. Het budget daarvoor hoeft dus mijn inziens niet heel groot te zijn, ik focus me liever op wat er in zit.

Alvast bedankt voor de nuttige reacties tot dusver allemaal.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Scr3wdriv3r schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 15:53:
@Goofy1978

Mooi setje die Logitech Z906. Echter, voor mij is 'goed' geluid prima, en nu begrijp ik dat dit subjectief is, maar als ik een leuk feestje kan houden, mezelf volledig 'in' een film of game kan wanen, ben ik tevreden. In the end stop ik toch liever wat meer geld in de pc zelf dan in het geluid.

@kroegtijger

Om verder te gaan over een set zoals Goofy1978 beschrijft, dit voldoet dan niet aan hetgeen jij beschrijft? Kun je me misschien een voorbeeld geven van een set (receiver en speakers neem ik dan aan) die wel via HDMI loopt? Zijn dit hier voorbeelden van?
:Y Dat zijn ze inderdaad. Je kan bijvoorbeeld eens kijken naar een yamaha rx v373. Dit is weliswaar een van de mindere receivers van Yamaha, maar kan wel het geluid afhandelen zoals jij dat wilt. Het kan uiteraard kwalitatief allemaal nog vele malen beter, maar ook vele malen duurder (je hebt nu alleen de receiver; daar moeten nog een stapel speakers bij!) Hoeveel wil je er aan uitgeven is dus meer de vraag...
Om op je andere vragen in te gaan, ik ben me bewust dat ik veel informatie niet heb gedeeld. Dit is deels omdat dit nog niet vast staat, en anderzijds omdat ik mijn vraag wel specifiek wilde houden. Ik stel het overigens wel erg op prijs dat je hier interesse in hebt.

Over het moederbord, ik ben me ervan bewust dat ik de onboard VGA niet nodig ga hebben, maar het leek me een goede keuze uit degenen die in de pricewatch overbleven nadat ik mijn voorkeuren had ingegeven. De reden dat ik voor uATX heb gekozen, is dat ik het liefst de afmeting van de case (voor nu) zo klein mogelijk hou aangezien ik mijn definitieve tv-meubel nog niet heb gekocht/gevonden en ik dus niet weet of ik een grote kast mooi ga kunnen plaatsen. Ik ben me er tevens van bewust dat de combinatie gamen(hitte) en een kleine kast niet ideaal is, maar voorlopig ga ik daar even vanuit, dan valt het altijd mee als ik wel een 'echte' kast neer kan zetten (in dat geval hou ik je suggestie voor het mobo in mijn achterhoofd!).
In dat geval kan je misschien beter eerst even wachten tot dit bekend is, aangezien dat nogal een bepalend onderdeel is voor je hardware. Je bord is de basis van je systeem, en als je niet weet op welk formaat de basis van je systeem moet komen, wordt de rest lastig te bepalen. Over het algemeen zie je de beste specs toch vaak terug op ATX-borden, en komt dit aak pas wat later op uATX beschikbaar.
Ik ben van plan om er 8GB verdeeld over 2 of 4 reepjes Kingston/Corsair geheugen in te prikken (suggesties?). Storage heb ik niet veel over nagedacht, wel wil ik een SSD van ongeveer 128/256GB voor mijn os en programma's (moet ik ook nog wat reviews van lezen om tot een goede keus te komen),
Reviews voor SSD's zijn de laatste tijd vrijwel overbodig... De Samsung 830 is the way to go voor dat formaat SSD's 8)
maar de echte storage van films, muziek etc. heb ik dus nog niet echt in mijn hoofd zitten, ook hier zijn mooie/efficiënte oplossingen erg welkom! (1TB is om te beginnen voldoende).
Ik denk dat je het meeste plezier zult hebben aan centrale storage, aangezien je hierdoor je storage 24/7 beschikbaar kan maken, ook van buitenaf (bijvoorbeeld via je smartphone), zonder dat je PC aan hoeft te staan, en bespaar je ruimte (en warmte) in je kast. Daarnaast kun je dan je HDD's op een plek neerzetten waar geluidsproductie niet zo'n probleem is, bijvoorbeeld in een meterkast oid. Het nadeel is (as usual) het prijskaartje.
Als je een goede storage-oplossing wilt, kom je al gauw bij Synology of QNAP uit. Voor een fatsoenlijk 2-bay model ben je (zonder disks) al gauw tussen de 150,- en 200,- kwijt. Met disks dus een kleine 400,- (2x 2TB)
De games die ik wil gaan spelen zijn de wat recentere, degenen waar ik nu al even op wacht om kapot te kunnen spelen. Ik noem een Battlefield 3, Guild Wars 2, Diablo III als titels waar ik graag aan begin met een capabele pc. Al dit moois moet zich gaan afspelen op (heb de knoop nog niet doorgehakt) iets van het kaliber Samsung UE40ES6800. Ik moet naar de tv ook nog wat onderzoek doen, en er een aantal in de winkel gaan bekijken, heb me tot nu toe beperkt tot deskresearch (heb ik het mis of heeft Tweakers niet heel veel (recente) reviews van tv's?)).

Het budget voor mijn tv is in principe rond of onder de € 1.000,- maar als er aanzienlijk betere opties voorhanden zijn wanneer ik dit iets uitstrek, dan zal ik dat niet nalaten 8)
Je TV kan je eigenlijk pas goed bepalen op het moment dat je weet hoe de ruimte is waar het toestel komt te staan / hangen. Dat heeft o.a. te maken met kijk-afstand, hoeveelheid licht in de kamer en of je gebruik maakt van een externe audio-playback (dus via receiver) of van de eigen speakers van de TV gebruik wilt maken. Op basis daarvan wordt het dus lastig om je in tv's ook maar iets van nuttig advies te geven, omdat er nog te veel een onbekende factor is. Je hebt op 1,5m vrijwel niets aan een TV met een diameter van 55", en je hebt op 5m kijkafstand weer niets aan een 32" scherm... Dan wordt het wel erg lastig om een toestel te vinden dat geschikt is én bij je budget past.
Overigens verwacht ik dat je met je TV-budget nog wel iets aan de hoge kant zit. Voor rond de 800,- haal je een prima toestel in huis van rond de 40 tot 42", wat in de meeste gevallen wel volstaat. Dus mocht je geen heel bijzondere situatie gaan krijgen, dan kan je mogelijk wel iets op je TV besparen om dit dan weer te kunnen investeren in je audio-systeem. (de speakers van vrijwel alle Tv's zijn namelijk nogal beroerd... Dat kan ook bijna niet anders aangezien er steeds minder ruimte komt voor een goede klankkast met al die platte tv's. )
Aangezien ik de pc uit het zicht zal proberen te plaatsen is het uiterlijk van de case niet heel belangrijk, al zijn mooie suggesties dus welkom voor het geval dit lastig zal blijken. Het budget daarvoor hoeft dus mijn inziens niet heel groot te zijn, ik focus me liever op wat er in zit.
Je zou eens kunnen kijken naar een SilverStone SUGO SG02W-F. Is imho een fraai kastje voor uATX-borden, die je nog niet eens per sé uit het zicht zou hoeven hebben lijkt me.
Alvast bedankt voor de nuttige reacties tot dusver allemaal.

iRacing Profiel

Pagina: 1