Winco P55VT2 problemen

Pagina: 1
Acties:

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 10:58

Bergen

Spellingscontroleur

Topicstarter
Help!
Ik heb een tweedehands pc op de kop getikt maar er zit geen boekje bij het moederbord. Hij doet het op zich wel aardig alleen heb ik wel een probleempje:

Dat ventje had het geheugen al verkocht (2x 8 MB, 16 meg dus) en ik dacht ach boeie, ik zet er wel een dimmetje op. Ik heb hier nog wel een 64 MB PC100 Dimm liggen, maar als ik de pjoeter aanzet mompelt hij dat er maar 16 meg in zit! Het moederbord loopt op 66 MHz maar het geheugen zou zich toch gewoon aan moeten passen? Hij start ook rustig windows enzo, alsof er nix aan de hand is. Windows rapporteert ook 16 meg. Toch is het *echt* 64 meg en het geheugen is ok. (getest in m'n andere pjoeter) Rararara hoe kan dat? :?

De handleiding is trouwens onvindbaar op het internet. Volgens mij is het bedrijf failliet ofzo.

Het betreft een Winco W-P55VT2 (Rev. C) Ik heb de plank ff gescand, hier kun je em zien:
(hij is 844 KB maar dan kun je ook de kleine lettertjes lezen mocht je het interessant vinden)
http://www.xs4all.nl/~gurbe/winco.jpg

2 vragen dus:
Waarom geeft hij aan dat er maar 16 MB in zit en wie helpt mij aan een handleiding??

• Baur
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Baur

Opperlurker

En als je een andere dimm probeert?

The need for speed drives me

Verwijderd

Kan best zijn dat het geheugen toch ergens niet compatible is..

Mocht je het niet voorelkaar krijgen ik heb nog een zooi 8mb bankjes voor in die andere sloten. Dus als je belang erby heb kan je me mailen ;)

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Topicstarter
Hmm nu zit er een andere 64 MB dimm in en hij zegt weer dat er 16 MB in hangt. Die 64 die erin *zat* zit nu in deze computer, tezamen met de andere 192 en hij rapporteert keurig 256 MB. Dat geheugen werkt dus echt wel goed.

Het kan zijn dat er iets in 't bios moet worden aangepast. Maar ik zie niets over CAS-tijden enzo. Misschien dat het er niet duidelijk staat... Ik heb de volgende settings (met [opties])

Bij de 'Chipset Features Setup':

Auto Configuration [60 ns, 70 ns, Disabled]
Video BIOS Cacheable [Enabled, Disabled]
System BIOS Cacheable [Enabled, Disabled]
Memory Hole At 15Mb Addr. [15M - 16M, 14M - 16M, Disabled]
Sustained 3T Write [Enabled, Disabled]
Read Pipeline [Enabled, Disabled]
Write Pipeline [Enabled, Disabled]
DRAM Timing Control [Normal, Medium, Fast, Turbo] <- Staat op 'Auto' als Auto Configuration op '60 ns' of '70 ns' staat. Anders kun je tussen deze 4 opties kiezen.

SDRAM Single/Burst Write [Single, Burst]
SDRAM Cycle Length [2, 3] <- Dit is zeker die CAS instelling?
SDRAM Bank Interleave [Enabled, Disabled]
Linear Burst [Enabled, Disabled]

Het staat er nu als volgt bij:

Auto: Disabled
Video: Enabled
System: Enabled
Memory: Disabled
Sustained: Disabled
Read: Disabled
Write: Enabled
DRAM: Normal

Burst, 2, Disabled, Disabled

Wil iemand nog meer van de bios instellingen zien?

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Topicstarter
[off-topic]

Driez, ik wil toch eigenlijk wel 64 MB redelijk snel geheugen erin hebben. 't moet namelijk een linux-bak worden.

[/off-topic]

Verwijderd

<offtopic> ik heb 2x16 en een 2x8 als het genoeg is moet je t moar zeggu <\offtopic>

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Topicstarter
Okee daar mailen we even over verder.. anders wordt het zo off-topic als de pest.

Maareh daarmee is het eigenlijke probleem natuurlijk nog niet de wereld uit geholpen. Wat trouwens ook zo raar is: Eerst wilde de pjoeter gewoon windows starten etc, maar nu stopt ie met werken zodra het EnergyStar-logo is uitgefade. De rest van het bootscherm staat er nog, incl de gedetecteerde HD (de correcte..) en een knipperende cursor. Ook geen rare piepjes oid.

Verwijderd

Dat is als je de 64mb bank er in heb ?
Dan kan het wel komen omdat het geheugen ergens niet compatible is blijft ie hangen.
Kan best een "zeur bankje zijn" zo heb ik in mijn server(duron700) 2x 64mb zitten 1 bankje wil niet als eerste want dan geeft ie maar 20mb aan maar als ik een ander bankje er indruk als eerste en de andere erbij plaatst boot ie ook weer en dan gewoon op 128..

<edit>zijn alleblij van het zelfde merk..Doet die pc dat bij elke dimm die je hebt ?</edit>

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Topicstarter
Yep bij elke dimm maar de ene dimm lijkt inderdaad beter te 'willen' dan de andere. Best wel waardeloos eigenlijk dus. Misschien toch maar wat dram erin. 't is ook een mobo uit de prehistorie toen dimm nog in de kinderschoenen stond.
Pagina: 1