Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

tv-aankoop: 100Hz panel?

Pagina: 1
Acties:

• Sup4pleX
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-07-2016
Ik ben op zoek naar een nieuwe 32''-37'' tv.
Mijn eisen zijn: goede 2d beeld kwaliteit, de afmeting (32''-37'') en een budget van 400-600 euro.

Ik heb enkele van de oude 'tv aankoop' topics doorgelezen en ik las daar vaak het advies om voor een plasma te gaan voor een goede beeld kwaliteit. Het probleem is dat er geen Plasma's zijn in het formaat dat ik wil.
Ik zit dus vast aan LCD(led).

Ik had op pricewatch gekeken naar enkelen LCD tvs en ik dacht dat de philips5007 wel een mooie tv voor mij was. Maar toen las ik hier op het forum dat die 400Hz nog steeds op een 50Hz panel wordt weergegeven.

Daarom vroeg ik mij af welke tvs wel een 100Hz panel hebben? Of zijn die ver boven mijn budget?

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Alleen aan de specificaties kun je niet lezen of de televisie goed is of niet. Je wordt doodgegooid met specificaties als Hz en contrast terwijl dit eigenlijk al helemaal niet meer belangrijk is voor de kwaliteit van het beeld.

Philips zou ik trouwens zelf niet meer doen. Ik heb nu bijna elk model van hun uit de 2012 lijn gezien en ik vind dat het beeld wat je krijgt voor de prijs die je betaalt, niet goed is. Hun 2011 lijn deed het nog wel goed maar dit jaar hebben ze het voor mij verpest.

Zelf ben ik wel erg gecharmeerd van de LCD televisies van LG. Zelfs hun 32LM620S wat een 50Hz model is, is in staat om een ontzettend goed beeld neer te zetten waar voor een 50Hz LCD televisie, vrijwel geen motion blurring (vegen) ontstaat.

• Sup4pleX
Bedankt voor je reactie.

Ik ben vandaag even de bcc ingelopen. Ze hadden daar niet de LG 32LM620S staan, dus dat was jammer. Er stond wel een Panasonic Viera TX-L32DT30. Die had ook wel een mooi beeld.

• Dimens
Dat is al een wat ouder modelletje. Het model van LG is een stuk kleurrijker en heeft ook een betere kijkhoek dan het Panasonic model.

Dat andere model wil BCC je verkopen omdat ze daar veel op verdienen.

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Nee, die willen ze verkopen omdat het een oud model is. Die willen ze er dus uit trappen. Ik verkoop zelf TV's en de LM620 is in principe een prima tv, al is hij relatief duur voor vergelijkbare broertjes. Kijk eens naar de sharp 32le540. Een 100Hz tv met Aquos paneel. Enorm goede ontspiegelende laag en hoog beeldcontrast.

Als je een betere tv wil dan de lm620 kom je al snel anders uit op de lm660 van LG, die is al snel een behoorlijk stukje duurder ;)

**edit**

ah never mind. De 540 is pas vanaf 40 inch en groter. Dan moet je kijken of je nog een 32le630 ergens kan vinden, dat is ook een ouder model maar een superpaneel! Als dat niet lukt kom je al snel uit bij de 32le244. De Sony 32EX650 is eventueel ook het kijken waard. Is een 100Hz tv maar die geeft het ook weer op een 50Hz paneel (50 frames per seconde, 100 knipperingen met het licht per seconde)

[ Voor 31% gewijzigd door w4rguy op 25-10-2012 23:51 ]

All-Round nerd | iRacing Profiel

• Dimens
w4rguy schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 23:45:
Nee, die willen ze verkopen omdat het een oud model is. Die willen ze er dus uit trappen. Ik verkoop zelf TV's en de LM620 is in principe een prima tv, al is hij relatief duur voor vergelijkbare broertjes. Kijk eens naar de sharp 32le540. Een 100Hz tv met Aquos paneel. Enorm goede ontspiegelende laag en hoog beeldcontrast.

Als je een betere tv wil dan de lm620 kom je al snel anders uit op de lm660 van LG, die is al snel een behoorlijk stukje duurder ;)

**edit**

ah never mind. De 540 is pas vanaf 40 inch en groter. Dan moet je kijken of je nog een 32le630 ergens kan vinden, dat is ook een ouder model maar een superpaneel! Als dat niet lukt kom je al snel uit bij de 32le244. De Sony 32EX650 is eventueel ook het kijken waard. Is een 100Hz tv maar die geeft het ook weer op een 50Hz paneel (50 frames per seconde, 100 knipperingen met het licht per seconde)
LCD knippert niet met het licht. 50Hz televisies die adverteren met 100Hz zijn eigenlijk gewoon nep. Het beeld wordt er niet beter door aangezien er nog steeds maar 50 beelden worden laten zien. Die Sony is gewoon 50Hz waarmee ze ook op hun site adverteren.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Dimens schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 00:51:
[...]

LCD knippert niet met het licht.
Iedere webpagina die de specs van een 32LE-model vermeldt, zegt:
100Hz Backlight Blinking

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Dimens
CodeCaster schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 00:56:
[...]

Iedere webpagina die de specs van een 32LE-model vermeldt, zegt:

[...]
Hij heeft het over de Sony 32EX650 welke dat niet heeft. Daar reageerde ik op.
Dat er ook LCD televisies zijn die gebruik maken van backlight blinking, dat weet ik ja. Maar dat doet het Sony model niet.

Verwijderd

Wat zou dan wel het voordeel moeten zijn van een backlight die knippert met 100 Hz met een 50 Hz paneel ? Nu heb ik al grote twijfels over het nut van 100 Hz of meer op wat voor manier dan ook bij een LCD maar alleen een knipperende backlight lijkt mij het zoveelste verkooptruukje.

• Dimens
Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 01:04:
Wat zou dan wel het voordeel moeten zijn van een backlight die knippert met 100 Hz met een 50 Hz paneel ? Nu heb ik al grote twijfels over het nut van 100 Hz of meer wat voor manier dan ook bij een LCD maar alleen een knipperende backlight lijkt mij het zoveelste verkooptruukje.
Het is zeker geen verkooptruc. Om het te begrijpen moet je eerst begrijpen wat Hz voor televisies nu eigenlijk inhoudt. Lees daarvoor DIT en daarna het stukje HIER over de Sony KDL40HX750 waar ik uitleg hoe backlight blinking goed is.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:37

Umbrah

The Incredible MapMan

Beetje backlight staat gewoon constant aan, of in het geval van sommige CCFL's, knippert op zo'n 1500Hz: waarom zou hij moeten knipperen? De LCD zelf bepaalt hoe/of het beeld weergegeven wordt. En tsja... dan heb je een paar factoren:

* Responstijd
* Hoe vaak per seconde kan de elektronica een subpixel een nieuwe opdracht geven?

En dat laatste is vaak hetgeen wat op de 400/100/200/50Hz draait. Of in het geval van sommige TV's: 24Hz, want dat is hoe films vaak opgenomen zijn. Alleen als een subpixel er 12ms over doet voor bepaalde transities, kun je nog steeds "maar" 83 volledige veranderingen per seconde weergeven... en dat is wel grappig als je er 400 instopt ;).

En dat is dan het grappige van LCD's: bepaalde transities doen er langer over dan anderen, waardoor je niet kan zeggen: dit scherm heeft deze responstijd.

Verwijderd

Ik weet prima wat Hz voor televisies inhoud dus dat kan ik alvast overslaan.
De tweede zal ik eens bekijken.

edit: Gelezen. Wat ik zelf al had bedacht en waar ik mijn bedenkingen over heb.
Theoretisch ziet het er aardig uit maar dat geldt voor veel meer "verbeteringen".
Ik zal binnenkort eens goed gaan kijken.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2012 01:22 ]

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Wat ik zelf altijd tegen kopers zeg is, kijk wat je ogen je bieden, en niet wat het specificatielijstje opleest. Ieder oog kijkt anders en iedereen neemt ander beeld weer. Wat de ene persoon bij 50Hz als schokkerig ervaart,vindt iemand anders mooi en vloeiend. Je kan met allerlei specificaties gooien maar soms is er gewoon mooier beeld mogelijk. En beeldkwaliteit is niet uit te drukken. Je kan moeilijk zeggen, deze TV is kwaliteit 5, en deze is kwaliteit 8. Zou wel makkelijker worden :P

All-Round nerd | iRacing Profiel

• Dimens
Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 01:14:
Ik weet prima wat Hz voor televisies inhoud dus dat kan ik alvast overslaan.
De tweede zal ik eens bekijken.

edit: Gelezen. Wat ik zelf al had bedacht en waar ik mijn bedenkingen over heb.
Theoretisch ziet het er aardig uit maar dat geldt voor veel meer "verbeteringen".
Ik zal binnenkort eens goed gaan kijken.
In de praktijk ziet het er ook goed uit al ligt het er natuurlijk maar net aan wat voor televisie je hebt.
w4rguy schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 11:42:
Wat ik zelf altijd tegen kopers zeg is, kijk wat je ogen je bieden, en niet wat het specificatielijstje opleest. Ieder oog kijkt anders en iedereen neemt ander beeld weer. Wat de ene persoon bij 50Hz als schokkerig ervaart,vindt iemand anders mooi en vloeiend. Je kan met allerlei specificaties gooien maar soms is er gewoon mooier beeld mogelijk. En beeldkwaliteit is niet uit te drukken. Je kan moeilijk zeggen, deze TV is kwaliteit 5, en deze is kwaliteit 8. Zou wel makkelijker worden :P
Een 50Hz televisie is ook gewoon vloeiend. Alleen hebben 50Hz LCD televisies last van motion blur en dat lossen ze op met allerlei technieken om het scherper te maken en ja, dan krijg je motion blur.

Zet maar eens randverbetering en scherpte op 0 op een 50Hz televisie en het beeld is gewoon vloeiend. Wel onscherp maar wel vloeiend.

Daarnaast kijken klanten eerst naar het beeld, dan naar de prijs en dan weer naar het beeld en gaan dan kijken of ze het die prijs waard vinden. Iedereen vind de topmodellen mooi maar zodra ze de prijs zien, is het ineens niet meer zo mooi en blijkt die ontzettend goedkope televisie van €300,- eigenlijk ook wel een "mooi" beeld te hebben want ja, "daar kun je ook gewoon televisie op kijken.".

• Sup4pleX
Bedankt voor jullie reacties.

Ik denk dat ik dit weekend bij een paar winkels ga kijken of ze andere modellen hebben staan dan die bij de BCC (bijvoorbeeld die Sharp of LG).

• Sup4pleX
Mijn nieuwe tv 'project' heeft een tijdje stil gelegen, dus ik geef dit topic maar weer een schop.

Ik heb een beetje rondgekeken en mijn oog is gevallen op de volgende 3 tvs:

- Panasonic 37" LED TV TXL37ET5E
- LG 37" LED TV 37LM620S
- Samsung 37" LED TV UE37ES6100

Beeld van alle 3 de tvs zagen er wel oke uit in de winkel, maar dat was met TL verlichting en waarschijnlijk standaard instellingen. Het was dus lastig te vergelijken, maar deze drie waren wel mooier dan de philips 4 serie en samsung 5 serie.

Heeft iemand ervaring met deze tvs en advies voor mijn aankoop?

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:03
Panasonic en LG hebben een IPS paneel en daardoor betere kijkhoeken maar mindere zwartwaardes.
Samsung is juist andersom.

Alle LCD's hebben last van Backlightbleeding. Samsung uit zich dit in clouding over het hele scherm en bij de meeste andere TV's duidelijk langs de randen.

Ik heb een oudere panasonic op vakantie op de hotelkamer gehad. Deze is mij 100% meegevallen. LG ben ik persoonlijk geen voorstander van. In mijn ogen is het allemaal net niet. Smart TV van LG is dan juist wel erg geschikt voor de nederlandse markt.

Zou dus gaan om Panasonic of Samsung. Ik denk dat ik voor de Samsung zou gaan. Spreekt mij het meest aan.

• RHarmsen89
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-08-2021
@ Sup4pleX

Vorige vrijdag heb ik zelf de LG 55LM640S binnen gekregen. Het uiterlijk vind ik persoonlijk mooier dan de LM620S, dan spreek ik vooral over de rand die mooi smal is.

Het beeld vind ik erg mooi van deze tv, en is ook goed in te stellen door middel van de wizard, uiteraard nog beter in te stellen door de waardes los in te stellen maar het schijnt volgens forums dat er eerst 200 branduren moeten zijn gedraaid om dit goed te doen. De weergave van 3d vind ik ook erg scherp. Tevens is het geluid voor wat je kan verwachten van een televisie ook erg goed.

De app's en mogelijkheden van de tv zijn ook eindeloos. Dat LG Smart tv is echt ideaal.

Eigenlijk om het lekker kort samen te vatten vind ik het een top tv. Uiteraard heeft de tv last van Backlightbleeding, maar dit is alleen lichtjes rondom de randen, merk je totaal niet met tv kijken. Zoiezo is dit bij elke lcd.

De LM640S is eigenlijk van de duitse markt, daarom is deze niet te vinden op de nederlandse lg site. Hijs is wel gewoon overal te koop en de firmware etc is gewoon Nederlands uiteraard dus daar merk je niks van.

Het enige puntje is dat de kleinste in Nederland volgens mij de 42 inch is, dus dat moet je dan even overwegen mocht je je echt op 37 inch hebben vastgepind. Qua prijs maakt het niet zo veel uit ( De 42 inch is 675 euro )

Hoop dat je er wat aan hebt! En als je vragen hebt hoor ik het graag.

• Dimens
De LM640S serie heeft een 50Hz paneel. Dat is dus hoe dan ook kijken naar motion blur. Vooral op 55".

• RHarmsen89
Klopt inderdaad dat het een 50hz paneel heeft. Alleen de motion blur klopt niet, nu al meerdere soorten films, programma's en dergelijke bekeken en het ziet er allemaal prima uit. Tevens ook getest hoe de motion blur is door middel van een bouncing ball met zwart scherm erachter, en dat ziet er ook allemaal goed uit.

Ieder uiteraard zijn eigen keus wilde alleen mijn ervaring delen voor de topic starter :)

• Dimens
RHarmsen89 schreef op zondag 27 januari 2013 @ 17:30:
Klopt inderdaad dat het een 50hz paneel heeft. Alleen de motion blur klopt niet, nu al meerdere soorten films, programma's en dergelijke bekeken en het ziet er allemaal prima uit.
Dat jij het er prima uit vindt zien, wil nog niet zeggen dat het ook prima is. Het 50Hz paneel geeft gewoon motion blur, dat is een feit. Dat jij dat niet ziet of er geen last van hebt is een ander verhaal.

• RHarmsen89
Oke mee eens had de "alleen motion blur klopt niet " er even uit moeten laten :P
Zal er heus wel zijn alleen ik merk het verder niet op :)

• Sup4pleX
Bedankt voor jullie reacties. :)

Ik heb afgelopen zaterdag bij de mediamarkt met de BTW korting mijn tv gekocht. Het is de Panasonic TXL37ET5E geworden. Vond het beeld mooier dan de Samsung en ze hadden daar niet de LG staat, dus kon daar niet mee vergelijken.

• Dimens
Sup4pleX schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:28:
Bedankt voor jullie reacties. :)

Ik heb afgelopen zaterdag bij de mediamarkt met de BTW korting mijn tv gekocht. Het is de Panasonic TXL37ET5E geworden. Vond het beeld mooier dan de Samsung en ze hadden daar niet de LG staat, dus kon daar niet mee vergelijken.
Een goede keuze. Daarmee heb je ook een 100Hz paneel en een goed werkend Backlight Scanning systeem wat motion blur effectief uit de weg ruimt.

Zorg wel dat deze op een minimum stand staat. Anders loop je de kans om het soap opera effect te krijgen. Kan in het begin heel mooi eruit zien maar op een gegeven moment ga je je ergeren aan onnatuurlijke bewegingen.
Pagina: 1