Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[Bug/Feat]Platformaanduiding bij (uitgelichte) producten

Pagina: 1
Acties:

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:06
Sommige softwareproducten zijn, zoals jullie wel weten, helaas platformafhankelijk. Echter valt het mij op dat bij softwareproducten (en dus ook games) deze platformafhankelijkheid niet direct in de titel aangegeven wordt. Een mooi voorbeeld: Call of Duty: Black Ops. Hier is de platformafhankelijkheid wel duidelijk bij de lijst met producten, maar niet in de uitgelichte producten bovenaan. Bij Rocksmith is het dan zelfs nog onduidelijker, aangezien het hier om twee identieke producten gaat.

Echter valt het mij ook op dat het soms onduidelijk kan zijn bij software zoals bij Microsoft Office. Microsoft Office for Mac staat er dan tussen en heeft in dit geval een 'for Mac' suffix, maar dat is natuurlijk niet bij alle software zo. Dus misschien is het hierin ook handig om een onderscheid te maken tussen Mac OS, Linux en Windows.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-11 11:18

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De bovengenoemde link naar Call of Duty: Black Ops is van het product CoD: Black Ops waaronder uitvoeringen vallen voor de verschillende platformen. Die zie je in de uitvoeringentab en je kunt er naartoe navigeren via het uitklapmenu in de breadcrumb. Als je naar een uitvoering navigeert is het ook in de titel duidelijk voor welk platform het is (bijv. pricewatch: Call of Duty: Black Ops II, PC ).

Rocksmith is zo te zien niet juist ingedeeld, er zijn nu twee producten terwijl dat er één moet zijn met drie uitvoeringen.

Microsoft Office is een productserie. Hierin vallen producten zoals Office 2010 for Mac, die weer uitvoeringen heeft zoals Home and Business en Home en Student. In dit geval wordt de macvesie als los product beschouwd wat ik me wel kan voorstellen omdat het ook echt een andere naam heeft. De uitvoeringen van Office 2010 voor Windows zijn zo te zien nog niet ondergebracht in een enkel product en zijn nu nog losse producten.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:06
Maar het zijn geen verschillende uitvoeringen. Althans niet bij software. Software is namelijk platform-onafhankelijk en als ik zie dat Rocksmith 40 euro kost, maar in werkelijkheid ben ik op zoek naar de PS3/Xbox versie welke 80 euro kost, dan voel ik mijzelf mooi bedrogen. Daarin zou ik liever differentiatie zien.

Ik snap overigens wel dat dit werkt voor telefoons, tablets, voedingen, videokaarten en dat soort hardware. Daar is het verschil namelijk meestal een kleur of een OC versie. En heeft het product geen onduidelijke afhankelijkheden van wat je al moet bezitten om het product te gebruiken. Dat kan bij software wel het geval zijn.