Toon posts:

Advies HTPC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Omdat ik mijn Eminent mediaspeler toch niet goed genoeg vind werken en te traag is om normaal mee te downloaden wil ik graag een HTPC aanschaffen.

Wat wil ik ermee doen?

- Muziek afspelen. Dit vind ik tevens het belangrijkste van de HTPC. Ik heb een Onkyo 607 receiver dus daar zal hij op aangesloten worden.
- Films/series/foto's etc bekijken.
- Downloaden via usenet.

Budget:
200-250euro. Ik heb zelf al een harde schijf van 1tb, ruim voldoende naar mijn mening.

Ik heb dus nodig:

- Case ( het zou fijn zijn als die niet groter is als mijn receiver 17,6 x 43,5cm )
- Moederbord
- Geheugen
- Processor
- HDD(heb ik zelf)
- Voeding/Fan

Ik ben erg gesteld op goed geluid, ik heb alleen geen idee of het moederbord daar nog invloed op uitoefend? in principe hoeft die alleen geluid door te sturen naar mn receiver.

Ik zou graag wat advies willen over welke componenten ik het beste zou kunnen gebruiken.

Sven.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:03
Wat heb je zelf al uitgezocht? Je budget is erg laag, helemaal wanneer je een kast uitzoekt die een beetje bij je Onkyo past. Maar kijk eerst eens bij de HTPC cases in de pricewatch wat jij mooi vindt. Ik weet namelijk niet wat jij mooi vindt en wat in je interieur past.

Begin eens bij de BBG en lees je in wat voor componenten normaal gesproken in een HTPC zitten, kijk vervolgens wat voor behuizing jij mooi vindt. Vervolgens zoek je een moederbord (FM1 of FM2 socket) uit in het goede formaat (ws ITX of uATX), met de goede aansluitingen en pak je daar een AMD A4 APU bij. Als dit boven je budget komt wijk je uit naar een E350/E450 setup. 4GB of 8GB 1600MHz DDR3 geheugen erbij en een degelijke voeding en je bent al een heel eind. Post je bevindingen in deze thread en we kunnen je beter adviseren.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-05 15:16
Gegeven het budget zou ik voor een AMD A4 kiezen op een FM2-socket, met bijbehorend bord met A75-chipset, of A85-chipset. Als het budget het toelaat, 8GB (anders 4GB), en een kleine maar goede voeding; wordt overigens met lage kasten vaak al meegeleverd, maar is niet altijd zo'n geweldige kwaliteit. Wat betreft de case is er keuze zat, en zal het budget de voornaamste keuze-bepaler zijn.

Je kan bijvoorbeeld denken aan:
GIGABYTE GA-F2A75M-HD2 - €68,-
AMD A4-5300 - €55,-
Corsair 8 GB DDR3-1600 - €38,-

Dan zit je in totaal op €161,- en heb je dus pakweg 90,- voor case met voeding te besteden.
Een case is nogal persoonlijk. Wat de een mooi vind, kan de ander afschuwelijk lelijk vinden.
Wil je een fraai ogende, kwalitatief goede case, dan ben je daar wel wat voor kwijt... Een SilverStone LC19S-R zou bijvoorbeeld wel wat zijn voor je, maar die is alweer €173,- en dus zo'n 80,- over budget. Als alternatief kan je bijvoorbeeeld een Antec NSK2480 overwegen voor €113,-, of een MS-Tech MC-1200 voor iets meer dan €100,- maar alle3 de kasten hebben niet exact dezelfde breedte als je receiver (is ook bijna geen case te vinden in 43,5 in de breedte). Als je een klein beetje je best doet kan je genoeg cases vinden die aan je wensen voldoen én binnen budget vallen. Alternate heeft een redelijk aanbod in HTPC-cases, maar je kan ook even bij Caseking.de kijken; die zijn ook behoorlijk goed voorzien in HTPC-cases.

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties! :)

Ik heb nu 2 wenslijsten:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-3400 Boxed€ 43,45€ 43,45
1Asus F2A85-M LE€ 77,-€ 77,-
1Techsolo TC-2200€ 75,30€ 75,30
1Corsair 8GB DDR3 SODIMM Memory kit, 1066MHz€ 32,-€ 32,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 227,75

En deze:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-3400 Boxed€ 43,45€ 43,45
1Silverstone Milo ML03B€ 67,60€ 67,60
1Corsair 8GB DDR3 SODIMM Memory kit, 1066MHz€ 32,-€ 32,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 220,05

Bij die techsolo behuizing zit al een voeding, is die goed genoeg? en moet ik nog extra fans instaleren in deze configuraties?

• kroegtijger
De Techsolo-voeding is ronduit slecht te noemen, maar je kan er wel mee draaien natuurlijk. Kan je later altijd nog eens upgraden. De silverstone-case is kwalitatief een stuk beter.
Extra fans zijn waarschijnlijk niet nodig als je niet gaat overclocken of het systeem extreem vol gaat proppen met additionele hardware. Je kan wel een andere fan voor de stock-koeler nemen die iets stiller en beter is, maar ook dat is geen must.

Wel valt me op dat je voor DDR3 1066MHz hebt gekozen. Je kan beter die paar euro meer uitgeven voor DDR3 1600. Zal je performance aanzienlijk verbeteren. Verder zal het allemaal wel gaan werken zo verwacht ik.

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Is die techsolo echt zo slecht? ik vind em namelijk wel mooi eruit zien, je krijgt er een afstandsbediening bij en hij staat op van die pootjes :)

Lijst is nu zo:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-5300 Boxed€ 49,45€ 49,45
1Silverstone Milo ML03B€ 67,60€ 67,60
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 29,50€ 29,50
1Kingston KTA-MB1600/8G€ 37,95€ 37,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 261,50

#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston KTA-MB1600/8G€ 37,95€ 37,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 269,20

wel iets over budget maar dat is niet zo heel erg.

• jaapsander
In je nieuwe setup heb je in ieder geval een Socket FM2 CPU en Moederbord, dus dat gaat wel passen. Verder is het moederbord prima, maar pricewatch: Asrock FM2A75 PRO4-M is nog iets goedkoper (met als nadeel minder raid mogelijkheden). Qua geheugen zou ik pricewatch: Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile nemen, iets goedkoper en prima qua compatibiliteit.

Die techsolo kast is prima, ziet er goed uit, heeft een afstandsbediening meegeleverd. Alleen de meegeleverde voeding is van slechte kwaliteit (slechte elektrische componenten en relatief luidruchtig). Je kan het prima proberen met deze voeding of op zeker spelen door de voeding te verwisselen met een pricewatch: be quiet! SFX Power 300 Watt of een pricewatch: Seasonic SS-300SFD Active PFC ) is hetzelfde verhaal bij de mstech 1200 kast.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het budget maar wat moeten oprekken dan denk ik.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock FM2A75 PRO4-M€ 63,50€ 63,50
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 35,45€ 35,45
1be quiet! SFX Power 300 Watt€ 45,48€ 45,48
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 298,68

Wat vinden jullie hier van?

• kroegtijger
Dit zal zeker moeten werken :Y

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
De MS-tech behuizing vind ik ook wel mooi. Gaat dat passen allemaal? er staat namelijk dat hij ontworpen is voor een mini ITX moederborden.

#ProductPrijsSubtotaal
1MS-Tech MC-10-ITX€ 47,37€ 47,37
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 270,75

• kroegtijger
Helaas; ik deze MC-10 gaat dat niet lukken...
Maar ben je echt gebonden aan de maat van je receiver? Want anders kun je bij o.a. SilverStone hele fraaie uATX-cases krijgen. De remote is niet zo heel erg van belang; voor pakweg 15,- heb je op eBay een remote en voor wat meer haal je een iMon VFD in huis. (kan altijd later nog eens als upgrade van je systeem ook natuurlijk)

iRacing Profiel

• jaapsander
Die MC-10 gaat inderdaad niet passen. Wat verdere uitleg: Wanneer je een behuizing uitkiest staat er altijd duidelijk wat voor moederbord gaat passen. Voor hele kleine behuizingen is dat ITX, die mc-1200 is al wat groter en kan dus uATX moederborden huisvesten. In de relatief grote HTPC kasten kunnen zelfs ATX moederborden. Wanneer in een behuizing een ATX moederbord past, past ook een uATX en een ITX, echter in een uATX behuizing past wel een ITX, maar geen ATX moederbord. In een ITX behuizing past alleen een ITX moederbord. Oftewel wanneer er staat wat voor moederbord er past, past dat formaat en kleiner. Maar niet groter.

Het 2e waar je op moet letten bij het kiezen van de behuizing is de hoogte (vanaf het moederbord gezien). Bij erg platte kasten passen veel CPU koelers niet en ben je verplicht om een onboard CPU te nemen met een kleine heatsink (intel atom of AMD E350/450 moederborden). Ook kan een te klein kastje ervoor zorgen dat de warmte niet weg kan en wordt de hardware in je HTPC te warm.

Wat is er mis met je 1 na laatste setup? Die onderdelen passen prima bij elkaar.

Verwijderd

Topicstarter
jaapsander schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 09:08:
Die MC-10 gaat inderdaad niet passen. Wat verdere uitleg: Wanneer je een behuizing uitkiest staat er altijd duidelijk wat voor moederbord gaat passen. Voor hele kleine behuizingen is dat ITX, die mc-1200 is al wat groter en kan dus uATX moederborden huisvesten. In de relatief grote HTPC kasten kunnen zelfs ATX moederborden. Wanneer in een behuizing een ATX moederbord past, past ook een uATX en een ITX, echter in een uATX behuizing past wel een ITX, maar geen ATX moederbord. In een ITX behuizing past alleen een ITX moederbord. Oftewel wanneer er staat wat voor moederbord er past, past dat formaat en kleiner. Maar niet groter.
Dank voor de uitleg, ik had al zo'n vermoeden dat het niet ging passen.

Ik ben er uit, dank jullie allemaal voor al het advies :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Techsolo TC-2200€ 75,90€ 75,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 299,28

Het enige waar ik nog over twijfel is of ik een SSD veel nut heeft en erbij past. Ik twijfel nog om er windows op te zetten. Heb gisteren XBMC gedownload voor windows maar ik geloof dat je ook een soort van heel besturingssysteem daar van hebt. Als ik daar mee kan downloaden via Usenet hoef ik niet eens windows. Ook kan ik dan een kleine SSD er in zetten, heeft dit veel invloed op de prestaties?

• jaapsander
Een SSD heeft niet veel nut wanneer je eigenlijk alleen maar muziek luistert en films kijkt op je htpc. Ook qua geluidsproductie maakt het niets uit wanneer je toch al een HDD in de HTPC hebt zitten. Een SSD heeft vooral nut wanneer je veel schakelt tussen programma's (muziek luisteren/surfen/mailen/office) of het snel booten van je systeem erg belangrijk vindt. Bij film kijken en muziek luisteren merk je er niks van of je op een SSD of HDD draait. Echter bij het downloaden (vooral bij het parren van beschadigde usenet bestanden) kan er nog wel eens een i/o bottleneck ontstaan bij gebruik van een HDD. Echter ga je dit niet met een kleine SSD oplossen (te klein om op te downloaden in veel gevallen) en kun je dit ook softwarematig oplossen (alleen parren wanneer HTPC idle is).

Ik zeg altijd maar dat een SSD nog steeds luxe is (voor een HTPC). Heb je het geld ervoor over dan is het een goede investering, maar wanneer je een krap budget hebt, is dit het eerste onderdeel waar je op kunt besparen zonder aan functionaliteit in te leveren. Ook kun je relatief simpel later nog een SSD toevoegen wanneer je dat wilt.

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-04 14:48
Je kan wel voordeel merken met zware skins en bij het gebruik van Full HD / Ultra HD backdrops. Als je dan heel snel scrolled door je library zal dit beter gaan. Maar blijft wel een luxe item.

• kroegtijger
Voordeel is ook nog dat je boot-tijd wat korter wordt, wat altijd wel prettig is, maar om nou 60,- neer te leggen voor een relatief klein voordeel vind ik wat veel.
Als je centrale storage, zoals een NAS, gebruikt is een SSD imho wel een pré omdat je dan ook geen HDD in je systeem hebt, en dus minder geluid hebt, maar zoals Jaapsander ook al aangaf zal het in dit geval heel weinig meerwaarde bieden.

iRacing Profiel

Pagina: 1