HTPC op basis van AMD Trinity

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThisCatIs
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-02-2023
Ik probeer een HTPC samen te stellen om te verbinden met mijn Panasonic Vierra 50" via HDMI.

Dataopslag zou gebeuren op een externe NAS die zich in het netwerk bevindt.

Mijn samenstelling tot nu toe:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 60,96€ 60,96
1Asrock FM2A55M-DGS€ 45,62€ 45,62
1Techsolo TC-2200S€ 73,40€ 73,40
1Corsair XMS3 DHX TW3X4G1333C9DHX€ 14,90€ 14,90
1Corsair Force GT 60GB€ 65,95€ 65,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 260,83

* Om futureproof te zijn voor de FM2 en A6 Trinity gekozen
* SSD voor booten OpenELEC of Windows in combinatie met XBMC

Mijn vragen:

- Wat vinden jullie van deze setup om als HTPC te gebruiken?
- Welke richting zouden jullie uitgaan qua besturing (Ir receiver of Logitech draadloos toetsenbord incl. touchpad?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrko
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-04 15:45
Ik zit naar ongeveer dezelfde setup te kijken. De FM2A55M-DGS heeft geen HDMI uitgang, hiervoor moet je een A75 bordje hebben. Misschien wil je nog kijken naar 1600/1866 ddr3 geheugen.

Bij de behuizing zit al een remote. Afhankelijk van je wensen zou je kunnen kiezen voor pricewatch: Logitech K400 Wireless Touch Keyboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-07 15:40
In de praktijk vind ik een remote toch het prettigst werken. Een draadloos toetsenbordje on the side erbij is leuk, maar niet echt een must. Kan je ook altijd later nog eens doen.
Verder inderdaad minimaal een A75-chipset kiezen, maar persoonlijk zou ik een A85-bord kiezen. Die chipset komt toch iets beter uit de verf imho. Verder is het een setup die prima zal functioneren.

Wat betreft OS zou OpenElec prima moeten volstaan, maar ook op een windows OS zal het met deze setup geen probleem zijn.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-07 18:21
Inderdaad een ander moederbord is slim ivm de aanwezige aansluitingen. Een pricewatch: Asrock FM2A75 PRO4-M is b.v. prima. Verder heb je een A6 APU gekozen met 1333MHz geheugen. Dat is niet zo'n goede combi. Het voordeel van een A6 tov een A4 is de sterkere GPU (192 ipv 128 shaders), maar dat doe je teniet door langzaam geheugen te kopen.

Als je niet wilt gaan gamen zou ik een A4-5300 nemen, wil je wel wat gamen dan kun je beter een A65400k met 1600MHz geheugen nemen.

Verder moet ik nog wel zeggen dat de voeding in die techsolo niet zo best is. Interne componenten zijn van slechte kwaliteit en de voeding is niet al te stil. Als je op zeker wilt spelen zou ik de voeding vervangen door een Bequiet SFX voeding. Natuurlijk kun je altijd een gokje wagen met de voeding van de techsolo (je hebt immers garantie), maar ben je in iedergeval bewust van de risico's.

Zelfde met de SSD, dit is een sandforce SSD welke een zeer slechte reputatie heeft. Voor zekerheid zou ik een Crucial M4, een Samsung 830 of een Intel 330/530 nemen. Dit zijn prima drives met een goede staat van dienst. Echter kan het ook maar zo zijn dat de firmware voor sandforce SSD's eindelijk op orde is. Your call.

De kast heeft inderdaad al een afstandsbediening, wat ik zelf altijd erg prettig vind. Of je er nog een toetsenbord bij nodig hebt ligt aan je gebruik. Heb je eigenlijk alleen maar XBMC draaien dan heb je aan een afstandsbediening genoeg. Wil je echter ook wel eens wat surfen of een mailtje tikken, dan heb je gewoon een toetsenbord nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThisCatIs
Bedankt voor jullie tips.

Ik heb mijn lijstje aangepast naar onderstaande onderdelen:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 61,47€ 61,47
1Asrock FM2A75 PRO4-M€ 63,50€ 63,50
1Techsolo TC-2200S€ 73,40€ 73,40
1Kingston HyperX KHX1866C9D3/4G€ 20,45€ 20,45
1Crucial v4 SSD 2.5" (Desktop kit) 32GB€ 44,50€ 44,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 263,32

Wijzigingen:

- Voor sneller geheugen gegaan. Niet voor 1600 maar voor 1866. Had ergens gelezen dat AMD CPU's wel konden gebaat zijn met sneller geheugen.

- Ander moederbord, voor de A75 chipset gegaan.

- Andere SSD, heb wel ingeleverd op capaciteit maar aangezien ik er nog een NAS heb tussenzitten denk ik dat 32GB op de SSD meer dan voldoende gaat zijn voor het OS en eventueel enkele utility apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
zolang je niet gaat downloaden, parren en unrarren op die machine is 32GB wel voldoende inderdaad. Als je dat wel gaat doen, is het te krap, en kun je zelfs beter een 128GB SSD nemen. Over het netwerk parren/unrarren is iets dat je echt niet wilt doen als je het maar enigszins kan voorkomen..

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThisCatIs
Hey Kroegtijger,

Het enige dat echt plaats zou innemen is de data van XMBC.

Alvast bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Als je de database van XBMC centraliseert op de NAS (als die dit ondersteund) zal je zelfs daar geen ruimte van in beslag gaan krijgen. Daarbij geef je aan OpenElec te willen gaan draaien, en als je bedenkt dat op de Raspberry Pi de OpenElec build slechts een paar 100MB is, dan is 32GB zelfs nog te groot. Je zou dan zelfs nog kunnen overwegen om vanaf een SD-kaartje te gaan werken, maar dat zal de boot-tijd niet echt ten goede komen. Verder zou het prima moeten kunnen functioneren dan. Wij hebben zelfs zware ESX-host-servers draaien die vanaf SD-kaart booten. Zolang daarna maar weinig disk-activiteit op de host zelf plaats vind werkt dat perfect. Duurt iets langer met booten, maar wanneer boot je nou een ESX-host??

iRacing Profiel

Pagina: 1