Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 183950

Topicstarter
Ik heb graag jullie advies voor het volgende. Ik heb een laptop besteld van Dell.De laptop had vanaf het begin al problemen en daarom is er een monteur langsgekomen om het te repareren. Na de reparatie zit echter de kap niet goed dicht meer en ook zit het toetsenbord een losjes.

Ik heb met de klachtenafdeling van Dell contact opgenomen, maar die willen de laptop niet vervangen.
Op de website van Consuwijzer vind ik dat Dell de laptop of moet repareren, of moet vervangen.
De mogelijkheid tot reparatie hebben ze gehad. Ze willen het nu opnieuw repareren.

Het is wettelijk niet bepaald dat na een aantal keer repareren de laptop vervangen moet worden, maar wel dat ik door de reparatie(s) niet te veel last van mag hebben.

De klachtenafdeling wil de laptop gewoon niet vervangen.

Zouden ze dan wel moeten accepteren als ik de koopovereenkomst wil ontbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:14
Het is wettelijk niet bepaald dat na een aantal keer repareren de laptop vervangen moet worden, maar wel dat ik door de reparatie(s) niet te veel last van mag hebben.
Dat is niet correct; een leverancier mag 3 x trachten een apparaat naar behoren te laten functioneren. Lukt hen dat niet, mag jij na deze pogingen een nieuwe laptop eisen.

Ik ben met je eens dat de situatie erg vervelend is. Dien nogmaals een reparatieverzoek in, hopen op een monteur die zijn werk wel goed doet. Persoonlijk heb ik erg goede ervaring met de service van Dell!

[ Voor 22% gewijzigd door Hammetje op 24-10-2012 22:46 ]

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
grannymark schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 22:45:
[...]
Dat is niet correct; een leverancier mag 3 x trachten een apparaat naar behoren te laten functioneren. Lukt hen dat niet, mag jij na deze pogingen een nieuwe laptop eisen.
Dat houden verkopers toch meestal aan, 3x repareren? Maar dat ik volgens mij niet wettelijk vastgesteld. Dat staat tenminste op de website van Consuwijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172418

grannymark schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 22:45:
[...]

Ik ben met je eens dat de situatie erg vervelend is. Dien nogmaals een reparatieverzoek in, hopen op een monteur die zijn werk wel goed doet. Persoonlijk heb ik erg goede ervaring met de service van Dell!
De genoemde 3x wordt wel eens als richtlijn genomen, maar staat wettelijk helemaal nergens. Komt er, zoals TS al zegt, op neer dat het moet gebeuren binnen redelijke termijn en zonder te veel overlast.

Nogmaals verzoek tot reparatie is in dit geval het beste. Benoem de problemen duidelijk en geef aan dat dit niet veel langer kan duren vanwege enigszins overlast. Denk dat Dell je vast wel kan helpen en dat de bijverschijnselen van de eerste reparatie gewoon wat pech was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kan iemand mij vertellen of ik de koopovereenkomst kan ontbinden? Dus mijn geld kan terugvragen en de laptop terugstuur? De bedenktermijn van 7 werkdagen van de wet kopen op afstand, is al voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutagh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-07 19:26
Op basis van non-conformiteit kun je dat niet eisen, alleen voorstellen. De andere kant moet namelijk de mogelijkheid krijgen om eerst het product conform te maken, zolang dat redelijk is te doen met reparatie of vervanging. Uit die redelijkheid komt de vuistregel na 3x repareren komt vervanging/ontbinding.

Het stukje 'overlast' is wettelijk niet duidelijk gedefinieerd. Wanneer is het onredelijke overlast en wanneer acceptabel? Hier is er weinig jurisprudentie over te vinden. Echter, jouw problemen lijken op eerste oog prima te oplossen door wederom een monteur langs te laten komen die het ter plekke op mag lossen, waardoor relatief weinig overlast ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedoel je met 3x repareren dan 3x voor hetzelfde probleem of 3x voor gewoon een (ander) probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutagh
In principe 'gewoon' 3 keer wegbrengen voor reparatie. Maar je moet onthouden dat het een vuistregel is die komt uit de wettekst dat zegt dat ontbinding ontbinding alleen mogelijk is wanneer reparatie of vervanging onredelijk of onmogelijk is (al denk ik dat ze bedoelen 'reparatie en vervanging' onredelijk of onmogelijk).

Als hij 3x voor steeds een ander reden is gerepareerd, dan is er waarschijnlijk sprake van een slechte productie-exemplaar en kun je stellen dat het product gewoon nooit conform zal zijn en niet te repareren zodanig dat hij conform wordt en dat je daarom vervanging danwel ontbinding eist.
Als hij 3x voor hetzelfde probleem wordt gerepareerd en ze erkennen het probleem ook, maar het is dan nog niet opgelost, kun je stellen dat ze niet kundig genoeg zijn om het te repareren of het probleem niet te repareren valt en dan kun je ook stellen dat het product gewoon niet te repareren is zodanig dat hij wel conform wordt en kun je vervanging danwel ontbinding eisen.
Bij een mix (van 2x een ander probleem en beide keren 2x geprobeerd te repareren) zul je je iets flexibeler moeten opstellen, niet altijd is een oorzaak eenduidig aan te wijzen en dan kan het gebeuren dat er een poging is gedaan om te repareren maar het probleem blijft. Maar na 2x 2 reparaties te uitvoeren is de maat dan vol en kun je het gooien op overlast. Je hebt normaal gesproken het product immers minder dan 2 jaar geleden gekocht en in die tijd is hij dan al 4 keer gerepareerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Die kwestie van 3 keer repareren is een reguliere interpretatie van het concept "redelijkheid" in de relevante wetgeving. Die redelijkheid kent echter ook een andere kant, namelijk termijnen. Het is een mes wat aan meer dan een kant doet snijden, en ja de wetgeving mocht inderdaad wel uitgebreid worden voor definities, omstandigheden en ja, duidelijker zijn.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictinteresse
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-07 17:28
Pin me er niet op vast maar is het niet zo dat je de verkopende partij ook in de gelegenheid moet stellen om het probleem re verhelpen? (Meer als 1 keer).

Je bent al een stuk verder als een "veel voorkomende probleem" en dat is dat Dell het probleem dus erkent (Meestal is het al een hele opgave voordat de verkopende partij een probleem erkent).

Ik zou Dell gewoon officieel in gebreke stellen met daarin de clausule inbouwen dat je Dell nog 1 keer in de gelegenheid stelt om het product te repareren, mochten er hierna met dezelfde mankementen weer problemen optreden dat je dan de koop mag ontbinden. (Uiteraard moet Dell hier wel mee instemmen).

Maar inderdaad, 1X reparatie en daarna nog niet correct verholpen is niet netjes echter zal geen enkele rechter je denk ik in het gelijk stellen door direct voor ontbinding van de koop te gaan.

Topicstarter
Virtuozzo schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 00:59:
Die kwestie van 3 keer repareren is een reguliere interpretatie van het concept "redelijkheid" in de relevante wetgeving. Die redelijkheid kent echter ook een andere kant, namelijk termijnen. Het is een mes wat aan meer dan een kant doet snijden, en ja de wetgeving mocht inderdaad wel uitgebreid worden voor definities, omstandigheden en ja, duidelijker zijn.
Geldt een vervanging van de adapter of batterij ook als een keer een 'reparatie'?

• kutagh
Als de batterij of adapter is vervangen in verband met een defect, zou ik het gewoon meetellen als een reparatie. Immers kun je de laptop zonder die 2 niet gebruiken zoals hij bedoeld is. Ook omdat als het niet meetelt, de grens erg vaag wordt want wat geld dan wel of niet als reparatie? Behuizing vervangen?
Pagina: 1