Upgrade pc voor audio-editingsoftware

Pagina: 1
Acties:

• Emiel123
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-06-2025
Beste mensen,

Ik heb inmiddels al een aantal jaar deze pc en hij voldoet nog steeds prima in de basis functies. Nou ben ik echter ook producer en gebruik ik dus vaak het programma Cubase. In principe werkt het programma nog goed, maar ik merk als ik veel audio/midisporen gebruik dat Cubase gaat stotteren en het CPU gebruik tegen de 100% komt. Dit is dus niet ideaal en ik ben dus aan het kijken voor een upgrade.

Upgrade ja, ik wil het eigenlijk vrij beperkt houden tot een upgrade van mijn processor en evt. mijn moederbord als dat nodig is. Mijn budget is dan ook max. €250, maar het liefste minder. De reden dat ik alleen een kleine upgrade wil is omdat ik op termijn wil overstappen naar Mac, maar ik wil in de tussentijd wel gewoon goed gebruik kunnen maken van Cubase. Nou ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is, mijn huidige specificaties zijn:

CPU: Core 2 Duo E8400 3.0Ghz
Moederbord: Gigabyte GA-EP35C-DS3R
Videokaart: Ati Radeon HD 5700
Geheugen: 2x 2048mb Corsair TWINX geheugenstickjes
Besturingssysteem: Windows XP

Wat kunnen jullie mij voor upgrade aanraden? Is het uberhaupt de moeite om met dit budget te gaan upgraden of is het verschil miniem? Ik heb wat research gedaan en kwam erachter dat de socket 775 nu wat verouderd is, dus dat houdt waarschijnlijk in dat ik ook een nieuw moederbord nodig heb. Ik heb al wat zitten kijken naar een basis Intel I5 processor met een simpele Asrock moederbord. Goede keuze of hebben jullie andere suggesties? Ik hoor graag van jullie!

Gr, Emiel.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Waar ik als ik jou was allereerst even achteraan zou gaan is in hoeverre Cubase gebruik kan maken van meerdere cores. Als dat niet het geval is en het spul maar max op 1 of 2 cores kan draaien, heb je niet zoveel aan een quad- of hexacore processor ;)
Neemt niet weg dat er vast een aantal mensen hier te vinden zijn die hier ervaring mee hebben, dus dat gaat goed komen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Emiel123
Bedankt voor de snelle reactie! Ik heb even op de website gekijken van Cubase en dit staat er: "When selecting a processor, speed certainly counts because it has such a tremendous impact on many processes within the computer. This is why Steinberg applications support multiprocessor/multicore systems and enable very high performance."

Dat lijkt me dus een ja.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-04 02:38

leuk_he

1. Controleer de kabel!

En als ik snel daarop google (zelf geen ervaring!) ligt de vraag van the eagle dus sterk aan de gebruikte cubase versie.

Cubase 4 Draait leuk op je systeem wat je nu hebt.
Cusbase 5.5. & 6 zijn goed op multicore systemen.

enne, 32 bit versie van cubase op een 64 bit systeem levert wat extra cpu overhead op, dus dat moet ook overeen komen lijkt me.

Wat voor cpu had je in gedachten voor 250 euro als daar ook geheugen(?) en moederbord uit dat budget betaald moet worden?

[ Voor 14% gewijzigd door leuk_he op 24-10-2012 18:38 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• EnerQi
  • Laatst online: 01-05 08:26
Welke cubase versie werk je eigenlijk mee?

Overigens, hou er rekening mee dat instrumenten onder windows NIET werken onder de mac (tenzij er ook installatie bestanden voor mac bijzitten)
maar ik merk als ik veel audio/midisporen gebruik dat Cubase gaat stotteren en het CPU gebruik tegen de 100% komt.
Vanaf cubase 2 is het mogelijk een midikanaal te "locken". Hierdoor verminder je de cubaseload ;)

• Emiel123
Ik gebruik Cubase 5, dus zeg maar de 'grote' update na 4. Je kan het inderdaad locken, maar voor afmixen en arrangeren wil ik toch alles tegelijk horen en moet alles dus open staan. Met afmixen verwerk ik wel alles naar audio, zodat niet alle processen worden meegedragen en dat scheelt wel wat. Geheugen heb ik eigenlijk niet zo over nagedacht, maar op dit moment heb ik ddr2 en alle moederborden zullen momenteel wel alleen ddr3 ondersteunen? Ik dacht dan bijv aan dit:

AMD Phenom II X4 965 (OPGA, "Deneb", Black Edition, C3) €92
GIGABYTE GA-970A-D3 (RAID, Gb-LAN, Sound, ATX) €87
Kingston ValueRAM 4 GB DDR3-1066 Kit €25
Totaal: €204,-

of een intel setje:
Intel® Core™ i3-2120 €113
ASRock H61DEL (Gb-LAN, VGA, Sound, ATX) €55
Totaal: €193

Iets in deze richting. Denken jullie dat dit een aanzienlijk verschil is met wat ik nu heb of is het verschil nihil?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik ken cubase niet helemaal (zoals al aangegeven), maar jij zegt Cubase 5...en Leuk_he roept dar 5.5 en 6 goed zijn op multicore systemen.
Check dus even welke versie je precies hebt, en of dat een 32 of 64 bits progsel is. Niet dat je die overhead heel erg gaat merken, maar op een systeem met meer dan 3GB ram wil je simpelweg 64bits draaien, omdat je anders de rest van het ram niet aan kunt spreken.

Overigens zou ik persoonlijk voor een i5 of goedkope Xeon gaan. Als je upgrade, doe het dan goed ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Emiel123
Na wat google werk ben ik er achter gekomen dat Cubase 5 wel multicore ondersteund, maar dit schijnt in de opvolgende versies (inmiddels 6.5 dus toch maar eens updaten) wel verbeterd te zijn. Tevens gebruik ik de 32 bit versie.

Nog gekeken naar jou suggestie, dan zie je zo'n upgrade krijgen:

Intel® Core™ i5-2320 €168
ASUS P8H61-MX R2.0 €50
totaal: €242

[ Voor 28% gewijzigd door Emiel123 op 24-10-2012 19:54 ]

Pagina: 1