Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb op dit moment een Corsair Obsidian 650D als kast.
En ik vraag mij af of de koeling mogelijk beter zou kunnen, op dit moment is deze als volgt.
Aan de voorkant zit een 200mm grote fan als intake. Deze fan is van Corsair zelf waarvan dit de specs zijn:
Fan Speed: 1000RPM
Air Flow: Up to 92 CFM
Noise: 28.8dBA
Ook maakt die fan een gigantisch lawaai.

Bovenop zitten tweemaal een Scythe Gentle Typhoon D1225C12B4AP-14 (1450 rpm) die ook als intake staan opgesteld en direct op de radiator van een Corsair H100 blazen.
En aan de achterkant zit één Scythe Gentle Typhoon D1225C12B4AP-14 (1450 rpm) als outtake.
En dit zijn de specs van de Scythe Gentle Typhoon D1225C12B4AP-14 (1450 rpm) ventilator:
Geluidssterkte: 21dB
Luchtstroom (m³/h): 85m³/h
Luchtstroom (CFM): 50cf/m
Rotatiesnelheid: 1.450rpm

Nu vraag ik me af of de die ene fan als outtake wel verstandig is, aangezien er wat betreft luchtstroom veel meer lucht in de kast geblazen wordt als eruit.

Tevens moeten de fans het volgende zo koud mogelijk houden.
Intel i7 3930K @ 4.3Ghz
GeForce GTX 680

Iemand die mogelijke tips heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-Power
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-08 13:11
Meer lucht in als uit is altijd beter als anders om (m.a.w. overdruk = beter). De top fans zou ik persoonlijk niet als intake gebruiken. Warme lucht wil van nature omhoog, terwijl jij het nu exact de tegengestelde richting op wil duwen. Beter is dus om de natuur 'en handje te helpen' en de top fans het stijgende-warme lucht proces te laten versnellen in plaats van tegen te werken.

De 200mm fan zou op laag toerental voldoende lucht moeten verplaatsen (dus ook onder de 1000RPM), misschien is een fan controller een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buskru1jt
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:22
Misschien kan je de fans op de H100 omdraaien, want nu blaas je de warmte van je H100 de kast in.
Het nadeel hiervan is dat de overdruk vervalt en er meer stof in je kast komt.
Het beste hierbij zou dus een extra intake zijn (als dat mogelijk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
V-Power schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 18:50:
Meer lucht in als uit is altijd beter als anders om (m.a.w. overdruk = beter). De top fans zou ik persoonlijk niet als intake gebruiken. Warme lucht wil van nature omhoog, terwijl jij het nu exact de tegengestelde richting op wil duwen. Beter is dus om de natuur 'en handje te helpen' en de top fans het stijgende-warme lucht proces te laten versnellen in plaats van tegen te werken.

De 200mm fan zou op laag toerental voldoende lucht moeten verplaatsen (dus ook onder de 1000RPM), misschien is een fan controller een optie?
Alle fans zitten al op een fan controller, deze zit namelijk al standaard in de kast :)

En wat betreft de in en outtake fans.
Misschien een idee om de huidige outtake fan achterop te veranderen naar een intake fan. En dan de twee fans (top fans) die op de radiator zitten, wat nu intake fans zijn te veranderen naar outtake?
En dan is het nog de vraag wat slimmer is, de fans als push of als pull op de radiator plaatsen.

Zo heb ik als ik het goed heb nog steeds een overdruk in de kast.
Buskru1jt schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 18:59:
Misschien kan je de fans op de H100 omdraaien, want nu blaas je de warmte van je H100 de kast in.
Het nadeel hiervan is dat de overdruk vervalt en er meer stof in je kast komt.
Het beste hierbij zou dus een extra intake zijn (als dat mogelijk is).
Een extra intake is niet mogelijk, wel zou ik zoals ik hierboven gezegt heb de fan aan de achterkant van outtake naar intake kunnen veranderen.

[ Voor 22% gewijzigd door FabiandJ op 24-10-2012 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Fire-X
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-03 09:33
Push schijnt beter te zijn op een radiator. Maar zo is intake dus ook weer beter. Idealer zou zijn die h100 achterop als intake en dan boven als outtake. Mits hiervoor ruimte is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
X-Fire-X schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 20:12:
Push schijnt beter te zijn op een radiator. Maar zo is intake dus ook weer beter. Idealer zou zijn die h100 achterop als intake en dan boven als outtake. Mits hiervoor ruimte is natuurlijk.
Daar is geen ruimte voor, heb alleen plek voor één 120mm fan achterop en voor de H100 heb ik er twee nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-Power
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-08 13:11
Misschien een idee om de huidige outtake fan achterop te veranderen naar een intake fan. En dan de twee fans (top fans) die op de radiator zitten, wat nu intake fans zijn te veranderen naar outtake?

Lijkt me een goed plan! Zo houd je inderdaad de overdruk in de kast.
Ik heb push-fans altijd als meest prettig ervaren. Omdat naar mijn idee fans aan de pull-zijde toch de mogelijkheid hebben om valse lucht aan te zuigen.
(Kan ook tussen m'n oren zitten, heb helaas geen bench-tests)

Gewoon proberen en kijken wat het resultaat is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-09 20:02
Dutch3men schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 18:20:
Ik heb op dit moment een Corsair Obsidian 650D als kast.
En ik vraag mij af of de koeling mogelijk beter zou kunnen, op dit moment is deze als volgt.
Aan de voorkant zit een 200mm grote fan als intake. Deze fan is van Corsair zelf waarvan dit de specs zijn:
Fan Speed: 1000RPM
Air Flow: Up to 92 CFM
Noise: 28.8dBA
Ook maakt die fan een gigantisch lawaai.

Bovenop zitten tweemaal een Scythe Gentle Typhoon D1225C12B4AP-14 (1450 rpm) die ook als intake staan opgesteld en direct op de radiator van een Corsair H100 blazen.
En aan de achterkant zit één Scythe Gentle Typhoon D1225C12B4AP-14 (1450 rpm) als outtake.
En dit zijn de specs van de Scythe Gentle Typhoon D1225C12B4AP-14 (1450 rpm) ventilator:
Geluidssterkte: 21dB
Luchtstroom (m³/h): 85m³/h
Luchtstroom (CFM): 50cf/m
Rotatiesnelheid: 1.450rpm

Nu vraag ik me af of de die ene fan als outtake wel verstandig is, aangezien er wat betreft luchtstroom veel meer lucht in de kast geblazen wordt als eruit.

Tevens moeten de fans het volgende zo koud mogelijk houden.
Intel i7 3930K @ 4.3Ghz
GeForce GTX 680

Iemand die mogelijke tips heeft?
Heb dezelfde kast en H100 als jij.Mijn front fan heb ik vervangen door deze:
pricewatch: Xigmatek XLF-F2004, 200mm
Bevalt zeer goed en je hoort hem niet.

Daarnaast heb ik de fan achterop ook als intake geplaatst en de fans op mijn H100 als push en outtake.
Ook heb ik deze allemaal vervangen door Noctua fans.
Wel wat prijzig maar ze hebben veel luchtverplaatsing en deze hoor je ook niet/nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

V-Power schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 18:50:
Meer lucht in als uit is altijd beter als anders om (m.a.w. overdruk = beter).
Kan je dat onderbouwen? Daar is elders eens een hele discussie over geweest en de conclusie daar was dat geen verhaal sluitend te onderbouwen valt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-10 21:59
Voor de front-fan bij een 650D zit volgens mij een plaat met mesh, met ronde gaatjes. Dit is niet het mesh wat aan de voorkant zit (waar je tegenaan kijkt), er zijn 2 lagen mesh. De binnenste laag die direct voor de fan zit, zorgt ervoor dat die fan een irritant geluid maakt. Als je dat mesh eruit haalt zou de boel stiller moeten worden. Bekijk ook dit en dit. Bij het tweede linkje zie je dat mesh wat ik bedoel. Je kunt ook stillere fans kopen, zoals Bitfenix Spectre Pro of Cooler Master Megaflow fans.
Verder is de natuurlijke airflow in jouw kast dat bovenin en achterin de outtake fans zitten, dus de fan achterin omdraaien is misschien aan te raden.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02-2024

mukkel

Dus..... Zodoende

Afbeeldingslocatie: http://extreme.pcgameshardware.de/members/kaihd7960xx-albums-my-components-1790-picture23133-haf-922-airflow.jpg

Flow van voor naar achter en van onder naar boven.
Een extra fan onder in de behuizing is dus intake, extra fan(s) in je zijscherm ook.

Aangezien een plaatje meer zegt dan 1000 worden ;)

[ Voor 12% gewijzigd door mukkel op 28-10-2012 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:53
Verwijderd schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 08:49:
[...]

Kan je dat onderbouwen? Daar is elders eens een hele discussie over geweest en de conclusie daar was dat geen verhaal sluitend te onderbouwen valt :)
Kwa koeling maakt het weinig uit (volgens mij). Maar als je overdruk hebt gaat er een (kleine) luchtstroom door alle kieren en gaatjes van je behuizing. Hierdoor kan er dus minder stof in de kast komen, als je tenminste een filter in voor je intake fans hebt. Met onderdruk ontstaat precies het tegenovergestelde. Dan komt er door elk gaatje e.d. wat lucht naar binnen en daarmee dus ook stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

lijkt me ook logisch toch?

Stel je voor je hebt al je fans in je pc als out.
Waar haal je al die lucht vandaan in je behuizing?
De fans gaan elkaar tegenwerken en er onstaat geen tot amper luchtverplaatsing.
Idem geld voor alles als intake, lucht krijg je dan ook niet weg.

Zelf zou ik ook een lichte overdruk maken / iets meer intake dan outtake.
Je forseert dan meer koudere lucht je behuizing met een flow.

Lijkt me beter te werken dan meer outtake dan intake.
Waar je extra lucht door de mindere fans naar binnen wilt halen.

Niets is onderbouwd wat ik typ :) :P maar gewoon een logische beredenering imo.
Beetje ziekenhuis effect, OK heeft ook overdruk ipv aanliggende een onderdruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08 14:10
de lucht naarbuiten trekken is altijd beter dan duwen uit eigen ervaring.
Intake is niet nodig de lucht die je wegtrekt word vanzelfs aangevuld door de omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

intake is niet nodig??
mmz vreemd dan dat elke fan die standaard (miits aanwezig) voor in een behuizing zit altijd een intake is :+
zefde geld voor fans in je zijscherm......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:56
maarten12100 schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 14:59:
de lucht naarbuiten trekken is altijd beter dan duwen uit eigen ervaring.
Intake is niet nodig de lucht die je wegtrekt word vanzelfs aangevuld door de omgeving.
Ik denk dat mening Tweaker hier totaal het tegenovergestelde zal adviseren. Het is juist aan te raden om te zorgen voor een gelijk aantal of liefst iets meer intake dan exhaust fans te hebben. Zo ontstaat er een neutrale dan wel overdruk in de kast. Het voordeel hiervan is dat stof zich veel minder snel ophoopt in de kast. De overtollige lucht vindt wel weg naar buiten door allerlei gaten en kieren.

Even terugkomend op de vraag van TS, de onderstaande zaken zou ik adviseren als uitgangspunten. Men hoeft niet perse aan elk ding te voldoen.

- Het vorige punt zorgt voor een natuurlijke airflow in de kast (warme lucht stijgt op etc.)
- Intake fans voor- en onderin, exhaust achter- en bovenin.
- Meer intake als exhaust
- Push werkt ietsjes beter op een H100 dan pull, het zal je hooguit 1 of 2 graden schelen op vol vermogen

De bovenstaande lijst staat (ongeveer) van belangrijkste naar minst belangrijke. Gezien jouw setup zou ik alles zo laten qua intake en exhaust. Zover ik weet heeft de 650D geen mogelijkheid voor een intake fan in de vloer, wat wel mooi zou zijn geweest. Het gebruiken van de achterste fan als intake zal de airflow negatief beïnvloeden, iets wat (gezien de bovenstaande lijst) kwalijker is dan negatieve druk in de kast.
Wanneer de front 200mm fan te luidruchtig is zou je deze kunnen vervangen door een stillere. Coolermaster en NZXT hebben (volgens de Pricewatch) krachtige 200mm fans (80++ CFM) die ook nog stil zijn. Of ze dat ook echt zijn (bij welke snelheid die geluidswaarden zijn genomen) is nog de vraag... wellicht op Youtube wat reviews te vinden.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
Maar even een update wat betreft ik op dit moment gedaan heb.
Ik kon t/m vandaag onmogelijk zomaar dan fans omdraaien i.v.m. de mounting van mijn Corsair H100.
Nu is deze vervangen voor een Swiftech H220 en ik heb nu de fans die op mijn Corsair H100 zaten overgezet op de Swiftech H220 als pull op de radiator en als outtake op de kast zelf.

De fan aan de voorkant is nog steeds hetzelfde ik had een andere besteld, maar deze paste niet en mijn HDD bays wil ik niet verplaatsen.

Vervolgens ben ik hiermee gaan testen en waren de temps van mijn CPU tussen de 69 en 73 graden afhenkelijk van de cores. Hierna heb ik eens gekeken wat het opleverd als ik mijn fans aan de achterkant die op dat moment een outtake fan was omdraai naar de intake fan. Het gevolg was dat de temps van mijn CPU daalden naar 66 t/m 69 graden afhenkelijk van de cores.

Nu heb ik een nieuwe frontfan besteld de BitFenix Spectre 200mm hopelijk past deze wel.
En tevens 3 nieuwe Noctua NF-P12 120mm fans waarvan 2 de huidige fans op mijn rad gaan vervangen en de andere gaat de fan op de achterkant vervangen. Ik ben benieuwd wat dit gaat opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuswug
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:50
Hallo tweakers :)

Ik heb ook een 650D en wou de fans vervangen zodat het geluid maakt ( ik slaap op zelfde kamer als pc).
Dacht eerst ook aan om de fans te vervangen voor Nocta's maar dat was me iets te prijzig ;)
Heb daarom Corsair Air Series AF120 Quiet Edition besteld.

Ik wou dus de cooling verbeteren en het geluid omlaag brengen
de 650D heeft namelijk last van een schrill geluid uit de voor fan ( 200mm)
wat te verhelpen is door de grill er uit te zagen/boren wat me niet zo goed lijkt voor je garantie enso...
of vervangen voor van de 200mm fan voor 2x 120mm.

cleu van het verhaal ik ga krijg morgen nieuwe fans binnen en zal de cooling verbeteren.
Ik zal hier over posten van het weekend zodat TS een alternatief heeft mocht het niet werken wat hij hier boven zegt te gaan doen.

(╯°□°)╯ ︵ ┻━┻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-09 13:32
ik heb dezelfde kast, en vind het lawaai eigenlijk wel meevallen. Fans staan altijd wel op laagste stand.
een tip, die hier al een paar keer genoemd is maar dat moet je zeker doen: laat de fans bij de radiator van beneden naar boven, dus naar buiten, blazen. Je blaast nu warme lucht naar binnen en ook nog eens de verkeerde (tegennatuurlijke) kant op.

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vervolgens ben ik hiermee gaan testen en waren de temps van mijn CPU tussen de 69 en 73 graden afhenkelijk van de cores. Hierna heb ik eens gekeken wat het opleverd als ik mijn fans aan de achterkant die op dat moment een outtake fan was omdraai naar de intake fan. Het gevolg was dat de temps van mijn CPU daalden naar 66 t/m 69 graden afhenkelijk van de cores.
Moraal van het verhaal is toch dat meer koeling dit niet op gaat lossen tenzij je een turbine op de CPU richt. Alle tips over ventilator plaats A of B of push of pull configs leveren bijna niks op en je blijft tegen het max. aanzitten met alle consequenties van dien. Enige oplossing is een custom waterkoeling maken met flinke radiator (of twee) dit haalt de temperatuur makkelijk 10/15 graden naar beneden naar een acceptabel niveau want dit is echt te warm voor je eigen best wil en zal de werking niet ten goedde komen en op de lange duur hardware gaan slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 08:55:
[...]
Moraal van het verhaal is toch dat meer koeling dit niet op gaat lossen tenzij je een turbine op de CPU richt. Alle tips over ventilator plaats A of B of push of pull configs leveren bijna niks op en je blijft tegen het max. aanzitten met alle consequenties van dien. Enige oplossing is een custom waterkoeling maken met flinke radiator (of twee) dit haalt de temperatuur makkelijk 10/15 graden naar beneden naar een acceptabel niveau want dit is echt te warm voor je eigen best wil en zal de werking niet ten goedde komen en op de lange duur hardware gaan slopen.
Dit zijn de temperaturen nadat ik mijn i7 3930 @ 4.3Ghz voor 30 minuten heb laten stressen met prime ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falqoon
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 08:20
Ik spring hier graag even in, kan iemand mij ook tips geven over mijn build? Momenteel is de configuratie zoals het plaatje hieronder maar deze is denk ik niet optimaal, al heb ik maar plaats voor één intake fan. Misschien moet ik hier even iets op verzinnen.

Plaatje is klikbaar
Afbeeldingslocatie: http://www.kevindelange.com/tweakers/airflowthumb.png
Pagina: 1