Ati videokaart vervangen door intel HD4000

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 11:38
Ik heb net een nieuwe computer geconfigureerd op basis van de Z77 chipset.
De processor is een i7 3770k met een ingebakken GPU intel HD4000.

Mijn computer wordt vooral gebruikt voor foto en HD-videobewerking, renderen van films, bewerkingen van grote Raw-bestanden, Photodex Proshow. Games worden er nooit op gespeeld.

In mijn oude computer die te koop staat, zit de Ati Radeon HD 7770 - 1GB.
Nu wilde ik graag weten of het de moeite loont om de Ati videokaart te behouden en deze in mijn nieuwe pc over te plaatsen?
Mocht ik kiezen om de "Ati HD 7770" in de nieuwe pc over te bouwen of Lucid Virtu-software alleen maar voor games geschikt is of ook de 2de videokaart activeerd voor het renderen van video?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-07 23:23

Fordox

00101010

lucid virtu gebruik juist de combinatie van de igp en de gpu samen voor videobewerking.

en als het niet teveel moeite is, waarom niet?

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:56

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik denk dat je ahd7770 nog altijd sneller is dan die ihd4000, ik zou het zeker proberen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Ik hoor steeds zeggen dat een HD4000 meer dan voldoende is voor foto en HD-videobewerking en het renderen van filmmateriaal of laat ik me wat wijs maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

met het alleen cpu renderen van vroeger wel. tegenwoordig komt het gpu accelerated spul omhoog zoals met het lucid virtu, en gaat alles alleen maar sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:39

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ik zou zelf even een paar testjes draaien. GPU-accelerated encoding bereikt nog steeds niet de kwaliteit van CPU-encoding, maar gaat wel VEEL sneller. Time even zelf een encode met of zonder losse GPU, dan weet je gelijk of er meerwaarde is.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Voor fotobewerking gebruik ik Adobe Photoshop Elements/Lightroom en Canon DPP.
Het softwarepakket voor HD-videobewerking moet nog aangekocht worden, hierin moet ik nog een keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-07 23:50

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Je hebt de kaart, de beste manier om te kijken of je er profijt van hebt en hoe veel is door het te testen.
We kunnen hier vanalles bespreken, maar het beste antwoord komt uit jouw eigen machine.

Dus: Aan de slag denk ik zo :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Ik heb net de 2de videokaart in mijn nieuwe pc geplaatst en de monitor op het moederbord aangesloten.

1- In de bios heb ik Lucid Virtu aangezet.
2- Drivers voor HD4000 geinstalleerd
3- Drivers voor Ati 77xx geinstalleerd.
4- Lucid Virtu-software geinstalleerd.

Wanneer ik in de software kijk van Lucid Virtu, dan staat hierbij een knop om de 2de videokaart aan of uit te zetten.
Is het nu de bedoeling dat ik aan de hand van een snelheidstest moet kijken of ik enig tijdsverschil zie tussen het in of uitschakelen van de 2de videokaart of hoe gaat dit in zijn werk :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Ik heb net even getest en ben tot het volgende besluit gekomen.

Omdat het me niet geheel duidelijk is of Lucid Virtu de juiste keuze maakt om voor de intel GPU of de 2de GPU te kiezen of ik als gebruiker zelf de keuze/optie kan maken.

Lijkt het me beter om de Ati HD77xx te installeren en de HD4000 uit te schakelen, hierbij moet ik maar 1 driver instaleren en instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

dat gaat niet werken. lucid virtu werkt vanaf onboard en gebruikt je gpu als tweede rekeneenheid.
dus je monitor moet aangesloten zijn op onboard, en je gpu doet praktisch niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Misschien was ik niet duidelijk.

Mijn bedoeling is om nu toch de Ati HD77xx te installeren en als enige videokaart te gebruiken.
Hierbij zal ik in de bios de HD4000 en Lucid Virtu uitschakelen, zodat ik de monitor via displayport op de Ati videokaart moet aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Ik heb dit videobewerkingspakket "cyberlink powerdirector 11" eens uitgetest en kwam tot de vaststelling dat de HD4000 het beter en sneller doet dan de Ati HD7770 1GB.

Waarom doet de Ati het hier slechter dan de intel HD4000, ligt dit aan de drivers :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Moris schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 15:28:
Ik heb dit videobewerkingspakket "cyberlink powerdirector 11" eens uitgetest en kwam tot de vaststelling dat de HD4000 het beter en sneller doet dan de Ati HD7770 1GB.

Waarom doet de Ati het hier slechter dan de intel HD4000, ligt dit aan de drivers :?
Nee, dat ligt aan dat GPU op de processor zit, daardoor word hij stuk sneller (dat is wat ik er van begrepen heb althans), er zitten bepaalde werkinstructies in de chip die hier voor zorgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Na enige tijd gespeeld te hebben met de onderstaande software ben ik tot de conclusie gekomen, dat ik geen zware videokaart nodig heb. Ook Lucid Virtu VMP doet zijn werk alleen maar bij games en volgens mij niet bij grafische toepassingen.

De intel HD4000 is dus meer dan voldoende voor particulier gebruik en voor onderstaande software.
* Adobe Lightroom.
* Adobe Photoshop Elements.
* Proshow Gold.
* Cyberlink Powerdirector 11 (CPU belast tot max. 65%)

Hierbij gaat de "Ati HD7770 1GB" de deur uit voor een zacht prijsje, waardoor ik in mijn mini itx-kast, ruimte, warmte en energie bespaar. Alleen valt mijn voeding "be quiet! Straight Power E9 480W" nu wat te zwaar uit, maar gelukkig is deze van degelijke kwaliteit.
Pagina: 1