Verhinderen uitlezen router settings*

Pagina: 1
Acties:

• Delacour
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-12-2024
Hallo,

Ik heb een Netopia 3386 router in mijn netwerk. Als ik deze router probeer te bereiken via IE (192.168.1.1) dan krijg ik een xml script te zien.

Normaliter configureer ik de instellingen via telnet.

Probleem is echter dat als ik het IP-adres op 1 van mijn clients intyp ik ook de XML view krijg te zien, met daarin diverse router instellingen.

Nu wil ik dit uitgeschakeld hebben op de client computers. Ik heb hier een tijdje naar gezocht op internet, maar kan er niets over vinden.

Ik kan het IP niet blocken want dan kunnen ze het internet niet meer op. Dus dat is geen optie.

Kan dit via een GPO ingesteld worden? Of op een andere manier?

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-12 22:19
Misschien een domme vraag maar kun je niet gewoon een username/wachtwoord voor de router instellen?

• Delacour
alex3305 schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 16:06:
Misschien een domme vraag maar kun je niet gewoon een username/wachtwoord voor de router instellen?
De router is beveiligd middels telnet met een gebruikersnaam en wachtwoord. Maar het gaat mij erom dat als mijn gebruikers 192.168.1.1 intoetsen ze dan een XML script te zien krijgen met diverse routerinstellingen. En dit wil ik uitgeschakeld hebben...

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Delacour schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 16:05:
Ik kan het IP niet blocken want dan kunnen ze het internet niet meer op. Dus dat is geen optie.
Het hangt ervan af hoe slim de Windows firewall is. Je zou via een GPO alle TCP verkeer naar 192.168.1.1 kunnen blokkeren omdat uitgaand verkeer natuurlijk aan een extern adres gericht is maar 192.168.1.1 alleen als gateway gebruikt wordt.
Ik weet alleen niet of de Windows firewall "slim" genoeg is om onderscheid te maken tussen verkeer wat 192.168.1.1 echt als bestemming heeft en verkeer wat het alleen als gateway gebruikt.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Delacour schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 16:05:

Nu wil ik dit uitgeschakeld hebben op de client computers.
Dat is toch onlogisch? Dat moet je bij de server uitschakelen. Kun je niet de webserver die daar draait afschieten?

• Delacour
Mijzelf schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 16:23:
[...]
Dat is toch onlogisch? Dat moet je bij de server uitschakelen. Kun je niet de webserver die daar draait afschieten?
Dat is onmogelijk. Ik heb er namelijk Exchange 2010 op draaien en daarvoor is de webserver vereist...

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:06

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Titel edit
Als ik de handleiding zo lees zit de optie er gewoonweg niet in :?

Tijd voor een nieuwe sig..

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-12 21:36
Je hebt Exchange 2010 draaien op een Netopia 3386? Nu heb ik geen ervaring met die doosjes maar als ik de handleiding ervan zie denk ik dat ze bij Microsoft erg geïnteresseerd zijn in je ervaringen :+

Wat staat er allemaal in die XML? Want vaak zijn de meeste dingen die daar staan ook op andere manieren te achterhalen en is het dus mogelijk niet eens nuttig wat je wil doen :) Er zitten wel eens domme fabrikanten tussen maar de meeste geven niet zomaar op een webinterface zonder dat je in hoeft te loggen allemaal priviliged info :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:16

lier

MikroTik nerd

Kan je de webserver op de Netopia uitzetten?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Port 80 op de Netopia blokkeren voor alle requests van je lan naar je router?

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Misschien heb ik het mis, maar dit lijkt me gewoon een ontzettende cheap-ass router*. Het feit dat je hem met telnet (een volkomen achterhaald en onbeveiligd (en daardoor onveilig) protocol) beheert geeft dat al aan.

Desondanks, waarom is het een probleem dat je clients de routerinstellingen kunnen zien? Zolang er geen plainview passwords in zitten, lijkt me er weinig aan de hand.

Wat enger is om te bedenken, is dat wanneer je telnet naar dat ding, dat iedereen die een network-sniffer heeft draaien, gewoon je beheerwachtwoord in plaintext kan lezen...

[edit]
*In ieder geval lijkt het een enorm verouderde router, als je die handleiding zo leest. Instructies zijn voor WinXP en Macintosh besturingssysteem van voor OS X.

[ Voor 13% gewijzigd door Keypunchie op 25-10-2012 11:52 ]

• Paul
Keypunchie schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 11:36:
Wat enger is om te bedenken, is dat wanneer je telnet naar dat ding, dat iedereen die een network-sniffer heeft draaien, gewoon je beheerwachtwoord in plaintext kan lezen...
En hoe verschilt dat precies van 90% van alle kabel- of ADSL-modems?

Ik zal niet zeggen dat ik de eerste die SSL gebruikt nog tegen moet komen, maar ze zijn wel VERUIT in de minderheid :) Juist omdat het apparaat telnet heeft (en niet enkel een webinterface) ben ik geneigd te zeggen dat het een heel redelijk apparaat is...

Als overigens iedereen met een netwerksniffer jouw wachtwoord kan ontvangen dan zou ik stoppen met het managen over Wifi of een paar tientjes investeren en die tien(tallen) jaren oude hub de deur uit doen en een switch kopen :P

[ Voor 15% gewijzigd door Paul op 25-10-2012 12:04 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Als overigens iedereen met een netwerksniffer jouw wachtwoord kan ontvangen dan zou ik stoppen met het managen over Wifi of een paar tientjes investeren en die tien(tallen) jaren oude hub de deur uit doen en een switch kopen
Haha, goed punt, het verkeer loopt natuurlijk direct naar de router zelf. :-)

Ik heb er overigens niet echt opgelet, maar ssh of ssl-webinterface is toch vrij normaal? Helemaal als je het ding remote (dus via internet) kunt beheren?

[ Voor 19% gewijzigd door Keypunchie op 25-10-2012 13:11 ]

• Paul
Een Speedtouch / Experia-box en het modem dat we hier van Ziggo hebben in ieder geval niet, en dan heb je mijns inziens toch een groot deel van Nederland wel te pakken :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1