Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Toevoegen harddisk via esx4 / windows 2008 r2

Pagina: 1
Acties:

• mbr99
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02-2022
Beste lezer,

Ik heb een ESX4.0 server staan met een Windows 2008 R2 VM. Hier staat een disk van 75Gb als c:. Ik heb nog ruimte op de datastore en wil graag een extra disk beschikbaar maken voor de server.

Dient allereerst de Windows server uit / herstart te worden?

In ESX via de eigenschappen van de Windows server bij 'Add' 'Harddisk' heb ik diverse opties. Ik ga er van uit dat ik kies voor Create New Virtual Disk. Daarna is er de keuze voor de size en het type provisioning. Ik wil niet dat de disk uit zichzelf groeit ofzo en ook niet de gehele beschikbare ruimte op de store volgooien, gewoon een vaste disk van 50 GB. Wat kies je dan? Thin of Thic. De bestaande disk staat op Thin.

Bij Location kan je kiezen voor Store with the virtual machine of Specificy a Datastore. Kies ik dan voor de Store With? Er zijn 2 stores en de bestaande eerste virtuele HD staat op 1 daarvan. Wat is het verschil?

Verder ben ik niet gegaan omdta ik niet weet wat ik verder veilig kan kiezen.

Als ik het zo her en der lees zal Windows daarna in Diskmanagement Unallocated space terug te vinden zijn die ik kan toevoegen.

Wie kan mij een beetje op weg helpen?

Marcel

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:55

Cyphax

Moderator LNX
Als je een disk van 50GB wilt maken die gelijk al 50GB groot is pak je de default: thick provision. Als je 'm op een bepaalde plek binnen je datastore(s) wilt zetten gebruik je die optie "specify a datastore [...]", anders komt ie in dezelfde dir als je VM te staan. Is allebei prima in de meeste gevallen.
Als je 2 datastores hebt, misschien heb je 2 schijven in je server hangen dan? Waar je 'm neerzet zou niet zoveel uit moeten maken.

Daarna zul je in Windows inderdaad bij disk management een nieuw leeg volume zien dat je kunt partitioneren en formatteren.

Het is niet eng allemaal. Als je na het maken van je schijf niet tevreden bent gooi je 'm weer weg en probeer je het nog een keer.

Saved by the buoyancy of citrus

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

mbr99 schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 13:37:
Hier staat een disk van 75Gb als c:. Ik heb nog ruimte op de datastore en wil graag een extra disk beschikbaar maken voor de server.

De bestaande disk staat op Thin.
Houdt er wel rekening mee dat de bestaande C-schijf dus kan gaan groeien tot maximaal 75 GB (hij is immers "thin provisioned"). Deze 75 GB + de "fixed" 50 GB voor de nieuwe disk, zal worst case wel moeten passen op de datastore.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• mbr99
@Cyphax Dank voor je uitleg. Hier kan ik wel wat mee en zal er zo mee aan de slag gaan.

@Question Mark dank voor je waarschuwing. De uiteindelijk bedoeling is dat er data verplaatst gaat worden van die disk zodat de vrije ruimte in die 75 GB meer vrijer zal zijn. Samen past het nog prima op de datastore. Daar laat ik nog wat ruimte op vrij.

Ik begrijp dus goed dat de Windows server in geen geval geheel uit hoeft / herstart hoeft te worden?

Marcel

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Klopt het toevoegen van een disk kan "on the fly"...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-11 07:57
En als je de disk niet meteen ziet in disk management, klik je met rechts op de disk management node en kies je 'rescan disks'.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Linke Loe schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 20:48:
En als je de disk niet meteen ziet in disk management, klik je met rechts op de disk management node en kies je 'rescan disks'.
Vaak niet eens nodig, 2008R2 pakt dit soort dingen snel op. Je ziet meestal meteen je nieuwe disk en dan kan je die toevoegen.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:06
mbr99 schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 14:14:
@Question Mark dank voor je waarschuwing. De uiteindelijk bedoeling is dat er data verplaatst gaat worden van die disk zodat de vrije ruimte in die 75 GB meer vrijer zal zijn. Samen past het nog prima op de datastore. Daar laat ik nog wat ruimte op vrij.
Je gaat data van de 75GB disk naar de 50GB disk verplaatsen?

Houd er rekening mee dat een thin provisioned disk alleen maar kan groeien (in dit geval dus naar 75 GB) maar nooit zal krimpen; eens Windows dat stukje beschreven heeft houdt VMware het vast. Je datastore zal dus niet alleen 50 GB vrij moeten hebben voor de nieuwe disk, maar 50 GB + de nog niet gebruikte ruimte (in VMware!) van de 75GB disk wil het allemaal blijven passen.

Nu weet ik niet hoeveel ruimte je datastore nog beschikbaar heeft maar je moet ook een paar GB vrij houden voor logfiles, swapfiles etc etc, en dat kan hard oplopen als je snapshots gebruikt (en niet verwijderd).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-11 07:57
CMD-Snake schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 09:33:
[...]

Vaak niet eens nodig, 2008R2 pakt dit soort dingen snel op. Je ziet meestal meteen je nieuwe disk en dan kan je die toevoegen.
Mij gebeurt het nog wel eens dat, als ik een LUN op ons SAN presenteer aan een server, deze niet meteen zichtbaar is. Overigens heb ik hier van nature ook te weinig geduld voor denk ik...

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:29
Linke Loe schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 16:01:
[...]

Mij gebeurt het nog wel eens dat, als ik een LUN op ons SAN presenteer aan een server, deze niet meteen zichtbaar is. Overigens heb ik hier van nature ook te weinig geduld voor denk ik...
Maar dat is ook een andere connectie. Die loopt via Fiber of iSCSI.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• mbr99
Het is in elk geval wel gelukt. Dank voor alle hulp.

Marcel

Pagina: 1