Game pc met laag budget

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 479637

Topicstarter
Dag allemaal,

Voor mijn dagelijkse bezigheden met Word, Excel en Chrome gebruik ik een Mac mini.
Leuk ding, ook snel met een I5 en zeer klein, maar ik mis toch wel het gamen (zeker Dirt etc).

Buiten het feit dat er amper leuke OSX spellen zijn, zit er ook maar een onboard Intel HD3000 grapfic card in. Vrijwel alle spellen lopen hierop sloom en 'laggy'.

Ik heb echter nog een oude dell dimension 5000 staan, die ik wil gaan ombouwen naar puur een leuk game computertje. De hardware die er nu in zit is zwaar verouderd, single core etc.

Dus ik wil het moederbord, processor (en eventueel een aanvullende videokaart gaan kopen).
De spellen die ik graag wil spelen zijn GTA, Skyrim, Dirt, Battlefield en COD.

Werkgeheugen haal ik uit mijn mac mini, zit nu 2x4gb 1333mhz in, ik plaats de oude 2x1gb weer terug. Meer dan genoeg neem ik aan voor Word, Excel en webbrowsing.

Ik heb nog een 120GB SSD liggen en een 160 GB HDD 5400 RPM. Voeding zit nog in de Dimension kast a 305 W.

Zelf zat ik te kijken naar een AMD Phenom ii x4 955 processor en een ASrock N68-GS3 UCC moederbord.
Hoever kom ik met deze componenten qua het gamen? Of welke aanvullende videokaart (rond de 70euro) kan mijn systeem dan aanvullen. (Graag ook aangeven aan 305W voldoende blijft).

PS: ik zoek geen super high end game pc. Ik vind Intel i-processoren te duur voor hun meerwaarde (meerdere video's bewijzen dat AMD bijna even goed is). Omdat ik student ben, wil ik zeker niet meer uitgeven dan 200 euro, echt een budget pc dus. (+- 180 vind ik mooi).

Ik weet dat het niet veel is, maar ik hoef de spellen hooguit op recommend te spelen en niet op ultra HD en blabla.

Alvast bedankt voor de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-06 11:13

djunicron

*click-swoosh-thud*

pricewatch: Asrock FM2A75 PRO4-M

pricewatch: AMD A10-5800K Boxed

Dit is iets logischer. Voor games is de Geforce 7000 onboard van de GS3 UCC toch beduidend minder dan die op de A10 5800K. Bekijk even de reviews van dit betreffende chipje om te bepalen of het is wat je zoekt. Dan zal je ook meteen zien hoe het zit met de voeding.

De HD7660D in de A10 series is beduidend sneller dan die in de A8 en A6. Je zou er veel moderne titels op 1680x1050 op medium / low mee kunnen spelen op enigsinds acceptabele fps.
Clock voor clock is de 5800K even snel als Phenom 2 tegenhangers. (de X4 980 dus)

Als je een beetje futureproof wilt zitten, zou ik wel een A75 (of liever A85x, maar goed, budget he?) pakken en niet een A55. FM1 werkt niet met deze FM2 processor, let ook daar even op dus.

Het hele systeem zou best moeten kunnen draaien op 300W, maar geen garanties, Dell voedingen zijn meestal redelijk krap berekend, best grote kans dat je niet de juiste / genoeg aansluitingen hebt, kijk dat zelf even na. Oude voedingen kunnen daarnaast indien versleten / oud natuurlijk de geest geven. Dat is vervelend, maar erger is het dat ze dan vaak je nieuwe hardware mee het graf in nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80487

Suggesties van djunicron lijken me prima opties.
Die voeding moet je naar mijn idee echter gewoon vervangen. Meegeleverde voedingen zijn vaak van slechte kwaliteit en ik acht de kans vrij groot dat hij niet genoeg stekkers heeft voor nieuwe moederborden.
300Watt is voor een modern systeem tevens erg mager, vooral met een beetje een videokaart die meedingt , wat eigenlijk een gegeven is als je wil gamen. De videokaart heeft ook weer extra sap en stekkers nodig.
Ikzelf zou het niet eens proberen en safe spelen en gewoon een 400~500 watt kopen van een fatsoenlijk merk.
Vergis je namelijk niet in het feit dat als je voeding zich niet goed voelt je hele systeem daar last van heeft.

Misschien moet je een console overwegen? Dan heb je al die afwegingen niet en heb je een dedicated gaming apparaat voor weinig. Voor de graphics hoef je het niet te laten als je op een budget zit, het scheelt je wel gedoe.
Ben echt niet pro-console verder maar in jou geval lijkt het me in elk geval een serieus te overwegen optie. Voor 70 euro heb je niet bijzonder veel videokaart die vrij snel problemen gaat hebben met meelopen.
Hoef je die Mac ook niet de kannibaliseren want van 8GB terug naar 2GB ga je wel merken.

[ Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 80487 op 24-10-2012 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat is het verschil tussen die A55 en A75 ?

Klopt het ook dan Fm beter is voor gamen dan AM?

We zijn er dus over eens dat er zeker een 500W voeding in zou moeten.

Met die consoles kan ik niet overweg, ik vind het maar klote dingen om te besturen, dus geen console voor mij.

Bij de hedendaagse moederborden zijn de voedingskabel toch inbegrepen?

En wat zou een meer toereikend budget dan zijn, 300? of nog hoger?

Merci

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Mwah, gezien er geen losse videokaart in de FM2 A75 met A10 hoeft, zou dit nog wel kunnen op 300W.

400W hoef je past te overwegen het moment dat je inderdaad een i5 + bovengemiddelde vga kaart pakt, een GTX660 of HD78x0/79x0, meer die zijn per stuk al over het totaal budget heen.

Dat neemt niet weg dat ik niet een nieuwe kwalitatief betere 350W voeding aan zou raden. Of eventueel 400W als je met de tijd alsnog een HD7770 of iets in die trand zou willen plaatsen.

Geen idee het met Mac's zit, maar voor office toepassingen heb je geen 4GB nodig laat staan 8GB. Je kunt namelijk prima met een 2GB toe voor kantoor / media afspeel-gebruik toe onder Win 7 / Linux, zeker als je geen haast hebt. Een 50/50 split wat betreft het geheugen zou waarschijnlijk prettiger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Anoniem: 479637 schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 14:25:
Wat is het verschil tussen die A55 en A75 ?
Dat kan je beter even googlen... Of zoals ik aanraadde even een review erbij pakken dit soort dingen staat vaak wel in de inleiding.
Klopt het ook dan Fm beter is voor gamen dan AM?
Zelfde antwoord als hierboven.
We zijn er dus over eens dat er zeker een 500W voeding in zou moeten.
Neehoor, dat zou wat overkill zijn. PC's over de 1000eu hebben wellicht een 500W nodig, maar met moderne componenten kom je erg ver met 450W, en zoals ik hierboven schrijf, zal je met 350W ook toe kunnen.
Met die consoles kan ik niet overweg, ik vind het maar klote dingen om te besturen, dus geen console voor mij.
Ik heb hetzelfde. Kost me echter wel een bak geld zeg maar. Je krijgt links of rechts om toch meer voor je €229.- als je die in een PS3 steekt dan in een game pc, zoals je merkt.
Bij de hedendaagse moederborden zijn de voedingskabel toch inbegrepen?
Eh? Voedingskabel zit aan je voeding? Of bij je voeding als je die kabel naar je stopcontact bedoelt. Data kabeltjes (b.v. Sata kabeltjes) krijg je wél bij je moederbord inderdaad.
En wat zou een meer toereikend budget dan zijn, 300? of nog hoger?

Merci
Mja, meer is beter. Maar zoals ik dus schreef, kan je best ergens komen met €200 en wat oude onderdelen. De vraag is alleen of je gelukkig wordt van zo'n setje. Tweedehands kan je ook vaak meer gear voor hetzelfde geld krijgen als je toch voor Phenom 2 X4 gaat, kan je beter 2e hands zoeken. Deze gebruiken alleen meer stroom en dan zal je eerder een 500W voeding erbij moeten scoren. En die moet je eigenlijk liever niet 2e hands kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Een update:

Mijn budget is flink opgerekt waardoor ik de mogelijkheid krijg om het volgende te kopen:

- AMD FX-6100
- MSI 760GM-P23 (waarover ik nog wel twijfel, ik wil graag een goede videokaart, maar dit is een micro ATX dus ben bang dat de videokaart veel SATA poorten overschaduwd)
- 8 GB Ram geheugen.
- Chieftec GPA-450S 500 W voeding.

Hiernaast denk ik aan een GTX 650 van Club 3d als videokaart,

Hoe zal dit lopen op elkaar (voorspelling dan).

Thanks
Pagina: 1