HTPC, torrents, XMBC, fileserver

Pagina: 1
Acties:

• Rambo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2024
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-3850 Boxed€ 82,-€ 82,-
1Asrock A75 PRO4-M€ 61,-€ 61,-
1Western Digital Green WD30EZRX, 3TB€ 129,50€ 129,50
1Silverstone Milo ML03B€ 67,60€ 67,60
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,-€ 32,-
1Noctua NF-R8-1800 , 80mm€ 13,50€ 13,50
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 29,50€ 29,50
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 35,45€ 35,45
0be quiet! SFX Power 350 Watt€ 52,-€ 52,-
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,50€ 37,50
1Samsung 830 series 128GB€ 86,95€ 86,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 575,-

Onderbouwing

Ik ga een HTPC bouwen die vooral wordt gebruikt om series en films mee te downloaden en kijken.
De HTPC hangt aan een utp kabel en wordt verbonden met een LG LM660S tv.

Hij komt in de tv meubel te staan dus het is belangrijk dat hij weinig geluid maakt.

Ik wil de 128GB SSD gebruiken voor mijn OS, misschien een VM image en wat games. Misschien is de 64GB voldoende maar volgens mij is het prijsverschil niet zo groot.

Ik heb 3TB aan schijfruimte voor de downloads en voor de centrale opslag voor video's/foto's/install files/enz.

In eerste instantie dacht ik rond €500.- klaar te zijn maar het is iets meer geworden, zo'n €600.- Meer mag het niet worden, wel minder.

Ik hoef geen remote want met het toetsenbord kan ik alles.

De CPU is natuurlijk niet echt "HTPC" maar ik vind het belangrijk een net wat betere grafische unit te hebben, vandaar. Voor het geval ik toch af en toe een spel wil spelen.

Hebben jullie suggesties voor verbetering of alternatieven?

[ Voor 6% gewijzigd door Rambo op 24-10-2012 15:21 . Reden: Van 2 HD's naar 1 HD ]

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:12
In de basis een prima systeem. Paar kleine opmerkingen: Als je wilt gaan gamen op je HTPC (in de basis niet ideaal doordat stilte en verbruik belangrijk zijn) is een Llano A8 een prima APU. Je kunt hier best aardig op gamen (casual op medium instellingen), maar als dit een belangrijke eis is kun je ook gaan kijken naar een Trinity APU, deze zijn qua GPU nog weer wat sterker dan Llano. Is gamen niet zo belangrijk, dan zou ik gaan voor een Llano A6-3500 (tripplecore met GPU met 320 shaders) die kan ook aardig meekomen en kun je weer wat besparen.

Verder is voor die kast inderdaad een SFX voeding handig ivm de ruimte, alleen zijn ze wel wat duurder en is de fan in de voeding kleiner en dus waarschijnlijk luidruchtiger. Met wat meer moeite tijdens het inbouwen kun je ook een ATX bequiet 300W voeding (L7) plaatsen. Goedkoper en stiller.

Succes!

• nazzghoul
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-12-2023
Ik heb de pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W in mijn HTPC zitten, ook ik heb de Silverstone ML03 behuizing.

Bij mij thuis staat de htpc direct achter de bank, als het geluid uitstaat hoor ik de voeding dan ook lichtjes brommen (laag geluid). Zodrag er enigszins geluid is, hoor je het niet meer. Ik zou geen voeding nemen die meer geluid kan/zal maken, als je denkt dat je jezelf eraan gaat storen. Als hij een 2 meter van je tv-positie (bank :9 ) staat zal je de Pure Power amper kunnen horen.

Wat betreft het inbouwen, het was mijn eerste PC en het is goed te doen. Het is levert geen perfecte kabelmanagement op, maar het is voor mij dan ook meer een gebruiksobject.

*edit
Ik heb ook de pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B als processorkoeler en die is niet te horen, over de extra fan kan ik niet oordelen.

[ Voor 13% gewijzigd door nazzghoul op 24-10-2012 15:07 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-05 15:16
Is er geen mogelijkheid voor je om de storage uit je HTPC te halen en naar een NAS bijvoorbeeld te brengen? Dan kun je de geluidsproductie aanzienlijk verminderen. Harddisks staan nu eenmaal gelijk aan geluidsproductie, dus als je dat kan elimineren, dan win je nogal wat.
Indien het alleen gaat om films, series en muziek kan zo'n beetje elke NAS dit al wel afhandelen, en kun je met het meest simpele device al aan de gang. Misschien iets om even in de V&A te kijken voor een kleine 2-bay NAS?

iRacing Profiel

• Rambo
jaapsander schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 14:32:
...
Met wat meer moeite tijdens het inbouwen kun je ook een ATX bequiet 300W voeding (L7) plaatsen. Goedkoper en stiller.
....
Ik wist niet dat deze zou passen, ik ga voor die omdat die waarschijnlijker iets stiller zal zijn. Thanks.
nazzghoul schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 15:04:
... Zodrag er enigszins geluid is, hoor je het niet meer.

...
Wat betreft het inbouwen, het was mijn eerste PC en het is goed te doen. Het is levert geen perfecte kabelmanagement op, maar het is voor mij dan ook meer een gebruiksobject.
...
*edit
Ik heb ook de pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B als processorkoeler en die is niet te horen, ...
Thanks voor de info!
kroegtijger schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 15:12:
Is er geen mogelijkheid voor je om de storage uit je HTPC te halen en naar een NAS bijvoorbeeld te brengen? Dan kun je de geluidsproductie aanzienlijk verminderen. Harddisks staan nu eenmaal gelijk aan geluidsproductie, dus als je dat kan elimineren, dan win je nogal wat.
Indien het alleen gaat om films, series en muziek kan zo'n beetje elke NAS dit al wel afhandelen, en kun je met het meest simpele device al aan de gang. Misschien iets om even in de V&A te kijken voor een kleine 2-bay NAS?
Ik wil liever alles in één, simpel. En ik wil er ook mee gamen op de tv, dus met een NAS ben ik er dan niet. Ik begrijp de voordelen maar ik vind het praktischer om alles in één te hebben.

• jaapsander
Als je de storage in je HTPC wilt hebben doe je er goed aan om de HDD's goed te bevestigen. Ik weet niet of die silverstone kast de mogelijkheid heeft om de HDD in rubber op te hangen, maar als deze dat niet heeft kun je zelf altijd nog wat hobby'en. Zelf heb ik ook een HTPC met lokale storage en icm dezelfde bequiet voeding, big shuriken cpu koeler en 2 stille casefans hoor ik de (met rubber bevestigde) HDD helemaal niet.

• Rambo
Ik denk dat ik de HD nog vervang door een 2TB versie. Kan ik voorlopig ook mee vooruit.
Als niemand meer suggesties heeft dan ga ik binnenkort bestellen :).

edit:
Ik twijfel toch nog over de CPU/GPU.
Misschien toch maar voor 65 TDP gaan i.p.v. 100 TDP.
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/35n8ubm.jpg
bron: Anandtech

De aanschafprijs is niet zo'n groot verschil, vraag me af in hoeverre het scheelt in warmte (geluid). Denk dat de kosten van 35W ook erg gering zijn die je elk jaar meer betaald.

25 cent per kilowatt uur?
Ik denk dat ik de htpc gemiddeld 4 uur per dag aan heb staan.

4 uur x 365 is ongeveer 1500 uur.
35W is 0,035 kilowatt.

1500x0,035 = 1500 / 30 = 50.
50 x 25 cent = €12,50 per jaar duurder om 100 TDP CPU te kiezen in plaats van een 65 TDP. Dat is te doen. Mocht hij dus echt 24 uur aan staan dan betaal ik 12,50 (= 4 uur) * 6 = 75 euro meer.

De vraag is dus eigenlijk, heb ik echt een snellere CPU/GPU nodig. Af en toe wil ik een game doen, Trackmania nations bijvoorbeeld. Dan lijkt het me wel een goed idee een zo snel mogelijke GPU te hebben (geïntegreerd dan hè).

Van de andere kant vraag ik me af of het verbruik van de 100 TDP idle meer is dan van de 65 TDP ... ik denk dus dat het allemaal wel meevalt en ik beter voor de snelle CPU/GPU kan gaan, 100 TDP.

[ Voor 79% gewijzigd door Rambo op 29-10-2012 13:49 ]

• Rambo
Trouwens, niet eens over gedacht om een Intel te overwegen in plaats van AMD. Kwam ik niet tegen in de adviezen. Nu ik een beetje aan het Googlen ben zie ik wel configuraties op basis van Intel.

Wat is hier de Intel tegenhanger van? En waarom eigenlijk niet Intel? Zijn die standaard niet koeler of is dat tegenwoordig (laatste jaren) veranderd?

• kroegtijger
intel is iets koeler inderdaad en heeft dus ook een lager stroom-verbruik. Daarbij is de CPU van intel iets krachtiger. Daar staan grafisch weer mindere prestaties en een hogere aanschaf-prijs tegenover. In een HTPC-build is AMD op het moment het meest aantrekkelijk imho

iRacing Profiel

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Als je voor zuinigheid wilt gaan moet je bij AMD zijn. Voor idle verbruik, wat bijna altijd is als er 24/7 gedraaid wordt, is de A8-5500 de beste keuze. Zie: link

Addicted to silent computing

• kroegtijger
ik wist wel dat de nieuwe FM2-socket-processoren zuiniger waren, maar dit maakt de AMD's zelfs nóg aantrekkelijker *O*

iRacing Profiel

• Rambo
Hoe kan ik het beste de audio regelen?
Gewoon zon koptelefoon aansluiting met een rode en zwarte tulp?

Heb deze versterker:
http://www.saturdayaudio....pages/PM8003SpecSheet.pdf

• kroegtijger
Aangezien je geen digitale input op je versterker hebt, ben je inderdaad gebonden aan een analoog signaal te gebruiken, en dan heb je inderdaad (voor stereo) die output nodig. Overigens kan het dan het overwegen van een additionele geluidskaart waard zijn, afhankelijk van hoe goed de DAC op de onboard geluidskaart is. De meeste borden hebben een DAC die volstaat voor wat leuke windows-geluidjes, en een incidenteel muziekje, maar wil je "echt" geluid, dan is een aparte kaart nodig. Voor een digitaal signaal is de kaart aanzienlijk minder van belang, aangezien de DAC hiervoor niet wordt gebruikt, maar de omzetting van digitaal naar analoog gebeurt dan in de receiver.

iRacing Profiel

• Rambo
Ik luister veel muziek en heb een dure installatie dus het loont vast om een goede audio kaart te zoeken. Ik ga even zoeken, thanks :)

• Rambo
Ik ga vanmiddag onderstaande bestellen, final thoughts?
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Boxed€ 110,-€ 110,-
1Asus F2A85-M€ 87,60€ 87,60
1Western Digital Green WD30EZRX, 3TB€ 128,90€ 128,90
1Silverstone Milo ML03B€ 67,60€ 67,60
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,-€ 32,-
1Noctua NF-R8-1800 , 80mm€ 12,90€ 12,90
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 29,44€ 29,44
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 35,95€ 35,95
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,50€ 37,50
1Samsung 830 series 128GB€ 84,-€ 84,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 625,89

• Rambo
Is er nog ruimte om later eventueel een losse videokaart toe te voegen?
Voor het geval ik toch meer ga gamen :)

edit:
Nu heb ik low profile geheugen, is waarschijnlijker compacter. Leek me praktisch. Nu is deze niet op voorraad. Zou deze ook passen?

https://afuture.nl/productview.php?productID=62796
Corsair CMX8GX3M2A1600C9

[ Voor 51% gewijzigd door Rambo op 02-11-2012 13:46 ]

• jaapsander
In die Silverstone kast past alleen een low profile videokaart. Ook heeft de Bequiet voeding geen pci-e voeding stekkers. Kun je regelen met een verloop van molex naar 6 pins pci-e. Of een andere voeding nemen natuurlijk ;).

Niet low profile geheugen gaat wel passen alleen moet je er even op letten dat je waarschijnlijk het geheugen niet meer kan vervangen zonder de big shuriken te demonteren. Zorg dat je je geheugen dus even test met memtest86+ voordat je het geheel ingebouwd hebt (run van 8 uur is genoeg).

Voor de rest een prima setup ;)

• Rambo
jaapsander schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 13:51:
[..]
Ook heeft de Bequiet voeding geen pci-e voeding stekkers. Kun je regelen met een verloop van molex naar 6 pins pci-e. Of een andere voeding nemen natuurlijk ;).
[..]
Euh, en ik heb pci-e voeding stekkers nodig?
Dan ga ik even op zoek naar zo'n verloop stekkertje...

edit:
Of is dit alleen van toepassing als ik een pci-e videokaart zou gebruiken? Dat zal het wel zijn :) Dus nu niet nodig hè?
jaapsander schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 13:51:
[..]
Zorg dat je je geheugen dus even test met memtest86+ voordat je het geheel ingebouwd hebt (run van 8 uur is genoeg).

[..]
Ja en hoe kan ik dat geheugen testen dan zonder koeler op m'n cpu?

Hoopte vanavond alles al in elkaar te kunnen zetten maar heb zo het vermoeden dat dat niet gaat lukken ...

[ Voor 7% gewijzigd door Rambo op 02-11-2012 14:04 ]

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:32
HDD+SSD?
Ik zou even oppassen met het internalizeren van de 3 TB hdd ivm trillingen etc.

Doe je dit toch dan kun je net zo goed geen SSD pakken aangezien de performance winst van een SSD niet echt belangrijk is op een HTPC. Als je XBMC of iets vergelijkbaars gaat gebruiken ga je er in ieder geval weinig van merken.

Combineer je wel een SSD en HDD dan moet er rekening mee houden dat de hdd in standby gaat en dus elke keer een luide opspin heeft (inclusief delay) zodra je media opvraagt.

Moederbord
Als het even kan zou ik ook kijken naar de boottimes van de moederborden. Zo had ik (toevallig) een extreem snel startent bord. Mijn Asus bordje is binnen 3 seconde door de EFI heen. Ter vergelijking op mijn game pc (MSI) duurt het minstens 10-15 seconde (ivm alle controllers en onzin die eraan hangen).

Hardeschijf
Bovendien heb ik recentelijk gekozen voor de Seagate 7200.14. Deze drive heeft minder negatieve ervaringen en betere performance. Lees/schrijf zit op 160/180 MB/s bovendien is het een 7200rpm drive dus je accestimes zijn lager.

productreview: Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB review door Perkouw

Verbruik hoef je je niet druk over te maken:
Western Digital AV-GP 3TB•5400RPM
•5.1 W idle
•6.7 W actief
•Read average 101,4 MB/s
•Write average 97,5 MB/s

Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001 3TB•7200RPM
•7.2 W idle
•7.5 W actief
•Read average 161,8 MB/s
•Write average 156,9 MB/s
Verwaarloosbaar dus.

Remote
Ik kan wel een remote aanraden. Dat is toch net even handzamer en gebruiksvriendelijker. Ik heb zowel een remote als een RF keyboard. Voor HTPC doeleinde is de remote veel effectiever ivm functie knoppen (anders moet je spatiebalk voor pauze en pijltje omhoog voor 10 minuten spoelen 8)7 ).

[ Voor 67% gewijzigd door sdk1985 op 02-11-2012 14:17 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• jaapsander
Rambo schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 13:55:
[...]

Euh, en ik heb pci-e voeding stekkers nodig?
Dan ga ik even op zoek naar zo'n verloop stekkertje...

edit:
Of is dit alleen van toepassing als ik een pci-e videokaart zou gebruiken? Dat zal het wel zijn :) Dus nu niet nodig hè?
Inderdaad wanneer je een losse videokaart wilt bijplaatsen
[...]

Ja en hoe kan ik dat geheugen testen dan zonder koeler op m'n cpu?

Hoopte vanavond alles al in elkaar te kunnen zetten maar heb zo het vermoeden dat dat niet gaat lukken ...
met de stock koeler (die kun je er makkelijk weer afhalen) op tafel op een stukje karton bijvoorbeeld. Overigens is de kans dat je RAM defect is niet zo groot, dus je hoeft het alleen te doen voor de zekerheid. Echter als je alles hebt ingebouwd en je hebt wel een defect, dan is het een stuk meer werk. Jouw keuze ;)

@hierboven 7200RPM hdd is leuk, maar iets minder geschikt in een HTPC. Het opspinnen van een 5400rpm HDD is helemaal niet zo storend wanneer je deze netjes met rubber hebt bevestigd. Een 7200rpm HDD zal nog weer eerder voor trillingen zorgen en heeft voor HTPC gebruik weinig meerwaarde (xbmc zal ook niet sneller gaan). Echter wil de TS de HTPC ook gebruiken om wat te gamen en andere desktop taken. En dat is naar mijn mening de enige reden om een SSD in een HTPC (met lokale opslag) te zetten. Voor puur XBMC heeft het weinig nut.

[ Voor 34% gewijzigd door jaapsander op 02-11-2012 15:15 ]

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:32
@hierboven
Heb de 7200.14 met een Scythe X4 stabilizer geruisloos gekregen. Last van resonantie (trillingen) gaat altijd van je kast afhangen en daar is dus van te voren niks over te zeggen. Dat kan bij die WD erger zijn dan bij de seagate (of niet).

Primair aan hardeschijf keuze lijkt me de betrouwbaarheid. Zijn nogal wat negatieve berichten te vinden over de WD. Vervelendste aan opspinnen vindt ik de delay en niet zozeer het geluidje.

Maargoed de vraag is of de gekozen kast ondersteuning heeft voor rubbers, daar heb ik niet naar gekeken. Dat is wel een must voor een htpc met een interne hdd (nogmaals interne hdd is niet aan te raden voor een htpc).

Op karton testen is niet aan te raden (ivm ESD, karton is niet ESD veilig dat is dan ook de reden dat een moederbord in een ESD zak zit in de doos).
Ram testen kan misschien even bij een andere pc (evt bij iemand anders?).\

Voor gamen heeft een SSD geen nut (bf3 bijvoorbeeld alleen eerste map 30 sec sneller daarna even snel, verder zijn er niet echt games met lange laadtijden). Desktop taken natuurlijk wel :).

[ Voor 41% gewijzigd door sdk1985 op 02-11-2012 16:16 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Pagina: 1