Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop ca. 700-800 Euro : i5 / i7 : Dell 15R (SE)?

Pagina: 1
Acties:

• Ardiendo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-01-2023
Goededag,

Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop.

Ik heb momenteel een Toshiba Satellite A210-10Y met een AMD Turion 64 X2 TL-52 CPU (1600 MHz, 1MB L2 Cache), 2GB DDR2 ram, een Radeon HD2400 Pro GPU en een 1280 x 800 XWGA 15,4" glossy scherm.

Gebruik van de laptop is divers. Van Eclipse Java EE ontwikkeling, Photoshop (Elements), Lightroom tot casual gaming, films kijken, wordprocessing en fotoboekjes maken. Dit alles moet gewoon lekker soepeltjes opstarten en een lekker snel werken/draaien. Als voorbeeld: zo had ik onlangs een fotoboek met arbeidsintensieve pagina's die met een preview 10+ seconden konden duren om een enkele pagina te tonen.

Ik had zelf zitten denken aan een Dell Inspiron 15R SE. Deze serie werd vaker hier genoemd en klonk qua specs en prijsverhouding ideaal. Van de EPP korting ga ik geen gebruik maken omdat ik geen student ben, maar Shopkorting en een Dell kortingcode klinkt interessant.

Tot gisteren was ik al zo goed als zeker dat ik de i7 variant wilde met 1TB schijf, 8GB RAM, WIN7, Full HD scherm voor 799 Euro (ex kortingen). Ik vernam echter dat hier een andere i7 variant voor in de plaats is gekomen met WIN8 die nu opeens 80 euro duurder is.

Nu zit ik te twijfelen... is de 15R SE prijs/specs wijs nog wel interessant of is het sowieso overkill voor wat ik ermee wil. Immers is er ook een i5 variant verkrijgbaar met 750GB, 6GB RAM (jammer van die 2GB), WIN7/8, Full HD voor 749 Euro (ex kortingen).

i5 of een quadcore i7 voor hetgeen ik nodig heb?

Op een site werd genoemd "met een laptop vervang je niet of niet snel iets, dus dan pak je zo snel mogelijk om zo lang mogelijk ermee te doen", maar gaat een i7 zoveel meer brengen voor hetgeen waar ik hem voor gebruik? Of ben ik dan beter uit met een i5 en eventueel een SSD op den duur?

Of is er een andere laptop met het budget van 700-800 max die veel beter te overwegen is?!

P.S. qua toekomstige game lijkt me SimCity wel erg gaaf, maar dat zal wel onrealistisch zijn op een laptop in die prijsklasse of niet?

[ Voor 3% gewijzigd door Ardiendo op 24-10-2012 12:00 ]

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:02

Quad

Doof

Epp kan je gewoon doen en Rabobank invoeren.
Spaarwinkelen biedt overigens 8% momenteel.

i7 variant is nu 879,- geworden.

Quote uit waardebonnen topic:
Quad schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:59:
7 % krijg je terug van Shopkorting op factuur berdrag excl. BTW.

Stel dat een laptop dan 580,- excl. BTW kost (wat je betaald aan Dell). Krijg je later dus nog €40,- terug van Shopkorting.nl

Voorbeeld:
749,- variant (Wel even een sleeve erbij stoppen á 10,-) kost uiteindelijk: € 632,-
879,- variant kost uiteindelijk: € 742,-
50€ korting
Pierken schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:22:
[...]

Je hoeft niet te wachten hoor!
X21HPDK$5Q0KLR (tot 31 okt geldig in NL) doet het en is te combineren met epp.
In Belgie lukt dat spijtig genoeg niet...

Veel geluk met je aankoop!
Om je beetje te helpen, ik denk dat voor jouw doen de €749 versie prima gaat.
Je houdt nog aardig budget over om de HDD te vervangen door de Samsung 830 128GB SSD (of zelfs de 256GB).

Edit: ik ben niet bekent met SimCity maar wat voor specificaties worden daar gevraagd?

[ Voor 97% gewijzigd door Quad op 24-10-2012 12:17 ]

Alles went behalve een Twent.
🎯Psst.. Kans maken op 12 maanden Tweakers HERO abonnement?
nggyu nglyd

• Ardiendo
Wordt je dan niet gebeld of zo? Heb namelijk geen Rabobank mailadres of zo.

Ik zat zelf te denken om de DVD drive eventueel te vervangen door de SSD en de SSD als primaire schijf te gebruiken. Neem aan dat het netjes af te werken is aan de buitenkant waar de DVD drive zit/zat. Klopt dit? Is dit "netjes" in te bouwen?

Hmm, ik meen dat SimCity iets minimaal wil van Core 2 Duo E4400 2.0GHz met GeForce 7800 GT (of Intel GMA HD) en aanbevolen Pentium Dual Core E6600 3.06GHz met GeForce GT 340 (of Radeon HD 6610D2).
Quad schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 12:08:
Epp kan je gewoon doen en Rabobank invoeren.
Spaarwinkelen biedt overigens 8% momenteel.

i7 variant is nu 879,- geworden.

Quote uit waardebonnen topic:

[...]

50€ korting

[...]

Om je beetje te helpen, ik denk dat voor jouw doen de €749 versie prima gaat.
Je houdt nog aardig budget over om de HDD te vervangen door de Samsung 830 128GB SSD (of zelfs de 256GB).

Edit: ik ben niet bekent met SimCity maar wat voor specificaties worden daar gevraagd?

• Quad

Quad

Doof

Ardiendo schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 12:53:
Wordt je dan niet gebeld of zo? Heb namelijk geen Rabobank mailadres of zo.
Nee hoor, ikheb zelf ook besteld met Rabobank voor een goede vriend van mij. (Het is wel +- €40,- dus zeker de, moeite waard!)
Ik zat zelf te denken om de DVD drive eventueel te vervangen door de SSD en de SSD als primaire schijf te gebruiken. Neem aan dat het netjes af te werken is aan de buitenkant waar de DVD drive zit/zat. Klopt dit? Is dit "netjes" in te bouwen?
Een HDD caddy gebruiken en die plaatsen in de optical. Frontje van de optical drive kan je er zo op klikken en zie je er niets meer van.
Hmm, ik meen dat SimCity iets minimaal wil van Core 2 Duo E4400 2.0GHz met GeForce 7800 GT (of Intel GMA HD) en aanbevolen Pentium Dual Core E6600 3.06GHz met GeForce GT 340 (of Radeon HD 6610D2).

[...]
Dan is dit al ruim voldoende ;).

nggyu nglyd

• Ardiendo
Nog een vraag... een i5 processor i.p.v. i7... gaat een accu daar langer van mee? Percentueel gezien? 5%, meer of minder?

Een HDD caddy, hmm... eens naar kijken dan wat het is en waar te kopen. Vervalt eigenlijk de Dell garantie wanneer je de SSD erin gaat zetten? Ook wel een handige bijkomstigheid :P

Goed te weten met de Rabobank. Zou met m'n mond vol tanden staan wanneer ik opeens een belletje van Dell krijg.

Of dit de uiteindelijke specs zijn weet ik niet zeker. Het spel komt volgend jaar pas uit en had deze specs genomen van een willekeurige site. Mja, zou mooi zijn als het goed te draaien is, maar heb het idee (geen idee waarom) dat deze vereiste specs uit de duim gezogen zijn.
Quad schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 13:01:
[...]

Nee hoor, ikheb zelf ook besteld met Rabobank voor een goede vriend van mij. (Het is wel +- €40,- dus zeker de, moeite waard!)

[...]

Een HDD caddy gebruiken en die plaatsen in de optical. Frontje van de optical drive kan je er zo op klikken en zie je er niets meer van.

[...]

Dan is dit al ruim voldoende ;).

[ Voor 10% gewijzigd door Ardiendo op 24-10-2012 13:12 ]

• Quad

Quad

Doof

Ardiendo schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 13:06:
Nog een vraag... een i5 processor i.p.v. i7... gaat een accu daar langer van mee? Percentueel gezien? 5%, meer of minder?

Een HDD caddy, hmm... eens naar kijken dan wat het is en waar te kopen. Vervalt eigenlijk de Dell garantie wanneer je de SSD erin gaat zetten? Ook wel een handige bijkomstigheid :P

Goed te weten met de Rabobank. Zou met m'n mond vol tanden staan wanneer ik opeens een belletje van Dell krijg.

Of dit de uiteindelijke specs zijn weet ik niet zeker. Het spel komt volgend jaar pas uit en had deze specs genomen van een willekeurige site. Mja, zou mooi zijn als het goed te draaien is, maar heb het idee (geen idee waarom) dat deze vereiste specs uit de duim gezogen zijn.

[...]
Valt volgens mij wel erg mee. Je moet op laagste stand met beide wel 3,5 uur kunnen halen.
Een HDD caddy kan je kopen op http://hddcaddy.nl/ of eBay, verschil in prijs is natuurlijk wel groot. Is maar net wat je graag wilt, 10tje uitgeven en dan 2 weken wachten of 24,- en binnen 2 dagen in huis.

Je garantie verlies je niet natuurlijk, bij een eventuele RMA moet je wel alles in originele staat hebben. Dus SSD en Caddy eruit en de Optical er weer in.

Volgens mij heeft bijvoorbeeld Lightroom wel weer meer baad bij een i7 wanneer je grote bestanden exporteert. Maar met een i5 gaat het sowieso al stukken sneller als wat je nu hebt.

nggyu nglyd

• Ardiendo
Quad schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 13:31:
[...]

Je garantie verlies je niet natuurlijk, bij een eventuele RMA moet je wel alles in originele staat hebben. Dus SSD en Caddy eruit en de Optical er weer in.

Volgens mij heeft bijvoorbeeld Lightroom wel weer meer baad bij een i7 wanneer je grote bestanden exporteert. Maar met een i5 gaat het sowieso al stukken sneller als wat je nu hebt.
Lightroom zal slechts van tijd tot tijd gebruikt worden, voornamelijk wanneer ik niet over de desktop beschik. Maar inderdaad, wel zo handig dat het er niet frustrerend werkt.

Momenteel echter toch even wachten op aanraden van een Dell medewerker omdat hun site compatibiliteit waarschuwingen geeft m.b.t. het OS en instellingen dan wel software.

• Quad

Quad

Doof

Volgens mij maakt die waarschuwing niet veel uit. Denk dat het op 27 oktober is gefixed ivm release Windows 8.

nggyu nglyd

• Ardiendo
Quad schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 15:45:
Volgens mij maakt die waarschuwing niet veel uit. Denk dat het op 27 oktober is gefixed ivm release Windows 8.
Ik merkte nog op aan de Dell medewerker dat ik niet dadelijk de kans wil mislopen om de Win7 versie aan te schaffen. Niet dat die dadelijk niet meer aangeboden wordt na de daadwerkelijke Win8 launch date. Of inderdaad gewoon bestellen en aannemen dat ze het oplossen.

Ben namelijk niet overtuigd van Win8.

[ Voor 4% gewijzigd door Ardiendo op 24-10-2012 15:56 ]

• Quad

Quad

Doof

Ik snap je punt.
Ik meende dat Dell aangaf dat ze voorlopig nog wel Windows 7 mee leverden.

En anders formatteer je hem gewoon en zet je de SSD erin en installeer je daar Windows 7 op.

Edit: Je kan bij het aanpassen van de systeem voor Windows 7 kiezen, is bij prijs inbegrepen.

Wat dan incompatible zou zijn (maar niet aanwezig in de Dell Image en werkend):
The selection - McAfee® SecurityCenter 15 Month Subscription is incompatible with Microsoft-operativsystem
The selection - Dutch Documentation is incompatible with Microsoft-operativsystem
The selection - Resource DVD : Inspiron 7520 Diagnostics and Drivers Win 8 is incompatible with Microsoft-operativsystem
The selection - Cyberlink is incompatible with Microsoft-operativsystem
Selecteer je dus Windows 7 krijg je gewoon een Windows 7 systeem wat compatible is met alle software van dien.

[ Voor 65% gewijzigd door Quad op 24-10-2012 16:07 ]

nggyu nglyd

• Ardiendo
Bedankt voor je reactie Quad.

Nu het een en ander gewijzigd is bij Dell deze week voor de 15R SE... kan dan nog steeds gesteld worden dat gelet op prijs/specs/kwaliteit verhouding de Dell nog steeds een aanbevolen kandidaat is?

http://www.dell.com/nl/p/...=nlepp1&l=nl&s=dhs&~ck=mn

Voor 799 euro (ex korting) heb ik sinds deze week nog maar een i5 i.p.v. een i7 (dus minder waar voor je geld). Is de i5 combinatie voor 799 euro dan nog steeds een mooie aanbieding met de kortingen?

En is het zeer aanbevolen om 50 euro meer neer te leggen voor 8GB geheugen i.p.v. 6GB? Ja, ik krijg er dan ook extra schijfruimte bij, maar 750GB is feitelijk genoeg. Of kan ik die beter in eigen zak steken? Ook op langere termijn bekeken...

i5 / 6GB ram / 750GB schijf / 749 euro
i5 / 8GB ram / 1TB schijf / 799 euro
i7 / 8GB ram / 1 TB schijf / 879 euro

Ja, ik ben een twijfelaar geworden *zucht* 8)7

• Quad

Quad

Doof

Wat vind je belangrijker, een i5 of een i7?
Gezien je huidige setup zal je met gemak de 749,- versie kunnen draaien. Wil je iets meer uitbesteden kan je voor de i7 gaan. Maar of dat het verschil (wel €100,-..) kan rechtvaardigen voor jou? Ik denk het niet.

nggyu nglyd

• Ardiendo
Quad schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 15:18:
Wat vind je belangrijker, een i5 of een i7?
Gezien je huidige setup zal je met gemak de 749,- versie kunnen draaien. Wil je iets meer uitbesteden kan je voor de i7 gaan. Maar of dat het verschil (wel €100,-..) kan rechtvaardigen voor jou? Ik denk het niet.
i5 of i7 maakte me niet meer zoveel uit. Ging me nu meer of het dan nog wel 't geld waard was om 8GB te hebben, omdat ik tegen de tijd dat mijn setup aan programma's 8GB nodig heeft ik wellicht ook niet meer genoeg heb aan een i5.

Uit je reactie begrijp ik dat 6GB ruimschoots voldoende is.

Gaat gewoon de 749 versie voor mij worden! Genoeg getwijfeld _/-\o_

• Quad

Quad

Doof

Groot gelijk, en een hele goede keuze!
Veel plezier en succes met het bestellen.

Kortingen niet vergeten hè? (shopkorting, kortingsbon & epp truuc).

nggyu nglyd

• Ardiendo
Quad schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 15:51:
Groot gelijk, en een hele goede keuze!
Veel plezier en succes met het bestellen.

Kortingen niet vergeten hè? (shopkorting, kortingsbon & epp truuc).
Hahaha.... met de EPP truuk ben ik nog steeds niet zeker :-) Paranoia, denkende dat een grote organisatie als Dell dit toch niet zo leuk vind... maar als ik dan toch zie/hoor hoeveel mensen er hier gebruik van maken. Al zijn dat nu wel studenten bij en die gebruiken simpelweg student :-) Mgoe, laat m'n gevoel spreken of ik rabobank ga invullen :-)

Bedankt voor je geduld 8)
Pagina: 1