Toon posts:

Wat is het verschil tussen Duron en celly2?

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit nu een beetje mijn toekomstige pc te sammenstellen en ik zou graag willen weten welke processor beter is.Ik zit te twijfelen tussen De Duron en de celly2. Doet de AMD Duron wel aan smp of niet. En zo wel kan ik het dan vergelijken met een goed overgeklockte celly1? En hoe goed is de Duron overklockbaar?

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-09 17:38
De duron is hoogstwaarschijnlijk klok voor klok sneller als de celeron, maar voor de rest weten we eik nog nix. We kunnen alleen maar gissen, er zijn nog geen reviews of zelfs maar previews over deze cpu geweest.

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-08 21:36

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Nou wat ik wel kan zegge is dat de Duron in tegestelling tot de celeron, die op 66MHz draait, op 100MHz gaat draaien, de rest moet nog blijken zoals degene hierboven al zegt, want tot nu toe zijn het 2 mysteries :(

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Verwijderd

We gaan ff specs vergelijken:
CeleronII(FC-PGA 370 pins socket packaging)
32K L1 cache
128K L2 cache (on die Full Speed)
0.18µ proces
1.5 tot 1.65v
66MHz FSB
SSE instructies
533-xxx MHz
geen SMP

Duron(FC-PGA 462 pins socket packaging)
128K L1 cache
64K L2 unified cache(on die Full Speed)
0.18µ proces
1.5v
200FSB
3DNow! instructies
550-xxxMhz
SMP niet bekend(is geen chipset voor bij introductie misschien later in het jaar de AMD 770 maar is niet bekend of deze Duron ondersteund)

Duron specs zien er beter uit en zal waarschijnlijk ook net iets goedkoper zijn maar de moederborden zullen iets duurder zijn.

Beide zullen sneller zijn dan een Celeron I en zijn allebei goed overclockbaar(ervan uitgaande dat de Duron ongeveer even goed klokt als de huidige athlons en geen multiplier lock heeft)

Hoop dat dit je wat geholpen heeft.

THaVinNy

Verwijderd

Topicstarter
Thanx, dit geeft al veel meer duidelijkheid,
En als ik het goed berijp is er nog geen duidelijkheid over of de Duron SMP ondersteunt. En is de moederboard ondersteuning voor de amd processors niet minder dan die van de processoren van Intel?

Verwijderd

Er is nog geen chipset voor de Athlon/Duron/Thunderbird die meerdere proccies ondersteund. Dus wordt eerst afwachten wanneer die komt.

• Ceaser
  • Laatst online: 07-09 08:47
De architectuur van de Athlon en dus ook Duron is veel beter als die van de PII, dus ook beter als de PIII Cumine en celly's.
Daardoor zit je in de toekomst denk ik ook beter zeker als je een goed mobotje koopt waar je later nog een socket A Thunderbird op kan mieteren.

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:52
Yow Vinny,

Hebbie dat wel goed? 200 FSB voor de Duron?
Lijkt mij een beetje veel, is het geen 100?

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Phreak=> Vinny heeft gelijk, die athlons van nu draaien ook al op 200MHz(2x100)

Russian Blue Neji
Kate Bush

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Sorry kon het net niet vinden, maar heb het net gevonden op de frontpage.
de data wordt geklokt op de neergaande en opgaande kloklijn
Dus 2x zo effectief :)

Russian Blue Neji
Kate Bush

• Koop
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22-11-2025

Koop

Go ahead!.. Rake my Hay!

Precies frankG; DDR!!

En ALS er een SMP chipset/mobo uitkomt voor de amd cpu's zullen die ook veel sneller lopen in vergelijking met intel cpu's, omdat amd voor elke cpu een eigen point-to-oint bus heeft, en bij intel wordt die bus geshared met alle cpu's

amd + smp = Afbeeldingslocatie: http://www.weirdsoft.domainvalet.com/coool.gif

Verwijderd

Wat is SMP?

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
smp is multi processing... alleen interresant als je op linux (roeleerd) draait of als je op focking nt of win 2000 draait

• procyon
  • Laatst online: 31-08 22:24
Ik weet wel dat je beter een celly2 kan kopen..want je moet een 566 als een 850 en een 633 als een 950 zien enz.

en z'n celeron2 850 is dus echt wel sneller als een duron 600 let maar op..!!

ik ben trouwens ook van mening dat de architektuur van de athlon superieur is aan die van de cuppermine core,,MAAR de P3 is nu gewoon beter dankzij de L2 cache, en de celeron2 is beter dankzij die 66MHz bus,(beter overklokken)..

door de DDR bus van de Athlon is FSB overklokken geen echte optie, hoogstens 10% tegenover de 50% (soms) van de Intels..

De mustang?? DIE SCHOPT ZEKER REET..!!

dus AMD freaks >> Relax..!! :)

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Procyon for life zegt:
ik ben trouwens ook van mening dat de architektuur van de athlon superieur is aan die van de cuppermine core,,MAAR de P3 is nu gewoon beter dankzij de L2 cache, en de celeron2 is beter dankzij die 66MHz bus,(beter overklokken)..
Die l2 cahce is bij een athlon echt 2 keer zo groot, en ten tweede de reden dat die L@ cache van de Intel beter is, komt ondat het on-die is, dus het is appel met peren vergeljiken, wacht maar als die thunderbird uikomt, dat zal de tegenhanger worden van die PIII coppermine, en die thunderbird, gaat hem er volgens mij echt uit lopen, want die Athlon van nu loopt een klein beetje achter, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door die on- die cache en misschien ook copperconnectors

VROEEEEMMMM zegt de Thunderbird :)

Russian Blue Neji
Kate Bush

Verwijderd

Topicstarter
Nou das minder nieuws, die multiplier lock op die nieuwe amd's :-) , we zullen afwachten wat er het best uit de test komt

• procyon
  • Laatst online: 31-08 22:24
Procyon for life zegt:ik ben trouwens ook van mening dat de architektuur van de athlon superieur is aan die van de cuppermine core,,MAAR de P3 is nu gewoon beter dankzij de L2 cache, en de celeron2 is beter dankzij die 66MHz bus,(beter overklokken)..

lees nou eens goed... ik zeg dat de L2 van de coppermine NU beter dan die van de athlon classic .. de L2 cache is wel twee keer zo klein maar wel 3 of meer keer sneller..!!

en ja je hebt gelijk.. de opvolgers van de athlon classic zullen denk ik ook de coppermines smoken...!! :) :)

Mzzll

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-02 23:05
cel2 533 287,-
cel2 566 317,-

is de Duron nog goedkoper? kan ik me bijna niet voorstellen. cel2 is op alle fronten te vergelijken met p3 copp. en athlon op zelfde snelheid, behalve bij cpumarks daar issie op niveau van 550 coppermine. cpumarks staan voor prestatie in office apps en 2d spelle. in q3 is athlon 950 eve snel als cel2 950. Kan me voorstellen dat dit niet meteen geloofd wordt maar je moet niet reageren als je niet alle benchmarks gezien hebt.

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Smokey=> Ja de Durons gaan zeker competetief worden, want zie gaan ook in die prijsklasse vallen :9

Russian Blue Neji
Kate Bush

Verwijderd

Topicstarter
Nu ik die test result heb gezien van de Duron lijkt me duidelijk dat hij er goed uit komt nu nog maar hopen op een dual board dan worden ze pas echt interesant :)

Verwijderd

Procyon for life: ze zouden eigenlijk als opvolger van de PR-rating een OC-rating erop moeten zetten :)

All: Als AMD slim is maakt ie de Duron wat duurder dan de CeleronII. Als ie duurder is zal ie ook wel beter zijn :)

/me denkt dat vooral mensen die in het verleden ervaring hebben gehad met Cyrix dat zullen denken :)

Verwijderd

FF over de cache van de CPU's in kwestie
P3 coppermine:
L1 32K 2 cycles latency
L2 256K 4cycles latency totaal L2 latency=6

Cellermine
L1 32K 2cycles
L2 128K dacht 6 cycles maar weet niet precies is idg iets hoger dan de P3 totaal=6-10

Athlon:
L1 128K 2 cycles
L2 512 off die cache op 1/2 2/5 of 1/3 van CPU snelheid latency 22cycles totaal 24 cycles

Thunderbird:
L1 128K 2cycles
L2 256K exclusive(betekend dat het een soort overflow emmer is voor L1 cache) on die cache waarschijnlijk tussen de 4-8 cycles maar weet ik dus nog niet.

Duron:
L1 128K 2cycles
L2 64K exclusive on die cache waarschijnlijk zelfde latency als thunderbird

het schijnt dat het mogelijk is voor AMD om thunderbird cores waarvan de cache niet helemaal goed is als durons te gebruiken door 3/4 van de L2 cache dicht te gooien. Mooie truc die waarschijnlijk ook door intel in de cellermine is gebruikt.

zo dat was het weer.
en ow ja Phreak: de Duron gebruikt een 100MHz DDR bus dus totaal is het 200.
de thunerbird zal BTW op 200 en 266 bus te koop zijn.

ThaVinnY

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08-09 13:19
Thunderbirds op een 266 Mhz bus zul je de komende tijd echt nog niet zien hoor, er is namelijk nog geen chipset voor... :)

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Nou die komt er wel in september, een bussnelheid van 133 MHz, en dus effectief 266MHz :), dus zo lang is het niet wachten

Russian Blue Neji
Kate Bush

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08-09 13:19
Dat is meer dan 3 maanden... Vinnik best wel een tijdje... :)

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Wat is drie maanden nou in computerwereld :)

Russian Blue Neji
Kate Bush

Verwijderd

Over die Dual durons.

Dual Intel's --> geen volledige bandbreedte.
Dual AMD's --> volledige bandbreedte.

• Dutchman!
  • Laatst online: 05-09 15:47
Over die Dual durons.

Dual Intel's --> nu al betrouwbaar en stabiel beschibaar.
Dual AMD's --> niet beschikbaar.

(sorrie ik kon het niet laten :))

Moraal van het verhaal: als ik morgen een webserver moet kopen dat wordt het een Intel

We spend our years as a tale that is told

• Floor-is
  • Laatst online: 08-09 05:10

Floor-is

5.2

De celly2 is wel goed, maar idd bij Dual systemen is het lang niet 2X processorsnelheid, bij de Duron vast ook niet, maar ze zullen iig een stuk beter in de buurt komen door de dubbele point-to-point bus architectuur.

Ik kies AMD

Bericht hierboven

Verwijderd

Topicstarter
Nou die Duron komt niet slecht uit die benchmarks, Ik wordt telkens meer overtuigd, nu hopen dat er een goed en stabiel Dual board uit komt :)

Verwijderd

Semsite.
Die Duron presteerd wel goed maar de chipsets van dit momnet ondersteunen geen duals. Dit komt pas in de AMD770 chipset. Deze is verwacht rond september en zal tamelijk highend zijn en dus vrij duur. Wel een groot voordeel is dat deze borden een point to point bus hebben ofwel allebei de processoren hebben een hele bus(tot 266 DDR) tot hun beschikking en dat geeft een aardige snelheids boost.
ThaVinny droomt van dit:
ABIT socket A AMD 760 bord met 6 PCI/1AGP
4 DIMMs met databuffer. Highpoint ATA100 RAID controller.
Als ABIT zo'n bord kunnen uitbrengen rond september dan.......

ThaVinnY

Verwijderd

Topicstarter
Nou dat wordt dan ff wachten to september mischien dan toch maar een dual celly en die behoorlijk overklocken en daar na overstappen op een duron ik wacht nog maar ff met mijn beslissing
Pagina: 1