Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatishMatish
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-06 13:48
Ik ben van plan om een MacBook Pro 15inch Retina aan te gaan schaffen maar twijfel nog over de configuratie..

Ik twijfel tussen:
  • 8 GB geheugen en 512 GB flash-opslag
  • 16 GB geheugen en 256 GB flash-opslag
De processor wordt een 2,6-GHz quad-core i7.

Ik gebruik de MacBook zo'n 8-10 uur per dag voor webdevelopment (Coda, Photoshop/Illustrator), iMovie, iPhoto met grote bibliotheek, iTunes met grote bibliotheek, 1080p films.

Ik neig zelf naar de 8 GB/512 GB optie omdat ik momenteel een MacBook met 256 GB heb welke bomvol zit. Is 8 GB geheugen genoeg voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:35
Met oog op de toekomst zou ik persoonlijk voor de 16 GB geheugen en 256 GB flash-opslag versie gaan. Extra opslagruimte is vrij eenvoudig te vergroten met externe schijven oid, met geheugen is dat een stuk lastiger.

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 311246

Ik volg Chili dude in zijn denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-07 22:32

SmartDoDo

Woeptiedoe

Je kunt er altijd nog een HD (USB 3 of Thunderbolt) aan hangen als je tekort komt. Dat werkt voor bijna alle toepassingen snel zat. Extra werkgeheugen erbij gaat je echter niet meer lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:11
IK heb zelf een 15" rMBP met 16GB en 256GB. Draai verplicht voor de studie dual boot met Windows en heb ongeveer 40GB op beide OS'en vrij. Als je alleen OS X draait mag je een behoorlijk wat apps/programma's installeren wil je die 256GB vol krijgen, mijn inziens. En kun je niet een externe HDD gebruiken voor foto's/films en evt. zelfs muziek?

Even over de processor, is de 2,6 echt nodig? Zoveel beter is-ie niet dan de 2,3 GHz (ik heb zelf de 2,3), denk dat je het echt nauwelijks merkt kijkend naar de programma's die je wilt gebruiken. Misschien kan je dan voor 512GB en 16GB RAM gaan en dan de 2,3? Prijsverschil van 8 en 16GB RAM is 80 euro meer dan prijsverschil tussen 2,3 en 2,6 GHz, maar is nog te overzien dus lijkt mij.

Persoonlijk zou ik voor 16GB gaan omdat je aan RAM verder niks meer kunt doen qua uitbereidingen. opslaggeheugen kan opgelost worden met een externe, niet ideaal om mee te nemen maar voor thuisgebruik in ieder geval niet storend (heb zelf een 2,5" 500GB USB3.0 externe bij mijn 2,3GHz 16GB 256GB SSD 15" rMBP).

Good luck met je keuze! Kan je vertellen dat het een heerlijke machine is ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:24
Mag ik vragen met wat je huidige 256GB vol zit?

Ik heb een 8GB gehad en ben overgestapt op een 16GB model. Zeker met deze modellen, waarbij je niks zelf kan vervangen (ram en hd), moet je eigenlijk gelijk goed zitten. 8GB was voor mij te weinig en als ik zo jouw bezigheden zie, dan zal dat ook voor jou te weinig zijn.
Daarnaast kan je zoals hierboven gezegd wordt, heel makkelijk je opslaggrootte vergroten door er externe schijven aan te hangen. Desnoods investeer je in een NAS, dan hoef je niet steeds te hannessen met kabels.

Dus, 16GB is denk ik de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatishMatish
Bedankt voor de reacties!
Het is een 15-inch retina met 16GB geheugen en 256GB flashopslag geworden..

Jullie hebben gelijk. Voor iMovie, iPhoto archief ga ik mijn NAS gebruiken. Muziek die ik niet vaak luister laat ik mbv iTunes Match maar in de cloud staan..

Moest wel een beetje snel handelen want heb gisteren een beetje over-enthousiast een 13-inch retina besteld waar ik ivm gpu al snel spijt van had. Vandaag gebeld met Apple en bestelling probleemloos gewijzigd. Nu ben ik tevreden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
Mag ik vragen wat er met de HD 4000 mis is?
Ik zou eerder voor die 15" gaan vanwege het nog mooiere scherm en de 16GB ram, dan de extra videochip.

Tenzij je 3d models maakt of spellen speelt natuurlijk, 2D is die HD 4000 perfect.
2D zelfs beter en sneller zelfs als de Nvidia, maar daar schakelt Apple bij de 15" ook tussen, want in de 15" kan je ze beide gebruiken, zowel de HD 4000 als de deticated GPU worden gebruikt.

Schitterende config natuurlijk die je besteld hebt, en ook zou ik voor de 16GB gegaan zijn. Niet omdat ik het direct nodig heb, maar voor zo'n schitterende machine wil je gewoon jaren genieten en tot de max benutten.

De SSD kan je trouwens in de toekomst zelf een keer uitbreiden. OWC verkoopt SSD's die je zelf in de MacBook Pro Retina 15" kan zetten. Mocht je ooit willen uitbreiden. Wel op dit moment 461 euro voor 480 GB, maar je kunt het wel vervangen. Krijg je er ook nog een mooie USB 3.0 behuizing bij voor je 256GB SSD. Voor minder geld als de update naar 512GB!

Geheugen kan je niet vervangen, dat zit op je moederbord gesoldeerd.

[ Voor 6% gewijzigd door duncanvdlinden op 25-10-2012 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatishMatish
duncanvdlinden schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 23:55:
Was het vergeten te vermelden maar speel inderdaad af en toe een spel op mijn MacBook.
De SSD kan je trouwens in de toekomst zelf een keer uitbreiden. OWC verkoopt SSD's die je zelf in de MacBook Pro Retina 15" kan zetten. Mocht je ooit willen uitbreiden. Wel op dit moment 461 euro voor 480 GB, maar je kunt het wel vervangen. Krijg je er ook nog een mooie USB 3.0 behuizing bij voor je 256GB SSD. Voor minder geld als de update naar 512GB!
Bedankt voor de tip! Ik dacht dat de flash-opslag ook op het moederbord zat gesoldeerd.
Nu ben ik helemáál tevreden met mijn keuze :)

[ Voor 5% gewijzigd door MatishMatish op 25-10-2012 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:24
Ik zou eerder voor die 15" gaan vanwege het nog mooiere scherm en de 16GB ram, dan de extra videochip.
Ik heb jammer genoeg nog geen ervaring met de 13'' retina, maar op de 15'' heeft de Intel HD4000 nogal moeite om alles smooth weer te geven. Mocht dit nou ook zo zijn op de 13'', dan ben je genaaid. Op de 15'' kan je nog de gt650m gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:57
RnB schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 08:09:
[...]

Ik heb jammer genoeg nog geen ervaring met de 13'' retina, maar op de 15'' heeft de Intel HD4000 nogal moeite om alles smooth weer te geven. Mocht dit nou ook zo zijn op de 13'', dan ben je genaaid. Op de 15'' kan je nog de gt650m gebruiken.
Bedenk wel dat de 15" een stuk hogere resolutie heeft dan de 13". Ik denk niet dat de HD4000 echt grote problemen zal hebben met de resolutie.

Ik ben zelf voor 256GB en 16 GB Ram gegaan, ik probeer tegenwoordig zoveel mogelijk in de cloud of op een NAS / externe HDD Op te slaan en alleen mee te nemen wat ik echt nodig heb.

[ Voor 15% gewijzigd door Arnold op 25-10-2012 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
RnB schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 08:09:
[...]

Ok dat verbaast mij wel enigszins, als je kijkt in reviews is juist de 2D gewoon erg goed op de intel HD 4000, misschien is het we video geheugen intensief en reserveert de Mac te weinig.
Denk dat het voor die 13" wel goed zit.

Neemt niet weg dat ik die 13" erg mooi vind, maar ik heb zelf denk ik niet zo kopen. Concurenten heeft hij eigenlijk niet. Misschien komt de Asus Zenbook kwa scherm nog het meeste in de buurt. Full HD op 13inch ook, dus ook tamelijk hoog. Maar dat is kwa specs natuurlijk gewoon op "MacBook Air" niveau. En natuurlijk voor OS X liefhebbers geen optie. Dat is direct dan ook het nadeel, geen concurentie kan Apple natuurlijk vragen wat ze willen.

Ik ben blij met mijn air 13" uit 2012. Zou het meer een hoofdsysteem zijn van mij dan zou ik zelf ook all the way gaan met die 15".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnix11
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:50

marnix11

AFCA ★★★

Je kan de SSD eventueel later nog vervangen door een groter exemplaar (http://eshop.macsales.com/shop/SSD/OWC/Aura_Pro_Retina_2012). Dit is alleen niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Tis niet goedkoop, maar wel veel goedkoper dan de upgrade optie van Apple zelf. 800 euro vragen ze om de SSD naar 512GB up te date bij Apple! Een losse OWC 480GB SSD betaal je 461 euro. En dan heb je nog een USB3.0 behuizing erbij op je SSD die je eruit haalt in te stoppen. Dus dat is geen slechte deal dacht ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnix11
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:50

marnix11

AFCA ★★★

Als je het zo bekijkt is het een goede deal inderdaad. €800 voor een SSD 8)7
Pagina: 1