Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Dell XPS m1330 met problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort heb ik enkele problemen met mijn Dell XPS m1330. De laptop werkte tot voor kort nog prima, maar begon steeds vaker vast te lopen. Omdat de laptop altijd aan staat en in een redelijk stoffige ruimte staat (slaapkamer), heb ik de laptop uitgespoten met een busje perslucht. Dit leek te helpen en de laptop werkte weer naar behoren.

Maar nu sinds twee weken geeft de laptop steeds meer problemen. Als de laptop een tijdje aan staat komen er oppeens verticale strepen door het scherm lopen, de laptop loopt dan vast en je kan niks meer. Als je de laptop uit zet en weer aan probeert te zetten weigert de laptop vaak. Na een tijdje start hij wel weer op.

Maar, foto's zeggen meer dan duizend woorden:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/?UserID=85871&FotoID=7874

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/?UserID=85871&FotoID=7875

Zelf dacht ik dat het een koel probleem is, dus heb de koelunit met ventilator al even los gehaald, koelpasta vervangen en opnieuw bevestigd. Echter bleek dit niks te helpen.

De laptop is inmiddels al 4 jaar oud, maar werkte nog altijd prima. Ik zou het erg zonde vinden als dit het einde van de laptop betekend. Hebben jullie enig idee wat het zou kunnen zijn, of wat ik nog zou kunen proberen?

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Lijkt me meer op een LCD-kabeltje die niet goed meer vastzit, dat al bekeken?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Verwijderd

Topicstarter
Oh, sorry vergeten te vermelden in de topic start.

Deze heb ik nog niet gecontroleerd omdat ik hiervoor de laptop veel verder uit elkaar moet schroeven. Ook lijkt mij niet dat het probleem hier aan ligt aangezien mijn tv, aangesloten via HDMI, precies dezelfde verticale lijnen weergeeft.

• zoek34
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-10 10:01
Dan zou het probleem kunnen liggen bij de grafische kaart. Wordt die misschien te warm? (ik heb zelf een dell die een passieve koeling heeft voor de grafische kaart en daardoor ook zoiets geeft als die iets langer aan staat)

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-11 16:26
Mijn pa had die laptop ook, bij hem werden de problemen alleen maar erger.

Ik heb het uitgezocht en kwam erachter dat de chip van de videokaart (GPU, nividia?) niet goed vastgebakken is.

Een tweetal oplossingen die je kan proberen zijn:

-laptop helemaal uit elkaar schroeven, al het plastic van het moederbord af en dan moederbord 'bakken' in de oven op zo'n 90 graden (correct me if I'm wrong), zoek hier even een tutorial van op.
-achterkant van de laptop open halen, koeler eraf schroeven, en dan met een fohn de gpu flink verwarmen (staan ook tutorials van op inet).

Heeft bij die laptop toen der tijd gewerkt, voor een dag... Maar dat was precies genoeg om belangrijke data eraf te halen.

Ik denk dat ik je moet teleurstellen, maar hij is redelijk aan het einde van z'n latijn :(

EDIT: hier een filmpje van hoe ze dat verwarmen met de fohn doen, precies jouw model ook.

[ Voor 9% gewijzigd door Kypo op 24-10-2012 11:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
De GPU, chipset en CPU worden door dezelfde unit gekoeld, dus het zou een warmte probleem kunnen zijn. Maar is hier dan ook iets aan te doen?

Als het voor een dag werkt zie ik het niet echt zitten. Data overzetten is geen probleem, de sata schijf kan ik zo ergens anders aan hangen.

Na 4 jaar zo'n beetje full-time te hebben gedraaid is dit natuurlijk niet zo vreemd, maar jammer blijft het wel aangezien de laptop nog echt goed werkte!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-11 16:26
Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 11:50:
De GPU, chipset en CPU worden door dezelfde unit gekoeld, dus het zou een warmte probleem kunnen zijn. Maar is hier dan ook iets aan te doen?

Als het voor een dag werkt zie ik het niet echt zitten. Data overzetten is geen probleem, de sata schijf kan ik zo ergens anders aan hangen.

Na 4 jaar zo'n beetje full-time te hebben gedraaid is dit natuurlijk niet zo vreemd, maar jammer blijft het wel aangezien de laptop nog echt goed werkte!
Dacht dat het niet om de koeling ging, maar gewoon om het brakke soldeer werk... De verbinding tussen de GPU en moederbord werkt dan niet optimaal waardoor je beeld ook niet ok is.

Maar het hoeft niet per se daar aan te liggen hoor! Zou inderdaad ook zo maar is kunnen dat er een kabel niet goed vast zit. Het enige wat ik van die laptop nog heb liggen is het scherm btw :P Ik heb m nadat hij afgeschreven was helemaal uit elkaar gehaald en het scherm over gehouden.

Verwijderd

Topicstarter
Dat was ook nog een reactie op zoek34.

Kabeltje los heb ik ook aan gedacht, maar het vreemde is dat precies hetzelfde gebeurd op een extern scherm. Ook zou je denken dat de laptop dan niet vast loopt maar alleen problemen geeft op het scherm. Lijkt mij iig, correct me if I'm wrong!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:56

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het is heel goed mogelijk dat er in deze laptop een Nvidia G8xxxm serie GPU is geplaatst. De gehele 8xxx serie van Nvidia (zeker de mobiele variant) is by design bugged. Het fabricage proces is niet in orde geweest waardoor het niet de vraag is "Of" de GPU het gaat begeven, maar wanneer.

Nu is de vraag hoe oud is de laptop en hoelang liep de eigenlijke garantie, Dell heeft namelijk vanwege dit probleem extended garantie gegeven op bepaalde serie laptop's o.a. de XPS M1330 series. Dat houd in als je bijvoorbeeld 3 jaar onsite Waranty hebt dan zal dit uitgebreid worden met 1 jaar.

Ik zelf heb ook een XPS M1330 met 4 jaar onsite waranty wat dus op het GPU gebied 5 jaar is geworden, wat ook direct het maximum is van de extended waranty.

Overigens zijn het niet zozeer de soldeer verbindingen die de GPU op het moederbord vast zetten, maar soldeerverbindingen in de GPU zelf die voor problemen zorgen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Zo uit mijn hoofd zit hier inderdaad een GeForce GM8400M in, maar omdat ik nu op me werk ben kan ik dit niet controleren.

Ik heb even snel op de website van Dell gekeken en adhv mijn service tag de garantie status opgevraagd met als uitkomst "Next Business Day garantie met einddatum op 11-11-2009". Hier kan ik dus denk ik ook niks meer mee?

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-11 18:43
Dell doet niet zo moeilijk voor zover ik weet met vervangen van de 1x30 XPS series qua moederborden. Gewoon de XPS Technical support bellen, die doen wat tests en je krijgt een nieuw mobo :)

Verwijderd

Topicstarter
Dat betwijvel ik. Heb onlangs gebeld voor de koel unit en deze koste 58 euro, voor een SPARE PART!!!
Pagina: 1