Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:00
Hallo,

Momenteel zit ik in vwo6 met het profiel Natuur en Techniek.

Ik ben nu wat aan het orienteren op een vervolgstudie.

Mijn interesse ligt eigenlijk wat in de richting van de electronica en de informatica, en vooral de combinatie daarvan.

Daarom bleven deze studies eigenlijk over, en ik heb voor Enschede gekozen omdat die Universiteit voor mij dichterbij is (2,5 uur reizen tov 3,5 voor Delft en Eindhoven) en omdat die met name voor Electrical engineering goed staat aangeschreven.

Mijn probleem is echter dat Wiskunde b niet mijn sterkste punt is (Met name in de 5e klas, nu weet ik het nog niet want ik heb nog geen toetsen gehad)

Zijn er hier misschien meer mensen die in Twente hebben gestudeerd, of misschien een van deze opleidingen hebben gedaan op een andere universiteit? Zoja, hebben jullie hier iets over te zeggen.

En ik vroeg me af of er voor Electrical enigneering meer of minder Wiskundige vaardigheden nodig zijn dan voor Technische informatica?

Nu is het zo dat ik Algebra wel redelijk kan, maar meetkunde minder, misschien dat meetkunde ook minder nodig is op deze opleidingen?

HBO is ook nog een alternatief waar ik serieus over nadenk, omdat ik dan voor die studies geen Wiskunde B nodig heb, en het misschien voor mij iets gemakkelijker is, en omdat ik dan niet op kamers hoef, en het dus een stuk goedkoper wordt.

Heeft iemand ook iets te vertellen over het verschil in banen die je kunt krijgen als je hbo hebt of als je wo hebt, als ik op vacature sites kijk, zijn er maar heel weinig vacatures waar je perse wo voor nodig hebt.

Weet ook iemand hoe het zit met de zwaarte van de verschillende studies?

Alvast bedankt voor de antwoorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Algebra is wat mij betreft veel belangrijker dan meetkunde. De concepten en vaardigheden van Wiskunde B zijn wel belangrijk bij enige technische HBO en zeker WO-opleiding, IMHO. Maar met VWO N&T moet dat er wel voldoende inzitten lijkt me. Ook als je het afrondt met een zesje of zeventje.

Misschien wil je eerst een dozijn of wat oudere discussies hier in W&I lezen over HBO vs WO-banen :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:19
Voor electrotechniek heb je meer wiskunde nodig dan voor informatica. Bij technische informatica krijg je de basiswiskunde (grotendeels) ook wel - tenminste, wel toen ik het volgde, maar is het makkelijker om vervolgens een richting te kiezen die niet zo wiskundig is, als dat je minder ligt.

Beide zijn relatief stevige studies (of, zoals "wij" het liever zien, de rest is vaak veel te soft en makkelijk).
Het zijn beide goede opleidingen en het hangt ook gewoon af van wat je leuker vind. Zie je liever een soldeerbout of een IDE? Ga vooral bij beide kijken (open dag)!

Een universitaire opleiding heeft zeker voordelen boven HBO - denk vooral niet dat bedrijven de opeenvolging van schandalen rondom de onderwijskwaliteit aan verschillende HBO-opleidingen is ontgaan. Maar sowieso: als je universiteit prima kunt, ga je je doodvervelen bij een HBO-opleiding. Als je VWO doet met NT-profiel en nette cijfers haalt, moet je dat aankunnen.

Disclaimer: ik zat aan de UT bij Informatica, waar ik een master (toen nog ir.) en PhD heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Twente is al een tijdje officieel geen TU meer ;)

Bij mij disclaimer vantevoren: UT elektrotechniek gedaan (en werk nog op de UT).

Zoals Wilke zei, voor EE heb je meer wiskunde nodig. Maar ook wat hij zegt, er komt misschien wel iets meetkunde voor, maar algebra is heel erg veel belangrijker. Over het algemeen kan je denk ik ook wel zeggen dat EE de moeilijkere opleiding is: informatica vakken worden toch standaard bij EE als pretvakken gezien tov wiskunde en EE vakken (waar je dan ook nog eens minder EC voor krijgt dan INF studenten krijgen).

En het gat tussen HBO en WO EE is erg groot: ik ben het eens met Wilke dat als jij universitair aan kan, je je op het HBO gaat vervelen. Als je klaar bent met je studie en gaat werken ga je trouwens ook gewoon bij EE het grootste gedeelte van je tijd naar een beeldscherm staren, je moet niet denken dat je de hele dag met een soldeerbout ergens bezig bent, genoeg richtingen waar je uberhaupt nooit een soldeerbout meer zal aanraken. We hebben zelfs eigen 'programmeertalen' waar die INF'ers niks mee te doen hebben :P (VHDL: waarmee je programmeert hoe digitale circuits gemaakt moeten worden).

Maar als je keuze toch tot twee studies beperkt is, ga sowieso naar open-dagen, maar ga bij voorkeur ook een dagje meelopen bij beide studies. Uiteraard is dat ook maar één dag wat niet alles zegt, maar het kan wel een hoop duidelijker maken.

Als laatste, misschien helpt het wel als je verteld wat voor een beeld jij bij deze studies hebt, kunnen we je snel genoeg vertellen in hoeverre dat dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indifined1
Bedankt voor de vele snelle reacties.

Mijn cijfers op scheikunde en Natuurkunde zijn eigenlijk alleen maar 7's en 8'en.
Pp Wiskunde b is het zo dat ik vorig jaar een 5 stond, maar dat kwam gedeeltelijk door een mindere inzet aan het begin van het jaar (eerste 2 periodes stond ik een 3,5, wat ik later heb opgehaald naar een 5,2) En aan het begin van het jaar hadden we vooral meetkunde en later meer algebra.

Ik ben zeker van plan om naar de open dag te gaan.

Mijn beeld van ee is dat je eerder probeerdt omm een electronische oplossing te vinden dan een softwarematige, en dat je daar meer leert over electronica en iets minder over de software. Misschien dat ik het helemaal mis heb, maar ik heb het idee dat TI iets oppervlakkiger is, dat je minder leert over wat er in werkelijkheid gebeurd, en alles meer wat een afstand bekijkt. Het klinkt misschien niet heel duidelijk, maar het lukt me niet om het duidelijker te vertellen.

Zelf neig ik nu wel vooral naar WO, ook omdat ik denk dat ik me daarmee later bij een sollicitatie misschien iets kan onderscheiden van een grotere groep, als je ook kijkt naar het grote aantal 5 havo klassen tov vwo6 klassen hier, dat is 2 vwo6 op 5 havo5 klassen.

Ik zou het liefste van zowel electronica als software iets willen leren, en mij lijkt EE dan iets completer. Maar misschien kan ik als ik een van beide minder heb gehad in mijn bachelor, daar iets meer van leren in een Master door een geschikte Master te kiezen?

En kunnen jullie mij misschien iets vertellen over de universiteit in het algemeen, zijn er goede docenten en is de sfeer er goed enz. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:31

sebasd

loopt op espresso

Wilke schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 10:51:
Beide zijn relatief stevige studies (of, zoals "wij" het liever zien, de rest is vaak veel te soft en makkelijk).
Dat beeld had ik eigenlijk vooral van EL en Technische Natuurkunde, niet zozeer van INF (wat ik zelf ook heb gedaan, ook aan de UT).

Maar het is wel zo dat je het voor jezelf binnen een bepaalde bandbreedte zo moeilijk en makkelijk kan maken als je wil door de keuze van de (hoeveelheid) vakken die je doet.

Verder vond ik de universiteit prima, de kwaliteit van de docenten is over het algemeen in orde.

Overigens kreeg ik ook tijdens de middelbare school het advies van mijn wiskundeleraar om maar geen wiskunde B te doen. Niet naar geluisterd, en met succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04:35
Ik ben aan de UT begonnen met Technische Natuurkunde en na een paar maanden overgestapt naar Technische Informatica, omdat dat toch meer aansloot bij m'n interesses.

TN (en zeer waarschijnlijk ook EL) heeft meer en pittiger wiskunde in het curriculum dan informatica. Dat maakte de overstap voor mij ook triviaal na het eerste trimester, want qua wiskunde was het 1 tentamenvraag nog even doen en klaar was /me.

In alle gevallen ben ik overigens van mening dat je zelf nog een hoop kunt sturen. Als je geen complete wiskunde noob bent dan kun je de verplichte vakken met doorzettingsvermogen en discipline ook wel halen en in het keuzeprogramma kun je er wel enigszins omheen.

Belangrijker is dat je een studie doet waar je in geloofd en gemotiveerd voor bent. In mijn geval betekende dat van een 'moeilijke' studie naar een 'makkelijkere' studie, maar het kan net zo goed andersom zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Je omschrijving is nogal vaag wat je van EE verwacht :P. Vaak is het niet dat je liever een elektronica oplossing heb dan een software oplossing, maar dat het de enige optie is. Als een realistische software oplossing mogelijk is geven we daar meestal de voorkeur aan, al heb je het dan vaak ook over bijvoorbeeld een microcontroller gebruiken. (Op papier een fractie van de rekenkracht van een echte computer, maar in de praktijk voor heel veel taken rent de goedkoopste 8-bitter nog rondjes om je core-i7 heen).
Ik zou het liefste van zowel electronica als software iets willen leren, en mij lijkt EE dan iets completer. Maar misschien kan ik als ik een van beide minder heb gehad in mijn bachelor, daar iets meer van leren in een Master door een geschikte Master te kiezen?
Yep, je hebt bijvoorbeeld de Embedded Systems mster, die exact dat is. Al kan je nu niet voorspellen wat je voor master gaat doen. Ik ging er nog tot aan derde jaar van mijn Bachelor vanuit dat ik absoluut niet IC-design zou gaan doen als master: 3x raden welke master ik heb gedaan.

Docenten heb je hele spectrum. Er zijn wat hele goede, er zijn wat die door iedereen gehaat worden, en alles ertussenin. Sfeer is normaal gesproken prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indifined1
Bedankt voor de reacties.

De voornaamste reden dat ik voor deze 2 studies heb gekozen, is dat ik voor mijn hobby ook veel met electronica en met name met microcontrollers (pic's) bezig ben, en van daaruit spreekt mij die combinatie tussen software en electronica heel erg aan.

Ja, ik weet ook nog niet helemaal wat er van moet verwachten, dus het klopt dat het een beetje vaag is.

Ik heb komende week via school nog wat voorlichtingen over deze studies, dus ik hoop dat ik daar nog wat wijzer van kan worden

Hoe zit het met de toekomst perspectieven van beide opleidingen? Ik lees steeds wel dat de baankans vrij hoog zit bij de technische opleidingen tegenwoordig. Heeft iemand enig zicht op hoe dat zit met deze opledingen, ik heb weleens op 123studiekeuze gekeken, maar ik moet zeggen dat ik niet zoveel vertrouwen heb in die statistieken daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Met beide studies zijn de baanvooruitzichten prima. Wel kan het zijn dat 'echte' EL-banen niet bepaald homogeen over het land verdeeld zijn. Voor informatica geldt dat ook wel, maar in mindere mate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:02
furby-killer schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 11:09:
Twente is al een tijdje officieel geen TU meer ;) [...]
Heb je daar een bron van? Zover ik heb kunnen vinden is de UT nog steeds een TU, maar is alleen de naam verandert.
Dat verklaart bijv. ook waarom de UT nog steeds lid is van de 3TU (Wikipedia, 3TU) en de vereniging van universiteiten het ook nog als een technische universiteit aangeeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Caelorum op 24-10-2012 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-07 20:52
Op zich is het overigens geen nadeel dat je nu wat moeite moet doen voor Wiskunde B. Heb zelf het VWO met "twee vingers in de neus" gehaald en moest dat gedrag op de TU wel even ombuigen. Medestudenten die op het VWO wat meer inzet hadden moeten tonen konden dat makkelijker in het eerste jaar vasthouden.

www.steamloco.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Caelorum schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 20:18:
[...]

Heb je daar een bron van? Zover ik heb kunnen vinden is de UT nog steeds een TU, maar is alleen de naam verandert.
Dat verklaart bijv. ook waarom de UT nog steeds lid is van de 3TU (Wikipedia, 3TU) en de vereniging van universiteiten het ook nog als een technische universiteit aangeeft.
Het blijft een beetje random definitie, maar ik bedoelde ook voornamelijk dat de naam verandert is. Volgens mij zal je het nergens in officiele documenten als TU Twente tegenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Nee, hooguit op het prakticum apparatuur met gestanste plaatjes met THT erin :+
Pagina: 1