Gehoorbeschadiging door ruis van fans??

Pagina: 1
Acties:
  • 867 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-04 09:35
hejj,

ik hoor steeds vaker dat langdurige blootstelling aan ruis van ventilatoren tot gehoorbeschadiging kan leiden.

de arbo ( http://www.arbo.nl/ ) heeft de limiet nu verlaagd van 90 naar 85 dB. als je lang wordt blootgesteld aan een geluidsniveau van 85 dB of meer, dan moet je bescherming gebruiken.

nu vraag ik me af:
ruis is in dit geval een sluipmoordenaar, omdat je niet echt het gevoel hebt dat het luid is, kan ruis wel degelijk luid zijn. het is een heel spectrum aan tonen. van hoog tot laag.

mensen met van die grote fans aan hun pc zouden eens het geluidsniveau moeten meten en kijken hoe hoog ze komen.

hebben jullie je pc ergens onder gestopt om zo het gluid te drukken, of heb je hem juist lekker naast je staan, omdat je case-mod goed zichtbaar moet zijn en dat je er lekker van kan genieten?

in dat laatste geval: let op het geluid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:55

Exirion

Gadgetfetisjist

Op donderdag 31 mei 2001 23:21 schreef Molybdenum het volgende:
nu vraag ik me af:
ruis is in dit geval een sluipmoordenaar, omdat je niet echt het gevoel hebt dat het luid is, kan ruis wel degelijk luid zijn. het is een heel spectrum aan tonen. van hoog tot laag.
Alleen witte ruis is over het hele spectrum even luid, en fans produceren geen witte ruis ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceRimmer
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-06 19:49

AceRimmer

What a guy...

Jezelf langdurig blootstellen aan een bepaald repeterend geluid zoals je fans is niet best. Er kan lawaai-doofheid optreden. Je wordt ongevoeliger voor een bepaald deel van het spectrum.

Heb het zelf gemerkt met de fan in m'n hub.
Deze stond eerst vlakbij me, als ik dan na een tijd van de computer wegliep merkte ik dat m'n linker oor (daar stond de hub) na suizde en minder goed geluid opving.
De hub staat nu een heel eind weg.

Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
85dB??? Dat is echt ENORM hard...
Daar kun je geen fatsoenlijk gesprek meer bij voeren hoor. Ik heb een paar fans in mijn PC zitten, misschien dat ze samen de 60dB halen ofzo, maar meer absoluut niet. 85dB is echt _vreselijk_ luid, geen wonder dat dat niet mag. Dan spreek je niet echt meer van ruis hoor :P

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxfile
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-11-2024

xxfile

\/ It's me \/

Hmm, van mijn fans krijg ik eigenlijk geen last, maar van het gepiep van de tv wel, die blijft doorpiepen in je oren.
Ik heb mijn kast gewoon lekker naast mij staan en open, en ik haal absoluut die 85 dB niet, hoogstens 65 ofzo.
Ook staat ie 's nachts aan, waardoor je zou denken dat het geluid door blijft werken. Volgens mij moet je af en toe ff een rustmoment voor je oren nemen, zodat ze zich weer kunnen herstellen, als je er last van krijgt.

Nieuw, nu met Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6882

dat moet dus boven je GlobaWin (of ander Delta/YS-Tech van 6800RPM) uitkomen... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13308

LOL :D

Dat is ongeveer het geluid van een Tractor die vol gas bezig is :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12863

ach wat een onzin als je in een wind tunnelstaat ok maar echt niet van een paar fans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Laatst online: 06:55

Exirion

Gadgetfetisjist

Op vrijdag 01 juni 2001 10:05 schreef Hooi het volgende:
LOL :D

Dat is ongeveer het geluid van een Tractor die vol gas bezig is :) :)
Full pull :P

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Laatst online: 28-05 09:50

Beaves

Usque ad Finem

Ik slaap al ongeveer 7 maanden met een Delta 6800rpm fan die continue aanstaat, maar ik merk niet dat mijn gehoor achteruit gaat. Wel hoor ik het lawaai niet meer, behalve als ik een weekendje ben weggeweest, dan hoor ik het geluid inees wel. Maar dat is volgens mij gewoon gewenning wat niet schadelijk is.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op vrijdag 01 juni 2001 10:15 schreef Beaves het volgende:
maar ik merk niet dat mijn gehoor achteruit gaat.
Gehoorbeschadiging merk je ook niet zo snel. Dat kan jaren duren. En bovendien ben je zelf ongeveer de laatste die het merkt. Je kan het wel meten.

Mensen hebben echt geen idee wat geluid doet. Als voorbeeld: Het meest voorkomende letsel bij motorrijders is niet gebroken botten maar lawaaidoofheid. En niet van de herrie van de motor, maar van het windgeruis. Zonder hoorbescherming mag je maar een paar minuten per dag motor rijden.
De wettelijke grens waarboven gehoorbescherming in het bedrijfsleven beschikbaar moet zijn, is 80 decibel (dB). Windruis tijdens motorrijden veroorzaakt gevaarlijke lawaai-overlast. Officiële metingen van de Rijkspolitie bij gebruik van een goede helm leverden het volgende op:

snelheid windruis max. belastingtijd

100 km/u 94 dB 15 minuten!

120 km/u 98 dB 7 minuten!

140 km/u 102 dB 3 minuten!
En geluid telt op. Dus als je 1 minuut 140 gereden heb, mag je daarna nog maar 10 minuten 100 km/h en moet je stoppen.

Hetzelfde geldt natuurlijk voor andere lawaaibronnen

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sjesus... ben eg blij dat ik allang doof ben... Mun HQ08 vliegt al bijna met al die ventilatortjes op volle snelheid! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 01 juni 2001 10:38 schreef Ortep het volgende:

[..]

Gehoorbeschadiging merk je ook niet zo snel. Dat kan jaren duren. En bovendien ben je zelf ongeveer de laatste die het merkt. Je kan het wel meten.

Mensen hebben echt geen idee wat geluid doet. Als voorbeeld: Het meest voorkomende letsel bij motorrijders is niet gebroken botten maar lawaaidoofheid. En niet van de herrie van de motor, maar van het windgeruis. Zonder hoorbescherming mag je maar een paar minuten per dag motor rijden.
[..]

En geluid telt op. Dus als je 1 minuut 140 gereden heb, mag je daarna nog maar 10 minuten 100 km/h en moet je stoppen.

Nou,
gelukkig mag je in Nederland

1) Nooit harder dan 120
2) Als je dan toch persé op een motorfiets wilt rijden zodat je in de windruis zit, ben je verplicht een helm te dragen.

(Dat heb ik dus jaren gedaan.)

En geloof me, bij 140 is het grootste probleem niet de herrie van de wind.
Bij 140 krijg je je mond niet meer dicht als je hem open doet, en bij 160 heb je gegarandeerd al een klaplong.

Afgezien daarvan waait je hoofd + nek al zowat van je romp :P en je ziet toch al niets omdat je ogen er niet tegen kunnen.

Knap ongezond dus om met 100+ over de weg te gaan zonder een of andere bescherming voor je hoofd.

Maar leg me dat nu eens uit, wat heeft een fan op je CPU met dat verhaal te maken ? Op een meter afstand is het geluidsniveau van zo'n fan ver onder die waarde gedaald. Je kunt de absolute meting van dat geluid niet vergelijken met de meting van windruis, als je zelf met die snelheid beweegt. Is heel wat anders. Het ene geluidsniveau zit je in, het andere is wat de fan zelf doet.

M.a.w. als je die fan op je oor zet krijg je die 40 of weetikveel Db. Niet als je op een meter of zo zit, dat gaat logaritmisch omlaag.

Wat dacht je trouwens van een Rave Party ????
Daar zit je rond de 90 Db(a) voor de gemiddelde geluids druk in die ruimte, en vet door de 100 als je voor de PA gaat hangen...

Lijkt me wat erger........
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molybdenum
ten eerste: het is de ruis IN je helm.
ten tweede: fans: daar zit je soms uren per dag naast!

schade is optelbaar!
Op vrijdag 01 juni 2001 12:51 schreef Hooi het volgende:

[..]

Nou,

1) Nooit harder dan 120
2) Als je dan toch persé op een motorfiets wilt rijden zodat je in de windruis zit, ben je verplicht een helm te dragen.

(Dat heb ik dus jaren gedaan.)

En geloof me, bij 140 is het grootste probleem niet de herrie van de wind.
Bij 140 krijg je je mond niet meer dicht als je hem open doet, en bij 160 heb je gegarandeerd al een klaplong.

Afgezien daarvan waait je hoofd + nek al zowat van je romp :P en je ziet toch al niets omdat je ogen er niet tegen kunnen.

Knap ongezond dus om met 100+ over de weg te gaan zonder een of andere bescherming voor je hoofd.

Maar leg me dat nu eens uit, wat heeft een fan op je CPU met dat verhaal te maken ? Op een meter afstand is het geluidsniveau van zo'n fan ver onder die waarde gedaald. Je kunt de absolute meting van dat geluid niet vergelijken met de meting van windruis, als je zelf met die snelheid beweegt. Is heel wat anders. Het ene geluidsniveau zit je in, het andere is wat de fan zelf doet.

M.a.w. als je die fan op je oor zet krijg je die 40 of weetikveel Db. Niet als je op een meter of zo zit, dat gaat logaritmisch omlaag.

Wat dacht je trouwens van een Rave Party ????
Daar zit je rond de 90 Db(a) voor de gemiddelde geluids druk in die ruimte, en vet door de 100 als je voor de PA gaat hangen...

Lijkt me wat erger........
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10413

Let er wel op dat de een ofe db spreekt en de ander over db(a). Er zit bij de (a) versie een normaliserings niveau in.. maar ja daar weet ik nik svan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11789

Er zijn situaties, waarin je het juist om kunt draaien.

Ik heb last van oorsuizen en slechthorendheid (zie www.nvvs.nl) en ik ben systeembeheerder. Ik zit in dezelfde ruimte als m'n servers (in twee racks met grote afzuiging). Die servers maken inderaad een takkeherrie maar ik heb er nooit last van, sterker: het is soms 'medicinaal'.

Aangezien mijn collega's er anders over denken, zullen de servers binnenkort een eigen kamertje gaan krijgen.

En 65 dB is inderdaad behoorlijk hard; mijn oor genereert zelf continu (alle 24 uren per dag) een ruis van die sterkte.

Tot zover m'n eerste posting sinds de Big Bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JK
  • Laatst online: 27-05 16:37

JK

Voor de motor kan je oordopjes kopen, en dat zou ik maar doen als je lang moet rijden. Wat betreft bij 140 je bek niet meer dicht en met 160 een klaplong ; DRAAG JIJ WEL EEN HELM ????? Doe dan ook je vizier naar beneden... ik reed zonder problemen 170-180 op m'n lesmotor een jaar geleden, heb nu m'n eigen motor, en ik hou tot de 80km/u m'n vizier open, tenzij er vliegjes zijn of dat het hard waait of zand ofzo. Tot 80 kan je goed zien zonder bescherming voor je ogen. Daarboven zit je toch echt te knipperen en te knijpen :) Maar doe gewoon je vizier dicht, doppen in je oren en je kan gerust 250km/u rijden. Zorg wel dat je lichaamsbouw breed, en iets zwaarder is, want een ieltje waait zo van de weg af ;)

Heb net nog gereden, en heb geen last gehad van de ruis. Eerder van 2 auto's die door rood gingen, waar ik in de ankers voor moest.

Wat is er niet slecht in het leven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou,
ik heb nu wel weer genoeg van dit gezwam..
>:) Dooeeiii !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13293

ik heb er schijt aan... ben al geboren met slecht horend heid

dus whatever
lekker gaan met je fans :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:52
...
100 km/u 94 dB 15 minuten!
120 km/u 98 dB 7 minuten!
140 km/u 102 dB 3 minuten!
...
Shit, hoeveel is dat dan bij 250 km/u >:)

Was wel gezelli, achterop een 750cc racemonster van mijn broer. ff een uur lang 250 gereden over de Duitse snelwegen...
Na een uur was de tank al leeg :( bummer

Volgens mij moet ik dan nu stokdoof zijn :?
:)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mc.Boldy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-05 11:00

Mc.Boldy

Chopperfreak without chopper

WAT ZEG JE???????

https://jobs.sap.com/search/?createNewAlert=false&q=&locationsearch=%27s-Hertogenbosch&optionsFacetsDD_department=&optionsFacetsDD_customfield3=&optionsFacetsDD_country=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

OF JE WORST LUST ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molybdenum
hee Boldy,

niet bijdehand worden he?

:P

(G.)
Op vrijdag 01 juni 2001 17:19 schreef McBoldy het volgende:
WAT ZEG JE???????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Ik heb een hekel aan de herrie van me kast. Ik heb er al noppenspul inzitten en een Enermax. Maar dat hielp allebei 0,0% !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01-06 18:54

CasGas

.

sjah, of je case-fans gewoon op 7 volt pleuren, mijn case-fans draaide op 12v en het was letterlijk een stofzuiger die 50cm van me af stond die flink aan het zuigen was :)

Nu alles maar op 7v gegooid en ik hoor BIJNA niks meer van, winamp aan en je hoor het ECHT niet meer...

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonnes746
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-01-2022
Op vrijdag 01 juni 2001 13:48 schreef JK het volgende:

Zorg wel dat je lichaamsbouw breed, en iets zwaarder is, want een ieltje waait zo van de weg af ;)
Ok, hoe doe ik dat?

bash: exec: /bin/Laden: cannot execute: No such file or directory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1445

[..]

[..]

Ligt er maar net aan wat voor helm je hebt. Ik heb een goede helem en ik moet zeggen dat ik totaal geen last ehb van ruis. Heb ik daarentegen een goedkope helm op m'n knar, dan hoor ik m'n motor niet eens meer. 'T is maar net een kwestie van goedkoop is duurkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4039

Op zaterdag 02 juni 2001 02:46 schreef HlpDsK het volgende:
Ik heb een hekel aan de herrie van me kast. Ik heb er al noppenspul inzitten en een Enermax. Maar dat hielp allebei 0,0% !
wel eens gedacht op je pc uittezetten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Laatst online: 17:27
Op vrijdag 01 juni 2001 12:51 schreef Hooi het volgende:

Dat gaat niet logaritmisch omlaag, maar met een derde macht. Dit is heel simpel in te zien als je er van uitgaat dat jouw oor een punt is op een bol waarvan de geluidsbron het middelpunt is.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

WouterG

Dit is geen ondertitel

Gewoon lekker winamp op vol vermogen laten draaien, heb je nergens last van.
Nouwja, als je soms vanachter je pc moet om wat te gaan eten ofzo hoor je niet echt veel meer, maar je moet wat voor je hobby overhebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Laatst online: 28-05 09:50

Beaves

Usque ad Finem

wel eens gedacht op je pc uittezetten
En de }:O dan?

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9585

Ik ben inmiddels na 15 jaar dappere arbeid bij mijn werkgever dus wel machinedoof (en nu al iets meer als machinedoof) geworden van ventilatie van apparatuur die bij staat.
Het enige wat helpt is je apparatuur isoleren of op een dusdanige plaats neerzetten dat je er geen last van hebt.
Bijv. je router op zolder zetten (zoals ik dat gedaan heb) en een snellere processor kopen in plaats van hem overclocken en de bijbehorende koelproblemen en ventilatie problemen.

Ik draag dus tegenwoordig van die speciale oordoppen met afstelbare geluidsdruk ventielen, ook als ik slaap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zaterdag 02 juni 2001 11:52 schreef Tupolev het volgende:

[..]

Dat gaat niet logaritmisch omlaag, maar met een derde macht. Dit is heel simpel in te zien als je er van uitgaat dat jouw oor een punt is op een bol waarvan de geluidsbron het middelpunt is.
Tupolev,
je kunt een axiaal fan niet als een punt bron zien. Omdat off-axis de geluidssterkte meer dan kwadratisch afneemt, moet je bij de door jouw correct aangegeven derde macht nog een derde macht optellen. Het eindresultaat is een (vrijwel) logaritmische functie
Op zaterdag 02 juni 2001 15:07 schreef ApoeItoe het volgende:
Ik ben inmiddels na 15 jaar dappere arbeid bij mijn werkgever dus wel machinedoof (en nu al iets meer als machinedoof) geworden van ventilatie van apparatuur die bij staat.
Het enige wat helpt is je apparatuur isoleren of op een dusdanige plaats neerzetten dat je er geen last van hebt.
Bijv. je router op zolder zetten (zoals ik dat gedaan heb) en een snellere processor kopen in plaats van hem overclocken en de bijbehorende koelproblemen en ventilatie problemen.

Ik draag dus tegenwoordig van die speciale oordoppen met afstelbare geluidsdruk ventielen, ook als ik slaap!
Apoeltoe,
ik vind wat er met jouw gehoor gebeurd is vreselijk en onvergeeflijk.

Mijn ervaring op dit gebied is bij een overheids bedrijf (gemeente) waar gelukkig de veiligheids normen, zowel als de regels normen voor arbeids omstandigheden werden nageleefd. God zij dank was daar de invloed van vakbond en arbeiders beweging zo sterk, dat iedere overtreding op dit gebied altijd flink werd aangepakt.

Niet alleen aangepakt, het beleid moest worden bepaald door de inbreng van de artsen van GG&GD en de waakhonden van de werknemers+vakbond, in de hier beruchte en medenzeggenschaps commissie.

Beide hadden slechts de gezondheid van de arbeiders op het oog.

Ik weet niet wat de politieke richting is die jouw voorkeur heeft, en zal je daar ook nooit op aanvallen, maar ik voel mij een stuk veiliger op dit gebied met Wim Kok aan het stuur dan een liberale of confessionele partij.

De installaties waar gehoor beschadiging door ontstaat, verbruiken meer dan een kilowatt aan energie. De lucht verplaatsing is genoeg om een deur te doen omwaaien als de hengsels niet sterk genoeg zijn, en de installatie moet op sterkstroom draaien.

Fannetjes voor een computer koeling draaien op zwakstroom, verbruiken 10 watt maximaal, waarvan 30% of minder warmte ontwikkeling en de rest vrijwel volledig in 'arbeid' wordt omgezet.

De geproduceerde geluids energie ligt in de tienden van milliwatts of minder. Het idee dat de fan die in je is PC gemonteerd, gevaar oplevert voor het gehoor, is echt doodordinaire bang makerij. Een TV die het 7 uur journaal laat horen maakt meer herrie.

Maar ik kan me goed voorstellen dat jij voorzichtig bent geworden... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zaterdag 02 juni 2001 11:41 schreef victorb het volgende:

[..]

Vloek niet!

Maar dan nog .. Vooral 's nachts enzo .. terwijl ik achter de PC zit word ik helemaal stapelgek van die herrie. En er zitten helemaal geen extra fan's in of zo. En het is echt een harde zuigende dreunende toon.

1 x 80 mm coolermaster vooronder.
1 x Spire Orb
1 x Radeon koeler
1 x KT7-RAID chipset koeler
1 x 80 mm Enermax voeding outtake fan
1 x 92 mm Enermax voeding intake fan

En ik wil die 80 mm intake vooronder vervangen door een 120 mm + 2 x 80 mm outtake boven de voeding waar de HDD zit om die ook te koelen.

Maar hij maakt al zo'n herrie. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HlpDsk,
grotere fans maken zowiezo al minder herrie bij hetzelfde stroom verbruik, en je kunt ze ook nog op een lagere spanning zetten voor dezelfde lucht verplaatsing.

Een grote Papst fan op 5 of 7 volt is echt lekker stil

En Spire Orbjes.. umhh.. die fannetjes, net zoals veel 60mm fans, maken kabaal op de lagers. Het 'gedreun' is vaak de kast die mee resoneert...

Die Enermax van jou is m.i. best wel geflipt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

M.a.w.,
stop vooronder en boven-achter een Papst 120mm op 5 of 7 volt,
en vervang die Spire door een FOPje met een 80mm fan erop.

Verpats die Enermax en stop er een andere in, b.v. een Antec als je Enermax niet meer vetrouwt..

:Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

O,
en 'hang' de harde schijf in rubber. Gewoon een paar stukkies binnenband van een fiets of brommer of auto.

Die HD'tjes willen ook nogal eens trillen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17748

Op zaterdag 02 juni 2001 02:46 schreef HlpDsK het volgende:
Dan moet je hetzelfde doen als ik heb gedaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9764

Heee EXistence,

Waar heb ik dat koperen koelblok eerder gezien ?? ;) ;) ;) ;)

Ik zie dat hij je Northbridge koelt... en.. helpt het ??

BTW, we moeten binnenkort maar weer een nieuwe wedstrijd uitschrijven,... ik heb weer genoeg spul om weg te geven !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hij bevalt echt heel goed! :)
Hij koelt beter dan de standaard hsf die erop zat.

Misschien is leuk om een zelf een kast te verzinnen ofzo? Wil je me iig op de hoogte houden? Ik heb zelf misschien ook nog wat oude spullen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mail me effe op roelandstoter@hotmail.com dan kunnen we binnekort onze strategie bepalen,.. bijvoorbeeld Hooi er bij betrekken ;)

roeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

/zwaar off-topic

Mailtje is on the way.

Leuke site trouwens alleen de link werkt niet goed. Icoontje is ook kewl! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Site is heavy under construction... En mijn voeding + mobo is doorgebrand dus pas weer up and running vanaf volgende week donderdag....

(Icoontje gejat van de zus van mijn ex.. ze werkt bij een html bouwhuis, deze heeft ze zelf gemaakt.. zegt ze... >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:59

JT

VETAK y0

Nou,
1) Nooit harder dan 120
En jij denk dat mensen met een superbike hun gas inhouden... >:)
Op zaterdag 02 juni 2001 11:52 schreef Tupolev het volgende:

[..]

Dat is dan toch de 3 logaritme ? Of heb ik dat verkeerd ?

Bij dit hoofdstuk ben ik nu met wiskunde :P

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber
  • Laatst online: 16:19

star-saber

Ryzen

Op zaterdag 02 juni 2001 11:41 schreef victorb het volgende:

[..]

hehe last van gehoor beschadiging
lijkt me sterk

edit:

wel eens gedacht om jezelf uit te zetten ?
dan is iedereen weer blij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rambo-2001
  • Laatst online: 02-01-2024

rambo-2001

be anonymous

iedereen tot ziens ik stop met internetten , tweakers en computeren is mij iets te schadelijk tot ziens :'(

cs skill - making a desert eagle out of tooth picks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

heh? wat zeggie?
van rukken wordt je doof? nee ik zit teveel achter me pc. :+

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zondag 03 juni 2001 06:44 schreef Hooi het volgende:
M.a.w.,
stop vooronder en boven-achter een Papst 120mm op 5 of 7 volt,
en vervang die Spire door een FOPje met een 80mm fan erop.

Verpats die Enermax en stop er een andere in, b.v. een Antec als je Enermax niet meer vetrouwt..

Ik heb juist een week of 2 geleden juist die Enermax gekocht omdat die erg stil zou zijn volgens vele tweakers. Hij verving m'n 300 Watt AOpen voeding. Dee was Luid. De Enermax is ook Luid! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23081

Een kast vol fans is aaarghhh, kabaal, ik zet altijd winamp op, eentonige lawaai is nooit goed.

Ik heb lichte gehoorbeschadiging, het soort dat bij DJ's kunnen voorkomen, maar het is niet door mijn versterkers !!!, ik snuit regelmatig mijn neus, maar als ik te grote druk opbouw dan hoor ik gekraak in mijn oren, dat is niet gezond. In stille omgevingen hoor wat gesuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

M'n HDD trilt niet. IBM DTLA. Lekker stil.

En waar kan ik in hemelsnaam bovenachter in een HX-08 een 120 mm kwijt? Nergens dus.

Jah, een blowhole .. maar dat wil ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

bonenaan achter kun je beter geen 12x12cm plaatsten in je hq/hx, daar zijn de roosters te klein voor, en je moet dan de voeding op een andere plek plaatsen, oftewel dat wod boren zagen lassen en fimo-kleien als je dat weer in orde wil hebben.
Zelf heb ik 2 12x12 fans in me kast zitten, dmv stangen en een lijmpistool, samen met de andere 4 8x8 fans en 1 4x4 plus die dan nog die delta fan en chipset coolers.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 04 juni 2001 09:00 schreef HlpDsK het volgende:

En waar kan ik in hemelsnaam bovenachter in een HX-08 een 120 mm kwijt? Nergens dus.

Alsie hier past (na "wat zagen" met de decoupeerzaag ..) past'ie daar natuurlijk ook. Na wat case modden.

Overigens merk je dat trillen van een HD pas als

1) Je stop er een tweede naast, daardoor krijg je zo'n zwevend geluid. (Nee :D ik heb het niet over cannabis)
Door het kleine verschil in draaisnelheid krijg je een interferentie toon..

2) leg hem op een dunne hard houten plat of stuk staal, en luister goed..

3) als je de boel in rubber hangt, want dan houdt'ie z'n kop opeens..

Als je de rest stil hebt kom je vanzelf bij de Harde Schijf.. kabaal bakken zijn het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shemez
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-05 15:55
Als ik mijn HD's in rubber hang, gaan de trillingen dan niet gewoon via het schroefjes naar het metaal van de kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hervaz
  • Laatst online: 27-07-2020
Op maandag 04 juni 2001 09:00 schreef HlpDsK het volgende:

Nou een stille waterkoeling setup dus. Met lucht is het niet stil te krijgen.

[EDIT]

Verder over dat lawaai, mijn straaljager...ik erger me vooral als ik m'n computerkamer in kom, wat een takkelawaai, en dan meteen HUP tv of muziek aan, dan valt het mee, maar een dvd kijken is niet echt leuk meer met zo'n bak herrie.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 04 juni 2001 19:38 schreef Shemez het volgende:
Als ik mijn HD's in rubber hang, gaan de trillingen dan niet gewoon via het schroefjes naar het metaal van de kast?
Uiteraard,
je moet de schroefjes aan de 'platte' kant ook van een stukkie rubber voorzien ;)
En eventueel de gaatjes een beetje opboren zodat de schroeven geen contact met de case maken.

Ik heb zelfs de hele 3 1/5 drivebay in rubber gehangen. Gewoon losmaken en overal wat fietsband tussen lijmen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hervaz
//offtopic//

For best satisfaction, please apply Duron 600@1000 before you undress.....

Hooi, je zat eerst toch een stuk hoger??

//offtopic//

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hooi, waar heb jij bovenin achter een 120 mm zitten dan? En dan niet in het bovenpaneel of aan de zijkant?

Ik heb de voeding gewoon op de standaard plek zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shemez
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-05 15:55
Op maandag 04 juni 2001 21:12 schreef Hooi het volgende:

[..]

Uiteraard,
je moet de schroefjes aan de 'platte' kant ook van een stukkie rubber voorzien ;)
En eventueel de gaatjes een beetje opboren zodat de schroeven geen contact met de case maken.

Ik heb zelfs de hele 3 1/5 drivebay in rubber gehangen. Gewoon losmaken en overal wat fietsband tussen lijmen..

Dat is ook een idee. Ik heb nu die hele drive bay op een paar lagen bubbeltjes plastic (wat aan de binnenkant van zo'n floppen envelop zit) op de bodem van mijn kast staan. Maar ophangen in rubber is een veel nettere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Laatst online: 08:32

MagicTempest

Fly pig!

Mijn cd rom speler maakt op een afstand van 0,5 meter een lawaai van 63 db. dit is een takkelawaai, dus ik denk dat iemand die een fan heeft die meer als 80 db produceert er allang een nieuwe inhangt.

voor de rest hoor je mijn pc bijna niet, er zit alleen maar standaardkoeling in. voor de koele lucht staat gewoon me kast open. mijn fans maken echt geen 85db dus, dat weet ik zeker want als ik het vergelijk met me cd-rom...

With sufficient thrust pigs fly just fine. However, this is not necessarily a good idea. It is hard to be sure where they are going to land, and it could be dangerous sitting under them as they fly overhead. rfc 1925

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan zou ik een klein (koper)draadje op de een of andere manier laten zorgen voor een goed electrisch contact tussen de schijf en de behuizing. Dit om de statische electriciteit kwijt te kunnen.
Ik weet het: normaal gaat die via je stroom-aansluiting weg, dus het is geen ramp. Maar als dat ooit een een keer slecht contact maakt, of er is wat meer spanning (weet ik veel waardoor) dan zou je problemen kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 04 juni 2001 21:16 schreef HlpDsK het volgende:
Hooi, waar heb jij bovenin achter een 120 mm zitten dan? En dan niet in het bovenpaneel of aan de zijkant?

Ik heb de voeding gewoon op de standaard plek zitten.
Kijk, op de foto kun je het zien. Deze ken je al volgens mij. Hij zit dus achter de CPU. onder de voeding.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~hooi/hooipc.jpg
Op maandag 04 juni 2001 21:13 schreef hervaz het volgende:
//offtopic//

//offtopic//
Yep,
hij staat nu op 1026 (9.5x108)
Het punt is dat ik de fans wegens de heerlijke stilte allemaal op hele lage toerentallen heb draaien. Volledig op stilte, niet op max koeling draait het systeem nu.

Ik kan best 1100 of 1122 als max stabiel draaien, maar dan moeten de fans eigenlijk een tikkie harder draaien. En dan krijg ik weer meer herrie.

En het prestatie verschil tussen 1000 1122 is nou niet echt veel. Het staat als Tweaker natuurlijk wel leuker ;)

Daarbij, ben ik aan het testen met BIOS versies. (Dit is een Abit KT7-RAID)
Volgens mij is de ZT final versie dus echt brak. Ik kon niet meer tot 111 als max en 108 als stabiele FSB overklokken. De AGP bus ging maf doen. Soms leek het of ik de 686B bug kreeg. (Dat is wat moeilijk als je een 686a systeem hebt :+ )

Nu dus terug naar YP. Lekkeh puh, dat gaat beter. Nu doet 1026/9.5x108 het weer, en AGP op Turbo.

En het filter voor de intake fan er maat weer effe uit. Scheelt ook al gauw 4 / 7 graden idle / stressed. Dat wordt dus een nylon kous bij de Hema kopen....

(Gnah, die heeft m'n vriendin dus niet. Toen ik haar vroeg of ze van een panty wilde scheiden, kwam ze met een zwart kanten broekje aanzetten. Lief die Amerikaanse meisjes ;) Daar heet het dus PantyHOSE.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 04 juni 2001 21:13 schreef hervaz het volgende:
//offtopic//

//offtopic//
Kijk maar, net op 1026 / 9,5x108 was de chipset 20,9 en de CPU 35 terwijl ik hier zat te posten.

Nu op 1100 (11x100) is de chipset iets koeler 20,4
De cpu echter is naar 41,4 (Fan staat op 10,5 niet 12 Volt dus. Voor de herrie weer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hervaz
Kom je toch errug hoog met een duron 600, dus die kast maakt nauwelijks lawaai? En de voeding?

Btw, kewle boxen :) (hmm staan niet in deze topic maar in je praxis topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5988

Hooi: Toch maar eens H2O(+pelt) dus! >:).

Wat een akelig nette kamer heb je toch, trouwens, bah. ;) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 05 juni 2001 07:44 schreef Hooi het volgende:

[..]

Kijk, op de foto kun je het zien. Deze ken je al volgens mij. Hij zit dus achter de CPU. onder de voeding.
[afbeelding]
[..]

Yep,
hij staat nu op 1026 (9.5x108)
Het punt is dat ik de fans wegens de heerlijke stilte allemaal op hele lage toerentallen heb draaien. Volledig op stilte, niet op max koeling draait het systeem nu.

Ik kan best 1100 of 1122 als max stabiel draaien, maar dan moeten de fans eigenlijk een tikkie harder draaien. En dan krijg ik weer meer herrie.

En het prestatie verschil tussen 1000 1122 is nou niet echt veel. Het staat als Tweaker natuurlijk wel leuker ;)

Daarbij, ben ik aan het testen met BIOS versies. (Dit is een Abit KT7-RAID)
Volgens mij is de ZT final versie dus echt brak. Ik kon niet meer tot 111 als max en 108 als stabiele FSB overklokken. De AGP bus ging maf doen. Soms leek het of ik de 686B bug kreeg. (Dat is wat moeilijk als je een 686a systeem hebt :+ )

Nu dus terug naar YP. Lekkeh puh, dat gaat beter. Nu doet 1026/9.5x108 het weer, en AGP op Turbo.

En het filter voor de intake fan er maat weer effe uit. Scheelt ook al gauw 4 / 7 graden idle / stressed. Dat wordt dus een nylon kous bij de Hema kopen....

(Gnah, die heeft m'n vriendin dus niet. Toen ik haar vroeg of ze van een panty wilde scheiden, kwam ze met een zwart kanten broekje aanzetten. Lief die Amerikaanse meisjes ;) Daar heet het dus PantyHOSE.)
Dat is dus geen HX-08. Daar gaat dat dus gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 05 juni 2001 18:29 schreef hervaz het volgende:
Kom je toch errug hoog met een duron 600, dus die kast maakt nauwelijks lawaai? En de voeding?

Btw, kewle boxen :) (hmm staan niet in deze topic maar in je praxis topic)
Mhh kewle boxen... ;) Dank U ;)
Da's een vette zelfbouw 100 %
Zware Volt Woofers 250 Watt sinus, Focal hoog met dubbele magneet, en een zware midden toner van Focal. Niet te tillen die kassies..
Zelfbouw (en bedenksel) scheidings filter.. ach ja ieder zijn hobbies heh .. :P ..

Die computer is nu aardig stil ja. Had je het moeten horen eerst met een Delta HP, 6 fans op volle toeren, oude voeding.. hopeloos.

De voeding is nu een Enermax EG451P-CE die wel fluisterstil is.
Op dinsdag 05 juni 2001 19:41 schreef DaBit het volgende:
Hooi: Toch maar eens H2O(+pelt) dus! >:).

Wat een akelig nette kamer heb je toch, trouwens, bah. ;) ;)
Mhh ik denk dat ik een keuze heb, nette kamer of m'n vriendin bij me .. ;) ;)

Jah.. zucht.. H20i koeling en peltier.. oeps :+ H20 ja.. Ik weet niet of dat ooit gebeurt. Ik vraag mij alleen af of dat wel stiller wil, je moet toch die puist hitte kwijt met een radiator en fan('s).
Maar t'is wel mooi :P En misschien dan net wel 1200 Mhz.

Heel vroeger stond dat op mijn deur, het naamplaatje was een tijdje "H2Oi"
Op dinsdag 05 juni 2001 20:07 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

Dat is dus geen HX-08. Daar gaat dat dus gewoon niet.
Uhh,
ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat ik in deze HX45 (oid) dan meer ruimte achter het mobo, en onder de voeding zou hebben. Die voeding zit echt maar een centimeter of zo van het mobo af. En volgens mij is de breedte van de kast ook hetzelfde..

Waar zit bij jou dan de 'minder' ruimte ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:13
kan iemand die zelf vind dat zijn fans lawaai maken een keer een meting doen op een paar afstanden?
Ik denk dat je met echt lawaaierige koelers op 30 cm lang niet aan de 80 dB komt, maar ik weet het niet, dus ik zou weleens wat getallen willen zien!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kev0867
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-12-2020
Op vrijdag 01 juni 2001 01:08 schreef xfile het volgende:
Hmm, van mijn fans krijg ik eigenlijk geen last, maar van het gepiep van de tv wel, die blijft doorpiepen in je oren.
Ik heb mijn kast gewoon lekker naast mij staan en open, en ik haal absoluut die 85 dB niet, hoogstens 65 ofzo.
Ook staat ie 's nachts aan, waardoor je zou denken dat het geluid door blijft werken. Volgens mij moet je af en toe ff een rustmoment voor je oren nemen, zodat ze zich weer kunnen herstellen, als je er last van krijgt.
waarom piept en tv soms zo irritant vraag ik me eigenlijk af??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r00tie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-04 05:37
Op maandag 04 juni 2001 03:01 schreef algabra het volgende:
Een kast vol fans is aaarghhh, kabaal, ik zet altijd winamp op, eentonige lawaai is nooit goed.

Ik heb lichte gehoorbeschadiging, het soort dat bij DJ's kunnen voorkomen, maar het is niet door mijn versterkers !!!, ik snuit regelmatig mijn neus, maar als ik te grote druk opbouw dan hoor ik gekraak in mijn oren, dat is niet gezond. In stille omgevingen hoor wat gesuis.
Dit heb ik dus ook, dat gekraak en gesuis af en toe, ik wordt echt helemaal gek, 16 en dan al gehoorbeschadiging!
Ik draai ook TE veel, en TE hard >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk ook niet dat die fans in een PC een noemenswaardige geluidsdruk in een kamer ontwikkelen nee.. ;)

Die TV piep is zo irritant omdat het op 16Khz zit, de 'lijn frekwentie' waar de hoogspannings spoel op draait. En het zit dicht bij de bovengrens van wat je kunt horen.
(19-20 daar houdt het meestal op als je nog jong bent :P )

Een beetje als zo'n honden fluitje.
(Of is dat met de nieuwe spelling net weer wel of niet een honde fluitje en zo ja waarom niet.. :+ )

Ongeveer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 05 juni 2001 21:09 schreef Hooi het volgende:
Uhh,
ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat ik in deze HX45 (oid) dan meer ruimte achter het mobo, en onder de voeding zou hebben. Die voeding zit echt maar een centimeter of zo van het mobo af. En volgens mij is de breedte van de kast ook hetzelfde..

Waar zit bij jou dan de 'minder' ruimte ?
In een HX-08 is op het achterpaneel nergens plaats voro een 120 mm fan. Allemaal connectoren en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 05 juni 2001 23:46 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

In een HX-08 is op het achterpaneel nergens plaats voro een 120 mm fan. Allemaal connectoren en zo.
Klopt de 45 serie heeft een vlakkere achterkant dan de 08 serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Balen dus.
Hier zaten ook wel wat plaatsen voor connectoren, maar de 2e LPT en derde COM heb ik niet nodig .. ;)
De USB 3 en 4 kunnen vrolijk een stukje naar links. En maar zagen dan dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is er dan gennes een plekje voor een 80 of 92mm ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 06 juni 2001 00:34 schreef Hooi het volgende:
Is er dan gennes een plekje voor een 80 of 92mm ?
2 x 80 boven de voeding. Zoals ik dus al eerder zei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 06 juni 2001 00:38 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

2 x 80 boven de voeding. Zoals ik dus al eerder zei :)
Een 120 is maar 4 cm breder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.. ongeveer zoveel als je duim en een wijsvinger dus ....

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05 17:13

picobyte

MhIHIHI!

at een hoop wind hier over casefans :?
Laten ze eerst die HDD's wat stiller maken :P
Mijn disken zijn goed door 90% van mijn Db's >:)

Powered bij meergranenbrood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molybdenum
Ja, of cd-rom drives. die kunnen ook belachelijk veel herrie maken!

Ik merk dat over het algemeen cd-r/rw drives stiller zijn dan cd-rom drives.

Weet iemand waarom?
Op woensdag 06 juni 2001 01:36 schreef picobyte het volgende:
at een hoop wind hier over casefans :?
Laten ze eerst die HDD's wat stiller maken :P
Mijn disken zijn goed door 90% van mijn Db's >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18749

doe net als ik en plak aan de binnekant isoleerschuim, van 5mm dik, en probeer scherpe randen waar lucht uit je pc komt te vermijden, lukt dat niet, tape de boel dicht en maak een ronde blowhole, met een buis naar binnen, zo houd je de meeste ruis in de pc, ik had eerst 52 dBa op 1 meter, nu met plakschuim maar iets van 28 .. :) probleem is nu dat ik mijn ogen verneukt hebt met het te lang kijken in een ccfl scanner lichtbron.. tsja.... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceRimmer
  • Laatst online: 01-06 19:49

AceRimmer

What a guy...

Ja, of cd-rom drives. die kunnen ook belachelijk veel herrie maken!
Ik merk dat over het algemeen cd-r/rw drives stiller zijn dan cd-rom drives.

Weet iemand waarom?
De meeste cd-r/rw drives draaien minder snel dan cd-rom spelers. (Soms ook een beter loopwerk). De snelheid van cd-rom spelers is ook eigenlijk belachelijk. De uiteindelijke doorvoersnelheid is effectief vaak maar 24 x de normale snelheid en de zoektijd wordt vaak enorm vergroot. Het aantal leesfouten ook.

Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27702

Nou gelukkig staat mijn computer kast na de zomervakantie in een andere kast (met gat achterin uiteraard voor koude lucht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37576

hmm.. ik zit nu ff mijn pc in elkaar te freubelen en zie dat er een cpu coolmaster dp5 6I31c-A1 bij zit, van noise level: 38dB(A)... is dit echt zo vreselijk, als jullie zeggen..??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-05 12:40

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

ik zal ff op zoeken wat mijn natuurkunde boek over de hard heid van geluiden zegt

ik citeer

toestand luidheid situatie
(in dB)

0 volkomen stilte
10 bijna volledig stil gehoordrempel
zacht 20 ruisendebladeren
30 fluisterend gesprek
40 leeszaal bib
rustig 50 woonkamer/rustig gesprek
60 kantoorgeluid;drukgesprek
70 tamelijkdrukkestraat/restaurant
vermoeiend
80 zeerluid verkeersweg
90 bijzonderluid;vrachtverkeer
hinder 100 drukpers;drukkeweg
onverdraagzaam 110 disco;cirkelzaag
120 sirene;motor met kapote uitlaat
130 hevigepijn;straalvliegtuig 50m afstand
gevaarlijk doofheid 140 pijngrens;luide beatband straalvliegtuig 25m afstand

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 21 mei 2002 17:27 schreef enriqueeeee het volgende:
ik zal ff op zoeken wat mijn natuurkunde boek over de hard heid van geluiden zegt
gaat meer om mijn fan.... wat ik nu zo lees, heb ik zoiets van, laat ik terug gaan, kheb ook geen pasta er bij gehad :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6882

ehh niet om het een of ander maar dit is wel een topic van een jaar oud heh ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bec80
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-01 20:25
Op donderdag 31 mei 2001 23:28 schreef Exirion het volgende:

[..]

Alleen witte ruis is over het hele spectrum even luid, en fans produceren geen witte ruis ;)
Ik vind die Blauwe Ruis van BLOF ook erg storend >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 21 mei 2002 17:30 schreef Hiro Shima het volgende:
ehh niet om het een of ander maar dit is wel een topic van een jaar oud heh ;)
Weet ik... en mijn cooler heeft die geluids walf ook nog... dus ben ff zwaar genaait :(..????
Pagina: 1