PC upgrade, Mobo,ram en cpu

Pagina: 1
Acties:

• lauwsa
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:36
Hallo,

Sinds een half jaar begint mijn huidig moederboard kuren te vertonen. Als de stroom weer eens uitgevallen is doet hij circa 10 minuten over om door de BIOS te komen. Daarom leek het mij verstandig om een upgrade te doen, mijn moederboard/cpu/ram is 3,5 jaar oud dus het mag eigenlijk wel. 

Ik gebruik mijn pc om te proggen en heel soms om te game. Aangezien ik niet echt een gamer ben heb ik zat aan me oude HD5770. 

Op het moment heb ik een Phenom II 955, ik kan hier nog een moederbord voor kopen van 60 euro, maar ik heb nog DDR2 geheugen, dat betekend dus dat ik ook nieuw geheugen moet kopen. Dit komt dus al snel op de 140-150 euro. Waarom geen extra 400 euro er tegen aan gooien om er een stuk beter van te worden?

Ik was een het denken om het volgende te kopen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770 Boxed€ 265,-€ 265,-
1MSI Intel Z77 Express Z77A-G45€ 99,99€ 99,99
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 37,30€ 37,30
1G.Skill Ares F3-1333C9Q-32GAO€ 121,50€ 121,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 523,79

Op het moment bezit ik deze componenten:

#ProductPrijsSubtotaal
1XFX HD5770 1GB GDDR5 PCI-E (HD-577A-ZHFC)€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 79,25€ 79,25
1Cooler Master CM 690€ 0,-€ 0,-
1OCZ ModXStream Pro 500W€ 56,94€ 56,94
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 89,90€ 89,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 226,09

Hebben jullie nog tips? Heeft de losse koeler meerwaarde (stiller, maar koelt ook goed genoeg) dan de Mugen 3? Is er een betere koeler in het dat prijs segment?

Ik heb meteen er 32 gb in gedaan aangezien het nu toch zo goedkoop is en je weet maar nooit wat de toekomst brengt.

Ik ga niet overclocken, dus een unlocked multiplier heb ik echt niet nodig. Uit mijn ervaring kan je beter meer geld investeren in een andere CPU dan de huidige over te clocken. Ik heb ook geen Socket 2011 in de lijst gezet aangezien dit in verhouding veel duurder is.

Verwijderd

Ik zou even goed naar die 32GB kijken, heb je dat nodig?
Als dat zo is zou ik een beter moederbord uitkiezen met betere spanningsregeling.
Van MSI zou ik minimaal een GD65 nemen.
Met dit moederbord, ook al laten de specificaties het toe, zou ik voor 2x 8GB maximaal gaan.
Heb je verder gekeken of het geheugen op de QVL lijst van MSI staat?
Dat kan je een hoop ellende besparen!

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2012 08:49 ]

• lauwsa
Die 32GB, die heb ik inderdaad niet nodig. Anders inderdaad gewoon 16GB en dan als het later nodig mocht zijn, dan heb ik toch alweer een nieuwe pc. Maar ik zal inderdaad even gaan opzoeken als het past.

Maar wat voor voordelen heeft dat moederbord dan? 160euro in plaats van 100 euro wat je geen preformance wist geeft en de zelfde chipset heeft is eigenlijk een best groot verschil. Is de spanningsregelaar van die G45 dan zo slecht?

[ Voor 6% gewijzigd door lauwsa op 24-10-2012 08:55 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:40

D4NG3R

kiwi

:)

16GB is alsnog overkill. Je gemiddelde huis-tuin-keuken PC zal zat hebben aan 4GB. Nou raad ik zelf 8GB aan omdat een klein beetje meer geen kwaad kan en het niet zo heel veel kost. En het je alsnog een klap ruimte geeft voor de toekomst.

Anyhow: Welke eisen stel je aan je systeem? Want je huidige systeem behoort bij lange na niet zo traag te zijn als je zelf aangeeft. Ik zou je persoonlijk aanraden om een nieuwer AM3 mobo te halen en 8GB DDR3 RAM. De rest van het geld zou ik gewoon lekker op zak houden en over een jaar of 2 besteden aan een nieuw systeem.

Zoiets bijv:
pricewatch: Asrock 970 Extreme3
+
pricewatch: Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• lauwsa
Het moederbord is eigenlijk gewoon gaar, als hij geen kuren heeft duurt het starten circa 14 seconden, 6 voor Windows 8 en 8 seconden voor de BIOS. Mijn pc is voor mij dus snel genoeg, in Windows hangt hij nooit vast, is altijd meteen klaar als ik wat wil doen. Ik zit alleen met een ding, ik vind het zonde om ergens in te investeren dat eigenlijk al verouderd is of het gewoon niet meer waart is.

Om eerlijk te zijn heb ik niet gekeken hoeveel winst die upgrade mij gaat geven, ik heb het net even opgezocht. Hij kan inderdaad maar 1,5 keer sneller rekenen. Alleen krijg je een CPU die al 3,5 jaar er niet meer uit geweest is goed van het koelblok er af? Mij lijkt het namelijk dat dat ding best wel goed vast geplakt zit.

Maar dan pak ik nu meteen een moederbord die niet trager is dan Windows starten. Is er toevalig ergens een overzicht van opstart tijden van een moederboard? Es Asrock trouwens beter dan vroeger, toen ik mijn PC kocht werd al altijd gezegd dat hun slechte componenten gebruikte?

[ Voor 15% gewijzigd door lauwsa op 24-10-2012 09:14 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

lauwsa schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 09:11:
Ik zit alleen met een ding, ik vind het zonde om ergens in te investeren dat eigenlijk al verouderd is of het gewoon niet meer waart is.
Maar 400-500 euro uitgeven aan een in principe onnodige upgrade is natuurlijk ook zonde ;) .
Om eerlijk te zijn heb ik niet gekeken hoeveel winst die upgrade mij gaat geven, ik heb het net even opgezocht. Hij kan inderdaad maar 1,5 keer sneller rekenen.
1.5x in de beste gevallen ja, voor normaal gebruik ga je het verschil eigelijk niet merken.
Alleen krijg je een CPU die al 3,5 jaar er niet meer uit geweest is goed van het koelblok er af?
Gewoon je PC even aanzetten voor 10 mins, misschien even een stresstest draaien om je CPU warm te stoken. Mocht de koelpasta flink aangekoekt zijn word hij hierdoor ietsje zachter, hierna gewoon rustig met een draaiende beweging het koelblok verwijderen. Niet stom omhoog proberen te trekken!
En dan kan ik nu meteen een moederbord pakken die niet trager is dan Windows starten. Of zijn die er nog niet?
Deze snap ik niet helemaal. De grootste bottleneck bij het laden van je OS ligt bij het opslagmedium, de opstartsnelheden die je behaalt wanneer je mobo niet flipt zijn gewoon netjes.

[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 24-10-2012 09:25 ]

• lauwsa
D4NG3R schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 09:18
Maar 400-500 euro uitgeven aan een in principe onnodige upgrade is natuurlijk ook zonde ;) .
Daar heb je inderdaad volkomen gelijk in, had niet verwacht dat een CPU van 3,5 jaar geleden nog "goed" is.
1.5x in de beste gevallen ja, voor normaal gebruik ga je het verschil eigelijk niet merken.
Klopt inderdaad ook, dan toch maar wat componenten vervangen, 400 euro weggooien is echt zonden.
Gewoon je PC even aanzetten voor 10 mins. Mocht de koelpasta flink aangekoekt zijn word hij hierdoor ietsje zachter, hierna gewoon rustig met een draaiende beweging het koelblok verwijderen. Niet stom omhoog proberen te trekken!
Thanks, weer wat geleerd ;)
Deze snap ik niet helemaal. De grootste bottleneck bij het laden van je OS ligt bij het opslagmedium, de opstartsnelheden die je behaalt wanneer je mobo niet flipt zijn gewoon netjes.
Als ik mijn pc aan zet, dan krijg je zoon leuk BIOS scherm die ongeveer 8 seconden op je beeld blijft staan. Als dit afgelopen is, tot dat ik iets kan doen in Windows duurt maar 6 seconden. Mijn BIOS is dus trager dan het starten van Windows zelf. Eigenlijk vind ik het best wel zonde dat een OS sneller start dan mijn BIOS zelf. Daarom zou het me leuk lijken, als het niet echt veel duurder is natuurlijk, een EUFI Bios te kopen zonder extra veel functies (meer functies is trager). Die zijn tenminste een stuk sneller.

Edit:
Het is in dit geval dus meer, ik heb een keer een SSD gekocht die alles inderdaad heel erg veel versnelt. Maar als je dan je PC aan zet dan is er iets anders de bottleneck geworden terwijl dit veel sneller kan.

[ Voor 5% gewijzigd door lauwsa op 24-10-2012 09:33 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Bij het moederbord wat ik je net aanrade kan je Quickboot inschakelen, wat inhoud dat hij na de 1e boot de settings van de vorige keer 100% overneemt en niet kijkt naar nieuwe hardware of andere veranderingen. Dit scheelt een stuk. Ook bij UEFI duurt het trouwens een paar seconden voordat je verder gaat.

Ik zou me er niet al te veel druk om maken bij een vaste PC, in tegenstelling tot een laptop waar je veel mee rondloopt zet je hem over het algemeen niet elk uur weer opnieuw aan. Eenmalig 12 seconden (BIOS + Boot) wachten hoeft nog niet zo'n probleem te zijn lijkt mij!

• lauwsa
Dat is inderdaad echt een goede techniek. Maar is Asrock trouwens wel een goed merk? 3,5 jaar geleden toen ik er over las zijden de meesten dat hun slechte componenten gebruikte. Volgens mij zijn ze wel een heel stuk verbeterd maar ik heb er eigenlijk niks meer over gelezen.

Maar het is inderdaad geen probleem om 12 seconden op een boot te wachten, het is gewoon leuk om te hebben als dit sneller kan.

Edit:
Kan ik trouwens niet beter deze pakken:
pricewatch: Asrock 970 Extreme4

of is die verbetering niet veel beter?

Edit2:
Is niet echt beter.

[ Voor 21% gewijzigd door lauwsa op 24-10-2012 09:56 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

ASRock is sinds de laatste 3-4 jaar gewoon een goed merk. In het begin maakte ze vooral budgetplanken met budgetonderdelen (Het was dan ook een dochteronderneming van ASUS die toenertijd voornamelijk goedkopere producten maakte), tegenwoordig zijn ze gewoon gelijk aan andere merken in hetzelfde prijssegment.

Enneh, ik vind de Extreme4 persoonlijk de 20 euro extra niet waard. Je betaalt voor features die je waarschijnlijk toch niet gaat gebruiken. Daarnaast heeft ook de Extreme3 een UEFI (BIOS).

• lauwsa
Ahh, dat verklaart veel. Dan ga ik de componenten bestellen. Heel erg bedankt voor je hulp!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Even 1 toevoeging en een vraag:
Let er wel op dat je ook een tube koelpasta bestelt mocht je je huidige koeler opnieuw willen gebruiken!
Goedkoop maar toch zeer goed: pricewatch: Arctic Silver Silver 5 - 3.5 Gram.

(CPU en het koelblok goed schoonmaken met wat alcohol/wasbenzine en vervolgens een drupje ter grote van iets wat tussen een rijstkorrel en een erwt zit op het midden van je CPU doen, door de druk van het koelblok spreid dit zich netjes uit).

En je huidige behuizing is ook van ATX formaat? Het zou vervelend zijn als je straks dit moederbord hebt en deze te groot is :+ .

• lauwsa
Dat zal zeker passen, ik heb namelijk deze kast:
pricewatch: Cooler Master CM 690

Bedankt voor de tip, was het helemaal vergeten. Maar word het werkgeheugen wel suported?
http://www.asrock.com/mb/AMD/970%20Extreme3/?cat=Memory

Die staat daar namelijk niet tussen.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Het zijn standaard DIMM's zonder aparte specs. Bij een kameraad werken ze perfect op de ASRock 870 extreme3. Ze mogen geen problemen opleveren.

• lauwsa
Oh, dan komt dat goed. Thanks!

Resultaat:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock 970 Extreme3€ 69,10€ 69,10
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 32,45€ 32,45
1Arctic Silver Silver 5 - 3.5 Gram€ 5,59€ 5,59
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 107,14

[ Voor 96% gewijzigd door lauwsa op 24-10-2012 10:21 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Let er wel op dat een verse installatie van Win7/8 aan te raden is (Het zelfde gold trouwens mocht je een nieuw systeem hebben gekocht). Veel plezier met je nieuwe hardware!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:06
D4NG3R schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 09:59:
Enneh, ik vind de Extreme4 persoonlijk de 20 euro extra niet waard. Je betaalt voor features die je waarschijnlijk toch niet gaat gebruiken. Daarnaast heeft ook de Extreme3 een UEFI (BIOS).
De 4 is 'maar' 13 euro duurder en heeft hierbij wel betere crossfire/sli ondersteuning en een usb3 header.
In dit geval heeft de TS waarschijnlijk niks aan het eerste en zijn (oude) kast heeft vast ook geen front usb3, maar bij een volledig nieuw systeem zou ik dat geld eigenlijk altijd wel neerleggen.
Pagina: 1