Kanalen vraag in wifi netwerk.

Pagina: 1
Acties:

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:26
Vraag.

Ik begrijp dat mijn repeater op hetzelfde kanaal moet zitten als mijn router. Waarom weet ik niet, maar zo staat het nu eenmaal in de manual.

Maar geldt dit dan ook voor een router die ik heb omgezet naar een AP (ik denk dat hij als AP dient, is op de router aangesloten via LAN en niet via de WAN poort)?

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-12 07:37
Nee, de router die aangesloten zit op de LAN poort moet geconfigureerd worden als client bridge. Als AP werkt het niet.

• maartend
Oke, dus ander kanaal nummer. Bedankt.

• chim0
Nee, niet ander kanaalnummer. Een AP geeft niks door, die zendt alleen uit. Iets kan wel iets doorgeven door een AP heen (router bijv).

Dus op een AP of router verbind je met een client (USB stick, netwerkkaart of bridge).

Maar misschien handiger om te vertellen wat je wilt bereiken.

[ Voor 17% gewijzigd door chim0 op 24-10-2012 09:14 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Wtf is dit voor onzin?

Maartend:wat je zegt klopt. Vergeet niet dhcp uit te zetten op je 2e router. Ander kanaal overigens idd, met minimaal 5 kanalen ertussen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• chim0
Je hebt gelijk, ik begreep het verkeerd. Ik dacht dat ie AP op AP wou verbinden, eentje bekabeld en eentje draadloos. Dat kan dus niet, tenzij als repeater of client bridge.

Draadloos op AP verbinden via een kabeltje aangesloten op een router kan idd en als het een router is, idd DHCP server uitzetten.

[ Voor 6% gewijzigd door chim0 op 24-10-2012 09:51 ]

• maartend
Shoot, mijn bericht is weg.

Ik wil dus van router 2, die niet meer als router werkt doordat hij LAN op LAN verbonden is) ook het wifi gedeelte kunnen gebruiken. Bij mijn repeater hier in huis moet hij dan op hetzelfde kanaal staan. Maar ik weet niet of dit ook geldt voor mijn die 2de router als deze dus ook wil gebruiken als een soort extender/repeater of hoe dat dan ook heet.

• maartend
CyBeR schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 09:33:
Wtf is dit voor onzin?

Maartend:wat je zegt klopt. Vergeet niet dhcp uit te zetten op je 2e router. Ander kanaal overigens idd, met minimaal 5 kanalen ertussen.
dhcp staat al uit.

Waarom 5 kanalen verschil?

Verwijderd

Zodat ze elkaar niet overlappen/storen.

Afbeeldingslocatie: http://www.tech-juice.org/wp-content/uploads/2011/04/2.4_GHz_Wi-Fi_channels_802.11bg_WLAN1.png

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2012 11:39 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

maartend schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 09:54:
[...]

dhcp staat al uit.

Waarom 5 kanalen verschil?
De 2.4GHz wifi-kanalen overlappen elkaar. Als je dus op kanaal 1 en 2 gaat zitten, stoort dat mekaar. 1 en 6 echter kunnen prima naast elkaar bestaan.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• chim0
maartend schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 09:54:

Ik wil dus van router 2, die niet meer als router werkt doordat hij LAN op LAN verbonden is) ook het wifi gedeelte kunnen gebruiken. Bij mijn repeater hier in huis moet hij dan op hetzelfde kanaal staan. Maar ik weet niet of dit ook geldt voor mijn die 2de router als deze dus ook wil gebruiken als een soort extender/repeater of hoe dat dan ook heet.
Wat voor repeater is dat? Een losse, universele? Daar kan je dus alles op verbinden.

Je kan een repeater niet met een kabel verbinden. Als je een AP als repeater instelt, vervalt het LAN gedeelte. Dan fungeert ie zeg maar alleen als versterker/doorgeefluik. Dus router 2 ingesteld als repeater met een kabeltje op router 1 aansluiten, gaat niet werken.
Pagina: 1