Koelpasta AMD opnieuw aanbrengen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gruijters
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-09 15:30
Ik heb een a8 3870k met stock koeler. Bij installatie heb ik het plastic eraf gehaald waardoor je de koeler direct op de processor kan plaatsen. Een tijdje na de installatie haalde ik de koeler los. Troubleshooting want de pc startte niet op. De koelpasta zat er nog goed op dacht ik en plaatste de koeler er weer op.

Kan dit kwaad of moet je eigenlijk na verwijdering en terug plaatsen van een koeler, opnieuw pasta aan brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:05

Fordox

00101010

Ja, altijd opniruw pasta aanbrengen. Je hebt nu luchtbellrn en misschien stof ertussen zitten en dat is niet goed voor je temperaturen. Vooral bij een stock koeler.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het beste is om de pasta opnieuw aan te brengen, als je de pasta laat zitten is er de kans dat er luchtbubbels kunnen ontstaan en stilstaande lucht is een goede isolator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Die standaard koelpasta eraf halen met bv.v aceton (nagellak remover :D) en nieuwe erop doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-08 07:58

djfrankel

It's a trap!

Bekijk de temperatuur van je cpu, is de temperatuur in orde: lekker laten zitten. Anders even opnieuw aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
LnC schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 09:21:
Die standaard koelpasta eraf halen met bv.v aceton (nagellak remover :D) en nieuwe erop doen.
Dus geen aceton gebruiken want dat is veel te agressief en zitten toevoegingen in.

Altijd de oude pasta verwijderen met pure alcohol ( Kruidvat of Trekpleister b.v. ) en dan in het midden van de cpu 1 rijskorreltje nieuwe pasta doen en de koeler opnieuw monteren. Let wel dus zowel cpu als koelblok goed schoonmaken met pure alcohol en even laten drogen voor je nieuwe pasta erop doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gruijters
Ik moet zeggen dat dit gebeurde 1,5 week geleden. In deze tijd heb ik het systeem flink gebruikt +- 10 uur per dag, met browsing, office, gamen. Temperatuur blijft rond de 30 graden IDLE. Met gamen rond de 45-55 graden.

Het is een een thermal pad wat op de stockcooler zat. De heatsink met fan is er een paar seconden af geweest en direct weer terug opgezet.

Als dit in de toekomst toch problemen gaat opleveren dan ben ik die liever voor door direct nieuwe pasta aan te brengen. Aangezien het een M-ITX kastje is met alles net mooi weg gewerkt is het een gedoe om bij de processor te kopen, daarom laat ik het liever zitten. Als iedereen daarentegen zegt, toch maar nieuwe pasta aanbrengen, dan kan ik dit beter toch maar doen!

Ik moet zeggen dat de heatsink wel zeer moeilijk los kwam. Ik ben bang dat ik bij vervanging van de pasta teveel kracht moet gebruiken en dat ik de socket en of processor zal beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Nee hoor, hoef je echt niet te doen :)

Zoals je zelf al geconstateerd heb zijn de temperaturen van je CPU prima. Dit gaat je later niet opbreken, dus laat vooral lekker zitten zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gruijters
d:)b

Ik laat het mooi allemaal zitten. Over een tijdje wil ik waarschijnlijk toch een stillere koeler opzetten, als ik er eentje vind die de juiste afmetingen heeft voor mijn kast (coolermaster elite 120). Dan moet er sowieso opnieuw pasta worden aangebracht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Roel1966 schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 16:34:
[...]

Dus geen aceton gebruiken want dat is veel te agressief en zitten toevoegingen in.

Altijd de oude pasta verwijderen met pure alcohol ( Kruidvat of Trekpleister b.v. ) en dan in het midden van de cpu 1 rijskorreltje nieuwe pasta doen en de koeler opnieuw monteren. Let wel dus zowel cpu als koelblok goed schoonmaken met pure alcohol en even laten drogen voor je nieuwe pasta erop doet.
Bedankt voor de goede tip. Dit was mij niet bekend. Ik zal voor de volgende keer een flesje pure alcohol halen. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

LnC schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 17:08:
[...]

Bedankt voor de goede tip. Dit was mij niet bekend. Ik zal voor de volgende keer een flesje pure alcohol halen. :Y
Dat heet bij menig drogist "Alcohol ketonatus 96%" en is erg eenvoudig te verkrijgen.
Pure "IPA" zou nog beter zijn maar daar is moeilijker aan te komen.

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
bitshape schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 17:28:
[...]

Dat heet bij menig drogist "Alcohol ketonatus 96%" en is erg eenvoudig te verkrijgen.
Pure "IPA" zou nog beter zijn maar daar is moeilijker aan te komen.
Precies en is ook nog goedkoop en handig voor plakresten van stikkers te verwijderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

ach als je geen zin hebt de deur uit te gaan en wel een uitgebreide garage hebt, is wasbenzine ook wel aan te raden. maar gebruik nooit brandspiritus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Roel1966 schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 17:30:
[...]

Precies en is ook nog goedkoop en handig voor plakresten van stikkers te verwijderen :)
+1 d:)b
Fordox schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 17:49:
ach als je geen zin hebt de deur uit te gaan en wel een uitgebreide garage hebt, is wasbenzine ook wel aan te raden. maar gebruik nooit brandspiritus.
Wasbenzine, aceton & nagellakremover (vrouwelijke tweakers?), dat stinkt allemaal zo erg. :r

Gewoon even langs de drogist en klaar ben je. Ik gebruik drogist-Alcohol (96%) echt al vele jaren, perfect spul hiervoor.

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Fordox schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 17:49:
Wasbenzine laat een laagje achter op de cpu dus ook niet aan te raden en aceton tast kunststof aan dus niet zo fijn voor het socket als je ermee knoeit. Probeer maar eens met aceton op een stukje plastic uit en zal je zien dat de plastic op gaat lossen als je goed wrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

wasbenzine is goed genoeg. het is inderdaad niet perfect, maar werkt nog steeds beter dan afpoetsen met een vochtig doekje.

dus als je lui bent en je hebt wasbenzine, dan valt dat ook goed te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
djfrankel schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 13:19:
Bekijk de temperatuur van je cpu, is de temperatuur in orde: lekker laten zitten. Anders even opnieuw aanbrengen.
Dit dus, zolang je onder full load (burntest)minimaal 5 graden onder de Tmax van je processor zit is er niets aan de hand. Voor zover ik weet heeft een processor op 20 graden net zoveel/zoweinig te lijden als eentje op 60C (bij een Tmax van 70+)

Daarnaast altijd schoonmaken met zuivere alcohol (+90%) andere zooi kan je moederbord of processor aantasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clyde the Frog
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-07 13:57
Voor het schoonmaken kun je ook sterilon gebruiken dit kun je nagenoeg gratis bij een juwelier verkrijgen.
Dit krijg je mee als je een oorbel laat schieten o.i.d. Maar puur alcohol van de Kruidvat is ook perfect!
Maar NOOIT aceton of andere agressieve middelen gebruiken!!
Pagina: 1