Geen 5.1 via HDMI

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-09 19:15
Graag wil ik dat het geluid van mijn PC in 5.1 over mijn Bluray speler gaat, maar dit krijg ik niet voor elkaar. Aangezien ik nu al een avond aan het klooien ben zou ik graag een hulplijn inzetten. :9

Huidige situatie:
PC > Geforce 9500GS > HDMI > Panasonic TX-P42UT30E Televisie > TOSLINK > Philips HTS3551 blu-ray speler.

Via een testbestand en een aantal films met DTS ben ik er achter dat ik alleen stereo ontvang, allen in VLC. Ook kan ik in Windows bij de playback devices niets zien van 5.1 bij de properties van mijn HDMI audio device. Hier staat dat er maar 2 kanalen beschikbaar zijn. Ik vermoed dus dat het ligt aan de link tussen mijn PC en mijn TV, dit vermoeden wordt bevestigd doordat ik TV-programma's die dolby digital ondersteunen wel in 5.1 kan luisteren.

Wat heb ik al gedaan?
- Drivers Nvidia geupdate via de driverchecktool van hun website;
- Realtek driver geinstalleerd via modelnummer PC van de Medion website;
- Opties van audiodevices doorgespit;
- Tried turning it off and on again.

ps. Ik ben me er van bewust dat ik via de TOSLINK geen DTS HD kan afspelen, maar normale DTS moet wel lukken volgens mij.
pps. Een mogelijke oplossing zou een 10 meter lange TOSLINK kabel zijn van mijn PC naar mijn blu-ray speler, maar dit wil ik liever niet.

[ Voor 9% gewijzigd door HenkEisDS op 24-10-2012 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01 21:38

Ben1985

Tatatata!

Kan het zijn dat je tv qua ingang enkel 2 kanaals ondersteunt? In dat geval klinkt het logisch dat je pc aangeeft dat er enkel 2 kanalen beschikbaar zijn. Kan natuurlijk ook simpelweg een instelling in je tv zijn.

p.s. mocht je besluiten om alsnog via optische kabel direct je pc met die Philips blu-ray te verbinden, vergeet dan niet om AC3filter te installeren, anders heb je nog steeds geen surround geluid ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Ben1985 op 24-10-2012 00:14 ]

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
Zou ik erg gek vinden. Waarom zouden ze er anders een TOSLINK-out bij hebben gedaan.

Even een linkje naar de specs voor het geval je het er wel uit zou kunnen halen dat wat je zegt klopt.
http://www.panasonic.nl/h.../index.html?view=&angle=3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Toevallig nog codec-packs geinstalleerd? Ik had een keer fdd-show geinstalleerd NA ac3filter, en normaal gesproken regelde ik het up en downmixen via ac3filter, maar daar bleef ik maar 2 channels zien, ook al had ik een 5.1 bron. Wat bleek, de codec in fdd-show downmixte al voordat het in ac3filter kwam en die zag 2.0.

Ik zou dus eerst zorgen dat je 100% zeker weet dat je player 5.1 uitstuurt. Je zegt immers in Windows al maar stereo te zien/horen op je uitgang.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
Nee ik heb geen codec-packs geinstalleerd, slechte ervaringen mee. Raad je het aan of af? Gebruik VLC mediaplayer om mijn zaken af te spelen.

In VLC heb ik wel specifiek aangegeven dat ik 5.1 audio wil ipv stereo waar hij standaard op stond. Denk je dat in mijn audio properties ik ineens 5.1 zie staan als ik dit in VLC aangeef? Lijkt mij niet toch? :s

edit offtopic: Bwaha, ik betrapte bezelf op het klikken van een advertentie 'download nu link' :p Ik dacht dat ik daar een sixth sense voor had ontwikkeld. :D

[ Voor 61% gewijzigd door HenkEisDS op 24-10-2012 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik zou toch ac3filter eens installeren, al is het alleen al om te zien of VLC je ook echt 5.1 output geeft.

Het geeft je gewoon visueel welke channels er geluid in de filter komt. Krijg je stereo te zien, gaat het ergens bij VLC al mis (als er niets anders tussen zit wat ik ooit gehad heb).

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChielW
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:59
Als ik via hdmi geluid in dts/dd wil sturen naar mijn receiver, dan moet ik altijd het audio apparaat veranderen van stereo naar a/52 over spdif . Daarna wordt het geluid pas digitaal doorgestuurd

Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/2z4kzlv.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:24

FeaR

In GoT we trust

HenkEisDS schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 00:25:
Zou ik erg gek vinden. Waarom zouden ze er anders een TOSLINK-out bij hebben gedaan.
En toch is het zo. Genoeg TV's die via de S/PDIF Out maar 2.0 uitsturen. Het uitsturen van Dolby Digital 5.1 wil nog wel eens lukken, maar DTS 5.1 is echt een zeldzaamheid. Overigens geldt dit dan wel weer voor externe bronnen. Wanneer je gebruik maakt van bijvoorbeeld een interne CI-module kan er wel meer verstuurd worden.

Maar zoals gezegd zal je eerst de basis goed moeten krijgen, dus dat de PC daadwerkelijk 5.1 doorgeeft aan de TV. Maar dan kan je dus nog tegen het feit oplopen dat de TV het inkomende signaal terug naar 2.0 zet.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:31

DjVe

Hatsaflats!

Dus gewoon de PC even met toslink op de HCS aansluiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-09 21:36
Wat er zeer waarschijnlijk aan de hand is, is dat je TV geen DTS-throughput doet, zoals bij vrijwel elke TV het geval is. Wat je nu probeert te doen is via je TV naar je receiver gaan, maar je TV weigert het signaal van DTS te verwerken en weer op je Toslink uit te sturen, omdat je TV daar geen licentie voor heeft. Waarschijnlijk dat DD5.1 wel gaat, maar DTS is bijna altijd no-go in deze configuratie.
Wil je toch DTS, dan zul je vanaf je PC met een toslink of s/pdif naar je receiver aan ipv vanaf je TV. Nadeel daarvan is, is dat je steeds je receiver naar een andere input moet schakelen, en dat synchronisatie van audio en video soms misloopt (audio iets later dan video... heel hinderlijk bij films en series). Je kan wel weer compenseren in de meeste software, maar handig is het niet.

De mooste oplossing is dus als je receiver over een HDMI-input en output beschikt. Dan ga je niet vanaf je pc naar je tv en naar je receiver, maar vanaf je pc naar je receiver, die pakt het audio-signaal op, en stuurt daarna het signaal weer door naar je TV. Dan kies je dus je inputs via je receiver ipv via je TV voor zowel beeld als geluid. Daarnaast merkte je zelf al op dat je dan ook HD-signaal kan versturen, omdat je daar dan ook voldoende bandbreedte voor bescihkbaar hebt.

In de huidige setup is je probleem dus nooit op te lossen; je kan hooguit omzetten naar DD5.1, maar dat kan voor zover ik weet niet on-the-fly (dus bij het afspelen). Dan moet je het beeldmateriaal gaan converteren vooraf. Je kan alleen on-the-fly downmixen naar 2.0-stereo. De meeste receivers kunnen vervolgens met Dolby ProLogic er weer een gesimuleerd 5.1-signaal van maken, maar dat is aanzienlijk minder mooi dan het oorspronkelijkde DTS-signaal

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-09 21:36
FeaR schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 11:31:
[...]

En toch is het zo. Genoeg TV's die via de S/PDIF Out maar 2.0 uitsturen. Het uitsturen van Dolby Digital 5.1 wil nog wel eens lukken, maar DTS 5.1 is echt een zeldzaamheid. Overigens geldt dit dan wel weer voor externe bronnen. Wanneer je gebruik maakt van bijvoorbeeld een interne CI-module kan er wel meer verstuurd worden.
Als de bron de interne DVB-C-tuner is (die over het algemeen dus inderdaad gerelateerd is aan de CI of CI+ module) kan je over het algemeen wel DD5.1 doorsturen vanaf die bron, maar afaik nog steeds geen DTS. Overigens zijn er bijna geen uitzendingen op 5.1. Het meeste is op 2.1 waarna receiver hier meestal zelf 5.1 van maakt door left front en left rear en right front en right rear hetzelfde signaal te sturen, en je center als stereo te behandelen. Alleen de sub heeft dus echt een apart kanaal in zo'n setup, maar dat is vaak al aanzienlijk beter dan 2.0

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

kroegtijger schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 01:02:
[...]
Als de bron de interne DVB-C-tuner is (die over het algemeen dus inderdaad gerelateerd is aan de CI of CI+ module) kan je over het algemeen wel DD5.1 doorsturen vanaf die bron, maar afaik nog steeds geen DTS.
Toch is het zeker wel mogelijk om op die manier DTS te krijgen. Hangt natuurlijk ook weer van de TV af. Zal eens kijken of ik het nog voor elkaar krijg met mijn TV (Philips 9000-serie). Vroeger was DD en DTS sowieso geen probleem al voerde je het via HDMI in, maar weet niet waar ze nu staan. Als in dat ik niet weet wat ze allemaal uit de TV gesloopt hebben door middel van softwareupdates.

Maar het moraal van het verhaal blijft dat doorlussen via de TV in 99,9% van de gevallen gewoon een beperkende factor is. Digibox direct op de receiver blijft het beste. Voor het geluid althans, aansluiten met HDMI op een receiver kan weer zorgen voor handshakeproblemen. Altijd leuk externe decoders :P

[ Voor 16% gewijzigd door FeaR op 26-10-2012 06:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:31

DjVe

Hatsaflats!

FeaR schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 06:51:
[...]
Voor het geluid althans, aansluiten met HDMI op een receiver kan weer zorgen voor handshakeproblemen. Altijd leuk externe decoders :P
Dat valt in de praktijk best wel mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

DjVe schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 08:41:
[...]
Dat valt in de praktijk best wel mee ;)
In mijn kennissen- en familiekring gaat het anders best vaak fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
Excuses voor de late reply, maar het is me niet gelukt via HDMI. Heb ondertussen een Toslink kabel gekocht van 10 meter en deze direct aangesloten op mijn receiver. Heeeeerlijk geluid en mijn onderbuurman is er ook content mee. :p Een film kijken voor 10 uur 's avonds is niet heel erg asociaal toch?

Tnx voor de hulp in ieder geval! Ik merkte dat ik in VLC echt de suggestie van ChielW moest toepassen anders bleef het ruk, maar nu werkt het perfect! Woohoo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-08 07:00
[quote
Overigens zijn er bijna geen uitzendingen op 5.1. Het meeste is op 2.1 waarna receiver hier meestal zelf 5.1 van maakt door left front en left rear en right front en right rear hetzelfde signaal te sturen, en je center als stereo te behandelen. Alleen de sub heeft dus echt een apart kanaal in zo'n setup, maar dat is vaak al aanzienlijk beter dan 2.0
[/quote]

Mijn ervaring op de schotel is toch dat er op dit moment al meer 5.1 wordt meegestuurd dan je denkt...
Bij de kabelboeren op DVB-C kan dit natuurlijk anders zijn maar ik heb een aantal opnames staan van de publieke omroepen die wel degelijk DD 5.1 zijn. (Concerten) ook films bij de RTL's en SBS/Veroniqua/NET5 zijn over het algemeen gewoon netjes DD 5.1.

Ook de Duitse zenders hebben het goed voor elkaar op dit punt en de BBC/ITV ook.
Het zal je zelfs verbazen maar er zijn zelfs reclameblokken die 5.1 zijn!

Wel moet de betreffende uitzending zich hiervoor lenen, een talkshow in 5.1 heeft weining zin. Daarintegen is DWDD wel weer in 5.1 waarbij tijdens de gesprekken slechts de frontspeakers worden aangesproken en bij optredens van bands het geluid netjes 5.1 is.

Bij het bekijken van opnames (.TS files) in mediaplayer van windows verschijnt onderin ook altijd netjes het Dolby Digital logo en de eigenschappen van de file geven ook netjes 6 kanaals audio aan.

Ik gebruik hiervoor in mijn Mediaportal overigens de ffdshow audio codec met AC3 passtrough voor.

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

Pagina: 1