iPad vrijdag gekocht, omruilen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tahomas
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-02 10:32
Allereerst wil ik zeggen dat ik nu als een verwend iemand over kan komen of zo, maar zo bedoel ik het niet. :P

Ik heb dus afgelopen vrijdag bij de BCC een iPad 3 gekocht. Heel blij mee, maar na de introductie van een 2 keer zo snelle en even dure iPad baal ik toch wel een beetje dat ik niet een paar dagen heb gewacht. Dit kwam best wel uit de lucht vallen zo. :p Ik ben niet ontevreden met deze iPad maar als er mogelijkheden zijn voor het nieuwste model zou ik daar graag gebruik van willen maken. :)

Nu lees ik op diverse sites in de reacties dat, als je hem 30 dagen terug hebt gekocht, je hem kan omwisselen. Ik kan hier alleen niks over op Google vinden. Het enige wat ik kan vinden is dit http://www.apple.com/legal/sales_policies/retail_us.html maar dat gaat alleen over retail stores en over de US. Ik weet ook niet of de BCC een retail store is of niet. Ze kopen het wel direct bij Apple, gok ik. Wat ik me dus afvraag is of iemand de keynote heeft gezien en of dit gezegd is, over de 30 dagen oude iPads die omgeruild kunnen worden. Of dat het zo is dat het maar onzinverhalen zijn?

Ik weet dat ik niet in mijn recht sta en zo, en ik voel me ook niet genaaid want dit gebeurt bij elk product wel. Maar ik hoop toch dat ik aanspraak kan maken op de nieuwe :P

Er zullen vast wel meer mensen in Nederland zijn die recent een iPad 3 hebben gekocht en de mogelijkheden willen bekijken, dus ik hoop dat dit kan leiden tot duidelijkheid :)

Ik heb dit nog gevonden, maar dat gaat over maar een aantal Apple stores http://howto.cnet.com/830...ipad-for-the-newer-model/

[ Voor 6% gewijzigd door tahomas op 23-10-2012 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:16
De termijn van 30 dagen geldt alleen voor een beperkt aantal Apple Stores. Het is nog niet duidelijk of het voor alle Apple Stores geldt, anders heb je 14 dagen de tijd bij Apple Stores en de Apple Online Store.

Als je de iPad niet online hebt gekocht, dan heb je in Nederland geen recht om je product te ruilen (of eigenlijk te retourneren via de Wet Koop of Afstand). Je bent afhankelijk van de winkelier waar je het product hebt gekocht. Je zult dus via BCC moeten kijken of en wat de mogelijkheden zijn om je iPad om te ruilen.

[ Voor 10% gewijzigd door Hoedje op 24-10-2012 00:03 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gtoniser
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:17
Je kunt hem toch gewoon terugbrengen naar de BCC?
http://www.bcc.nl/info/service-na-aankoop.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tahomas
Hoedje schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 00:02:
De termijn van 30 dagen geldt alleen voor een beperkt aantal Apple Stores. Het is nog niet duidelijk of het voor alle Apple Stores geldt, anders heb je 14 dagen de tijd bij Apple Stores en de Apple Online Store.

Als je de iPad niet online hebt gekocht, dan heb je in Nederland geen recht om je product te ruilen (of eigenlijk te retourneren via de Wet Koop of Afstand). Je bent afhankelijk van de winkelier waar je het product hebt gekocht. Je zult dus via BCC moeten kijken of en wat de mogelijkheden zijn om je iPad om te ruilen.
Bedankt voor de informatie :) Het wordt dus hopen op coulance van de verkopers...

Ik zal de BCC en ook de Apple store eens bellen om te kijken wat de mogelijkheden zijn. De Apple Store kan ook wat betekenen volgens mij, ze hadden namelijk mijIk zal het hier ook laten weten voor medestanders met hetzelfde 'probleem'. Die zullen er ongetwijfeld zijn. :P
Dat heb ik gelezen inderdaad, maar wat ik ook heb gelezen is https://secure.bcc.nl/med...ie_ruilen_retourneren.pdf. Het gaat alleen over de webshop volgens mij. Maar ik zal het wel horen, ik ga deze week wel even langs en anders bel ik ze wel. Thanks in ieder geval. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronjon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-10 00:28
retourneren kan dacht ik altijd binnen de gestelde termijn, als je maar voldoet aan de voorwaarden (onbeschadigd, met bon, etc)

en wat ook nog wel eens werkt is zeggen dat je 'm hebt gehad voor je verjaardag, maar deze helemaal niet wilde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick89
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:26

Patrick89

PSN : Gamesource

Officieel heb je altijd het recht om binnen 14 dagen het product te retourneren. Je kunt gewoon het netjes voor leggen en als het niet kan dat je graag je geld terug wil volgens blabla Nederlands wet artikel.. Heb dit zelf meerdere malen gedaan en werkt perfect :).. Alleen het dreigement alleen al xD.

Wel netjes blijven..
http://www.bcc.nl/info/beloften-van-bcc.html

Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10 20:33

Jeroen V

yadda yadda yadda

Patrick89 schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 12:37:
Officieel heb je altijd het recht om binnen 14 dagen het product te retourneren. Je kunt gewoon het netjes voor leggen en als het niet kan dat je graag je geld terug wil volgens blabla Nederlands wet artikel..
Je kunt het zeggen, alleen is het niet waar.... (Ik hoor regelmatig dat mensen denken dat het retourneren van een artikel in een winkel een recht is en ik vraag me echt af hoe mensen op dat idee komen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick89

Patrick89

Jeroen V schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 13:06:
[...]

Je kunt het zeggen, alleen is het niet waar.... (Ik hoor regelmatig dat mensen denken dat het retourneren van een artikel in een winkel een recht is en ik vraag me echt af hoe mensen op dat idee komen...)
Heeft dit met interpetatie van de zin te maken of is er daadwerkelijk een wetsartikel ?
Ik zie zo af en toe "Dat is je goed recht" nog wel eens van dit soort dingen voorbij komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je de ipad aan gehad en gebruikt?

Dan nemen ze hem niet terug. Jij hebt de licentie voor eht OS in gebruik genomen en daarom mogen ze hem dus niet terug nemen ;)

Hetzelfde als met een laptop, als je hem aanzet en een account aan laat maken kun je niet meer retouneren.

Echter vind ik het vreemd, je hebt deze tablet uitgekozen en geprobeerd. Je was er tevredenmee en hebt hem daarom gekocht.
Nu ineens is hij neit goed meer en wil je de opvolger?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2012 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nactive
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Je kan hem altijd nog voor een degelijke prijs verkopen op V&A.
Je zal wel wat euro's verliezen maar zo heb je toch nog `de nieuwere versie`. Indien hij nog gloednieuw is kan je waarschijnlijk voor bijna de nieuw prijs het nog wel van de hand doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Even een stapje terug: Je hebt een iPad3 gekocht omdat je de aangeboden hardware een goede deal vond voor de prijs die je er voor moest betalen. Wat is daar nu ineens aan veranderd? Je hebt nog steeds een goede iPad in handen die snel is. Ik denk dat de BCC de iPad niet terug gaat nemen. Je kunt nu met verlies je iPad3 verkopen, of gewoon nog steeds blij zijn met de iPad3 ook al is er een iPad4 grereleased.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Dit is meer iets voor het Shopping Forum, dus een move die kant op :)

AI > SF

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• air2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 15:20
Het is geen koop op afstand. Dus koop = koop. Echter uit coulance kan BCC beslissen je apparaat terug te nemen. Het is GEEN recht.

http://www.consuwijzer.nl...-koop/uw-rechten-bij-koop
en
http://www.twinklemagazin...-offline-verwarring-alom/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

air2 schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 13:35:
Het is geen koop op afstand. Dus koop = koop. Echter uit coulance kan BCC beslissen je apparaat terug te nemen. Het is GEEN recht.

http://www.consuwijzer.nl...-koop/uw-rechten-bij-koop
en
http://www.twinklemagazin...-offline-verwarring-alom/
ik geef hem weinig kans.

De software van het apparaat is gebruik, meestal kun je het dan vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-10 22:48
Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 13:20:

Dan nemen ze hem niet terug. Jij hebt de licentie voor eht OS in gebruik genomen en daarom mogen ze hem dus niet terug nemen ;)

Hetzelfde als met een laptop, als je hem aanzet en een account aan laat maken kun je niet meer retouneren.

Echter vind ik het vreemd, je hebt deze tablet uitgekozen en geprobeerd. Je was er tevredenmee en hebt hem daarom gekocht.
Uhm... dit lijkt me niet. Dan zou een kapotte telefoon ook niet geruild kunnen worden? Of een winkelmodel kan ook niet meer verkocht worden, want het OS is gebruikt?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Ik werk bij de BCC en ik kan je vertellen dat wij 14 dagen na aankoop de aankoop alsnog omruilen, ook tablets, maar we zijn er niet dol op. (Dit omdat het cellofaan van de verpakking is, van de accessoires en je hem niet zo aan een andere klant voor dezelfde prijs kan verkopen) Dus we draaien daar verlies op.

Over het algemeen (bij mijn filiaal dan) wordt dat wel teruggenomen. Misschien dat ze niet moeilijk doen als je de nieuwe iPad bij BCC reserveert?

[ Voor 5% gewijzigd door Mr.Joker op 24-10-2012 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jroz2001
  • Laatst online: 14-10 11:51
Heb je BCC al gebeld TS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:20
Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 13:20:

En dit is BS. Maar dat verhaal is al meerdere keren hier verteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:48

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Patrick89 schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 13:17:
[...]

Heeft dit met interpetatie van de zin te maken of is er daadwerkelijk een wetsartikel ?
Ik zie zo af en toe "Dat is je goed recht" nog wel eens van dit soort dingen voorbij komen...
Zoals anderen hier ook al melden: retourrecht is alleen van toepassing bij een koop op afstand. Zorg dat je je feiten op een rijtje hebt voor je dit soort advies geeft a.u.b. :)
Tarkin schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 15:11:
[...]
En dit is BS. Maar dat verhaal is al meerdere keren hier verteld
Inderdaad, zie ook http://blog.iusmentis.com...accepteerd/#comment-46761

Sowieso is heeft iOS volgens mij helemaal niet zoiets als Windows met beperkt activeren van licenties en dergelijke. Een iPad kan prima gewist en opnieuw verkocht worden volgens mij.

[ Voor 34% gewijzigd door Orion84 op 24-10-2012 15:19 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick89

Patrick89

Orion84 schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 15:12:
[...]

Zoals anderen hier ook al melden: retourrecht is alleen van toepassing bij een koop op afstand. Zorg dat je je feiten op een rijtje hebt voor je dit soort advies geeft a.u.b. :)
Daarom kwam er ook een vervolg vraag of ik hier eventueel naast kon zitten..? Zo de reacties te lezen die men plaatste meende ik al dat ik fout zat vandaar dat ik vroeg of mensen dat uit een bron refereerde..

Ik wou hierop terug komen, fouten maken mag toch ?

[ Voor 16% gewijzigd door Patrick89 op 24-10-2012 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-10 14:57
Volgens de 6beloftes die je zelf geplaatst hebt mag je binnen 14dagen kosteloos retouneren.
Ik kan op de site niet het onderscheid tussen web en fysiek ontdekken.
Lijkt me dus gewoon mogelijk.

Dat hij met zijn volle verstand een week geleden de aankoop deed omdat toen tevreden kan best zijn.
Maar als je voor hetzelfde geld een upgrade kunt krijgen, dan snap ik best dat je het wilt proberen.

En voor de BCC, dat is nou eenmaal het risico van apple producten verkopen en anders moet je de algemene voorwaarden maar aanpassen. (volgens mij draaien al die retailers er amper winst danwel verlies op, het is puur service dat ze worden verkocht.)

[ Voor 6% gewijzigd door Sinned123 op 24-10-2012 17:04 ]

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tahomas
en wat ook nog wel eens werkt is zeggen dat je 'm hebt gehad voor je verjaardag, maar deze helemaal niet wilde.
Haha dit is wel een goede. :P Die onthou ik, thanks!
Nactive schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 13:21:
Je kan hem altijd nog voor een degelijke prijs verkopen op V&A.
Je zal wel wat euro's verliezen maar zo heb je toch nog `de nieuwere versie`. Indien hij nog gloednieuw is kan je waarschijnlijk voor bijna de nieuw prijs het nog wel van de hand doen.
Hier heb ik ook aan gedacht inderdaad, maar ik ga er toch uit van uit dat ik er niet meer dan 400 euro voor zal krijgen. Dan zou ik 100 euro moeten bijbetalen voor de nieuwste en dat vind ik de snelheidswinst zelf niet waard. Het gaat me er niet om dat ik de ten koste van alles de nieuwste heb, maar meer dat ik met 1 telefoontje er voor kan zorgen dat pages de komende jaren dat ik de iPad gebruik bijboorbeeld wat sneller opent. :P Maar wel een goed advies voor anderen misschien!
Hann1BaL schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 13:23:
Even een stapje terug: Je hebt een iPad3 gekocht omdat je de aangeboden hardware een goede deal vond voor de prijs die je er voor moest betalen. Wat is daar nu ineens aan veranderd? Je hebt nog steeds een goede iPad in handen die snel is. Ik denk dat de BCC de iPad niet terug gaat nemen. Je kunt nu met verlies je iPad3 verkopen, of gewoon nog steeds blij zijn met de iPad3 ook al is er een iPad4 grereleased.
Zo zie ik het deels inderdaad. Ik heb er geen problemen mee om deze te houden, absoluut niet en het ik ben ook tevreden hiermee, maar als er een optie is voor de nieuwere dan is dat het voor mij wel even waard om het uit te zoeken. Wat hier al gezegd is, voor hetzelfde geld een upgrade dat is het uitzoeken voor mij waard. :)
Mr.Joker schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 13:52:
Ik werk bij de BCC en ik kan je vertellen dat wij 14 dagen na aankoop de aankoop alsnog omruilen, ook tablets, maar we zijn er niet dol op. (Dit omdat het cellofaan van de verpakking is, van de accessoires en je hem niet zo aan een andere klant voor dezelfde prijs kan verkopen) Dus we draaien daar verlies op.

Over het algemeen (bij mijn filiaal dan) wordt dat wel teruggenomen. Misschien dat ze niet moeilijk doen als je de nieuwe iPad bij BCC reserveert?
Hier heb ik echt veel aan. Dankjewel! Ik had het vandaag druk dus ik had geen tijd, maar ik zal morgen langs gaan bij de BCC. Ook die 6 geboden die iemand had gepost, zijn heel nuttig!

Ik laat morgen weten hoe het af is gelopen, want er zullen op tweakers vast wel meer mensen zijn die recent ergens een iPad 3 hebben gekocht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Het was toch allang bekend dat Apple een nieuwe iPad zou introduceren? Sinds ze geen versienummering meer gebruiken op de iPad zijn ze overgestapt op dezelfde releasecycle als de Macbook's, en die worden ook elk half jaar geüpdatet.

Als je op internet had gekeken dan had je afgelopen vrijdag allang kunnen raden dat er een nieuwe iPad aan zat te komen, er was immers al een uitnodiging gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:33
Het kwam best wel uit de lucht vallen?
Vorige week dinsdag was het al bekend dat gisteren die persconferentie zou plaatsvinden en er zijn echt talloze lekken geweest waardoor het echt wel duidelijk was dat er een nieuwe iPad aangekondigd zou worden, als mijn digibeet-moeder een iPad had willen kopen had zij het zelfs geweten...

Edit: Spuit 11

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tahomas
Voor mij kwam het uit de lucht vallen. Ik ga niet zo diep in al die Apple feiten. Verder dan tweakers en nu.nl kom ik eigenlijk niet. Dat er een iPad mini aan zat te komen wist ik net wel, maar van een nieuwe grote iPad wist ik niks. Maar dat kan zoals gezegd aan mijn desinteresse in dat soort zaken liggen. :P

Maar dat ik het kon weten doet er ook weinig toe naar mijn idee. Ik veroordeel Apple of BCC ook niet of zo en ben tevreden met deze iPad. Ik gebruik het ook niet als argument om een nieuwe iPad te krijgen. Ik wou alleen weten of de mogelijkheid er is om gratis te upgraden. Ik zit meer te wachten op praktische informatie en ik deel deze ook graag delen als ik morgen wat te weten kom, maar in de beginpost heb ik al geprobeerd die waardeoordelen een beetje te laten beperken. Jammer dat dat niet is gelukt. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick89

Patrick89

Nog een handig artikel misschien :
http://www.ipadclub.nl/45...rugbrengen-soms-mogelijk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerfox
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-06 00:53

Zerfox

^this guy

Ik snap je gedachtegang wel! Gewoon proberen terug te brengen. Eerst even aan iTunes hangen en de iPad resetten. Daarna netjes in de doos terug stoppen. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:58
Ik vraag mij af of je het product hebt geopend? Want het openen van een doos betekent in feiten dat je akkoord gaat met de voorwaarde dat je het niet meer mag retouneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tahomas
Termi schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 09:30:
Ik vraag mij af of je het product hebt geopend? Want het openen van een doos betekent in feiten dat je akkoord gaat met de voorwaarde dat je het niet meer mag retouneren.
Rechtelijk kan ik me inderdaad nergens op beroepen. Maar een vriend van me heeft de Apple Store vandaag gebeld, en hij krijgt de nieuwe nadat hij 3 weken geleden deze daar had gekocht. Ik heb vertrouwen gehad in de BCC en mijn product daar aangeschaft, en ik vind dat als ze hun naam als servicewinkel waar willen maken, dit een kans voor hun is om te laten zien waarom een product kopen bij hun zo voordelig is als ze zeggen. :p Ik zou immers achteraf beter af zijn om hem bij de Apple Store te kopen achteraf, als ze hem niet terug zouden nemen.

Ik heb ze gebeld maar daar ben ik weinig mee opgeschoten. Ze konden me eigenlijk niks nuttigs vertellen. Ik ga dus even langs in de winkel.

Edit: Langs de winkel geweest, ze stonden inderdaad niet te trappelen om me een nieuwe te geven, wat ook logisch is...
Maar ik ben toch even de discussie aangegaan en ik zei dat ik het jammer vond dat ze met service adverteren, mede een reden waarom ik voor hun gekozen heb, en dat ik achteraf beter bij de Apple Store had kunnen zijn (een vriend van me belde daarheen en hem is een nieuwe beloofd namelijk, zelfde situatie, 3 weken terug iPad gekocht). Na wat stotteren van die filiaalleider besloot hij me tegoedbonnen te geven en daar ben ik mee akkoord gegaan. :)

Voor andere mensen die in hetzelfde schuitje zitten is het in mijn ogen wel even het proberen waard. Het is geen recht of zo, maar als bepaalde winkels er mee akkoord gaan en de winkels willen hun naam hoog houden dan kan je bij elke winkel wel even proberen of ze er mee akkoord gaan.

[ Voor 30% gewijzigd door tahomas op 25-10-2012 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerfox
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-06 00:53

Zerfox

^this guy

Mooi om te horen! Wel een plusje voor de service van BCC dan :-)
tahomas schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 15:18:
[...]
Voor andere mensen die in hetzelfde schuitje zitten is het in mijn ogen wel even het proberen waard. Het is geen recht of zo, maar als bepaalde winkels er mee akkoord gaan en de winkels willen hun naam hoog houden dan kan je bij elke winkel wel even proberen of ze er mee akkoord gaan.
Mocht dit dan hopelijk ook een les zijn om als Tweaker-zijnde eerst onderzoek te doen. Dan had je wellicht de snelheidsupgrade niet zien aankomen maar dan had je in iedergeval achteraf met een goed gevoel de iPad naar keuze kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Wettelijk gesproken heb je altijd het recht op retour. We kennen in Nederland het conformiteitsbeginsel waar de consument zich op mag beroepen (termijn van half jaar) maar ook andere elementen zoals bijvoorbeeld bij online bestedingen de Wet Koop Of Afstand. De meeste verkopende partijen zien het echter als een gunst, en niet als een recht. Vaak bestaat er ook gewone verwarring. Ook als je de doos of verpakking van een product heb geopend het product mag terugbrengen. Sommige winkels koppelen dat in beleid met je rechten op het omruilen van producten (14 dagen) in Algemene of andere Voorwaarden. Weigeren mag een verkopende partij het niet, wel zijn er bepaalde verplichten opgelegd aan de consument, zoals bijvoorbeeld bij een zaak van beroep op het conformiteitsbeginsel.

De vliegers gaan niet vanzelfsprekend op in het geval van software trouwens. Ook niet om artikels die als dienst beschouwd moeten worden, maar ook daar gaat het meestal om software, gebruik ervan of toegang ertoe. Er zijn uitzonderingen echter, onze wetgeving heeft hier beslist punten waar aanpassing aan de moderne tijd vereist is :P

A propos, sterker nog, het recht van retour vervalt zelfs niet als het product of de verpakking beschadigd is of anderzins niet in originele staat verkeert. Erg vervelend voor de verkopende partij, maar ja, bescherming van de consument is nu eenmaal een component van zaken doen. Bedrijfsrisico, en hoe hard het ook klinkt dat is iets wat je incalculeert. Wel moet gesteld worden dat onder de WKOA dit vast staat, voor reguliere verkoop is het anders. Daar kan een onderzoek van oorzaak en de redelijkheid van verwacht gebruik een component zijn voor het product. Voor de verpakking gaat hetzelfde op. Vaak stellen verkopende of producerende partijen dat de verpakking een onderdeel van het aangeboden product is, dat is echter niet het geval.

Wat het verhaal trouwens aangaat van het openen van doos of ingebruikname product is acceptatie van Algemene Voorwaarden, tja, wet staat daar boven. Wel is het inderdaad zo dat je (te) vaak wel heel sterk in je schoenen moet staan om dat recht inderdaad dan te krijgen zonder complicaties of kosten.

Wat het conformiteitsbeginsel aangaat moet men wel uitkijken. Als je een product koopt, en het blijkt dat een ander product of een andere versie beter bij je verwachting aansluit dan kun je er een beroep op doen. Maar dat doen voor verwachtingen van bijvoorbeeld een product wat op het moment van aanschaf niet daadwerkelijk ook ter aankoop ter beschikking stond, tja daar wordt het toch moeilijk.

Onderzoek is altijd een must. Kan natuurlijk voorkomen dat men als consument een foute beslissing neemt, maar daar heb je wel je rechten in. Onder stipulaties, maar goed. En ja, dit is inderdaad wel iets waar de WKOA op veel simpelere wijze de consument doet beschermen dan andere wetgeving van toepassing. Opvallend is dat toch steeds vaker in onderzoeken dit als argument naar boven komt van consumenten in correspondentie over waarom men in de winkel kijkt maar online koopt.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:00
Virtuozzo schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 00:55:
Wat het conformiteitsbeginsel aangaat moet men wel uitkijken. Als je een product koopt, en het blijkt dat een ander product of een andere versie beter bij je verwachting aansluit dan kun je er een beroep op doen.
Dit lijkt me nu juist niets met conformiteit te maken hebben. Als jij een fauteuil koopt en eigenlijk een bank had moeten hebben omdat je vriendin nu geen zitplek heeft dan is dat geen non-conformiteit maar enkel 'dommigheid'. Het fauteuil doet namelijk precies wat het moet doen, dat je als klant iets anders zoekt doet daar niets aan af.

Een ànder verhaal wordt het wanneer een fauteuil als driezitter wordt aangeboden terwijl je er slechts alleen op kan zitten. Dan zijn aan het product andere eigenschappen toebedicht dan jij voorgeschoteld krijgt, en voldoet het product niet aan de eigenschappen die je ervan mag verwachten: non-conformiteit.

edit: of bedoel je dat ook? Ik raakte in dat geval even in de war van het woordje 'verwachtingen' en ging er vanuit dat je 'wensen' bedoelde ;)

[ Voor 7% gewijzigd door coyote1980 op 26-10-2012 10:24 ]

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Klopt, maar dat bedoelde ik ook :) En ja, mensen verwarren vaak "verwachtingen" met "wensen". Volledig begrijpelijk, maar het verschil is in juridisch opzicht van belang.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Pagina: 1