Backup programma

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Ik heb:
• imac 2 Ghz C2D 250 gig
• macbook air 1,7 Ghz i5 120 gig
• 2x 1TB mybook
• 1x 320 gig lacie
• 1x 250 gig lacie die als netwerkschijf aan de airport extreme hangt.

Ik gebruik dropbox om alle spullen die ik op dat moment gebruik heen en weer te sturen tussen beide computers. Dus werk van de dag/ week is altijd gebackupped online.

Een 1TB schijf is opslag/ backup voor spul dat ik ongeveer per week erop zet.
De andere 1TB schijf is backup voor de eerste 1TB schijf.
De twee kleinere schijven gebruik ik niet.

Nu merk ik dat ik het backuppen soms vergeet, of dat beide schijven niet helemaal synchroon zijn.

Ik vroeg me af of er software is voor de mac (liefst gratis) waarbij de backup automatisch gaat tussen de twee grote schijven. Dus op de mac blijft dropbox staan, en als ik die eens per week naar de 1TB schijf kopieer, dat die automatisch ook op de andere komt te staan.

En nu ik toch bezig ben, aangezien de twee kleinere schijven groter zijn dan die in mijn macs, is er een programma die een directe copie maakt van mijn mac opstartdisc? Dus als een van de twee macs crasht, dat ik dan door kan werken vanaf die andere harde schijf, en dan na het vervangen van de interne harde schijf, alles alleen maar hoef te kopieren?
Bestaat zoiets?

Reden is dat vooral de imac toch al wat ouder is, evenals de mybooks, en ik al eens eerder zomaar vreemde problemen heb gehad met de HD waarna ik alles opnieuw moest installeren.
Timemachine had ik toen echt helemaal niets aan.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

SuperDuper of Carbon Copy Cloner gebruiken om een bootable image te saven op een externe disk. Rsync script om dit naar een extra schijf/NAS/offsite locatie te syncen ('s nachts bijvoorbeeld). TimeMachine om snel recente files en dergelijke te kunnen recoveren en tijdens het werken zo veel mogelijk in backup te hebben. Zoeits?

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Dank je.

Uit je uitleg begrijp ik (als leek) dat je daarmee automatisch een backup maakt op de externe disk, en dat die via het script 's avonds een back up maakt op de andere schijf?

Op de 1 TB schijf heb ik allemaal mappen staan met projecten. Die wil ik 1 op 1 gekopieerd hebben op de andere 1TB schijf mocht een van de twee het begeven.
Ik zoek dus een programma die de inhoud van de ene schijf automatisch kopieerd naar de andere schijf. En ook weggooit als ik wat van de eerste schijf verwijder. Zodat ik altijd alles dubbel heb.

Op de computer heb ik verder niets staan, behalve in de dropbox map waar ik op dat moment aan werk. Maar als het mogelijk is de schijf met programma's direct te kopieren zodat je daarna door kunt werken vanaf de externe schijf en je later alles kunt terugkopieren zonder alle programma's opnieuw te moeten installeren lijkt me dat handig.
Maar is dat uberhaupt mogelijk? Of ben je toch altijd verplicht programma's opnieuw te gaan installeren?

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Daarvoor kun je gewoon rsync gebruiken. Zoiets:

rsync -v -r --size-only --delete username@remotehost:/directory /directory

Siditamentis astuentis pactum.

Acties: