4:3 digitaal schalen naar 16:9

Pagina: 1
Acties:

• Oculus
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Voor een medisch instrument met een klein VGA schermpje die draait op een resolutie van 800x600 (4:3) ben/was ik op zoek naar een digitale scaler die het mogelijk maakt om het om te schalen naar 16:9 en in een veel hogere resolutie.

Na wat onderzoek en contact met een aantal bedrijven ben ik uiteindelijk uitgekomen op deze scaler.
Volgens de technische support van het betreffende bedrijf is het mogelijk om te bereiken wat ik graag wil.
Ik heb dus deze scaler besteld en vandaag is deze geleverd.

Maar ik loop tegen het probleem aan dat hij het beeld inderdaad ombouwt naar 16:9 maar van bijvoorbeeld een cirkel maakt hij een ovaal. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. :-)

Maak ik een denkfout en is dat altijd het geval, of kan en mag ik van een scaler verwachten dat hij van een cirkel in een beeldverhouding van 4:3 na 16:9 het zo weet op te schalen dat dit ook echt een cirkel blijft?

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-02 23:48

Klippy

Still Game

Hoe stel jij je het dan voor? Meer dan zwarte balken opzij van de cirkel kan ik me dan niet voorstellen, of je moet er genoegen mee nemen dat de boven- en onderkant van de cirkel wegvallen...
De resolutie kan vast omhoog, al zal daar kwaliteitsverlies optreden, maar veel meer mogelijkheden dan uitrekken of wegsnijden zie ik niet om van een vierkant een rechthoek te maken.

[edit]
Naar welke resolutie wil je eigenlijk toe?
Als je bijvoorbeeld een FullHD TV gebruikt met 1920x1080 kan je het apparaat wellicht op een uitvoer van 1440x1080 zetten, dan is de verhouding gelijk, maar zal je TV zwarte balken opzij geven. Dat laatste zal een instelling op de TV zijn, die moet je dus de originele invoer laten tonen en niet het beeld alsnog laten uitrekken.

[ Voor 33% gewijzigd door Klippy op 23-10-2012 21:29 ]

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Oculus
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
800X600 is de maximaal te behalen resolutie. Zodra ik de resolutie verhoog dan werkt een ander schermpje niet meer. Ik pak een extern VGA poort. De uitvoer op deze VGA poort is een clone van het kleine schermpje, die dus draait op 800x600.

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-02 23:48

Klippy

Still Game

Maar dat is je invoer in dit geval, ik was wellicht niet duidelijk, maar met apparaat bedoel ik je nieuw gekochte Video Converter. Dus uitvoer van je medische gadget = invoer van je converter en uitvoer van je converter = invoer van je TV/Monitor.
De uitvoer van de converter staat nu waarschijnlijk ingesteld op een foutieve uitvoer-resolutie. Al wordt zo te zien geen 1440x1080 ondersteund, maar er zit wel een "SIZE" functie op volgens de handleiding, met als opties Full/Overscan/Underscan/Letterbox/PanScan, speel daar eens mee.
Want als ik het goed begrijp zoek je dit effect:
Afbeeldingslocatie: http://www.audioholics.com/images/standard43onhd1.gif

(Zie http://www.audioholics.co...-letterboxed-and-pan-scan)

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je kunt niet van 4:3 naar 16:9 gaan zonder dat de beeldverhouding wijzigt(cirkel wordt ovaal), of je moet zwarte balken links en rechts accepteren zoals Klippy hierboven uitlegt. Tevens moet je er rekening mee houden dat de extra beeldinformatie die je ziet in de vorm van extra pixels er door de scaler bij worden 'verzonnen'. Je krijgt dan dus misschien wel een groter plaatje maar de informatie in dat plaatje hoeft niet per definitie accurater te zijn, eerder het tegenover gestelde.