Veel laptopproblemen (BSOD, etc)

Pagina: 1
Acties:

• zoek34
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-10 10:01
Beste Tweakers,

Sinds begin augustus (had eind juli mijn laptop opnieuw geinstaleerd) heb ik bijna dagelijks last van een of meerdere blue screens of deaths. De laptop betreft een Dell studio 1558. Bijgevoegd heb ik 2 screenshots van Bluescreenview. Naar aanleiding van de dumps hiervan heb ik een aantal memtesten gedaan:

Memtest86+
Resultaat run 1: Pass: 0 Error: 16384 Opmerkingen: Test liep helemaal vast (was pas net een aantal seconden bezig)
Resultaat run 2: Pass: 1 Error: 0
Resultaat run 3: Pass: 1 Error: 0
Resultaat run 4: Pass: 0 Error: 0 Opmerkingen: Test stoptte met melding Unexpected interrupt - halting (tijd was 02:03 minuten)
Resultaat run 5: Pass 1 Error: 0
Resultaat run 6: Pass 1 Error: 0

Hierbij de opmerking dat run 1 t/m 3 met accu waren en dat run 4 t/m 6 zonder accu waren.

Gezien de resultaten zou het aan het geheugen kunnen liggen, maar dan is het raar dat de ene run wel succesvol is en de ander veel fouten kent.

Hieronder de screenshots van BSV:
http://imageshack.us/a/img525/625/bsod1.jpg
http://imageshack.us/a/img600/8335/bsod2y.jpg

Zou iemand hiervoor een oplossing weten? Ik kwam al wel op andere fora het advies tegen om de repairoptie van Windows te gebruiken, maar daarvoor heb je de dvd nodig en die zat er niet bijgeleverd. Heb alleen iets van Dell Restore (of iets wat daarop lijkt). Dus repair met DVD is geen optie.

Het valt mij in ieder geval op dat veel errors te maken hebben met ntoskrnl.exe. In dat geval zou het een probleem kunnen zijn met Windows (en niet met hardware).

Met vriendelijke groeten,

Zoek34

• zoek34
Niemand die een oplossing heeft/kan bieden?

• SlowDown
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-11 16:47
Probeer eens memtest.
bootable cd maken en dan memtest starten misschien krijg je wat meer gegevens
betreffende je geheugen.
zie http://www.memtest.org/

• zoek34
Memtest had ik al gedraaid (uitslagen staan in het eerste bericht)

Verwijderd

1 pass is sowieso veel te weinig. Laat hem eens een avondje draaien (mocht hij niet crashen). Zit er meer dan 1 reepje geheugen in verwijderen er dan eens 1 en kijk of hij nog fouten geeft (test ook het andere slot met het goede reepje geheugen). Persoonlijk zou ik nooit voor minder dan 20 passes gaan (is over het algemeen overkill, 5 passes zou veilig moeten zijn voor 95% van de errors).

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2012 21:04 ]

• zoek34
Elke keer als de memtest voltooid is (dus bij 1 pass geeft) dan ging die bij mij niet meer verder. Kon alleen nog rebooten. Verder is het mij nog niet gelukt om de laptop open te krijgen (op youtube staat wel een handleiding ervoor, maar zo makkelijk als in het fimpje gaat het bij mij niet), daardoor kan ik niet elk reepje apart testen

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:18
Dat zou niet moeten, Memtest86+ zou oneindig door moeten lopen. Soms gaat één pass nog prima, maar na 24 uur zijn er toch opeens foutmeldingen! Wat langer laten lopen is het devies :).

My favorite programming language is solder.

• zoek34
In dat geval start ik morgen (kan namelijk tijdens mijn slaap moeilijk memtesten ivm fans die niet gaan koelen... Daardoor heb ik een ventilator erbij voor externe koeling). Dan laat ik hem voor ruim +12 uur doorlopen. Dat zou toch wel genoeg tijd moeten zijn voor 99 procent van de memoryerrors?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als er 2 geheugenmodules in de laptop zitten draai dan eens met maar 1 module. Als 1 van de 2 defect is heb je sneller resultaat. Wat je ook kan doen is LinX draaien met geheugen op all. Als er dan iets mis is krijg je binnen 10 min een foutmelding. Met geheugen fouten kan LinX nog geen 1 run draaien en dit zie je veel sneller als met Memtest.

• zoek34
Heb je even een downloadlinkje van Linx, dan kan ik dat namelijk zometeen nog even proberen

• PilatuS
  • Niet online
zoek34 schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 21:36:
Heb je even een downloadlinkje van Linx, dan kan ik dat namelijk zometeen nog even proberen
Google -> LinX download. Niet zo moelijk toch ?

• zoek34
Ik zocht alleen op Linx. Dan krijg ik eerst resultaten van de Londen Stock Exchange O-)

Bedankt.

EDIT: Het is alleen even kijken wat ik bij de geheugengrootte kan invullen.

EDIT2: Laptop ging op zwart tijdens testen. Bij het rebooten begon er iets te piepen. Volgens mij is het probleem dan bijna altijd het moederbord ;(

[ Voor 58% gewijzigd door zoek34 op 24-10-2012 21:55 ]

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:18
Ik moet zeggen dat ik LinX nog niet kende. Als ik het zo bekijk lijkt het een beetje op Orthos Prime.
Als ik me niet vergis is het vooral een CPU-stresstest annex benchmark-tool, niet zozeer een memtest-tool.
Prima om je CPU mee te testen natuurlijk, minder geschikt om je geheugen mee te testen.

My favorite programming language is solder.

• PilatuS
  • Niet online
zoek34 schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 21:43:
Ik zocht alleen op Linx. Dan krijg ik eerst resultaten van de Londen Stock Exchange O-)

Bedankt.

EDIT: Het is alleen even kijken wat ik bij de geheugengrootte kan invullen.

EDIT2: Laptop ging op zwart tijdens testen. Bij het rebooten begon er iets te piepen. Volgens mij is het probleem dan bijna altijd het moederbord ;(
Er is dan sowieso hardwarematig iets helemaal niet goed. Door wat te spelen met geheugenmodules moet je na kunnen gaan of dit het probleem is. Controleer ook de temps eens goed.
Puch-Maxi schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 22:00:
Ik moet zeggen dat ik LinX nog niet kende. Als ik het zo bekijk lijkt het een beetje op Orthos Prime.
Als ik me niet vergis is het vooral een CPU-stresstest annex benchmark-tool, niet zozeer een memtest-tool.
Prima om je CPU mee te testen natuurlijk, minder geschikt om je geheugen mee te testen.
De berekeningen die gemaakt worden gaan allemaal door het RAM geheugen heen. Het belast niet alleen de CPU maar ook het RAM geheugen. Juist omdat het programma al het RAM geheugen gebruikt krijg je binnen 10 min een foutmelding waar Memtest een dag over kan doen. Wanneer je geheugen op all zet wordt het RAM geheugen volledig gevult en gebruikt tijdens testen.

• pa3fre
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-08-2024
Verwijder het stof eens uit de ventilator.

• zoek34
Memtest is nu aan het draaien

EDIT: kreeg vlak na het posten van het bericht het volgende:

Walltime: 0:01:16
Cached: 4029M
RsvdMem: 636k
MemMap: e820
Cache: On
ECC: off
Test: Std
Pass: 0
Errors: 0
ECC Errs: -
-----------------------------------------
Unexpected interrupt - Halting
Type: No-Math
PC: -
CS: -
Eflag: -
Code: -
DS: -
SS: -
eax: -
ebx: -
ecx: -
edx: -
edi: I:
esi: -
ebp: -
esp: -

EDIT2: bij de 2de run na 8 minuten testen errors. Bij test 3, pattern bfbfbfbf. Heeft in totaal 651.776 errors gegeven

[ Voor 99% gewijzigd door zoek34 op 25-10-2012 10:47 ]

• PilatuS
  • Niet online
Het RAM geheugen is dus niet goed. Even kijken welke van de 2 modules het is. Als je dat gevonden hebt nieuw RAM kopen en weer opnieuw testen.

• zoek34
Als ik er nieuw ram is ga zetten dan vervang ik gelijk ook beide modules (4 GB is namelijk vaker te weinig dan te veel). Maar zou nieuw geheugen ook het soms piepen bij het opstarten verhelpen (het is in ieder geval een piep met een interval val 1/2 seconde tussen elk)

• PilatuS
  • Niet online
zoek34 schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 13:06:
Als ik er nieuw ram is ga zetten dan vervang ik gelijk ook beide modules (4 GB is namelijk vaker te weinig dan te veel). Maar zou nieuw geheugen ook het soms piepen bij het opstarten verhelpen (het is in ieder geval een piep met een interval val 1/2 seconde tussen elk)
4GB is zat voor de meeste mensen. Alleen bij gamen en foto of videobewerking is 4GB vaak niet genoeg. Voor normaal werken, internetten of downloaden is 4GB meer dan zat. Als het RAM geheugen niet vol zit maakt het ook niets uit of er 4GB of 16GB in zit.

Aan de andere kant is RAM geheugen erg goedkoop en kan je er prima 8GB inzetten. Of je het ook nodig hebt is een ander verhaal.

Als het piepen bij het opstarten komt door een hardwarefout met het geheugen zal nieuw geheugen het oplossen. Komt het ergens anders door maakt het niets uit. Je kan opzoeken welke piepcodes voor welk probleem staan.

• zoek34
ik prefereer dan 8 GB. Werk voor school redelijk vaak met VB. 1 VM gaat nog wel, maar 2 of meer gaat niet meer...

EDIT: ik neem aan dat de betekenis van de piepjes van het moederbord mogelijk afkomen. In dat geval moet ik namelijk gaan opzoeken wel moederbord erin zit. Staat niet vermeld bij de specificaties...

[ Voor 47% gewijzigd door zoek34 op 25-10-2012 15:14 ]

• PilatuS
  • Niet online
zoek34 schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 15:12:
ik prefereer dan 8 GB. Werk voor school redelijk vaak met VB. 1 VM gaat nog wel, maar 2 of meer gaat niet meer...

EDIT: ik neem aan dat de betekenis van de piepjes van het moederbord mogelijk afkomen. In dat geval moet ik namelijk gaan opzoeken wel moederbord erin zit. Staat niet vermeld bij de specificaties...
Als je inderdaad wel zware dingen draait zou ik zeker voor 8GB gaan.

Je hoeft het moederbordtype niet te weten. Je zal even moeten kijken welk merk BIOS erop zit. De piepjes zijn daar van afhankelijk. (American Megatrends, Phoenix etc)

• zoek34
Dan ga ik nog even wachten op pass 5 van de memtest (errors nog steeds 651776). Daarna even opzoeken van welk merk de bios is.

EDIT: Als i kbij het booten F2 doe (naar de BIOS ga) dan staat er bovenaan PhoenixBIOS Setup Utility (en dan BIOS versie A12)

EDIT2: Maar even afwachten totdat de peipjes weer van zich laten horen, de 1-1-1 staat er niet tussen..

[ Voor 50% gewijzigd door zoek34 op 26-10-2012 01:52 ]

• zoek34
De piepjes laten uitgebreid op zich wachten. Tot nu toe nog geen last van gehad.

Weet iemand overigens hoe Dell omgaat met reperaties buiten de garantieperiode? Laptop is nu 25 maanden oud, had 1 jaar garantie.
Pagina: 1