Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:38

nwagenaar

God, root. What's the differen

Topicstarter
Dit is even een vraag voor een familielid en dit leek mij de beste plaats om deze vraag te plaatsen.

Ze werkt in de thuiszorg en heeft een contract van 26 uren per week. Nu heeft ze haar ontslag ingediend (zowel mondeling als schriftelijk) ivm een nieuwe baan en ze gaat per 1-12 ergens anders beginnen. Het probleem is alleen, ze heeft op dit moment 13 min-uren en 26 vakantie-uren over.

Nu is de vraag in hoeverre of dit verder verrekend wordt. In principe heeft ze dus een contract voor 26 uren en ze hebben haar deze uren niet kunnen leveren. Mogen ze deze min-uren verrekenen met haar vakantie-uren en/of loon (iets wat door haar werkgever werd aangegeven)?

Bij ontslag vanuit de werkgever valt dit normaal gesproken onder bedrijfsrisico en kunnen ze dit dus niet verrekenen. Maar in dit geval eindigt zij haar dienstverband.

Heeft iemand ervaringen met dit soort situaties?

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dat wordt gewoon met elkaar verrekend, of wil ze die 13 uren alsnog gaan maken? Want daar heeft ze ook nog een maand de tijd voor. Wil ze dat niet, dan is het: 26 uur uitbetalen - 13 uur.

Maar even voor de zekerheid, die 26 verlofuren is al berekend met aftrek van de maand december? Want het aantal vakantiedagen wat je krijgt wordt berekend over 12 maanden werken. Dit jaar zal ze 11 maanden werken, en zal de opbouw ook evenredig zijn aan 11 maanden. Het kan dus zijn dat die 26 uur ook nog eens lager uitpakt, als er met 12 maande opbouw ipv 11 wordt berekend.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Topicstarter
Dat zou inderdaad een logische conclusie zijn, mits ze die 13 min-uren heeft opgebouwd omdat dat het uit haar eigen overweging was.

In dit geval heeft ze 13 min-uren opgebouwd omdat ze minder is ingepland door minder werk. Dus, ze was welwillend om te werken, maar door de planning heeft ze 13 uren minder gewerkt dan normaal. Ergo, ze heeft die min-uren gemaakt terwijl ze daar niks aan kon doen. IMHO zou dit niet verrekend mogen worden, simpelweg omdat het haar eigen keuze niet was.

Wat betreft de verlofuren, goed dat je dat zegt. Maar dit was het aantal wat ze haar hadden doorgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:57
Heel even googlen had je antwoord gegeven: hier en hier onder andere.

Dus nee, die 13 min-uren mogen niet zomaar verrekend worden met de vakantieuren.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-06 09:56

igmar

ISO20022

nwagenaar schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 19:14:
Ze werkt in de thuiszorg en heeft een contract van 26 uren per week. Nu heeft ze haar ontslag ingediend (zowel mondeling als schriftelijk) ivm een nieuwe baan en ze gaat per 1-12 ergens anders beginnen. Het probleem is alleen, ze heeft op dit moment 13 min-uren en 26 vakantie-uren over.

Nu is de vraag in hoeverre of dit verder verrekend wordt. In principe heeft ze dus een contract voor 26 uren en ze hebben haar deze uren niet kunnen leveren. Mogen ze deze min-uren verrekenen met haar vakantie-uren en/of loon (iets wat door haar werkgever werd aangegeven)?
Zijn die uren ontstaan omdat er niet genoeg werk was ? Zo ja, dan is dit risico altijd voor rekening van de WG. En zo nee, dan denk ik nog steeds dat het voor risico van de WG is, al kan ik dat niet direct onderbouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Topicstarter
IceM schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 20:21:
Heel even googlen had je antwoord gegeven: hier en hier onder andere.

Dus nee, die 13 min-uren mogen niet zomaar verrekend worden met de vakantieuren.
Die beide links had ik al gevonden, beide zijn gebaseerd op een uitspraak uit 2008 en in beide gevallen gaat het om afspraken uit andere branches. Vandaar mijn vraag, ik hoopte eigenlijk of iemand dit onlangs nog heeft meegemaakt en of hij kon aangeven of dit nog steeds van toepassing was.

Mede omdat ik dus ook informatie gevonden had uit latere jaren dat een tegengestelde mening geeft (geen uitspraak van de rechtbank en wederom een andere branch, maar wel op een advies forum).

Desondanks zegt een andere site het volgende:
Hoe zit het aan het eind van het jaar met min- en met plusuren?
Voor de werknemers die vallen onder de cao VVT: als er onvoldoende werk aangeboden wordt en een werknemer daardoor minder uren draait dan volgens contract is overeengekomen, worden deze uren aan het einde van het jaar geschrapt. Plusuren krijgt de werknemer aan het einde van het jaar uitbetaald. In dit verband is het goed artikel 4.1 lid 3 te lezen.

Voor de werknemers die vallen onder de cao Thuiszorg geldt een andere regeling.
Artikel 13, lid 2 sub d en e geeft aan dat binnen de cao Thuiszorg nog wel degelijk met min- en plus-uren gewerkt kan worden. De regeling komt erop neer dat je per kwartaal maximaal 20 min- of plus-uren kunt hebben die dan in het volgende kwartaal ingehaald of verrekend moeten worden. Let wel op: aan het eind van het jaar kan de werkgever je niet verplichten om voor de nog staande min-uren verlof op te nemen, iets dat nog veel te vaak voorkomt.
Mijn vermoeden is dat dit niet mag en kan. In ieder geval bedankt voor de input.

Pagina: 1