Systeem geeft geen beeld meer.. Alles geprobeerd?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:41
Beste medetweakers,

waar ik normaal vrij eenvoudig achter een hardware probleem van een systeem kan komen, weet ik bij mijn eigen PC echt even niet meer wat ik moet!

Vorige week heb ik een nieuwe videokaart gekocht. Een HD7970 van XFX. Na binnenkomst heb ik deze direct in mijn pc gebouwd, en ALLES WERKTE PRIMA! Ik besloot mijn pc even een schoonmaakbeurt te geven, dus ben met een emmertje sop en een spons aan de slag gegaan.. (grapje) Uiteraard heb ik het systeem voorzichtig uit elkaar gehaald, de koelers wat stofvrij gemaakt, en alles weer netjes aangesloten en de kabels mooi weggewerkt.

Ik sluit het systeem weer aan, en..? NIKS! Dat wil zeggen; het systeem gaat wel aan, maar ik krijg geen beeld te zien. Daadwerkelijk alle stekkers zijn gewoon goed aangesloten. Uiteindelijk heb ik het met een andere (werkende) videokaart geprobeerd, maar wederom geen beeld!

Ik was er van overtuigt dat het een moederbord probleem moest zijn, en heb van een mede tweaker een 2e hands moederbord gekocht. Vandaag ingebouwd, en wat schetst mijn verbazing? Nog steeds geen beeld!

Symptomen:

Systeem gaat aan
Harde schijven gaan aan
Optische drive doet het
Fans gaan aan
Processor koeler blijft ijskoud
Geen piepjes of tekens op het schermpje van het moederbord

Wat ik geprobeerd heb:

Opstarten met één bankje geheugen in verschillende sloten
BIOS batterij eruit gehaald en zelfs vervangen
Opgestart zonder HDD's of andere toestanden
2 verschillende videokaarten geprobeerd, ook in verschillende PCIe sloten

Het enige dat het eigelijk nog kan zijn volgens mij is de processor of de voeding. Graag zou ik wat dingen met jullie uitsluiten, en evt. wat tips horen. Het werkgeheugen lijkt me uitgesloten. Heb alle 3 los geprobeerd, en het lijkt me toch sterk dat alle 3 geheugenbankjes tegelijkertijd zouden zijn overleden.

Ik heb helaas geen 2e voeding, dus ik kan (op dit moment) even niet testen of dit echt het probleem is.

Vooral het feit dat de CPU koeler helemaal niet warm wordt, zelfs wanneer het systeem al een half uur aanstaat zonder fan erop, baart me wat zorgen. Zou het kunnen zijn dat het systeem wel aangaat, maar de CPU geen stroom krijgt van de 8 pins connector? Ik zou niet weten hoe de processor zelf kapot zou kunnen zijn gegaan.. Deze heb ik er verder helemaal niet uit gehad. (nouja, inmiddels wel natuurlijk om hem in het nieuwe moederbord te testen)

Het systeem waar het om gaat:

CASE: Corsair obsidian 650d
PSU: Coolermaster extreme 650watt (4 jaar oud ofzo denk ik)
MOBO: Asrock x58 extreme / ASUS P6T SE
CPU: Intel i7 920 (draait normaal altijd koel op 3.4Ghz
GPU: XFX HD 7970 black edition double dissipation
RAM: 3X2 GB OCZ Gold DDR3, 1333Mhz
SSD: OCZ Vertex 2, 60GB
HDD: Samsung spinpoint F1, 750GB
Cooling: Scythe Mugen 3, 2X 20CM Casefan, 1x 12CM

Ik hoop dat iemand de gouden tip heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-06 17:15
Heb je al een ander beeldscherm geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Jep.. Heb 3 monitoren.. Alle 3 geprobeerd.. Ook de TV via HDMI aansluiten levert niks op..

Hmmm, slecht nieuws.. Ik heb even een (werkende) voeding van iemand te leen, en het probleem laat zich niet verhelpen..

Ik ben aan het lezen op internet wat de symptomen van een kapotte processor zijn om te kijken of dat het wellicht is.

-Kan een PC uberhaupt opstarten met een kapotte CPU?
-Zou hij dan niet moeten blijven re-booten of simpelweg uitvallen na een paar tellen?

[ Voor 68% gewijzigd door powermarcel10 op 23-10-2012 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Ik heb socket van het Asrock moederbord trouwens eens goed bekeken die ik vanmiddag binnen heb gekregen.. Volgens mij is die socket niet meer helemaal in orde.. Kunnen jullie eens naar de foto's kijken?

Afbeeldingslocatie: http://www.afbeeldingupload.nl/uploads/20121023_215114.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.afbeeldingupload.nl/uploads/20121023_215108.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.afbeeldingupload.nl/uploads/20121023_215052.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Die socket heeft wel wat schade ja. Waarschijnlijk werkt alles weer als je de pinnen weer in de juiste stand zet. Dit is waarschijnlijk ook wel de oorzaak. 1 scheve pin kan er al voor zorgen dat je geen beeld meer krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik zou er geen moeite in steken om het moederbord te repareren. De winkel waar je het moederbord hebt gekocht (ik ga ervan uit dat het in een winkel was) heeft de wettelijke plicht je een deugdelijk product te leveren, met daarbij garantie zolang de economische levensduur van het product niet verstreken is.

Mocht je het moederbord online hebben besteld, en ben je binnen de 8 dagen van wet koop op afstand, dan zou ik daar gebruik van maken en een nieuw moederbord vragen, dat is hoe ik hier zo wel is lees dan de snelste oplossing.

[ Voor 35% gewijzigd door CH4OS op 23-10-2012 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Thanks..

Ik heb alleen het idee dat het erger is dan alleen 2 scheve pinnetjes.. Kijk eens naar onderstaande foto.. Volgens mij missen er zelfs 2 pinnetjes :s

Afbeeldingslocatie: http://www.afbeeldingupload.nl/uploads/12.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
CptChaos schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 22:06:
Ik zou er geen moeite in steken om het moederbord te repareren. De winkel waar je het moederbord hebt gekocht (ik ga ervan uit dat het in een winkel was) heeft de wettelijke plicht je een deugdelijk product te leveren, met daarbij garantie zolang de economische levensduur van het product niet verstreken is.

Mocht je het moederbord online hebben besteld, en ben je binnen de 8 dagen van wet koop op afstand, dan zou ik daar gebruik van maken en een nieuw moederbord vragen, dat is hoe ik hier zo wel is lees dan de snelste oplossing.
Ik heb hem van een van onze medetweakers overgenomen voor €85,- via vraag en aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
powermarcel10 schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 22:07:
Thanks..

Ik heb alleen het idee dat het erger is dan alleen 2 scheve pinnetjes.. Kijk eens naar onderstaande foto.. Volgens mij missen er zelfs 2 pinnetjes :s

[afbeelding]
Die pinnen zijn er gewoon. Ze zijn alleen dubbel gevouwen.

Met een beetje goed vergrootglas, een erg dun stukje ijzerdraad en wat tijd is dit goed te krijgen. Geen leuke klus maar wel goed te doen.

En natuurlijk even contact opnemen met de verkoper. De vraag is alleen of hij dit gedaan heeft of jijzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

powermarcel10 schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 22:07:
Thanks..

[afbeelding]
Ietsjes links onder het onderste vakje zit het ook niet goed. Hier is iemand duidelijk verkeerd bezig gegaan met het installeren van de CPU. De persoon in kwestie heeft garantie geclaimed, maar nieuwe gekregen en de winkel verkoopt het vrolijk opnieuw door.
PilatuS schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 22:09:
Ik zie die twee anders niet hoor? :?
Met een beetje goed vergrootglas, een erg dun stukje ijzerdraad en wat tijd is dit goed te krijgen. Geen leuke klus maar wel goed te doen.
Zeker als het een nieuw moederbord is, zou ik zoiets niet doen, puur omdat de winkelier verantwoordelijk is voor een deugdelijk product. ;)
En natuurlijk even contact opnemen met de verkoper. De vraag is alleen of hij dit gedaan heeft of jijzelf.
Als je zelf aan de slag gaat heeft dat toch geen zin; sterker nog, ik denk dat de winkelier dan zal zeggen dat het waarschijnlijk door eigen toedoen zo is gekomen (wat ik uit het verhaal van de TS niet opmaak). Bewijslast dat het product 'goed' is verkocht lijkt me dan ook bij de winkelier te liggen, niet bij de klant. :)

[ Voor 43% gewijzigd door CH4OS op 23-10-2012 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
CptChaos schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 22:09:
[...]

Ietsjes links onder het onderste vakje zit het ook niet goed. Hier is iemand duidelijk verkeerd bezig gegaan met het installeren van de CPU. De persoon in kwestie heeft garantie geclaimed, maar nieuwe gekregen en de winkel verkoopt het vrolijk opnieuw door.
Hij is 2e hands gekocht. Staat ook in de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
PilatuS schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 22:09:
[...]

Het is moeilijk te zien! Ik kan dit zelf haast onmogelijk gedaan hebben. Dit soort dingen doe ik altijd erg voorzichtig en het is de zoveelste keer dat ik een cpu installeer. Ik leg hem er altijd heel voorzichtig in, zonder kracht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

PilatuS schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 22:10:
Hij is 2e hands gekocht. Staat ook in de TS.
Ik zie het inderdaad, als TS echter de originele bon heeft van de winkel waar de mede tweaker het moederbord heeft gekocht, heeft TS gewoon recht op garantie, mits het moederbord nog in de economische levensduur zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
CptChaos schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 22:14:
[...]
Ik zie het inderdaad, als TS echter de originele bon heeft van de winkel waar de mede tweaker het moederbord heeft gekocht, heeft TS gewoon recht op garantie, mits het moederbord nog in de economische levensduur zit.
Dat lijkt me sterk. Ook al zou de "economische levensduur" 5 jaar zijn en het bord bij wijze van spreke nu nog maar 3 jaar. Dan nog zal de winkelier of fabrikant aangeven dat dit door eigen toedoen is gekomen.

Ik heb het al aangegeven bij de verkoper. De vraag is even hoe hij reageert. Hij is me natuurlijk niks verschuldigd, al is het wel een beetje balen. Kan best zijn dat hij hem zelf al een aardige tijd niet meer in gebruik had, en dit moederbord ergens lag en er per ongeluk eens iets bovenop heeft gelegen ofzo..

Ik zit nu echt te dubben.. Is het moederbord (beide nu dus) kapot, of ligt het aan de procesor. Mij lijkt dan toch beide moederborden angezien processoren normaal gesproken alleen kapot gaan aan warmte of extreem overklokken. Hier is beide geen sprake van.

Vervelend dat de x58 moederborden zo slecht te krijgen zijn, en dat de borden die er nog zijn super duur zijn.

Het enige betaalbare bord dat ik heb gezien (ook direct een uber vet bord trouwens) is deze:

http://www.salland.eu/pro...-oc-ga-x58a-oc.html?ref=2

Die is op andere plekken wel tussen de €350,- en €400,-. Begrijp ook niet waarom Salland hem zo goed heeft liggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
CptChaos schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 22:14:
[...]
Heb je ook garantie op een auto als er een deuk inzit na 2 jaar ?

Dit is gewoon gebruikersschade. Garantie kan je vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
PilatuS schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 22:23:
[...]

Heb je ook garantie op een auto als er een deuk inzit na 2 jaar ?

Dit is gewoon gebruikersschade. Garantie kan je vergeten.
Als ex-autoverkoper kan ik je zeggen dat het bij auto's allemaal nog weer wat anders ligt, maar je hebt in ieder geval gelijk dat dit gewoon gebruikersschade is, en dit dus niet door de fabrikant vergoed zal worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Weet er toevallig iemand of het mogelijk is om de socket van het ene moederbord op het andere te monteren? Zit die alleen bevestigd met die 4 grote bouten? Dan zou dat zo gepiept zijn! :D

Of is dat niet helemaal universeel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Was het maar zo simpel inderdaad. ;) De socket zit vast gesoldeerd aan alle kanten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
CptChaos schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 00:26:
Was het maar zo simpel inderdaad. ;) De socket zit vast gesoldeerd aan alle kanten. ;)
Ik heb het gelezen inderdaad.. In dat geval ben ik een beetje door mijn suggesties heen.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Oké, even een update: Ik heb vanavond bij een vriend van me naar hartelust al mijn componenten kunnen testen. Hij heeft ook een x58 systeem met dezelfde CPU als ik.

Mijn videokaart, geheugen en processor werken in zijn moederbord allemaal prima. Deze componenten zijn dus in orde.

Blijven over: De voeding en het moederbord. Om ook van deze 2 één uit te sluiten hebben we zijn voeding op mijn systeem aangesloten, en de symptomen blijven hetzelfde. Aan de voeding ligt het dus ook niet..

Conclusie: Het moederbord dat ik ontvangen heb is dus gewoon niet goed.. Ik zit hier dus met 2 gare moederborden.. Was weer een wijze les! Ik ga maar eens diep in de buidel tasten voor en nieuw moederbord.. Voordeel: Kan ik er wel direct eentje met USB 3.0 en SATA600 uitkiezen.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
powermarcel10 schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 23:35:
Oké, even een update: Ik heb vanavond bij een vriend van me naar hartelust al mijn componenten kunnen testen. Hij heeft ook een x58 systeem met dezelfde CPU als ik.

Mijn videokaart, geheugen en processor werken in zijn moederbord allemaal prima. Deze componenten zijn dus in orde.

Blijven over: De voeding en het moederbord. Om ook van deze 2 één uit te sluiten hebben we zijn voeding op mijn systeem aangesloten, en de symptomen blijven hetzelfde. Aan de voeding ligt het dus ook niet..

Conclusie: Het moederbord dat ik ontvangen heb is dus gewoon niet goed.. Ik zit hier dus met 2 gare moederborden.. Was weer een wijze les! Ik ga maar eens diep in de buidel tasten voor en nieuw moederbord.. Voordeel: Kan ik er wel direct eentje met USB 3.0 en SATA600 uitkiezen.. ;)
Buig de pinnen eerst eens terug. Ik heb sockets gerepareerd waarbij er 8x zoveel pinnen scheef waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Dat heb ik al geprobeerd, maar krijg het niet aan de praat.. Bij socket 1366 zitten de pinnetjes zo dicht op elkaar dat het bijna niet te zien is wat je doet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
powermarcel10 schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 10:34:
Dat heb ik al geprobeerd, maar krijg het niet aan de praat.. Bij socket 1366 zitten de pinnetjes zo dicht op elkaar dat het bijna niet te zien is wat je doet..
Ik heb wel eens een paar pinnen van socket 2011 goed gezet. Met een vergrootglas en het juiste gereedschap is het geen probleem.

Zoek anders iemand die het voor je kan doen. Plaats eventueel een advertentie in Vraag en Aanbod. Misschien wil er wel iemand voor 20 euro langskomen en dat scheelt je een nieuw bord kopen.
Pagina: 1