Advies: welke "kant-en-klare" HTPC?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgoor
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-06 15:40
Beste mede-tweakers,

Ik zoek jullie advies/ervaringen/input in verband met het volgende;

Aangezien mijn Mede8ter 500x aan het verouderen is, (speelt bepaalde MKV's niet meer af en er zijn/komen ook geen firmware updates meer) wil ik deze vervangen door een "kant-en-klare" HTPC.

Met "kant-en-klaar" bedoel ik dat ik (liefst) geen systeem wil samenstellen uit losse componenten (anders dan dat ik wellicht nog een HD plaats of wat ram er in/bij prik).

Ik zal voornamelijk media wireless (moeten) streamen vanaf mijn Synology DS411 NAS en via HDMI aangesloten worden op mijn 47" flatscreen die dan via optical cable verbonden is met een Yamaha YAS-101 soundbar.

Absoluut vereiste is dat ik er XBMC op moet kunnen draaien (of een variant zoals OpenElec) aangezien mijn ervaring is dat XBMC zowat alles draait en vooral ook fijne opties heeft zoals automatisch downloaden van subs enzo...

Het systeem moet in elk geval voldoende performance hebben om:
  • 1080p vloeiend af spelen;
  • 3D (SBS) content af te spelen zowel MKV als b.v. 3D kanaal van YouTube;
  • Downmixen van DTS etc..
  • Zwaardere webpagina's (met flash enzo) redelijk weer te geven;
Het maakt mij verder niet uit of het OS Linux of Windows (7/8) is.

Last but not least: het systeem moet in totaal niet meer dan 400 Euro max. kosten (en als het even kan is dat inclusief een remote control of mini muis/toestenbord).

Waar ik momenteel naar kijk zijn apparaten zoals b.v. de Asus EEE Box serie of b.v. de Zotac ZBOX series of soortgelijke apparaten.

Een van de punten waar ik tegenaan loop is dan gelijk de keuze tussen het Intel Atom platform of het AMD Fusion platform.

Het is mij - ondanks het doorlezen van aardig wat artikelen - niet duidelijk wat de specifieke voor- of nadelen tussen deze twee platformen zijn in het kader van het door mij geschetste gebruik met XBMC.

[edit] En is een "losse" GPU een must of kan je met een goede geïntegreerde ook voldoende uit de voeten?

Lang verhaal kort: wat zijn de specificaties waar ik volgens jullie op moet letten?

Wat is voldoen qua CPU / Videokaart en RAM om een beetje soepel te draaien? (of doet dat er niet toe?)

Ik was heel even in de verleiding om b.v. een D-Link Boxee Box (DSM-380) te kopen (slechts 149 Euro) omdat Boxee een soort van XBMC is, maar ik las dat deze al heel lang niet meer geupdate is/wordt en dat met de komst van Flash 11 een hele hoop content niet meer werkt?

Ik heb het idee dat ik met een mini-pc/HTPC dan beter bestand ben tegen updates qua software...

Kortom: wat zijn jullie adviezen/ervaringen/opmerkingen ?

Alvast dank voor de reacties _/-\o_

[ Voor 2% gewijzigd door hgoor op 23-10-2012 15:47 . Reden: Zie edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn33ky
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:08
Ik ben ook al lang opzoek naar iets wat weinig stroom verbruikt maar aan dezelfde eisen moet voldoen. OpenElec erop en je hebt een snelle degelijke mediacenter.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock E350M1€ 62,39€ 62,39
1LC-Power LC-1320mi€ 38,90€ 38,90
1Corsair XMS3 CMX4GX3M1A1600C9€ 17,45€ 17,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 118,74

Wel nog een HD kiezen. 64GB SSD zou moeten volstaan. Toetsenbord, muis & remote ook.

Voordelen van Fusion tegenover de Atoms is de sterkere & betere kwaliteit GPU bij weergeven van HD films.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgoor
Voordelen van Fusion tegenover de Atoms is de sterkere & betere kwaliteit GPU bij weergeven van HD films.
Maar hoe zit het met de compatibiliteit van Fusion platform qua plugins enzo? Ik heb wel eens gehoord dat meer onderdelen Intel-compatible zijn?

Of is dat een sprookje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-07 15:40
Op vrijwel elk modern systeem kun je zonder probleem 1080p-content afspelen. 3D heeft wat meer nodig, maar is ook nog niet schokkend te noemen.

Zoals je zelf al aangeeft kan je naar een Atom of Fusion-setup kijken, maar daar zal je met 3D-content mogelijk te kort in gaan schieten. Voordeel is wel dat deze meestal (vrijwel) geheel passief gekoeld kunnen worden, dus fluisterstel icm een SSD (zonder HDD dus), en nauwelijks energie verbruiken.
Het nadeel van die platformen t.o.v. een volwaardige HTPC (dus bijvoorbeeld op basis van een uATX-bord met AMD A6-proc) is dat upgraden van hardware vaak inhoud het compleet vervangen van het systeem, en je qua rekenkracht dus inlevert.
De vraag is dus wat je belangrijker vindt. Meer mogelijkheden, of zuiniger en kleiner?
Als je voor AMD kiest, houdt dat automatisch in dat je (vrijwel) altijd een wat hoger stroom-verbruik hebt, maar de GPU in de A-serie processoren is weer beter dan wat intel levert. Met een A6 en hoger hoef je je in ieder geval voorlopig geen zorgen te maken over GPU-kracht. Met een A4 kun je met de huidige eisen nog prima werken, maar als je naar 3D-content gaat kan het wel eens wat krap worden.
je zou ook, mocht je nu nog geen 3D-content willen afspelen, maar alleen met het oog op de toekomst die wens hebben, kiezen voor een Raspberry Pi. Het ding is goedkoop, doet precies wat je wilt en werkt met CEC, dus gewoon de remote van je TV gebruiken *O* mits supported uiteraard. Sony lijkt voor alsnog prima te functioneren over CEC

Zelf draai ik op een HTPC met AMD-processor en losse GPU (gebouwd uit restanten van andere builds, dus weinig keuze ;) ). Er zit een passief gekoelde XFX HD6570 in, wat prima functioneert.
In de slaapkamer maak ik echter gebruik van een Raspberry Pi, en zelfs dat gaat super met de laatste builds.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
hgoor schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:14:
[...]

Maar hoe zit het met de compatibiliteit van Fusion platform qua plugins enzo? Ik heb wel eens gehoord dat meer onderdelen Intel-compatible zijn?

Of is dat een sprookje?
Dat is lange tijd wel het geval geweest, maar zeker in de windows-omgeving is dat eigenlijk geen issue meer. Zijn heel weinig dingen die niet meer op de AMD's werken en wel op intel.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgoor
kroegtijger schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:16:
Op vrijwel elk modern systeem kun je zonder probleem 1080p-content afspelen. 3D heeft wat meer nodig, maar is ook nog niet schokkend te noemen.
Die Mede8ter speelt ook gewoon 3D (SBS) af maar de menu's zijn niet 3D en ondertitels gaan ook fout.

Maar de wireless capaciteiten (via USB dongle) zijn echt bagger te noemen.

Maar idd; er zijn natuurlijk veel platformen die prima spelen.

Neem mijn iPad 2 bijvoorbeeld: XBMC draait daar echt als een zonnetje op!

Die Raspberry Pi heb ik al een tijdje in het vizier, maar dat is me te iets teveel gedoe (moet je weer inbouwen enzo).

Tja, het wachten is op een goed USB player op Android die wel met XBMC hardware-versnelling werkt: die sticks lijken me zeer interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
hgoor schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:37:
[...]

Die Mede8ter speelt ook gewoon 3D (SBS) af maar de menu's zijn niet 3D en ondertitels gaan ook fout.

Maar de wireless capaciteiten (via USB dongle) zijn echt bagger te noemen.
Bandbreedte van wireless is ook niet heel ruimschoots voldoende om dat te kunnen doen. Met een klein beetje instabiele verbinding krijg je dat meteen gepresenteerd in je beeld (schokkerig). Een mediaspeler heeft dan ook altijd als voorkeur om bekabeld aangesloten te worden.
Maar idd; er zijn natuurlijk veel platformen die prima spelen.

Neem mijn iPad 2 bijvoorbeeld: XBMC draait daar echt als een zonnetje op!
de hardware van de iPad 2 is dan ook ruimschoots genoeg. Ook op Android schijnt het erg goed te lopen, maar daar heb ik nog geen praktijk-ervaringen mee.
Die Raspberry Pi heb ik al een tijdje in het vizier, maar dat is me te iets teveel gedoe (moet je weer inbouwen enzo).
Er zijn kant-en-klare cases voor te koop voor rond de 10,-. Kan je m zo in leggen en dicht klikken. Om dat nu "gedoe met inbouwen" te noemen... :{
Tja, het wachten is op een goed USB player op Android die wel met XBMC hardware-versnelling werkt: die sticks lijken me zeer interessant.
Waarom zou je dat op een browser willen?? :X
Ik zou zelf eerder voor een wat beproefder systeem kiezen, zodat je relatief zeker weet dat alle add-ons werken. Een build zoals OpenElec is prima (overigens kan je daar ook kant-en-klare systemen opvragen), maar je kan ook voor een windows-based build kiezen. Mijn Pi draait op OpenElec, en mn HTPC op Windows. Waar ik met de Pi tot nu toe alleen tegenaan ben gelopen is het afspelen van ISO's, en ik kan er (nog) niet naar mn MediaPortal of For The Record PVR-backend connecten. TVHeadend schijnt al wel goed te werken, maar aangezien mijn tuner in mijn HTPC zit en die windows-based is, is TVHeadened geen optie helaas. Wordt voor zover ik weet wel aan gewerkt, maar kan nog even duren.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgoor
kroegtijger schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:43:
Waarom zou je dat op een browser willen?? :X
Ik zou zelf eerder voor een wat beproefder systeem kiezen, zodat je relatief zeker weet dat alle add-ons werken. Een build zoals OpenElec is prima (overigens kan je daar ook kant-en-klare systemen opvragen), maar je kan ook voor een windows-based build kiezen. Mijn Pi draait op OpenElec, en mn HTPC op Windows. Waar ik met de Pi tot nu toe alleen tegenaan ben gelopen is het afspelen van ISO's, en ik kan er (nog) niet naar mn MediaPortal of For The Record PVR-backend connecten. TVHeadend schijnt al wel goed te werken, maar aangezien mijn tuner in mijn HTPC zit en die windows-based is, is TVHeadened geen optie helaas. Wordt voor zover ik weet wel aan gewerkt, maar kan nog even duren.
Niet. Maar je ziet steeds meer en meer van die (USB-stick) Android Mediaplayers verschijnen vanaf circa 70 euro, maar die zijn mij nog wat te experimenteel. Nog los van het feit dat als je XBMC er al op kan zetten, er nog nul hardware acceleratie is.

Maar goed, terug naar de basis: als ik zou moeten kiezen tussen de verschillende opties, dan is jouw idee dus dat een EEE Box of zo'n Zotac ZBOX dus al voldoende zou moeten zijn om XBMC al een beetje fatsoenlijk te draaien (hetzij onder Windhoos of Linux)?

B.v. even concreet deze ZBOX Nano AD 12 (pricewatch: Zotac ZBOX Nano ZOTAC ZBOX NANO AD12)

[ Voor 8% gewijzigd door hgoor op 23-10-2012 17:08 . Reden: hardware toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Die ZBox is ruimschoots voldoende inderdaad. Hier moet je zonder problemen alle huidige content op af kunnen spelen, en zelfs 3D zou hier geen issue voor hoeven te zijn. Let wel dat je met zo'n ZBox GEEN ondersteuning voor CEC hebt (ten minste, niet out-of-the-box).
Dan zul je dus een alteratieve manier van bediening moeten nemen. Dat kan via een aparte IR-remote, smartphone+app, toetsbord/muis (draadloos), maar je kan ook een CEC-adapter ervoor nemen. PulseEight levert deze, en de adapter sluit je tussen je HTPC en je TV of receiver in aan. Deze adapter haalt het CEC-signaal van de HDMI-kabel en zet die via USB naar je pc toe. Zodoende kan je met de remote van je TV direct je device bedienen, zonder additionele IR-reciever. (dit zit trouwens in de Pi al ingebakken, maar in de PC's kom je dit nog niet tegen. Alleen Toshiba heeft een laptop met CEC in het assortiment)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgoor
kroegtijger schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 17:16:
Die ZBox is ruimschoots voldoende inderdaad. Hier moet je zonder problemen alle huidige content op af kunnen spelen, en zelfs 3D zou hier geen issue voor hoeven te zijn. Let wel dat je met zo'n ZBox GEEN ondersteuning voor CEC hebt (ten minste, niet out-of-the-box).
Nou misschien heb je het niet gezien, maar die Zbox komt dus compleet mét MCE afstandsbediening ;-)

(http://www.zotacusa.com/zbox-nano-ad12.html)

Package Contents
1 x ZOTAC ZBOX nano AD12
1 x Power brick & cable
1 x VESA monitor mount (w/4 screws)
1 x MCE compatible remote w/ 2 CR2032 batteries
1 x USB IR receiver
1 x WiFi antenna
1 x mini-Optical to Optical adapter

Kortom, erg netjes. Enige wat je zelf moet regelen is een harddisk (2,5") en één DDR3-1333 SO-DIMM van max 8gb.

Je kan hem zelfs achter de TV monteren...

Qua prijs/specs zit ik dan erg te dubben tussen die AD12 en ID41 Plus (Intel Ion):

pricewatch: Zotac ZBOX Nano ZOTAC ZBOX NANO AD12 grofweg Euro 248

Model ZBOXNANO-AD12-U
Assembly Configuration Barebone (no RAM, HDD, and OS)
CPU Integrated AMD E2-1800 APU 1.7 GHz Dual-Core
Chipset A68M
Cooler Type Fan
Onboard Video AMD Radeon™ HD 7340
Onboard Audio Combo analog / mini-Optical S/PDIF jack, Microphone jack
Onboard LAN 10/100/1000Mbps, Wifi 802.11n/g/b (300Mbps)
Memory Size Up to 8GB
Memory Slots 1 x 204-pin SO-DIMM
Memory Type DDR3-1333 SO-DIMM
SATA 1 eSATA, SATA 6.0 Gb/s compatible
Video Ports HDMI, DisplayPort
Dual-Link DVI Supported Yes
HDMI 1
DisplayPort 1
USB Ports 2 x USB 3.0 (back panel), 4 x USB 2.0 (2 on front panel, 2 on back panel)
Power Connector DC19V
Extra Features Bluetooth 3.0

pricewatch: Zotac ZBOX ID41 PLUS Grofweg euro 268.

Model ZBOX-ID41-U-LNX
Assembly Configuration All-in-one
CPU Integrated Intel Atom D525 1.8 GHz Dual-Core
Chipset Intel® NM10 Express
Cooler Type Fan (Single Slot)
Onboard Video Next Generation NVIDIA® ION™ (w/512MB DDR3 memory)
Onboard Audio Onboard analog stereo high-definition audio/ 8-Channel LPCM digital audio (HDMI)/ Optical Digital S/PDIF audio output
Onboard LAN 10/100/1000Mbps, WiFi 802.11n/g/b
Memory Size 2GB Installed (Up to 4GB)
Memory Slots 2x 204-pin SO-DIMM
Memory Type DDR3 800 SO-DIMM
SATA 1 SATA 3.0Gbps (250GB HDD Installed)
Video Ports HDMI, DVI
USB Ports 2 USB 3.0 (on back panel) 4 USB 2.0 (2 back panel, 1 front panel, 1 top panel)
Power Connector DC19V
Extra Features Complete with Ubuntu 11.10 (Oneiric Ocelot) 32-bit and XBMC

Beiden zijn trouwens niet echt snel leverbaar zo te zien...

Hmm, wordt nog een lastige keuze: ze zien er beiden ook wel geinig uit... :Y

Als Windows 8 hier op draait (en ik weet niet waarom niet) dan ziet dat er op HDTV vast ook wel leuk uit met al die tiles :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Zeker netjes dat ze met remote komen; was me nog niet opgevallen.
Ik zou zelf denk ik voor de AMD kiezen. De CPU is weliswaar iets minder, maar de GPU is weer beter. Daarnaast is hij ietsjes goedkoper, maar dat zou voor mij geen doorslaggevende factor zijn geweest als de prestaties andersom waren geweest. Meer een leuk bijkomend voordeel. Het ontloopt elkaar allemaal niet zo veel wat dat betreft. Je zal denk ik niet meer of minder plezier aan de een of aan de ander beleven. Overigens zou ik er geen HDD in zetten, maar een 60 of 64GB SSD, of nog kleiner als je ze kan vinden. Is weer wat goedkoper, sneller en stiller. 4GB zou voldoende moeten zijn, maar mocht het qua budget lukken, dan is meteen naar 8GB brengen denk ik geen slechte optie, aangezien de prijzen laag zijn, en tegen de tijd dat je toch nog wilt upgraden de prijzen ongetwijfeld weer achterlijk hoog zijn voor dat (dan verouderde) type geheugen.

Windows 8 zal inderdaad wel gaan draaien. Windows 7 is ook geen probleem, dus 8 lukt ook prima dan. Ik vraag me wel af of het prettig zal werken met de remote icm windows 8; ik gebruik zelf eigenlijk nooit mn remote als muis (iMon pad) maar altijd als keyboard binnen XBMC, omdat dit toch veel prettiger navigeert. Ik kan me voorstellen dat dit met Win8 niet anders zal zijn (nog altijd veel beter dan Win7 natuurlijk)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-07 18:21
Ik zou zelf ook voor de AMD samenstelling gaan. Qua CPU kracht zit er niet zo heel veel verschil tussen beide platformen, maar qua GPU wel. De ION igp is ondertussen alweer een paar jaartjes oud (ik neem overigens aan dat dit ION2 is, er staat alleen onduidelijk next generation ion) en mist tov de nieuwe brazos toch wel een aantal functies die van pas kunnen komen. Hierbij heb ik het bijvoorbeeld over het doorgeven van 3D (3d SBS werk overigens wel) en het bitstreamen van HD audio. Ook is het geheel zuiniger en heb je meer GPU kracht voor post-processing (als je dat wilt).

(en aangezien de prijs ook nog gunstiger is lijkt me dit een inkoppertje)

[ Voor 6% gewijzigd door jaapsander op 24-10-2012 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgoor
jaapsander schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 09:10:
Ik zou zelf ook voor de AMD samenstelling gaan. Qua CPU kracht zit er niet zo heel veel verschil tussen beide platformen, maar qua GPU wel. De ION igp is ondertussen alweer een paar jaartjes oud (ik neem overigens aan dat dit ION2 is, er staat alleen onduidelijk next generation ion) en mist tov de nieuwe brazos toch wel een aantal functies die van pas kunnen komen. Hierbij heb ik het bijvoorbeeld over het doorgeven van 3D (3d SBS werk overigens wel) en het bitstreamen van HD audio. Ook is het geheel zuiniger en heb je meer GPU kracht voor post-processing (als je dat wilt).

(en aangezien de prijs ook nog gunstiger is lijkt me dit een inkoppertje)
Heb me nog even wat verder ingelezen en heb besloten dat ik toch voor die Zbox AD12 ga. Moet nu alleen nog even twee dingen toevoegen: geheugen en een schijf.

Geheugen heb ik al besloten om voor 33 euri een 8gb (Corsair) bankje te nemen (waarom niet).

En nu denk ik dus toch aan een SSD (uiteraard) als opslag.

Qua OS weet ik nog niet echt wat ik wil gaan draaien (Windows of linux/OpenElec)..

Dus nu vraag ik me af: wat zou ik qua opslag moeten nemen? 64gb of 100/128gb?

Meen dat Windows 7 clean circa 22gb in beslag neemt, van Windows 8 weet ik dat niet (zal wel weer fors meer zijn?)..

Iemand suggesties? Qua merk/type en opslag?

Ik zie in de specs staan dat deze PC eSATA, SATA 6.0 Gb/s compatible is.

Betekent dit dat de SSD dan tenminste S-ATA III / 600 moet hebben/ondersteunen?

Ik zie nl. ook veel S-ATA II / 300, maar dat is neem ik aan fors minder snel?

Ohja: misschien ook nog tips voor een goede (mini) combi toetenbord/muis?

[ Voor 7% gewijzigd door hgoor op 24-10-2012 11:54 . Reden: (SSD voorbeelden toegevoegd) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-07 18:21
64GB is zeker meer dan genoeg voor een HTPC wanneer je ergens anders een NAS hebt staan. Op het moment zijn SSD's van samsung (830), crucial (m4) of intel (330 of 530) goede keuze's. Qua prijs kom je vaak uit op een samsung of crucial. W7 is clean inderdaad ongeveer 22GB, maar door hibernate uit te schakelen (heb je toch niet nodig met een SSD) en je pagefile te verkleinen (kan prima met 8GB DDR3). Zo hou je meer dan genoeg ruimte over.

Qua Sata aansluitingen is het eigenlijk vrij eenvoudig, het is allemaal backwards en forwards compatible. Het gaat dus altijd werken. Het is natuurlijk voor je gevoel wel wat jammer om een Sata III SSD op een Sata II poort aan te sluiten of andersom, maar in de praktijk merk je hier niks van. Het verschil tussen II en III is de maximale doorvoersnelheid en bij een SSD als bootschijf is juist dat lang niet zo belangrijk. De reden waarom een SSD zo snel aanvoelt is de random lees en schrijfacties en die worden niet gebottleneckt door Sata II.

Als toetsenbord heb ik goede ervaringen met pricewatch: Logitech K400 Wireless Touch Keyboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn33ky
Wel groeit de XBMC cache voor thumbnails, info, posters & screenshots behoorlijk. Deze worden ook op de HD opgeslagen.

[ Voor 18% gewijzigd door sn33ky op 24-10-2012 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgoor
sn33ky schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 13:39:
Wel groeit de XBMC cache voor thumbnails, info, posters & screenshots behoorlijk. Deze worden ook op de HD opgeslagen.
Ik heb nu XBMC op een gewone desktop PC, maar die maakt wel gebruik van m'n nas: weet je toevallig waar ik kan zien hoe groot die chache is?

Want dan heb ik ongeveer een idee bij de hoeveelheid films/muziek en TV-series die ik nu heb wat ik dan (extra) nodig heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn33ky
C:\Users\(user name)\AppData\Roaming\XBMC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgoor
sn33ky schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 13:45:
C:\Users\(user name)\AppData\Roaming\XBMC
Top, zal eens nakijken want ik heb inmiddels ruim 3,8 Terrabyte aan meuk :P

[EDIT]: nou, dat is dan toch ruim 2gb aan cache data :+

[ Voor 12% gewijzigd door hgoor op 24-10-2012 15:14 . Reden: info toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgoor
jaapsander schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 13:27:
64GB is zeker meer dan genoeg voor een HTPC wanneer je ergens anders een NAS hebt staan. Op het moment zijn SSD's van samsung (830), crucial (m4) of intel (330 of 530) goede keuze's. Qua prijs kom je vaak uit op een samsung of crucial. W7 is clean inderdaad ongeveer 22GB, maar door hibernate uit te schakelen (heb je toch niet nodig met een SSD) en je pagefile te verkleinen (kan prima met 8GB DDR3). Zo hou je meer dan genoeg ruimte over.

Qua Sata aansluitingen is het eigenlijk vrij eenvoudig, het is allemaal backwards en forwards compatible. Het gaat dus altijd werken. Het is natuurlijk voor je gevoel wel wat jammer om een Sata III SSD op een Sata II poort aan te sluiten of andersom, maar in de praktijk merk je hier niks van. Het verschil tussen II en III is de maximale doorvoersnelheid en bij een SSD als bootschijf is juist dat lang niet zo belangrijk. De reden waarom een SSD zo snel aanvoelt is de random lees en schrijfacties en die worden niet gebottleneckt door Sata II.

Als toetsenbord heb ik goede ervaringen met pricewatch: Logitech K400 Wireless Touch Keyboard
Top, ik ben gelijk al even aan het vergelijken geslagen; kijk nu naar een Intel 330 van 60gb (Euro 58 ofzo)..

Die Logitech is precies wat ik bedoelde: deze is trouwens prijstechnisch ook fijn.

Als ik nu kijk naar mijn lijstje dan heb ik:

Zbox AD12:
pricewatch: Zotac ZBOX Nano ZOTAC ZBOX NANO AD12

Geheugen, 8gb
pricewatch: Corsair CMSO8GX3M1A1333C9

Intel 330 SSD 60gb
pricewatch: Intel 330 60GB

Toetsenbord:
pricewatch: Logitech K400 Wireless Touch Keyboard

Als ik alles bij één leverancier koop zit ik op Euro 376,50 en volgens mij heb ik dan een heel fijn HTPC systeem.

Van bovenstaande lijstje twijfel ik alleen nog een beetje over de SSD (iemand nog alternatieve suggesties rond zelfde prijs?)

Anyways: het is altijd fijn om zo wat dingen tegen anderen aan te kunnen houden/klankborden tot zover al erg bedankt dus _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
De Samsung 830 is volgens mij vanaf 128GB, en dat is nogal een overkill imho. De Intel die je nu hebt gekozen is een prima SSD waar je je geen breuk aan kan vallen. je zou de Crucial CT064M4SSD1 kunnen overwegen, maar ik denk niet dat je enige meerwaarde eraan zult ervaren, maar je bent er wel meer voor kwijt. Dan lijkt de Intel me de logische keuze eigenlijk. Alle 2 hebben ze TRIM, en alle2 hebben ze MLC geheugen. De intel heeft een Sandforce-controller, en de Crucial heeft een Marvell-controller.
Je zou nog wel de Intel SSDSC2CW060A310 kunnen overwegen. Deze zou volgens de specs wel weer een stukje sneller moeten zijn, maar zelfs dan vraag ik me af of je in deze configuratie daar meerwaarde aan zult hebben. Pas als je zware bewerkingen gaat doen met veel kleine bestandjes lezen/schrijven ga je daar snelheidswinst in bemerken, maar dat ga je imho nauwelijks doen dus volstaat vrijwel elke SSD. Zelfs als je er een op SATA II zou nemen zou dat nog prima voor je functioneren zonder dat je ooit maar merkt dat je een relatief trage SSD zou hebben (overigens zijn er SATA-II SSD's die beter presteren dan sommige SATA-III SSD's. De interface zegt dus niet alles wat dat betreft).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgoor
kroegtijger schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 14:37:
De Samsung 830 is volgens mij vanaf 128GB, en dat is nogal een overkill imho. De Intel die je nu hebt gekozen is een prima SSD waar je je geen breuk aan kan vallen...
Toen die Intel uitkwam was het een goede middenmoter.

Ik heb dus de knoop doorgehakt en alles in 1x besteld bij Flevowinkel.nl; in totaal 369 Euro dus nog onder mijn budget van 400 Euro :9~

Vraag is alleen wanneer alles geleverd kan worden... Ik zag nu al 5-10 werkdagen voor de meeste onderdelen :'(

Maar een groot voordeel is, dat ik pas hoef te betalen bij afhalen in de winkel in Almere. Dat is wel fijn, want nu hoef ik niks vooruit te betalen..

[EDIT] Hierbij wat (externe) info/reviews van de Zbox nano AD12

Tom's Hardware bericht:
http://www.tomshardware.c...-PC-AMU-Radeon,17149.html

Review op Technology Break (nb: dit is niet de bare-bones versie die ik heb besteld):
http://tbreak.com/tech/20...ox-nano-ad12-plus-review/

Zodra ik de boel in huis heb (ik bereid me vast voor op "enkele weken") zal ook eens wat reviews schrijven...

[ Voor 23% gewijzigd door hgoor op 25-10-2012 10:48 . Reden: Info toegevoegd over de Zbox Nano AD12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:51
@hgoor. Heb je de Zotac al binnen?
Ben benieuwd naar je mening over het apparaat.

[ Voor 41% gewijzigd door DeBaroN op 07-11-2012 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgoor
baronruud schreef op woensdag 07 november 2012 @ 15:31:
@hgoor. Heb je de Zotac al binnen?
Ben benieuwd naar je mening over het apparaat.
Nee de levering is super traag :( Verwachte leverdatum is nu volgende week dinsdag.

Hopelijk blijft die datum zo want Sallant/Flevowebwinkel heeft kennelijk een reputatie van slechte levertijden. Ze liegen ook gewoon op hun site. Er staat dan 3-5 dagen maar dat is dan gewoon 15 dagen ofzo..

Nouja, ik hoef pas te betalen bij ophalen....

Zodra ik alles heb zal ik een review/video maken.

Kijk er echt naar uit; XBMC is gewoon de way to go op een TV oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgoor
[Update:] de Zbox Nano AD12 is nóg niet afgeleverd. Datum is al twee keer veranderd, staat nu op morgen (donderdag 15/11/12), maar ik hou m'n adem nog niet in.

Ze hebben gewoon helemaal niets op voorraad

Dat is trouwens zo voor álle producten die ik in één keer besteld had bij Salland Flevo-webwinkel; alleen het toetsenbord was op voorraad.

Ik ben er inmiddels achter dat ze standaard de producten gewoon op 1-5 werkdagen zetten, maar dat is dus onzin.

[UPDATE 2]: Zbox is aangekomen bij leverancier. Ik kan vandaag alles ophalen behalve de SSD. Tevens heb ik besloten een ander toetsenbord nemen: nl. een Trust 17911 multi-media toetsenbord.

[ Voor 17% gewijzigd door hgoor op 15-11-2012 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-06 13:59

Xymox

Determinism rulez !

Kan je al ervaringen delen?

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgoor
Ja; ik ben dit momenteel aan het verwerken in een review; is best nog wel wat werk.

Inmiddels staat de Zotac al weer een paar maanden te zoemen naast mijn TV en wordt het idd hoog tijd dat ik dat een afrond.

In the mean time: als je specifieke vragen hebt hoor ik het wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GBB1
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-05-2024
Jup, ik heb onlangs ook de Zbox Nano AD12 aangekocht en hierop draait nu OpenELEC v3.0 laatste beta. Helaas merk ik wel op dat de 1080p films af en toe een beetje schokkerig zijn. Heb jij hier ook last van? Of heb je speciale instellingen hiervoor doorgevoerd?
Pagina: 1