Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2R
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 08:38
ICT brengt veel voordelen met zich mee, één daarvan is dat een overheid zich transparanter zou kunnen opstellen. Als volk kies je immers een overheid en de overheid werkt in dienst van het volk, en wordt ook door het volk bekostigd. Verantwoording afleggen aan "je baas" is dus wellicht iets wat als vanzelfsprekend zou moeten zijn.

De uitdaging hierbij is om een balans te vinden tussen te veel en te weinig informatie. Er moet precies zoveel informatie worden gegeven zodat de burger de informatie zelf in een groter perspectief kan plaatsen, maar niet wordt overweldigd door de hoeveelheid informatie. Je wilt natuurlijk niet dat burgers gaan twijfelen aan de vakbekwaamheid, maar aan de andere kant wil je ook geen rooskleurig beeld geven.

Het rijk doet het bijvoorbeeld al met het (beruchte) Rijks ICT Dashboard. En binnen de politiek (gemeentelijk, provinciaal dan wel landelijk) komen er steeds meer college akkoorden voor een transparanter beleid waardoor er wel informatie of verantwoording gegeven moet worden...

Maar wat willen we eigenlijk bereiken met deze transparantie? Voor echte transparantie zou ook alles op de schop moeten, nieuwe clausules in contracten met uitvoerders, accurate en actuele data verzameling binnen de organisatie, etc. etc. Is het het allemaal wel waard?

Hoe zou je de informatievoorziening/verantwoording vanuit de overheid aan moeten pakken? Zitten we er eigenlijk wel op te wachten? Is transparantie gewoon iets wat gewoon aanwezig moet zijn of willen we er meer mee bereiken dan enkel informatie beschikbaar maken.

Op naar een transparantere overheid. Leek me leuk hier een discussie over te starten op tweakers. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Het volk kiest geen overheid. Het volk kiest de leden van o.a. de EK en TK. De uitvoerende instanties leggen verantwoording af aan die organen. De gekozenen zijn geen marionetten van het volk. Laat staan dat het volk eigenlijk de baas is omdat het de overheid zou betalen.

Naast bovenstaande kanttekening mis ik de behoefte. Is de overheid thans niet transparant genoeg? Waar blijkt dat uit? Waarom moet dat anders? Et cetera.

[ Voor 10% gewijzigd door argro op 23-10-2012 18:51 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2R
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 08:38
Natuurlijk, de overheid kan je zien als transparant genoeg, je hebt immers de wet van openbaarheid van bestuur. Maar waarom niet deze drempel tot informatie aanvragen weg halen en gewoon over gaan op meteen publiceren? Alles wordt tegenwoordig toch digitaal geregistreerd.

De behoefte zelf komt denk ik ook meer vanuit de overheid zelf dan de burger. Transparantie en openheid zijn immers de grondvesten van de democratie dus waarom als overheid dit niet zo optimaal mogelijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
De overheid is transparanter dan menigeen denkt. Zo is het mogelijk om op lokaal niveau vergaderingen bij te wonen en soms is inspraak mogelijk.
Zelden dat iemand daar gebruik van maakt om te kijken waar het over gaat. En dat is vreemd aangezien de raadsleden bij een volle zaal ook het gevoel krijgen dat bepaalde zaken er toe doen waardoor ze een beter onderbouwd standpunt zullen moeten innemen. Dat zou er toe moeten leiden dat de besluiten die worden genomen evenwichtiger zijn.

Landelijke politiek hetzelfde laken een pak. Met enige regelmaat is de tweede kamer niet eens vol wat best triest is gezien de vergoeding die ze ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

kirrid schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 13:01:
Natuurlijk, de overheid kan je zien als transparant genoeg, je hebt immers de wet van openbaarheid van bestuur. Maar waarom niet deze drempel tot informatie aanvragen weg halen en gewoon over gaan op meteen publiceren?
Hoeveel ben je bereid daarvoor extra belastingen te betalen? 10%? 20%? 100%?

Als ik (als buitenstaander, ik ben geen ambtenaar) zie wat een WOBje nu soms al kost...
Alles wordt tegenwoordig toch digitaal geregistreerd.
Neuh.

En al zou het: dan nog mag ik hopen dat alles gecheckt wordt. Ik heb liever niet dat mijn privacy-gevoelige gegevens op straat komen te liggen. Ook al weet "de overheid" het wel. "Alles" is ook jouw belastingaangifte en de locatie van het blijf-van-mijn-lijf-huis waar %in elkaar geslagen vrouw% nu woont. En als je niet alles bedoeld moet het uit worden gezocht.

Of bedoel je gewoon de raadsverslagen, verslagen van eerste-/tweede kamer vergaderingen, etc? Die kan je al lang downloaden. Soms incl bewegende beelden en/of verbatim notulen.

(Edit: leef je uit: http://debatgemist.tweedekamer.nl/ ;) )

[ Voor 7% gewijzigd door F_J_K op 25-10-2012 17:46 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Ik zie transparantie niet als doel op zich. Alhoewel een zekere mate van transparantie natuurlijk onmisbaar is om een democratie goed te laten functioneren, wil dat niet zeggen dat die transparantie ongelimiteerd moet zijn. Ongelimiteerde transparatie is dan ook zeker geen kernwaarde van een democratie. Transparantie speelt wel een rol bij het voorspelbaar-maken van de overheid (een belangrijke waarde in een rechtsstaat), maar wederom, dat betekent niet dat alle documenten zomaar openbaar moeten zijn. Dat dient ook niets.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Iblies schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 17:28:
Landelijke politiek hetzelfde laken een pak. Met enige regelmaat is de tweede kamer niet eens vol wat best triest is gezien de vergoeding die ze ontvangen.
Kamerleden zitten in diverse commissies en dergelijke, waardoor ze elders bezig kunnen zijn, naast diverse andere redenen Je conclusie is dus wat voorbarig.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 01:02
laat maar...

[ Voor 96% gewijzigd door Cobb op 27-11-2012 07:43 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Pagina: 1