Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterminator
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:13
Beste Gotters,

Onlangs heb ik de goedkeurig voor mijn afstudeeropdracht ontvangen. Echter blijkt het vinden van een scriptieonderwerp een probleem voor me.

Ik moet voor een bedrijf als afstudeerstageopdracht een pakketselectie doen voor nieuwe software voor hun servicedesk.

Ik had eerst 't idee om voor mijn scriptie methoden te vergelijken van een implementatie, maar helaas is dit afgewezen aangezien de stagecoördinator dit niet direct relevant vond m.b.t. mijn stageopdracht. Ik vind nog steeds van wel, omdat een implementatie meestal volgt na een pakketselectie en dit een mooie aanvulling kan zijn in mijn ogen ten opzichte van de opdracht. Maar dat wordt toch 'n eindeloze discussie.

Op school hebben we het short list, long list etc verhaaltje geleerd. Nu heb ik al op Google, GoT etc. gezocht maar kan het niet echt vinden. Dus daarom mijn vraag: zijn er diverse methoden om pakketselecties uit te voeren die ik eventueel kan vergelijken voor mijn scriptie? Zo ja, welke?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nii3k
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:18
Moet je methode wetenschappelijk onderbouwd zijn? Of mag je gewoon een methode deel schrijven dat volgens jou idee is hoe je het wilt aanpakken, en niet verplicht op literatuur gebaseerd hoeft te zijn? In ieder geval moet je jou idee gewoon goed verkopen. Je kan best methoden van een implementatie vergelijken, maar verkoop het dan 'leuk'. Stel een leuk research design op, noem je vergelijking een 'case research' waarin je elke methode van implementatie als een 'case' behandelt. etc, etc..

neem bijvoorbeeld deze studie als voorbeeld: Softwareselection: a case study of the application of the analytical hierarchical process to the selection of a multimedia authoring system (http://www.sciencedirect....cle/pii/S037872069900021X)

[ Voor 20% gewijzigd door nii3k op 23-10-2012 15:36 . Reden: even snel het eerst gevonden voorbeeld toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nii3k
uit een ander artikel:

On the basis of review of literature we propose a generic stagebased methodology for selection of any software package which
consists of following seven stages.
1. Determining the need for purchasing the system and preliminary investigation of the availability of packaged software that
might be suitable candidate, including high level investigation
of software features and capabilities provided by vendor
[6,7,12,31,50,64,74].
2. Short listing of candidate packages [5–7,12,21,31,50,66].
3. Eliminating most candidate package that do not have required
feature or do not work with the existing hardware, operating
system and database management software or network [5–
7,21,31,50].
4. Using an evaluation technique to evaluate remaining packages
and obtain a score or overall ranking of them [5–7,31,48,64,74].
5. Doing further scrutiny by obtaining trial copy of top software
packages and conducting an empirical evaluation. Pilot testing
the tool in an appropriate environment [21,50].
6. Negotiating a contract specifying software price, number of
licenses, payment schedule, functional specification, repair
and maintenance responsibilities, time table for delivery, and
options to terminate any agreement [12,21].
7. Purchasing and implementing most appropriate software
package.
We found that none of the primary studies explicitly covered
step 7. However, good evaluation practice suggests that some action should be taken to ensure that the selected package performs
as well as expected after implementation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterminator
niek87 schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:50:
uit een ander artikel:

On the basis of review of literature we propose a generic stagebased methodology for selection of any software package which
consists of following seven stages.
1. Determining the need for purchasing the system and preliminary investigation of the availability of packaged software that
might be suitable candidate, including high level investigation
of software features and capabilities provided by vendor
[6,7,12,31,50,64,74].
2. Short listing of candidate packages [5–7,12,21,31,50,66].
3. Eliminating most candidate package that do not have required
feature or do not work with the existing hardware, operating
system and database management software or network [5–
7,21,31,50].
4. Using an evaluation technique to evaluate remaining packages
and obtain a score or overall ranking of them [5–7,31,48,64,74].
5. Doing further scrutiny by obtaining trial copy of top software
packages and conducting an empirical evaluation. Pilot testing
the tool in an appropriate environment [21,50].
6. Negotiating a contract specifying software price, number of
licenses, payment schedule, functional specification, repair
and maintenance responsibilities, time table for delivery, and
options to terminate any agreement [12,21].
7. Purchasing and implementing most appropriate software
package.
We found that none of the primary studies explicitly covered
step 7. However, good evaluation practice suggests that some action should be taken to ensure that the selected package performs
as well as expected after implementation.
Dit is ook de manier zoals wij 't in principe aangeleerd hebben. Naar mijn weten of het overigens niet wetenschappelijk onderbouwd te zijn. Het gaat om de HBO studie Information Management. Iets met implementatie wordt sowieso afgewezen. Blijkbaar wordt 't vinden van 'n onderwerp lastig ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc-Chub
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-06-2023
Software implementatie is eigenlijk een langdurig traject wat normaal gesproken ook in een team wordt gedaan. Ik begrijp dat je dus sowieso niet zelf mag implementeren wat betekend dat er niet zo heel veel overblijft.

Is het misschien interessant om je scriptie te schrijven over risico's bij software implementatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterminator
Tc-Chub schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 17:21:
Software implementatie is eigenlijk een langdurig traject wat normaal gesproken ook in een team wordt gedaan. Ik begrijp dat je dus sowieso niet zelf mag implementeren wat betekend dat er niet zo heel veel overblijft.

Is het misschien interessant om je scriptie te schrijven over risico's bij software implementatie?
Ben ik met je eens, maar aangezien ik de pakketselectie als stage opdracht moet gaan doen wat dus plaatst vind VOOR de implementatie keurt de stagecoördinator de onderwerpen mbt een implementatie dus af.

Dit is een stukje uit zijn mail zojuist:

"Er ligt met het onderzoeken van methoden voor pakketimplementatie geen directe relatie met je opdracht. Je gaat namelijk geen implementatie doen of implementatieplan opstellen."   

Jouw voorbeeld was anders inderdaad wel een idee geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmerd
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-05 21:24
Wat ik even niet begrijp, je gaat toch al onderzoek doen naar verschillende software pakketten dus dan kan je dat toch als scriptie onderwerp gebruiken? Tenminste, bij ons op school gaat dat zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterminator
Pimmerd schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 18:33:
Wat ik even niet begrijp, je gaat toch al onderzoek doen naar verschillende software pakketten dus dan kan je dat toch als scriptie onderwerp gebruiken? Tenminste, bij ons op school gaat dat zo.
Bij mij op de opleiding dus helaas niet, iedereen die ik dat ook vertel flappert met de oren. Wij hebben dus een stageopdracht (meestal 'n adviesrapport) en daarnaast dus n scriptie wat iets te maken heeft met de stageopdracht

Of zoals school het omschrijft:

Theoretische verdieping waarvan het onderwerp een relatie heeft met de het praktisch deel van de afstudeeropdracht

[ Voor 12% gewijzigd door Exterminator op 23-10-2012 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmerd
  • Laatst online: 30-05 21:24
Ga je die pakkettenselectie doen op basis van de functionaliteit die de leverancier geeft of ga je die pakketten daadwerkelijk ook testen en je ervaringen meenemen in het adviesrapport? Zoja, dan heb je naar mijn idee al een theoretisch gedeelte en een praktisch gedeelte, dan wordt je theoretische gedeelte iets van: "Onderzoek naar de functionaliteiten van pakket x,y,z" en het praktisch gedeelte wordt dan: "Vergelijking van pakket x,y,z op basis van eisen opdrachtgever in de praktijk" (gebruiksvriendelijkheid etc.)

[ Voor 5% gewijzigd door Pimmerd op 23-10-2012 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterminator
Pimmerd schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 23:23:
Ga je die pakkettenselectie doen op basis van de functionaliteit die de leverancier geeft of ga je die pakketten daadwerkelijk ook testen en je ervaringen meenemen in het adviesrapport? Zoja, dan heb je naar mijn idee al een theoretisch gedeelte en een praktisch gedeelte, dan wordt je theoretische gedeelte iets van: "Onderzoek naar de functionaliteiten van pakket x,y,z" en het praktisch gedeelte wordt dan: "Vergelijking van pakket x,y,z op basis van eisen opdrachtgever in de praktijk" (gebruiksvriendelijkheid etc.)
Ik ga alleen 'n selectie doen adhv eisen en wensen van 't bedrijf en hun klanten. Dus niet testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-05 11:48

samo

yo/wassup

Zoals ik het lees kan je dus het onderwerp nemen "helpdeskpakket", en ga je dat verdiepen. Dus niet per-se de selectie van een nieuwe, maar je zou ook kunnen gaan beschrijven wat de meerwaarde is van een pakket t.o.v. geen. Ofwel welke winst is er uit het pakket te halen voor het bedrijf.
Daarmee toon je wat meer inzicht in het bedrijf, het pakket en kan je wat literatuur erbij zoeken.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterminator
samo schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 06:51:
Zoals ik het lees kan je dus het onderwerp nemen "helpdeskpakket", en ga je dat verdiepen. Dus niet per-se de selectie van een nieuwe, maar je zou ook kunnen gaan beschrijven wat de meerwaarde is van een pakket t.o.v. geen. Ofwel welke winst is er uit het pakket te halen voor het bedrijf.
Daarmee toon je wat meer inzicht in het bedrijf, het pakket en kan je wat literatuur erbij zoeken.
Zou inderdaad een optie kunnen zijn, weet alleen niet of school hier de meerwaarde van inziet. Dit ook omdat het bedrijf al langer dan 15jaar over 'n helpdesk bezit.

Wat mij net zelf te binnen schoot: misschien de voordelen (of nadelen) van open source software afwegen tegen closed software m.b.t. tot de kwaliteiten, kosten etc. Maar weet eigenlijk niet of hier genoeg info over te vinden is zodat er iets over te schrijven valt. Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-05 17:44

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Exterminator schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 07:40:
[...]

Zou inderdaad een optie kunnen zijn, weet alleen niet of school hier de meerwaarde van inziet. Dit ook omdat het bedrijf al langer dan 15jaar over 'n helpdesk bezit.

Wat mij net zelf te binnen schoot: misschien de voordelen (of nadelen) van open source software afwegen tegen closed software m.b.t. tot de kwaliteiten, kosten etc. Maar weet eigenlijk niet of hier genoeg info over te vinden is zodat er iets over te schrijven valt. Wat denken jullie?
Het zou een optie kunnen zijn, maar dan moet je oppassen dat het niet één van de "open-deuren-intrap-rapporten" wordt. Kan je misschien iets meer informatie verstrekken over het pakket en bedrijf an sich? Met name in wat voor branche zit dit bedrijf? Mogelijk kun je de impact gaan beschrijven over het gevolg van het functioneren van de helpdesk met een nieuw pakket..

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nii3k
[b][message=39159737,noline]

misschien is het dan ook leuk om white-labeling als optie mee te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterminator
BadpunK schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 08:27:
[...]

Het zou een optie kunnen zijn, maar dan moet je oppassen dat het niet één van de "open-deuren-intrap-rapporten" wordt. Kan je misschien iets meer informatie verstrekken over het pakket en bedrijf an sich? Met name in wat voor branche zit dit bedrijf? Mogelijk kun je de impact gaan beschrijven over het gevolg van het functioneren van de helpdesk met een nieuw pakket..
Wat bedoel je precies met "open-deuren-intrap-rapporten"?

Ik heb op dit moment nog geen pakket. Ik zit pas vanaf 1 december bij het bedrijf, vanaf dat moment heb ik 18 weken de tijd om de pakketselectie uit te voeren en aan m'n scriptie te werken. Voor 1 december moet ik mijn onderzoeksopzet goedgekeurd hebben, zonder goedkeuring mag ik niet starten aan de afstudeerstage. Zonder scriptieonderwerp wil de stagecoordinator me geen onderzoeksopzetdocent toewijzen, vandaar dat ik nu ook al op zoek moet naar m'n scriptieonderwerp. Zonder goedgekeurde onderzoeksopzet dus ook geen afstudeerstage. Hopelijk is 't wat duidelijker zo.

Over het bedrijf:
Het bedrijf ontwikkelt al zo 'n 15 jaar software op het gebied van documentaire informatievoorziening, workflow en digitalisering en zijn op dit moment een van de grootste aanbieders op de Europese markt met betrekking tot Enterprise Content Management.
niek87 schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 08:54:
[...]

misschien is het dan ook leuk om white-labeling als optie mee te nemen?
Nooit van gehoord, moeite waard om eens in te verdiepen dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-02 21:39

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Exterminator schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 07:40:
[...]

Wat mij net zelf te binnen schoot: misschien de voordelen (of nadelen) van open source software afwegen tegen closed software m.b.t. tot de kwaliteiten, kosten etc.
Wat hij bedoelt met "open-deuren-intrap-rapporten" is een rapport waar het volgende uit blijkt:
Open Source is gratis maar kost misschien meer implementatie en onderzoekskosten.
Closed source is niet gratis maar er is goede support.
etc.

Overigens heb ik in mijn 2e jaar Informatica een scriptie moeten schrijven over ITIL vs ASL (al denk ik dat die 2e al een beetje 'uit' is) maar ITIL zelf biedt in principe al heul veel gespreksstof, of is dat te algemeen?

[ Voor 17% gewijzigd door Afvalzak op 24-10-2012 09:46 ]

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterminator
afvalzak schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 09:43:
[...]

Wat hij bedoelt met "open-deuren-intrap-rapporten" is een rapport waar het volgende uit blijkt:
Open Source is gratis maar kost misschien meer implementatie en onderzoekskosten.
Closed source is niet gratis maar er is goede support.
etc.

Overigens heb ik in mijn 2e jaar Informatica een scriptie moeten schrijven over ITIL vs ASL (al denk ik dat die 2e al een beetje 'uit' is) maar ITIL zelf biedt in principe al heul veel gespreksstof, of is dat te algemeen?
Ook hier zal uit blijken dat het niet goed aanpast bij de afstudeeropdracht (geen relevantie). Zie enkele posts hierboven voor de opdrachtomschrijving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Laatst online: 29-05 18:42
Over requirementsmanagement moet je toch een mooie scriptie kunnen schrijven in relatie tot je opdracht lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Exterminator schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 09:28:
Het bedrijf ontwikkelt al zo 'n 15 jaar software op het gebied van documentaire informatievoorziening, workflow en digitalisering en zijn op dit moment een van de grootste aanbieders op de Europese markt met betrekking tot Enterprise Content Management.
Dan heeft het bedrijf ongetwijfeld veel ervaring met vele soorten pakketselecties (van marketing tot en met Europese aanbestedingen). Ga eens praten met hun sales-afdeling. Best kans dat je dan al een prima onderwerp voor de scriptie kan bedenken. Er zijn prima scripties (en proefschriften :+ ) te bedenken over alleen al Europese aanbestedingen :P

Andere optie is een scriptie over aandachtspunten bij het bedenken van de criteria. Naast de technische en functionele critertia (pas op dat je niet enkel de 15 jaar ervaring met pakketX gebruik, let op wat de markt aantoonbaar kan en niet kan): ook de implementatie (partij of ondersteunig / docs etc), overeenkomst (garanties etc), onderhoud de komende jaren. Dus eens met bovenstaande post.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterminator
F_J_K schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 10:13:
[...]

Dan heeft het bedrijf ongetwijfeld veel ervaring met vele soorten pakketselecties (van marketing tot en met Europese aanbestedingen). Ga eens praten met hun sales-afdeling. Best kans dat je dan al een prima onderwerp voor de scriptie kan bedenken. Er zijn prima scripties (en proefschriften :+ ) te bedenken over alleen al Europese aanbestedingen :P

Andere optie is een scriptie over aandachtspunten bij het bedenken van de criteria. Naast de technische en functionele critertia (pas op dat je niet enkel de 15 jaar ervaring met pakketX gebruik, let op wat de markt aantoonbaar kan en niet kan): ook de implementatie (partij of ondersteunig / docs etc), overeenkomst (garanties etc), onderhoud de komende jaren. Dus eens met bovenstaande post.
Helaas kan ik i.v.m. het tijdsbestek geen contact opnemen met andere afdeling, dit zal denk ik teveel tijd gaan kosten en ten koste gaan van mijn startdatum. Toch bedankt voor de tip! (jullie allemaal overigens voor het meedenken, echt super!)

Ik snap eigenlijk niet goed hoe jullie requirementmanagement zien als scriptieonderwerp?

Daarnaast nog met 'n kennis gesproken; hij kwam met 't idee om een handboek te maken van de pakketselectie, maar weet niet wat ik hier van moet vinden...

[ Voor 3% gewijzigd door Exterminator op 24-10-2012 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik denk dat je hier eens even moet gaan kijken: http://zbc.nu/ict/kwalite...-en-implementatie-deel-1/
Staan ook heel veel aanpalende zaken genoemd :)

Wat ik een leuk scriptieonderwerp zou vinden: Pakketselectie en -implementatie: veelgemaakte fouten en hoe deze vroegtijdig te voorkomen". Daar moet je toch wat mee kunnen vermoed ik; het internet staat vol met mislukte implementaties en lessons learned :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Opbellen en uitleggen kost toch hooguit een kwartiertje?

Scriptie: welke methoden zijn er, wat zijn voor- en nadelen en de risicos? Verschilt het per onderwerp, verschilt het per klant? Welke onderdelen missen in bepaalde methoden? Maakt het uit of je toiletpapier of softwareimplementaties koopt? (Antwoord op dat laatste is trouwens ja, al denken inkopers daar soms anders over :+ )

niek87 geeft al voorbeelden (een eerdere publicatie van net artikel is overigens te vinden op dcu.ie: www.computing.dcu.ie/~roconnor/LaiTruebloodAndWong.pdf)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc-Chub
The Eagle schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 15:04:
Ik denk dat je hier eens even moet gaan kijken: http://zbc.nu/ict/kwalite...-en-implementatie-deel-1/
Staan ook heel veel aanpalende zaken genoemd :)

Wat ik een leuk scriptieonderwerp zou vinden: Pakketselectie en -implementatie: veelgemaakte fouten en hoe deze vroegtijdig te voorkomen". Daar moet je toch wat mee kunnen vermoed ik; het internet staat vol met mislukte implementaties en lessons learned :)
Dat lijkt mij ook interessant, maar hij mag het volgens mij dus niet hebben over de implementatie zelf en de risico's hierbij.

Misschien is het interessant om behalve methoden die er zijn om een pakketselectie uit te voeren eens te kijken naar de resources over pakketen. Hoe weet ik welke pakketten er in de markt zijn en welke software of hulpmiddelen kan ik hierbij gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Over dat laatste kan IMHO geen eenduidig antwoord worden gegeven: dat verschilt per pakket en pakkettype (en per regio: voor bepaalde types software heb je niets aan een Amerikaans overzicht als de markt vooral in NL zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

^^^ Met stom ;)
Bovendien is het het antwoord op die laatste vraag van Tc-Chub heel simpel: Google :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterminator
Tc-Chub schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 15:54:
[...]

Dat lijkt mij ook interessant, maar hij mag het volgens mij dus niet hebben over de implementatie zelf en de risico's hierbij.
Precies ;)

Toch zit ik ook nog steeds te dubben over dat open source verhaaltje een paar posts hierboven, wordt er langzaamaan gek van 8)7 . Hoe zou ik dat kunnen aanpakken etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Daar is volgens mij alles al lang over gezegd. Copy-paste-klaar lijkt me niet de bedoeling van een scriptie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc-Chub
The Eagle schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 19:36:
^^^ Met stom ;)
Bovendien is het het antwoord op die laatste vraag van Tc-Chub heel simpel: Google :)
Haha dat klopt ook wel, maar soms zijn dingen tot op de bodem uitgezocht via theorien en kun je het daarover hebben.

Het lijkt me best lastig om iets te verzinnen als je het niet over de implementatie zelf mag hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-05 21:16
Mag ik vragen welke opleiding je doet? Ik neem aan dat het je afstudeerscriptie betreft?
Dat geeft ons een beetje achtergrondinformatie :)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Je stagecoordinator zei dat ie het geen geschikt onderwerp vond. Heb je hem gevraagd of ie voorbeelden kon geven van wat ie dan wel geschikt zou vinden / zijn akkoord op zou geven? Zo is het zoeken naar een onzichtbare speld in een poel olie namelijk. We kunnen vanalles verzinnen, maar kunnen niet in het hoofd kijken van jouw begeleiding vanuit school. Nou weet ik dat de meeste docenten wat dit betreft een stelletje fantasieloze prutsers bij elkaar zijn, maar toch, even vragen kan geen kwaad.

Noot: het is niet erg om iets te vragen als je iets niet weet. Het is wel erg om een fuckup te maken omdat je iets niet gevraagd hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterminator
Puch-Maxi schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 21:57:
Mag ik vragen welke opleiding je doet? Ik neem aan dat het je afstudeerscriptie betreft?
Dat geeft ons een beetje achtergrondinformatie :)
Het gaat inderdaad om de afstudeerscriptie aan de opleiding Information Management.
The Eagle schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 22:47:
Je stagecoordinator zei dat ie het geen geschikt onderwerp vond. Heb je hem gevraagd of ie voorbeelden kon geven van wat ie dan wel geschikt zou vinden / zijn akkoord op zou geven? Zo is het zoeken naar een onzichtbare speld in een poel olie namelijk. We kunnen vanalles verzinnen, maar kunnen niet in het hoofd kijken van jouw begeleiding vanuit school. Nou weet ik dat de meeste docenten wat dit betreft een stelletje fantasieloze prutsers bij elkaar zijn, maar toch, even vragen kan geen kwaad.

Noot: het is niet erg om iets te vragen als je iets niet weet. Het is wel erg om een fuckup te maken omdat je iets niet gevraagd hebt ;)
Point taken, zal morgenvroeg eens mailen. Zal ook even contact opnemen met m'n SLBster. Wellicht wil zij me misschien fatsoenlijk te woord staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Misschien trap ik nu een open deur in, maar als je nu gaat afstuderen en je weet niet hoe je een pakketselectie of iets dergelijks moet uitvoeren, wat heb je al die tijd dan gedaan op school??

Zoek boeken of voorbeeldscripties van voorgangers om te bekijken wat er verwacht wordt.
Hoe moeilijk kan het zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoutWout
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-02 22:03
BoutWout hier werkt bij 'één van de Big4' bij de Management Consulting. Een deel van ons werk is selectie-trajecten. Hoewel selecties van pakketen niet direct onze niche is, denk ik dat we je wel kunnen helpen bij het verscherpen van je verhaal betreffende selectie-trajecten. Stuur maar een IM dan maken we op korte termijn een afspraak

[ Voor 13% gewijzigd door BoutWout op 09-09-2013 10:18 . Reden: rebuild zin ]

Red een boom, eet een bever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterminator
Anoniem: 35872 schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 08:50:
Misschien trap ik nu een open deur in, maar als je nu gaat afstuderen en je weet niet hoe je een pakketselectie of iets dergelijks moet uitvoeren, wat heb je al die tijd dan gedaan op school??

Zoek boeken of voorbeeldscripties van voorgangers om te bekijken wat er verwacht wordt.
Hoe moeilijk kan het zijn..
Nee, een open deur trap je niet in. Echter gooi je wel je eigen ramen nu in... Lees het topic eens fatsoenlijk door voordat je conclusies gaat trekken ;)
BoutWout schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 09:09:
BoutWout hier werkt bij KPMG Advisory bij de Management Consulting Shared Services and Outsourcing unit. Een deel van ons werk is selectie-trajecten. Hoewel selecties van pakketen niet direct onze niche is, denk ik dat we je wel kunnen helpen bij het verscherpen van je verhaal betreffende selectie-trajecten. Stuur maar een IM dan maken we op korte termijn een afspraak
Je DM staat uit

[ Voor 30% gewijzigd door Exterminator op 25-10-2012 09:29 . Reden: reactie op BoutWout toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

BoutWout schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 09:09:
BoutWout hier werkt bij KPMG Advisory bij de Management Consulting Shared Services and Outsourcing unit. Een deel van ons werk is selectie-trajecten. Hoewel selecties van pakketen niet direct onze niche is, denk ik dat we je wel kunnen helpen bij het verscherpen van je verhaal betreffende selectie-trajecten. Stuur maar een IM dan maken we op korte termijn een afspraak
offtopic:
Een bedrijf dat Shared Services and Outsourcing doet, lijkt me heel erg de verkeerde om ook pakketselecties te laten doen. Je hebt namelijk belang bij een bepaalde uitkomst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluebe
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:03

Bluebe

Roar

Ik denk dat je een aardige scriptie over een pakket selectie kan schrijven, waarom wil je het dan hebben over methodes die je daarvoor kan gebruiken? Ik zou echt gewoon puur op de pakket selectie gaan focussen, daar kan je leuke dingen mee doen.

Begin bijvoorbeeld met een interview ronde om de eisen/voorkeuren van de gebruikers vast te stellen, hierdoor créer je ook enig draagvlak van de gebruikers omdat je ze betrekt bij de keuze. Vervolgens split je de harde eisen en voorkeuren want je gaat natuurlijk eerste op de harde eisen selecteren en vervolgens kunnen voorkeuren worden bekeken zodat je echt een goede keuze kan maken.

Zorgt voor een lange lijst met paketten en zet er bijv. een vragenlijst tegen aan. Zit het binnen het budget? kan het pakket dit en dat? dan ga je dus al van een long list naar middle list, hier doe je hetzelfde alleen dan met specifiekere vragen tot je op een short list komt. Bij een short list kan je eens bedrijven uitnodigen voor een presentatie of wat dan ook om echt beter in het pakket te kijken.

Dat is ongeveer hoe ik het zou aanpakken;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterminator
Bluebe schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 19:51:
Ik denk dat je een aardige scriptie over een pakket selectie kan schrijven, waarom wil je het dan hebben over methodes die je daarvoor kan gebruiken? Ik zou echt gewoon puur op de pakket selectie gaan focussen, daar kan je leuke dingen mee doen.

Begin bijvoorbeeld met een interview ronde om de eisen/voorkeuren van de gebruikers vast te stellen, hierdoor créer je ook enig draagvlak van de gebruikers omdat je ze betrekt bij de keuze. Vervolgens split je de harde eisen en voorkeuren want je gaat natuurlijk eerste op de harde eisen selecteren en vervolgens kunnen voorkeuren worden bekeken zodat je echt een goede keuze kan maken.

Zorgt voor een lange lijst met paketten en zet er bijv. een vragenlijst tegen aan. Zit het binnen het budget? kan het pakket dit en dat? dan ga je dus al van een long list naar middle list, hier doe je hetzelfde alleen dan met specifiekere vragen tot je op een short list komt. Bij een short list kan je eens bedrijven uitnodigen voor een presentatie of wat dan ook om echt beter in het pakket te kijken.

Dat is ongeveer hoe ik het zou aanpakken;)
Dank voor je reactie en omschrijving, MAAR in tegenstelling tot andere opleidingen moet ik 2 rapporten opleveren. Een 'adviesrapport', in mijn geval dus de pakketselectie en een scriptie met een theoretische onderbouwing over een onderwerp dat iets te maken heeft met de afstudeeropdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Er is toch al heel veel genoemd? Bespreek bijv een half dozijn requirement analyse methoden en verbind dat aan de mate waarin de haalbaarheid ervan wordt meegenomen (marktonderzoek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterminator
Inmiddels 'n reactie van m'n SLBer gehad:

Lees op internet of in de bibliotheek een aantal vaktijdschriften. Dit levert vaak interessante artikelen op die een idee voor een scriptie geven. Je hebt dan ook een artikel met literatuurreferenties.Denk bv aan algemene ts als Computable en Automatiseringgids.Verder ts op het gebied van servicebeheer. Maak een semantische matrix op basis van een aantal trefwoorden zodat je meer ingangen hebt om in ts, op internet of in databases te zoeken.Succes

Servicebeheer, dan kom ik op ITIL uit toch? Iemand toevallig 'n eerste ingeven qua onderwerp op dit gebied?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
De IST / SOLL methodiek van Bernard Cuppen wordt op Avans gedoceerd en vond ik erg bruikbaar voor pakketselectie. Via google vind je wel wat voorbeelden van hoe van de huidige naar de gewenste situatie gaat.

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Ik ken dat boek (dat ik tegenkom bij zoeken op zijn naam) niet maar pas op: IST is bijna nooit volledig de feitelijke situatie en SOLL is meestal een onhaalbaar vergezicht. Vergeet het pad ertussen niet: tijd, geld, resources, functoinaliteiten vd pakketten die nu op de markt zijn, etc.
Exterminator schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 07:46:
Lees op internet of in de bibliotheek een aantal vaktijdschriften. Dit levert vaak interessante artikelen op die een idee voor een scriptie geven. Je hebt dan ook een artikel met literatuurreferenties.Denk bv aan algemene ts als Computable en Automatiseringgids.Verder ts op het gebied van servicebeheer. Maak een semantische matrix op basis van een aantal trefwoorden zodat je meer ingangen hebt om in ts, op internet of in databases te zoeken.Succes

Servicebeheer, dan kom ik op ITIL uit toch? Iemand toevallig 'n eerste ingeven qua onderwerp op dit gebied?
offtopic:
Wat een antwoord... Gokje: ze heeft geen idee en wil zich er niet in verdiepen dus geeft maar een algemeen antwoord :X

Maar in de basis waar. Ik mag hopen dat je sowieso al een paar dozijn tijdschriften (op het web en evt fysiek) en artikelen zoals degene die in dit topic zijn gelinkt/gequote hebt gelezen voor je ueberhaupt je eerste voorstellen deed, laat staan voor je dit topic opende. Dat lijkt me een inkopper.

Ik neem aan dat gewezen is op servicebeheer (idd bijvoorbeeld ITIL) omdat die gebruik maken van het soort systeem dat je gaat aanschaffen. Dus er zijn criteria uit te halen: ITIL geeft veel handvatten voor het gebruik. Erg relevant voor de feitelijke pakketselectie (als ITIL wordt gevolgd, dan). Maar niet voor je theoretische scriptie. Daar zal naar ik aanneem het type pakket niet relevant zijn. En als implementatie verboden is dan is de beheerfase erna het ook :+

AG etc staan inderdaad vol van de trefwoorden. Uit mijn hoofd in dit kader paar willekeurige termen: mislukte grote projecten (insteek: dat het pakket amper uitmaakt: het gaat om de rest), nieuwe aanbestedingswet (regels voor overheden bij selectie), SaaS (insteek: pakketselectie vs dienstselectie), beveiliging (insteek: functionele vs niet-functionele aspecten), etc. Maar haar antwoord is dusdanig vaag dat je er niets mee kunt. Ik zou zeggen: kies enkele onderwerpen die in dit topic zijn genoemd en vind er een paar artikelen bij.

Heb je haar nu al een aantal ideeen voorgelegd bij het stellen van bovenstaande vraag? Dan natuurlijk wel een beetje uitgewerkt in een paar alinea's "ik overweeg dit vanwege dat en dat, dat is relevant vanwege dit en dit, de concrete vragen zijn ongeveer deze en ik wil die kant op kijken voor antwoorden". (Opa spreekt: ik moest vroegah -toen je master nog met een d schreef- toch wel een plan van een paar A4tjes inleveren, maar misschien is dat tegenwoordig anders dus ik noem maar enkele alinea's :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluebe
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:03

Bluebe

Roar

Dank voor je reactie en omschrijving, MAAR in tegenstelling tot andere opleidingen moet ik 2 rapporten opleveren. Een 'adviesrapport', in mijn geval dus de pakketselectie en een scriptie met een theoretische onderbouwing over een onderwerp dat iets te maken heeft met de afstudeeropdracht.
Ja dat maakt het al iets lastiger, ik heb even gekeken maar zijn er wel een aantal "pakket selectie methodes"? Verder is er denk ik ook niet zoveel rond dit onderwerp te zeggen want wat de baten bijv. voor het bedrijf zijn en waarom ze het pakket nodig zijn zeg je natuurlijk al in het advies rapport. Ik vind die SLBers ook altijd heel erg fijn, ik heb er echt nooit wat aan gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterminator
F_J_K schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 11:41:
Ik ken dat boek (dat ik tegenkom bij zoeken op zijn naam) niet maar pas op: IST is bijna nooit volledig de feitelijke situatie en SOLL is meestal een onhaalbaar vergezicht. Vergeet het pad ertussen niet: tijd, geld, resources, functoinaliteiten vd pakketten die nu op de markt zijn, etc.

[...]

offtopic:
Wat een antwoord... Gokje: ze heeft geen idee en wil zich er niet in verdiepen dus geeft maar een algemeen antwoord :X

Maar in de basis waar. Ik mag hopen dat je sowieso al een paar dozijn tijdschriften (op het web en evt fysiek) en artikelen zoals degene die in dit topic zijn gelinkt/gequote hebt gelezen voor je ueberhaupt je eerste voorstellen deed, laat staan voor je dit topic opende. Dat lijkt me een inkopper.

Ik neem aan dat gewezen is op servicebeheer (idd bijvoorbeeld ITIL) omdat die gebruik maken van het soort systeem dat je gaat aanschaffen. Dus er zijn criteria uit te halen: ITIL geeft veel handvatten voor het gebruik. Erg relevant voor de feitelijke pakketselectie (als ITIL wordt gevolgd, dan). Maar niet voor je theoretische scriptie. Daar zal naar ik aanneem het type pakket niet relevant zijn. En als implementatie verboden is dan is de beheerfase erna het ook :+

AG etc staan inderdaad vol van de trefwoorden. Uit mijn hoofd in dit kader paar willekeurige termen: mislukte grote projecten (insteek: dat het pakket amper uitmaakt: het gaat om de rest), nieuwe aanbestedingswet (regels voor overheden bij selectie), SaaS (insteek: pakketselectie vs dienstselectie), beveiliging (insteek: functionele vs niet-functionele aspecten), etc. Maar haar antwoord is dusdanig vaag dat je er niets mee kunt. Ik zou zeggen: kies enkele onderwerpen die in dit topic zijn genoemd en vind er een paar artikelen bij.

Heb je haar nu al een aantal ideeen voorgelegd bij het stellen van bovenstaande vraag? Dan natuurlijk wel een beetje uitgewerkt in een paar alinea's "ik overweeg dit vanwege dat en dat, dat is relevant vanwege dit en dit, de concrete vragen zijn ongeveer deze en ik wil die kant op kijken voor antwoorden". (Opa spreekt: ik moest vroegah -toen je master nog met een d schreef- toch wel een plan van een paar A4tjes inleveren, maar misschien is dat tegenwoordig anders dus ik noem maar enkele alinea's :P )
Ik ga zometeen nog maar eens met m'n ziek hoofd naar school en inde tijdschriften bladeren. Heb tot nu toe alleen nog maar op inet gekeken om eerlijk te zijn.

Aanbestedingswet leek me wel interessant, maar vind er helaas weinig info over. Over SaaS denk ik dat ook weinig te schrijven valt voor 'n scriptie. Verder dacht ik zelfnog aan SLA (voorgesteld door school daan mn vriendin die dezelfde opleiding doet), maar ook hier imo weinig verschillende info over te vinden. Helaasben ik ook slecht in t out of the box denken :(
Bluebe schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 23:18:
[...]

Ja dat maakt het al iets lastiger, ik heb even gekeken maar zijn er wel een aantal "pakket selectie methodes"? Verder is er denk ik ook niet zoveel rond dit onderwerp te zeggen want wat de baten bijv. voor het bedrijf zijn en waarom ze het pakket nodig zijn zeg je natuurlijk al in het advies rapport. Ik vind die SLBers ook altijd heel erg fijn, ik heb er echt nooit wat aan gehad.
Zo zie ik 't dus ook...

[ Voor 8% gewijzigd door Exterminator op 29-10-2012 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterminator
Heb zojuist het voorstel "cloud computing" voorgelegd bij de stagecoördinator als scriptieonderwerp, ben eens benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 363533

F_J_K schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 11:41:

Tegenwoordig moet je dat toch echt ook nog wel doen. :9 Het is bij mij op de opleiding zo dat er een compleet boekwerk aan regels is waar die 'paar A4tjes' (het werden er toch snel over de 30, en dat tijdens mijn 3e jaars stage) aan moeten voldoen. Vergeet je één van die regels dan is het linea-recta naar de herkansing voor dat onderdeel.

Anyway, on topic.

Dat je scriptie niks te maken mag hebben met de implementatie is wat mij betreft echt complete onzin. Elk traject zal namelijk ooit eens eindigen met een implementatie, behalve als het project wordt afgeblazen natuurlijk. ;)

Persoonlijk zou ik gewoon even een goed gesprek aangaan met je begeleider bij het stageverlenende bedrijf. Misschien weet hij/zij wel een goed onderwerp?

Daarnaast zou je kunnen kijken naar vaak gemaakte fouten in een pakketselectietraject. Je wilt niet weten wat voor geld er binnen bedrijven op dit moment over de balk gaat om 'hip en modern te doen'. Denk aan belachelijke trajecten waarbij een klein vuilnisverwerkingsbedrijf enorme ERP systemen gaat implementeren terwijl een klein CRM systeempje meestal volstaat. Of OV bedrijven waar geld verloren gaat om hip een eigen app te hebben...welke uiteindelijk precies hetzelfde kan als de 9292OV app die al lang is ingeburgerd. Hoor die tientallen kleine start-up Software Development ondernemingen eens in hun vuistje lachen met het gemakkelijk verdiende geld! :+ Even een nieuwe GUI schrijven, gegevens linken en klaar! Op naar Barbados!

Misschien zou je binnen het bedrijf waar je de afstudeeropdracht doet kunnen kijken of er ooit eens een geldverslindend IT project m.b.t. pakketsellectie is geweest? Zo ja, beschrijf dat project, kijk wat er mis is gegaan en vooral: Hoe kan het worden voorkomen? Zo nee, kijk naar mogelijke gevaren van huidige projecten. Meestal kost het wel wat weken voordat je voldoende bent 'ingeburgerd' binnen een afdeling voordat je dit soort vragen kan stellen.

Hopelijk helpt dit je wat verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterminator
PZOOO schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 10:17:
De IST / SOLL methodiek van Bernard Cuppen wordt op Avans gedoceerd en vond ik erg bruikbaar voor pakketselectie. Via google vind je wel wat voorbeelden van hoe van de huidige naar de gewenste situatie gaat.
Bernard Cuppen ;w

Ik heb dus les van hem gehad in ITIL/ASL (en nog wat), wat 'n ellendige vent is 't...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonoKid
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-12-2024
Ik denk onmiddellijk aan:
* Vooronderzoek (problemen in kaart brengen, geschiedenis, bestaande situatie)
* Behoeften gebruikers (necessary's en nice-to-have's)
* Kosten/Baten (met een break-even projectie)
* Risico's
* Training

Vervolgens: Per geschikt pakket, met uiteindelijk een matrix van de hoofdpunten, waarop je een pakket voorlegt dat het best uit de bus komt.

Dat is implementatie, volgens je docent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foglight
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-12-2024
Zelf ben ik afgestudeerd op een pakket selectie. Het was bij mij zo dat ik zowel de theoretische kant uiteen heb gezet als de praktische kant. Eerst heb ik steeds uitgelegd waarom een stap genomen werd en wat voor informatie eruit zou komen en vervolgens de methode die voor handen kwam doorlopen. Het is zo dat er in pakketselectie land heel veel bedrijven zijn die zichzelf een autoriteit vinden en allen hebben ze zelf een methode ontwikkeld. Hoe dan ook is het belangrijk dat je meerdere methoden bekijkt en hier voor je zelf een goede afweging in maakt en mogelijk een combinatie.

Zelf ben ik tot de conclusie gekomen dat er eigenlijk geen goede methode is om zowel open-source, standaardsoftware als maatwerksoftware met elkaar te vergelijken. Dat is dus nog een uitdaging die open blijft als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styx1
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

styx1

prutser

Ook ik heb een afgestudeerd op een pakket selectie. Ik heb gebruik gemaakt van de long-shortlist, schaling, MoSCoW, in een waterwal achtig methode.
Dat zag er ongeveer zo uit: informatie verzamelen (interviews? google?), de verzamelde informatie analyseren(weer interviews? schaling? rfp? rfi?), vervolgens een paar partijen uitnodigen voor een demo, medewerkers mee laten beslissen, wel allemaal met behulp van MoSCoW en schaling etc.

Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterminator
foglight schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 15:46:
Zelf ben ik afgestudeerd op een pakket selectie. Het was bij mij zo dat ik zowel de theoretische kant uiteen heb gezet als de praktische kant. Eerst heb ik steeds uitgelegd waarom een stap genomen werd en wat voor informatie eruit zou komen en vervolgens de methode die voor handen kwam doorlopen. Het is zo dat er in pakketselectie land heel veel bedrijven zijn die zichzelf een autoriteit vinden en allen hebben ze zelf een methode ontwikkeld. Hoe dan ook is het belangrijk dat je meerdere methoden bekijkt en hier voor je zelf een goede afweging in maakt en mogelijk een combinatie.

Zelf ben ik tot de conclusie gekomen dat er eigenlijk geen goede methode is om zowel open-source, standaardsoftware als maatwerksoftware met elkaar te vergelijken. Dat is dus nog een uitdaging die open blijft als je het mij vraagt.
styx1 schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 18:29:
Ook ik heb een afgestudeerd op een pakket selectie. Ik heb gebruik gemaakt van de long-shortlist, schaling, MoSCoW, in een waterwal achtig methode.
Dat zag er ongeveer zo uit: informatie verzamelen (interviews? google?), de verzamelde informatie analyseren(weer interviews? schaling? rfp? rfi?), vervolgens een paar partijen uitnodigen voor een demo, medewerkers mee laten beslissen, wel allemaal met behulp van MoSCoW en schaling etc.
Hebben jullie toevallig nog een Onderzoeksopzet (of hoefden jullie dat niet?) van jullie afstudeeropdracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Is het niet handig om dan ook de diverse versies van jouw onderzoeksopzet eerst te posten? Ik neem aan dat je er ondertussen drie of vier hebt namelijk, misschien kunnen we daaraan meedenken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterminator
Voor iedereen die heeft helpen mee denken, bedankt!

Bij dezen wil ik jullie laten weten dat het onderwerp "cloud computing" is goedgekeurd als scriptieonderwerp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Woei :)

T.z.t. linken naar resultaat wordt vast gewaardeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterminator
F_J_K schreef op maandag 05 november 2012 @ 19:13:
Woei :)

T.z.t. linken naar resultaat wordt vast gewaardeerd :)
Zal ik doen, misschien heb ik jullie hulp nog wel tussentijds nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterminator
Ben al enkele dagen met het verzinnen van een onderzoeksvraag voor mijn scriptie, iemand van jullie een idee? Het liefst dient deze vraag betrekking te hebben op een "pakketselectie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Wat zijn je probeersels / wat overweeg je, in welke hoek zit je te denken? [ot]Hmm, een breed onderwerp als "cloud computing" geaccepteerd voordat je een opzet versie 0.9 van vragen er bij hebt? [/q]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterminator
F_J_K schreef op maandag 12 november 2012 @ 15:13:
Wat zijn je probeersels / wat overweeg je, in welke hoek zit je te denken? [ot]
Ik zit te denken aan:

Privacy
Wet en regelgeving
Welke cloud diensten zijn er
Wat verandert cloud computing voor bedrijven
SaaS

Maar ik heb 't idee dat over alles net te weinig literatuur te vinden is :?
Of ik zoek natuurlijk weer in de verkeerde hoeken en is er nog zat te "onderzoeken"
F_J_K schreef op maandag 12 november 2012 @ 15:13:
Hmm, een breed onderwerp als "cloud computing" geaccepteerd voordat je een opzet versie 0.9 van vragen er bij hebt? [/q]
Juist

Reactie van m'n docentbegeleider: Het is juist interessant om dat te onderzoeken. Steeds meer pakketleveranciers leveren de geschetste opties bij een pakketselectie. Bij het onderzoeken van pakketten speelt dat een belangrijke rol tegenwoordig.

Volgens een andere docent was het misschien interessant om te onderzoeken wat.de meerwaarde us van een cloud voor een bedrijf/wat het te bieden heeft (in de toekomst)

[ Voor 12% gewijzigd door Exterminator op 12-11-2012 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Exterminator schreef op maandag 12 november 2012 @ 16:12:
Maar ik heb 't idee dat over alles net te weinig literatuur te vinden is :?
Of ik zoek natuurlijk weer in de verkeerde hoeken en is er nog zat te "onderzoeken"
Scan alleen al alle AG-artikeltitels van de afgelopen twee jaar (en lees er een honderdtal) en je hebt een paar A4tjes vol met verwijzingen en buzzwords :) Alleen al die twee jaar op die ene site moet je veel geven (natuurlijk dan wel een login regelen om te kunnen zoeken en lezen).

edit:
En dan combineren met Computable (zonder login?) en je hebt al heel leads.

Let op dat je niet (alleen) naar Amerikaanse publicaties kijkt, focus op Europeanen. Dit vanwege de schaal en vanwege de privacy/wetgeving. Denk alleen al aan wat WP29 publiceerde etc. (Ben je ongetwijfeld al tegengekomen als je denkt aan cloud & privacy).

[ Voor 5% gewijzigd door F_J_K op 12-11-2012 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc-Chub
Exterminator schreef op maandag 12 november 2012 @ 16:12:
[...]

[...]

Juist

Reactie van m'n docentbegeleider: Het is juist interessant om dat te onderzoeken. Steeds meer pakketleveranciers leveren de geschetste opties bij een pakketselectie. Bij het onderzoeken van pakketten speelt dat een belangrijke rol tegenwoordig.

Volgens een andere docent was het misschien interessant om te onderzoeken wat.de meerwaarde us van een cloud voor een bedrijf/wat het te bieden heeft (in de toekomst)
Klopt, meestal bieden leveranciers van ERP pakketten een lokale installatie aan of inderdaad een installatie via de cloud. Dit laatste is meestal goedkoper maar brengt ook risico's met zich mee (internetverbinding, beveiliging etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterminator
Tc-Chub schreef op maandag 12 november 2012 @ 18:11:
[...]

Klopt, meestal bieden leveranciers van ERP pakketten een lokale installatie aan of inderdaad een installatie via de cloud. Dit laatste is meestal goedkoper maar brengt ook risico's met zich mee (internetverbinding, beveiliging etc)
Misschien kan ik 't dan ook gooien naar de voor en nadelen van Cloud Computing software of gewone software en dit tegen elkaar afwegen... Wordt er toch langzaam aan gek van :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterminator
Eerste opzet gemaakt en naar de leraar gestuurd

Onderwerp

Onderzoek doen naar de onderdelen van Cloud Computing en welke risico’s hier aan verbonden zijn. Tevens onderzoeken wat Cloud Computing voor de privacy, wet en regelgeving betekend.

Onderzoeksvraag

Waar dient iemand op het gebied van veiligheid en de privacy, wet en regelgeving rekening mee te houden wanneer besloten wordt over te stappen naar Cloud Computing en welke onderdelen en risico’s bestaan er binnen Cloud Computing?

Deelvragen

Oriëntatiefase

Definitie Cloud computing?
Definitie onderdelen Cloud Computing?
Wat is privacy?
Hoe is de privacy geregeld in Nederland?

Onderzoeksfase

Heeft de Wet bescherming persoonsgegevens betrekking op Cloud Computing?
Welke wetten met betrekking tot Cloud computing zijn er?
Welke onderdelen binnen Cloud computing zijn er?
Welke risico’s zijn er voor bedrijven met betrekking tot Cloud Computing?
Hoe wordt de privacy binnen Cloud Computing gewaarborgd?
Hoe wordt de veiligheid geregeld van Cloud Computing?

Analysefase

In mijn ogen n.v.t.?

Adviesfase
Welke soorten cloud computing zijn er en waar dient rekening mee gehouden te worden m.b.t. tot de privacybescherming en veiligheid van Cloud Computing

Doelstelling

Het in kaart brengen van de onderdelen van Cloud Computing en welke wet en regelgeving en veiligheid hier op toepassing van is.

Kreeg hier de volgende reactie op terug:

Stel de vragen specifieker. Spits het toe op het werken met standaardapplicaties “in de Cloud”.
Met andere woorden: het niet zelf in huis draaien van applicaties, maar bij een dienstverlener. Uiteraard mag je de term Cloud gebruiken. Kijk op Internet of je artikelen vindt of publicaties hierover. Dat helpt je ook bij het formuleren van de vragen.

Iemand ideeën tips?
Pagina: 1