Ervaring Wireless netwerk met controller / cloud controller

Pagina: 1
Acties:

• speedhaste
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 19:15
Op één van de locaties van mijn werk is er een Wireless netwerk in gebruik, deze wordt aangestuurd door een hardware controller (Aruba networks) die beheerd al de access points en de instellingen. Nu kan dit systeem helaas maar een beperkt aantal access point aansturen en ben ik aan het kijken wat de mogelijkheden zijn m.b.t. wireless voor een aantal andere locaties.

Ik kwam toen Wireless systemen tegen die gebruik maakte van een controller in de cloud. Dit heeft als voordeel dat je flexibeler bent en tevens makkelijk meer access points aan het systeem kan hangen zonder dat er een uitbreiding aan de (hardware) controller gedaan hoeft te worden. Nadeel, als internet door storing/problemen niet beschikbaar is, de access points niet te beheren zijn.

Na wat zoek werk kwam ik op producten van o.a. Meraki, AeroHive en EnGenius
Mijn vraag is, zijn er hier mensen die ervaring hebben met dergelijke systemen? En wat zijn jullie bevindingen, voors en tegens voor hardware controllers Vs Cloud controllers in de praktijk.

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Bij Cisco wordt dit OfficeExtend of FlexConnect genoemt. De high-end WLAN controllers ondersteunen dit en voor encryptie tussen access point en WLAN controller wordt DTLS gebruikt. De 8500 en 7500 controllers ondersteunen zelf tot 6000 access points per controller.

Cisco heeft sinds kort ook een controller die je op ESXi in VMware kan draaien, maar deze ondersteund geen DTLS. Wel jammer, want de licentiëring gaat per AP. Je zou dan voor een paar AP's een controller in de cloud kunnen draaien, zonder dit zelf te hosten in een datacenter.

De meeste AP werken met FlexConnect / OfficeExtend, maar ze hebben ook een AP specifiek voor dit doen, namelijk de OEAP600. De meeste AP's kan je provisionen met een WLAN controller en dat werkt verder. De OEAP600 heeft echter ook een webinterface, zodat een gebruiker zijn eigen SSID kan instellen. Plaatst een gebruiker dit OEAP thuis, dan heeft hij 2 of meer SSID's:
  • DATA SSID wat getunnelt wordt naar het bedrijfsnetwerk van zijn werkgever.
  • Voice SSID wat getunnelt wordt naar het bedrijfsnetwerk van zijn werkgever.
    Hierdoor kan hij een Wifi-VoIP telefoon met dezelfde SSID op het werk en thuis gebruiken.
  • Zijn eigen ingestelde SSID, wat een lokale outbreak heeft via de lokale internetverbinding.
Deze cloud-controllers zie ik vooral gebruikt worden in retail omgevingen, zoals bij winkelketens.
Afhankelijk van het type WLC worden bepaalde features niet ondersteund. Verder kan je denken aan wireless service providers die hotspots willen aanbieden.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~