Audio digitaal streamen naar externe DAC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean-Paul Bidet
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-06 10:48
Ik ben voornemens een nieuwe stereo combinatie aan te schaffen waarvan de muziek die gestreamed wordt centraal staat (dus niet via een CD o.i.d.). De muziekcollectie die ik wil gebruiken bestaat naast MP3'tjes ook uit een behoorlijk aantal 24bits FLAC bestanden (van max 192khz).

Ik wil de muziek via een muziekstreamer <via USB of optisch> naar een DAC laten gaan en vervolgens <analoog> naar een eindversterker laten gaan. Ik wil per se geen muziekstreamer waar reeds een DAC zit ingebouwd, dus één zonder analoge uitgang.

Wat ik me nu afvraag is:
  1. Zijn er überhaupt muziekstreamers (behalve een PC/laptop) die, zonder een interne DAC, het muziek signaal digitaal doorgeven aan een externe DAC (doordat ze de DAC bijvoorbeeld herkennen als een soort van externe geluidskaart)?
  2. Bestaat er een NAS waarmee je direct via USB contact maakt met een externe DAC om muziek af te spelen (met voldoende bandbreedte en processorkracht om een HQ FLAC bestand te kunnen streamen)?
Voor beide punten geldt dat:
  • Er een rechtstreekse en digitale verbinding is, zonder tussenkomst van bijvoorbeeld een Squeezebox Touch
  • Zonder de kwaliteit van de muziek te downsizen.
  • Ik wil op afstand (iPad) de muziek kunnen kiezen die ik wil afspelen.
Ik heb voor de duidelijkheid ook een simpel ontwerp online gezet.

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/j5c8dk.gif

Ik ben me er van bewust dat er een groot aantal streamers zijn die doen wat ik vraag, maar deze hebben veel meer functionaliteit dan waar ik naar opzoek ben en zijn ook navenant geprijsd. Ik wil een zo basaal mogelijke speler.

Alvast bedankt voor het meedenken!

[ Voor 10% gewijzigd door Jean-Paul Bidet op 23-10-2012 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18899

Een squeezebox kan je via digitaal out/spdif aansluiten op een dac. Op dat moment worden de dac's in de squeezebox over geslagen en word de a/d conversie gedaan in de externe dac Echter de squeezebox touch sampled de hoogste samplerates 192khz terug naar naar 96khz normaal gesproken. Enige wat dan niet voor een squeezebox pleit is dat het extra jitter kan veroorzaken wat een negatieve invloed op het geluid kan hebben.

Een dac die je pc ziet als externe audio card is bijvoorbeeld een audioquest dragonfly deze speelt wel af tot 192 khz.. Sluit je aan op de usb port ...Steeds meer dacs met usb aansluitingen komen er beschikbaar, die dezelfde functionaliteit bieden

In je plaatje zie ik een dune ook staan deze kan ook gewoon op een externe dac aansluiten. Echter een nadeel blijft volgens mij dat je altijd een tv aan moet hebben om het te bedienen.

Mooie oplossing is ook een pc met Jriver/foobar via een m2 tech hiface naar een dac, maarja kost allemaal veel geld. (m2 tech hiface dent om de jitter van de PC uit te schakelen), Jriver en foobar kunnen via kernel streaming een schoon signaal aanbieden van hoge kwalitiet.

Denk dat een squeezebox echt zo slecht nog niet is. Denk ook dat je het verschil tussen 24/96 en 24/192 ook niet gaat horen, zelfs als je audiofiele oortjes en super versterking /speakers hebt... 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 18899 op 23-10-2012 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:46

mr.paaJ

generatie cmd+z

Waar staat je muziek? Heb je daar (al) een NAS voor? Daar kun je de SqueezeServer op zetten en dan is een Squeezebox inderdaad de goedkoopste goede oplossing. Kwalitatief gewoon goed beoordeeld, zeker de Touch.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zich kan je op een pc ook de squeezebox server draaien en daar dan ook je muziek op stallen. Touch heeft daarnaast een usb aansluiting dus een usb stick zou ook wel kunne werlken.

Ander streamer is sonos echter deze ondersteunen helemaal niet je high res flac bestanden ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

Klopt, kan ook natuurlijk.

HTPCtje anders? Oude MacMini werkt naar volle tevredenheid hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean-Paul Bidet
Ik zat zelf ook te denken aan de combinatie NAS met daarop een squeezbox server en dan deze vervolgens te linken aan een squeezebox touch. Ik heb nog geen NAS draaien en zal deze ook moeten gaan aanschaffen.

Mijn boerenverstand zegt dat een NAS ook een computer is en deze ook, net als een PC, is aan te sluiten op een DAC (zoals de audioquest dragonfly). Maar deze lijken enkel te werken op een PC/MAC. Mogelijk doordat er geen drivers zijn geschreven....

Als ik nu op mijn NAS Windows Home Server 2011 64bit installeer, zou dat het eea veranderen. Of lever ik dan zoveel functionaliteit in dat ik beter kan kiezen voor een combinatie NAS/ squeezebox touch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:30
Ja, ik zou gaan voor de combi NAS + Squeezebox, dat gebruik ik zelf voor mijn muziek.

Overigens is de optie NAS + DAC wel een optie, mijn Synology ondersteunt de mogelijkheid een USB DAC aan te sluiten op de USB poorten direct en dan met DS audio (app) de muziek af te spelen. Echter, de telefoon / tablet versie ondersteunt geen 24 bits FLAC, ik betwijfel of een aangesloten USB dac dat wel zal doen. (andere apps op dezelfde tablet speelt wel deze 24 bits bestanden, dus aan de tablet ligt het niet)

mijn advies: koop een Synology + Squeezebox Touch, krijg je geen spijt van! (en iPeng voor je iPad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean-Paul Bidet
Ik denk dat ik idd zal gaan voor een combi NAS + Squeezebox + DAC. Al moet ik wel zeggen dat de combinatie Windows server + DAC ook aan me blijft knagen....

Er zijn een behoorlijk aantal DAC's waarvoor drivers (al dan niet plug & play) zijn geschreven voor (reguliere) Windows. Als ik nu op mijn NAS een Windows server installeer, kan ik dan ook niet verbinding maken met de DAC zodat 24bits FLAC bestanden wel afgespeeld kunnen worden, of werkt dat niet zo? Daarnaast draait de Logitech Media Server volgens mij ook prima op een Windows server.... Bovendien bespaar ik zo ook de aanschaf van de Touch uit.

Het feit dat ik online zeer weinig kan vinden over de combinatie Windows server en een DAC zal wel betekenen dat het niet zo'n goed oplossing is ben ik bang.

[ Voor 5% gewijzigd door Jean-Paul Bidet op 25-10-2012 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

servies

Veni Vidi Servici

Anoniem: 18899 schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 20:49:
Een squeezebox kan je via digitaal out/spdif aansluiten op een dac. Op dat moment worden de dac's in de squeezebox over geslagen en word de a/d conversie gedaan in de externe dac Echter de squeezebox touch sampled de hoogste samplerates 192khz terug naar naar 96khz normaal gesproken. Enige wat dan niet voor een squeezebox pleit is dat het extra jitter kan veroorzaken wat een negatieve invloed op het geluid kan hebben.
1) dat doet de Touch niet, maar squeezeboxserver/logitechmediaserver. De Touch zelf heeft te weinig processing power om te downsamplen...
2) Jitter..., krijgen we dat weer... De mensen die daar over zitten te klagen zouden het toch nooit horen (zo ver is hun gehoor al gedegradeerd door de leeftijd). En dan moet het überhaupt nog optreden...
In je plaatje zie ik een dune ook staan deze kan ook gewoon op een externe dac aansluiten. Echter een nadeel blijft volgens mij dat je altijd een tv aan moet hebben om het te bedienen.
In mijn geval gebruik ik de Dune puur voor video. M'n squeezebox is er voor de audio...
Denk dat een squeezebox echt zo slecht nog niet is. Denk ook dat je het verschil tussen 24/96 en 24/192 ook niet gaat horen, zelfs als je audiofiele oortjes en super versterking /speakers hebt... 8)7
Ik weet eigenlijk wel zeker dat je het verschil niet gaat horen...
En daarbij komt ook nog eens dat erg veel 192kHz uitgaves upsamples zijn van 96kHz uitgaves...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

Jean-Paul Bidet schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 09:10:
Ik denk dat ik idd zal gaan voor een combi NAS + Squeezebox + DAC. Al moet ik wel zeggen dat de combinatie Windows server + DAC ook aan me blijft knagen....
Groot voordeel van de Squeezebox (of andere streamer) is dat de ratelende HDD's in een andere ruimte kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Persoonlijk heb ik een nas+squeezebox + app op telefooon om het te besturen. Normaal gesproken heb je een serverdeel (software dat je kunt installeren op nas of windows) daarnaast heb je een player(duet, touch). De player is de (hardware)client die een netwerk aansluiting nodig heeft om bij de server te komen, kan ook wireless. Vervolgens word deze op je dac aangesloten(of analoog op je versterker natuurlijk)

Daarnaast schijnt er ook zoiets te zijn als softsqueeze, dit is een client die in principe je Touch of duet zou kunnen vervangen. In dat geval kun je dus een htpc gebruiken die de Logitech Music Server(bijvoorbeeld op de nas) kan benaderen via het netwerk, en die je vervolgens kan verbinden bijv. via spdif met en dac.

Ik weet niet of softsqueeze kan draaien op hetzelfde systeem als de LMS server. Ik heb daar geen ervaring mee.

Wat wel een punt van aandacht is dat in de toekomst logitech niet verder zal gaan met het verkopen van squeezeboxen. Squeezebox word uitgekleed en gaat verder als UE, maar zal minder functionaliteit gaan bieden. Daarnaast moet je NAS voldoende processor kracht hebben om de LMS software te kunnen draaien. Als je synology

Ach ja als je het toch te lastig vind ga je gelijk naar een devialet d-premier, (of audionet DNA), Heb je geen squeezebox, dac en versterker meer nodig en heb je zeer goed geluid maar ben je 11.000 euro kwijt ;)
Pagina: 1