[S2012E] van domain controller naar member server?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-07 09:25
Ik wil mijn WHS v1 vervangen door de nieuwe Server 2012.
Aangezien mijn server kennis beperkt is en ik dat zo wil houden ;) (of moet ik hier zeggen: moet :'( ) heb ik gekozen voor Windows Server 2012 Essentials als vervanging voor mij huidige WHS v1.
Deze lijkt mij het best te passen voor wat ik wil: fileserver, backupservice, eventueel downloadservice maar geen virtuele machines.

Daarvoor heb ik de evaluatie versie gedownload van S2012E.
Ik heb deze geinstalleerd als clean install.
Alles werkt prima, maar door te kiezen voor een clean install is de server een domain controller geworden en niet een member server zoals mijn WHS v1.
Ik merk dat dat ingewikkelder is dan mijn WHS v1 want dat is blijkbaar gewoon een member server die ik 1 op 1 aan mijn homegroup domain kan koppelen.

Vraag 1: kan ik achteraf de server terugzetten van Domain Controller naar Member Server?
Want dan zou ik de nieuwe server toch gewoon aan de homegroup moeten kunnen koppelen zonder ingewikkelde profielen aan te hoeven maken etc?

Vraag 2: kan ik 2 fysieke Servers koppelen aan 1 PC?
Aangezien ik aan het testen ben, zou ik graag beide servers bijvoorbeeld een backup willen laten maken van dezelfde PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17-07 16:35
Ik ken Windows Server Essentials niet zo goed, maar als deze editie net zoiets is als Small Business Server, kan deze alleen maar fungeren als Domain Controller. Je zou dan Windows Server Standard moeten hebben.

Overigens heb je geen member server zonder een domain controller. Een member server is, zoals de naam al zegt, lid van een domein. Als ie niet lid is van een domein, is het een standalone server, maar dit even terzijde...

Ik weet niet hoe je backups maakt van de PC, dus vraag 2 kan ik niet voor je beantwoorden zonder meer info over de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
WSE2012 is net zoiets als SBS2011 of WHS v2 of WHS v1 (volgens mij).
Server standaard kun je ook virtuele machines meedraaien, dus dat is veel uitgebreider.

Edition & Pricing Overview
http://www.microsoft.com/...d/windows-server/buy.aspx
(ik krijg de tabel er niet netjes in)

Als ik een aantal clients in een thuisgroep laat werken heb ik toch geen domain controller nodig?
Zo werkt mijn huidige WHS nl ook.
Alle pc´s plus mijn WHS in hetzelfde domein zonder een pc die domain controller is (volgens mij tenminste)
DHCP gaat via de router.

Backups maak ik met de WHS connector software.
WSE2012 heeft dat ook, maar als ik de connector software van WSE2012 probeer te installeren, krijg ik de foutmelding dat een pc niet bij 2 servers aangemeld kan worden en volgens zou dat wel moeten kunnen.

Add:
http://www.microsoft.com/...r-essentials/default.aspx
in de faq: WSE2012 vervangt WHS en SBS2011

Add:
Wikipedia: Windows domain
Domain werkt met het active directory model en het workgroup model niet

Add:
Op de fora van WSE worden 2 grote nadelen genoemd van WSE tov WHS: de prijs en het verplicht invoeren van de Domain Controller. Dus: hoe zetten we die domain control functie uit >:)

[ Voor 67% gewijzigd door IJzerboot op 23-10-2012 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
IJzerboot schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 10:52:
Vraag 1: kan ik achteraf de server terugzetten van Domain Controller naar Member Server?
Want dan zou ik de nieuwe server toch gewoon aan de homegroup moeten kunnen koppelen zonder ingewikkelde profielen aan te hoeven maken etc?
De normale procedure zou zijn DCPROMO nogmaals draaien om te demoten, dan uit het domein halen en in workgroup stand zetten. Maar gezien dit de enige DC is in je domein zou het domein zichzelf opheffen erbij.

Let wel dat sommige speciale versies van Windows Server dit niet leuk vinden. Denk aan speciale uitvoeringen als SBS2011 Standard. Geen idee of dit ook voor 2012 Essentials geld. De SBS2011 Essentials stond na installatie standaard in workgroup stand en moest apart nog DCPROMO draaien.

Misschien anders SBS2011 Essentials nemen? Wellicht via downgrade optie?
Vraag 2: kan ik 2 fysieke Servers koppelen aan 1 PC?
Aangezien ik aan het testen ben, zou ik graag beide servers bijvoorbeeld een backup willen laten maken van dezelfde PC
Waarom niet? Een PC kan met meerdere servers communiceren in theorie. Je back up lijkt me ook wel te configureren dat die naar twee netwerklocaties gaat.

Overigens kan je best een DC hebben in je netwerk maar geen clients in het domein. Let wel dat standaard de DHCP en DNS rol dan ook op die DC zitten. Maar zolang je dat uitzet in je modem/router heb je geen problemen. Netwerkschijven e.d. ook geen probleem, je gebruikt dan alleen domein credentials. Praktisch is er dan weinig verschil met workgroup stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
Die DCPROMO is een goeie tip, dat ga ik even proberen.
Ik weet niet of het kan (of hoe) want ik heb uitgevonden dat WHS standaard geen DC heeft en WSE2012 juist wel. Blijkbaar is dat een van de grote pluspunten van MS Server sinds 2003.
Dat het domein opgeheven wordt geeft niet, want dan kan ik hem gewoon koppelen via de thuisgroep.

Om een backup te laten maken moet ik connector software installeren. WSE2012 weigert die te installeren omdat de connector van WHS al geinstalleerd is.
Hoe omzeil ik dat dan?
Ik kan wel alternatieve backup programmas gebruiken en die laten schrijven naar de share maar dat wil ik niet want dan ben ik juist een van de voordelen (beheer van backups) van WHS kwijt.

Ik kan de shares van beide servers probleemloos benaderen.
Alleen heb ik maar van 1 server de mogelijkheid om met een dashboard in te loggen.
Ik heb nu dus een DC zonder clients en dat werkt idd prima.
DHCP gaat via de router, dus dat hoeft niet op de DC te zitten volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-07 17:37
Ik denk eigenlijk dat je eerst moet kijken wat je precies nodig hebt (roles) en dat je dan het product erbij zoekt wat hier zo dicht mogelijk bij in de buurt komt. Met Windows Server Essentials 2012 pak je de opvolger van SBS2011 en alle varianten van SBS zijn (tot nu toe) out of the box producten van Microsoft waarbij het niet de bedoeling is dat je een geïntegreerd systeem zoals de domain services role eruit sloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
IJzerboot schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 21:37:
Die DCPROMO is een goeie tip, dat ga ik even proberen.
Ik weet niet of het kan (of hoe) want ik heb uitgevonden dat WHS standaard geen DC heeft en WSE2012 juist wel. Blijkbaar is dat een van de grote pluspunten van MS Server sinds 2003.
Dat het domein opgeheven wordt geeft niet, want dan kan ik hem gewoon koppelen via de thuisgroep.
Hier de handleiding van MS: http://technet.microsoft.com/en-us/library/hh472163.aspx

WHS zegt het al in de naam, Windows Home Server. Die was nooit bedoeld om als bedrijfs server te dienen dus is er ook geen reden om ADDS erin op te nemen.

WHS wordt niet meer verder ontwikkeld wegens gebrek aan verkoop. Het is altijd een niche product geweest. Daarom is besloten om het samen te voegen met de opvolger voor de SBS reeks. Dat resulteerde in Windows Server 2012 Essentials.

SBS2011 Standard was out-of-the-box een domain controller. Dat hebben ze dan overgenomen.
Om een backup te laten maken moet ik connector software installeren. WSE2012 weigert die te installeren omdat de connector van WHS al geinstalleerd is.
Hoe omzeil ik dat dan?
Ik kan wel alternatieve backup programmas gebruiken en die laten schrijven naar de share maar dat wil ik niet want dan ben ik juist een van de voordelen (beheer van backups) van WHS kwijt.
Ik ken WHS niet (goed), ik werk alleen met de normale Windows Server producten. Kan je niet gewoon vanuit je clients je back-up regelen? Je kan in Windows back-up gewoon een doelbestemming en schema meegeven voor back-ups.
Ik kan de shares van beide servers probleemloos benaderen.
Alleen heb ik maar van 1 server de mogelijkheid om met een dashboard in te loggen.
Ik heb nu dus een DC zonder clients en dat werkt idd prima.
DHCP gaat via de router, dus dat hoeft niet op de DC te zitten volgens mij.
DHCP hoeft niet op de DC te zitten. Maar bij SBS was dit wel het geval. Die rollen zaten er allemaal al op. Ergens ook wel nodig, meestal staan simpele modems niet toe om je DNS server te veranderen. Het is wel handig als je server het spil is van je netwerk dat alle DNS verzoeken ook naar de server gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17-07 16:35
IJzerboot schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 14:37:
WSE2012 is net zoiets als SBS2011 of WHS v2 of WHS v1 (volgens mij).
Server standaard kun je ook virtuele machines meedraaien, dus dat is veel uitgebreider.
Hoe uitgebreid (of niet uitgebreid) wil je het hebben? Wat je met Essentials kan, kan je met Standard ook (ik denk zelfs dat het met Standard beter kan...)
IJzerboot schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 14:37:
Als ik een aantal clients in een thuisgroep laat werken heb ik toch geen domain controller nodig?
Zo werkt mijn huidige WHS nl ook.
Alle pc´s plus mijn WHS in hetzelfde domein zonder een pc die domain controller is (volgens mij tenminste)
DHCP gaat via de router.
Een domein zonder domain controller is geen domein, maar een werkgroep. Een werkgroep heeft ook geen member servers, maar alleen stand-alone servers. Als je het over een domein hebt, is er altijd minimaal 1 domain controller, de rest kan member zijn van het domein (zo niet, heet het weer stand-alone).

Bij Small Business server was het altijd zo, dat wanneer je met dcpromo de server demote, Windows dit niet pikte en na anderhalf uur weer automatisch dcpromo ging draaien. Met andere woorden: een Small Business Server in productie moest een domain controller zijn, ook nog eens met de PDC emulator FSMO rol in het geval er nog een Windows Server Standard naast staat, die ook domain controller is. Er kunnen daarom ook geen twee Small Business Servers in hetzelfde domein opgenomen worden. Je kan ook alleen de server 'demoten' met dcpromo, om hem eventueel in een ander domein weer te promoten tot domain controller...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
Even voor de duidelijkheid, want ik vermoed wat verwarring: Essentials is de kale versie (nl de vervanger van WHS) van de gewone server (standard). Ik wil graag een zo eenvoudig mogelijke interface, liefst zo simpel als het met WHS was. Ik heb Server Standaard 2012 geprobeerd en Essentials is inderdaad (iets)eenvoudiger. Er zijn geen hele grote verschillen volgens mij maar met Essentials zijn bijvoorbeeld geen VM's mogelijk. En ik hoef dus ook geen VM's, vandaar de keuze voor Essentials.

Van Microsoft heb ik het simpele antwoord gekregen dat volgens hen DC niet uit Essentials te halen is, want dan werkt het niet meer. Dus die discussie kunnen we laten rusten.
Ik heb gemerkt dat het aanmelden in een workgroup voor het delen van mappen niet relevant is. Van beide servers kan ik de mappen vanuit een en dezelfde client prima benaderen.
Dus dat hoeft voor mij ook niet meer. Ik laat WSE2012 lekker DC zijn en doe daar verder niets mee.

Wat ik nu nog wil is de WSE2012 via het dashboard benaderen. Dat kan niet, omdat ik daarvoor connector software moet installeren en die is al geinstalleerd voor mijn WHSv1. Is er een manier om toch 1 client bij 2 servers aan te melden? Of kan ik het dashboard en de backup service ook starten zonder connector software te hoeven installeren?
Pagina: 1