Non-conformiteit bedrijfsaankoop?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ipazza
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-10-2024
Ik heb een tablet aangeschafd via een bedrijf. De tablet factuur staat op een bedrijfsnaam.

Nu is hij na 1,8 jaar kapot gegaan. Ik ben er mee naar het bedrijf gegaan waar ik de tablet heb aangeschafd en deze onder non-conformiteit aangeboden ter reparatie (Tablet heeft 1 jaar garantie). Het bedrijf nam dit aan en heeft hem opgestuurd naar de producent van het tablet. Deze zeggen echter nu dat er geen non-conformiteit regeling geldt voor een aanschaf op bedrijfsnaam.

Klopt dit? Ik kan er weinig over vinden op het internet, het gaat altijd over consumentenrecht en niet over bedrijfsaanschaf.

Heb ik nog rechten ?

I don't hate you, I nothing you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Een direct antwoord heb ik niet voor je, behalve: wat staat er in de overeenkomst? (Of als je daar mee akkoord bent gegaan: de alg. voorwaarden?)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Ook geen direct antwoord op je vraag, maar jij hebt sowieso niets te maken met de fabrikant, groothandel of whatever. Jij hebt een overeenkomst met degene waar je hem hebt gekocht, ZIJ moeten deze discussie met je aan gaan. Laat je daarom ook niet makkelijk door hun afwimpelen.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
ipazza schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 10:44:
Ik heb een tablet aangeschafd via een bedrijf. De tablet factuur staat op een bedrijfsnaam.

Heb ik nog rechten ?
Als je hem zakelijk aangeschaft hebt kunnen er inderdaad andere regels gelden.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-10 11:30
Er is een groot verschil tussen consumentenrecht en bedrijfsrecht.
Voor consumenten is er vanuit Europa 2 jaar garantie ... voor bedrijven niet dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-10 22:17
Nee voor bedrijven is er voor zover ik weet zelfs geen minimum garantietermijn. Sterker nog, je gaat akkoord met de garantietermijn zoals de beschreven is op de factuur of in de algemene voorwaarden.

Dus in dit geval heb je gewoon pech.

Overigens heb je vanuit Europa ook geen twee jaar garantie, maar is dit een advies. Je hebt namelijk volgens de Nederlandse wet garantie zolang je aannemelijk mag verwachten garantie te hebben ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

alex3305 schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 13:27:
Dus in dit geval heb je gewoon pech.
Nee, (ook) in dit geval moet je kijken naar de afspraken die zijn gemaakt. En voortaan voordat je een koopovereenkomst sluit, die eerst lezen. Afspraken tussen winkel en toeleverancier zijn overigens niet van belang, maar dat was al gezegd.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
F_J_K schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 13:53:
[...]
Nee, (ook) in dit geval moet je kijken naar de afspraken die zijn gemaakt.
Klopt, maar
Nu is hij na 1,8 jaar kapot gegaan. (...) (Tablet heeft 1 jaar garantie).
dus in dit geval heeft ie volgens mij toch gewoon pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Dat ligt er dus alsnog aan. 1 jaar fabrieksgarantie heeft niets te maken met wat jij met een winkel afspreekt. Dan nog is de kans groot dat zij wijzen naar de fabrieksgarantie, maar het is niet hetzelfde.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:28

Ardana

Mens

Ook zakelijk gaat de regel van conformiteit op. Als je als bedrijf 10 ton stenen koopt, zou het toch 'n mooie sof zijn, als je genoegen moest nemen met de geleverde 10 ton bier. Nu kan ik me voorstellen dat de werknemers daar niet zo heel veel problemen zouden hebben, maar als baas zou ik toch echt zeggen dat ze het weer op moeten komen halen.

Ook voor zakelijke aankopen geldt dus dat zo'n ding moet doen wat jij ervan mag verwachten op basis van de specs, prijs, winkel en afspraken die je gemaakt hebt.

Echter, bij zakelijke aankopen, kan het best zijn dat er aparte afspraken gemaakt zijn over conformiteit (bijv. dat er op een levering van 10 ton een afwijking van 5% mag zitten, of dat er een kleurverschil in mag zitten), garantie (bijv. dat er na 1 jaar geen service meer geleverd wordt). Ook kan er van uit worden gegaan dat een product anders gebruikt wordt (bijv. 'n wasmachine die in een restaurant staat, zal vaker draaien dan een wasmachine bij een alleenstaande). Daarnaast word er meer verstand verwacht van koper (en verkoper): de koper heeft een grotere onderzoeksplicht.
Art. 7:17 geldt op zich ook bij business-to-business maar er mag bij overeenkomst van worden afgeweken (art. 7:6, dat ten nadele van de klant afwijken verbiedt, geldt alleen voor consumentenkoop.)
Bron, Arnoud Engelfriet
Art. 7:17 BW: "De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden" is te vinden op www.wetten.nl.

[ Voor 4% gewijzigd door Ardana op 23-10-2012 18:04 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1